Hoeveel kost een Formule 1-auto?

Auteur: , 88 Reacties

Sinds Bernie Ecclestone de sport commercialiseerde, gaan er miljoenen (of miljarden?) om in de Formule 1. Omdat we de salarissen van de coureurs elk jaar al onder de loep nemen, is het nu tijd om de auto's zelf in het zonnetje te zetten.

Hoeveel kost een Formule 1-auto?

Want ook of juist voor de techniek in de Formule 1 geldt dat er een hoop euro’s tegenaan worden gesmeten. Dat zit ‘m enerzijds in de ontwikkelingskosten en de salarissen van ingenieurs en monteurs, maar de onderdelen zelf zijn ook gewoon duur. Het moet immers allemaal zo licht en zo stijf mogelijk en dus gebruik gemaakt van de duurste materialen.

We hebben een lijstje voor je verzameld met de prijzen van de verschillende onderdelen van Formule 1-auto’s. Uiteraard zullen de kosten per team verschillen want het ene team heeft nu eenmaal meer te besteden dan het andere, maar toch is het leuk om te weten wat het nou kost als je een voorvleugel ziet versplinteren of er gaat weer eens een 1.6 turbo in rook op.

  • Motor: 7,7 miljoen dollar
  • Monocoque: 650.000 dollar
  • Versnellingsbak: 480.000 dollar
  • Hydraulische systemen: 160.000 dollar
  • Koelsysteem: 160.000 dollar
  • Voorvleugel (inclusief neus): 160.000 dollar
  • Benzinetank: 110.000 dollar
  • Achtervleugel (inclusief DRS): 80.000 dollar
  • Stuurwiel: 50.000 dollar

Daarmee zijn we er natuurlijk nog lang niet, want een auto bestaat uit veel meer onderdelen. Wel heb je nu in elk geval een leuke indicatie.



88 reacties

Onzin vind ik 7,7 Milj voor een motor die om de haverklap in de soep loopt.

Of krijg je dan wel motorgarantie?
@sjaterantekomen: 2 jaar bovag
@sjaterantekomen: Jawel, maar alleen als je de motor netjes volgens fabrieksvoorschriften inrijd. Eerste 1000 km niet zomaar boven de 2000 toeren laten komen enzo.. ;)
@tom_hanekamp: en longlife olie erin!
@tom_hanekamp: voor dat geld, verwacht ik een blok compleet gemaakt uit Titanium!
@sjaterantekomen: kosten aan ontwikkeling ben je kwijt als de motor in de soep loopt… Waarschijnlijk is dit meer een kosten per jaar of zo..
@flutterby: niet kwijt..
@sjaterantekomen: bogo garantie. Bocht om garantie om. En bij Mercedes is het altijd maar de vraag of ze de eerste bocht omgaan.
Mijn 316i heeft een betere pk/prijs verhouding ?
@dutchcarguy: ik denk een Suzuki Alto uit de jaren ’90 ook nog wel
Aardig wat blikkies red bull ..
@lincoln: ja, dat snap ik zoizo niet kijk hoeveel red bull sponsort of als race team heeft zelfs meerdere voetbalclubs hebben de naam red bull voor de eigen naam staan.

Toch wel een zeer indrukkend bedrijf te noemen!
@mb10: grote winstmarge op die blikkies
@mb10: markt groeit nog alle jaren. Bij Red Bull gaat 35% van het budget naar marketing.
@mb10: zoveel steekt RB helemaal niet meer in het budget, komt gewoon al veel van andere sponsoren en ‘prijzen’ geld.
@maartenoosterbaan: ja, geloof ik meteen als je kijkt bijna elk red bull team heeft groot succes.

Altijd strijden ze mee in de top maakt niet uit welke sport.

@mb10: Bijna de helft van alle inkomsten van Red Bull komen uit sport en evenementen. Denk aan merchandise, prijzengeld, ticketverkoop, VIP inkomsten en nog veel meer. Red Bull heeft al lang niet meer alleen maar blikjes rommel, het is veel meer dan een drankjesfabrikant geworden.
Dat is dan een prima dure klapper op de foto
Die prijzen gaan ook echt helemaal nergens over. 7,7 miljoen euro voor 1 motor, je maakt mij niet wijs dat dat niet goedkoper kan, met dezelfde prestaties en kwaliteit.
@oemplus: nee, want zo’n motor zet jij voor minder in elkaar in jouw schuurtje. Komt nogal wat bij kijken pik.
@hamerhaai: Goh, no shit Sherlock. Maar 7,7 miljoen?
@hamerhaai: in de jaren 60/70 en begin jaren 80 was dat wel min of meer de werkelijkheid bij Ford Cosworth en hun DFV motor.

Gewoon werken uit een klein pandje op een industrieterrein ergens in Engeland. Grappig hoe dat veranderd is.
@coenijn: bron: https://youtu.be/1LkxGx5WJzA

Het is wel professioneel, maar de looks van de werkplaats doen niet onder voor een slechte hedendaagse garage.
@oemplus: Het is inderdaad een boel geld. Ik verwacht wel dat dit de prijs is voor de gehele unit, dus inclusief al het hybride spul wat er tegenwoordig op zit.
Goedkoper zal een aardig uitdaging zijn, niet zozeer de hoeveelheid vermogen maar wel de toegestane motorgrootte en het toegestane brandstofverbruik.
750+ pk uit een 1.6 motor, ga het maar even regelen. Volgens mij doet Ford 200 pk uit een 1.6 ecoboost? Dan mis je dus nog ruim 550pk.
@tom_hanekamp: probeer het nogmaals, f1 auto’s in 2016 met het motorvermogen op zoveel dat ie na 1 rondje uit elkaar klapt ligt bij mercedes rond de 1500…
@tom_hanekamp: en bij het chippen van de consumenten fords word de levensduur ook in flink tempo minder. Het is een hele prestatie om zoveel vermogen uit zo weinig slagvolume te krijgen en dan zo extreem te belasten.
@tom_hanekamp: vroegûh hadden die 1500 turbo blokjes ook dik 1500pk. Dus ach…..
@roppp: ja maar die hoefden maar 1 of 2 rondjes mee in kwalificatie-modus, die 1500 pk haalden ze niet tijdens de race, anders haalden ze de finish niet met 1 tank benzine
@tom_hanekamp: Als het 7,7 miljoen incl het (jarenlang) ontwerpen etc is, kan ik er iets meer inkomen, maar als er een motor kapot loopt, en ze kunnen precies dezelfde motor weer bouwen, vindt ik 7,7 miljoen erg veel. Maar dat is mijn mening.
@oemplus: het motorblok zelf zal inderdaad geen 7,7 miljoen aan materiaal kosten, maar jaren ontwikkelingswerk door tientallen hooggeleerde engineers tikt aardig aan denk ik
@audiworker: hooggeleid, altijd goedgeleid en shit
@oemplus: kan ook goedkoper maar omdat er net een nieuwe motor formule is. Is het zo duur motor is wel inclusief alle hybride systemen die er aan hangen tegenwoordig en inclusief het personeel van de fabrikant die het ding draaiende houd.
@oemplus: tja je moet niet vergeten dat jouw 1.0l 3 cilindertje in massa wordt geproduceerd, dus de kosten per blok zijn peanuts. Bij deze blokken worden de ontwikkelingskosten gedeeld door een handje vol blokjes , dus paar miljoen is niet vreemd
@oemplus: gaat niet om de materiele kosten maar om de ontwikkelings kosten. Al zouden ze 100.000 van die blokken verkopen dan zouden ze dus dat door 100k kunnen delen. Nu (als voorbeeld de grootste in f1) levert merc motoren aan 4 teams maal 5 toegestaande per jaar= zijn maar circa 23/25 motoren per jaar (als we vanuitgaan dat er hier en daar eentje eerder stuk gaat). Dat zijn er dus heel weinig als je nagaat hoeveel miljarden er in de ontwikkeling zitten.
@oemplus: De V8 motor kostte qua fabriceren € 140.000, denk dat de V6 Turbo niet veel duurder zal zijn. Er mogen namelijk geen exotische materialen gebruikt worden in een F1 motor. Van krukas en motorblok tot aan nokkenassen en kleppen is allemaal voorgeschreven uit welke materialen dit moet bestaan.
Was zo’n LeMans porsche/audi ook niet rond de 18m?
Nog niet zolang geleden ging een motor maar 1 race mee.
Zelfs voor kwalificatie hadden ze een aparte motor.
@yipikaye: Toen waren de motoren ook maar ‘een paar ton’ per stuk … niet 7.7M :(
@dawwg: en 2x zoveel PK’s
@yipikaye: Dat verklaart meteen waarom ze zo duur zijn. In 1985 bouwde Renault nog 400 motoren in één seizoen. De dikke vette onkostenpost konden dan ook verdeeld worden over meerdere motoren en was de motor relatief per stuk niet duur. Nu moet dezelfde onkosten verdeeld worden over een handje vol motoren. Mocht je het motor gebruik weer de vrije hand geven zullen de motoren van Mercedes bijvoorbeeld terugzakken naar zo’n $ 330.000 per stuk.

Toch zou je denken dat de sport goedkoper wordt maar dit is echter niet het geval. Ontwikkeling is de hoogste onkostenpost en teams hebben meestal een vast budget. Nu is er meer geld om te besteden aan ontwikkeling terwijl “vroeger” ook heel veel geld aan maken van het product werd besteed. De vraag is echter of het bestuur van F1 hier rekening mee heeft gehouden door motor gebruik steeds meer aan banden te leggen. Volgens mij is het netto effect precies wat F1/FIA niet wilde, zij wilden juist de ontwikkelingskosten drukken.
Jahoor maar dan is het zwaartepunt hoger en weegt de motor sowieso veel meer. En dat wil je niet.
Dat waren dure weekendjes Maldonado achter het stuur. Ben wel benieuwd wat een motor kost als de ontwikkelingskosten buiten beschouwing worden gelaten…
Dat ze voor 7,7milj zo’n ding niet wat beter kunnen laten klinken.
Is er nog een F1 team wat mijn studie wil sponsoren? Slechts 2000€/jaar, en ik kan er de rest van mijn leven mee rondkomen! Leuk appartementje erbij mag ook altijd!
@peug206: dan heb jij een goedkoop leventje…
@lekbak: tja eten etc kan ik nog van rondkomen met mn stufie. Maar kamer huren, studie betalen en eten lukt echt niet meer. Zelfs niet als je er 16uur per week bij werkt…
@peug206: vertel mij wat. Ik heb een studerende vriendin op de kost, en hoewel ik best een goede baan heb lukt dat niet zonder hulp. Al heeft dat waarschijnlijk ook iets te maken met het feit dat we een kind hebben…
@lekbak: ach, het (studenten)leven is te kort om je zorgen te maken over de financiën. Zolang het maar met een gezonde dosis verstand gebeurt ;)
@peug206:

Flikker je paspoort weg en zeg dat je uit Syrië komt ..
@lincoln: dan krijg ik idd meer in de maand, en gratis huisvesting!
@lincoln: En hoe ga je dan je blauwe ogen, blond haar, feilloos accent en Nikes uitleggen ?
@dawwg:

Gewoon .. Zeggen dat het racisten zijn ..
@dawwg: nikes? Ik ben een hard werkende Nederlander, die kan ik helemaal niet betalen!
@peug206: Moet je meer werken
@peug206: Doe je toevallig een technische studie op universitair niveau? Zo ja, dan moet je Williams eens in de gaten houden. Die hebben elk jaar wel een paar stageplaatsen te vergeven. Ze betalen prima, en je hebt een voet tussen de deur in de F1.
@Edge: helaas, alles behalve technische studie ;) anders had ik het sws in de gaten gehouden!
Velgen een optie van 50,-
Wat heeft Maldonado een geld verspilt…
Deze link geeft een iets wat meer nuance http://www.totalsportek.com/f1/how-much-formula-1-car-cost-in-2015/
@ocda: Meer uitgewerkt verhaal inderdaad. Hoewel dit volgens mij nog wel over het V8-tijdperk gaat. Zal er nu zeker niet goedkoper op geworden zijn…
Banden en velgen zijn idioot duur, alle schroeven en bouten en moeren van titanium waarschijnlijk, en de rest dus ook
@wouterjeuring: magnesium velgen…
@gwnbmw: ja ik zeg ook niet dat de velgen van titanium zijn… Alle schroefjes en boutjes worden vaak wel van titanium gedaan
@wouterjeuring: Velgen zijn van magnesium, wielmoer een alu legering..
Ik denk dat je deze bedragen wel met een korreltje zout moet nemen. De productie van de motor zal geen 7,7 miljoen kosten, het is de enorme hoeveelheid aan ontwikkelingskosten die over een klein aantal motoren moet worden uitgesmeerd. Als Renault bijvoorbeeld 40 Capturs verwacht te verkopen kunnen ze de totale ontwikkelingskosten maar door 40 delen, dan heb je al snel een miljoenen kostende Captur in de showroom staan.
@knipperlichtje: maar dan kost zo’n motor toch 7,7 miljoen? Je zegt het net zelf!
@nicolasr: jazeker! Alleen kost het geen 7,7 miljoen als je eentje extra moet maken na bijvoorbeeld een crash, het ontwikkelingswerk heb je dan al gehad. Maldonado kan opgelucht ademhalen ;)
@knipperlichtje: oh ja. Ik ben niet zo goed met logica enzo… ;-)
@knipperlichtje: De ontwikkeling van deze klotemotoren loopt in de honderden miljoenen.

Een klantencontract voor 2x 5 Renault motoren zit ergens in de 30 miljoen euro.
@knipperlichtje: Toch niet: de prijs van een jaartje Mercedes motoren huren voor een team is geen geheim (Google is your friend), even delen door de hoeveelheid motoren in het contract (Google is your friend) en je weet de prijs van een motor De waarde van een artikel is wat de gek er voor geeft, in dit geval €7,7M.
@rikkon: denk je dat Mercedes haar ontwikkelingskosten niet aan haar klanten doorberekent? :)
@knipperlichtje: Ze zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat die klantenmotoren niet voor een ‘habbekrats’ (relatief gezien dan :) de deur uit gaan. Mercedes heeft die motoren namelijk niet ontwikkeld met als primair doel ze te verkopen aan klantenteams, maar om er zelf het wereldkampioenschap mee te behalen; ook zonder klanten zullen ze die ontwikkelkosten maken.
De prijs zal dan ook afhankelijk zijn van de commerciële en financiële positie van de klant: als er ‘gevaar’ is dat Mercedes om de oren wordt gereden door auto’s met klantmotoren, zal de prijs hoger worden. Als klanten minder willen betalen krijgen ze vaak op motorupdates niet, of (veel) later dan het fabrieksteam.
Zo rijden sommige achterhoedeteams af en toe met klantmotoren van een voorgaand seizoen. Dat is puur om geld te besparen, en heel veel ontwikkelingskosten kunnen er in zo’n geval niet doorberekend worden.
Wat is de bron van dit artikel?
Ah, Spa 2012! Dat was me toch een klapper! Grosjean veroorzaakte die flinke crash waar Alonso (Ferrari), Hamilton (McLaren) en Kobayashi (Sauber) het slachtoffer van werden. Het was niet de eerste (en ook niet de laatste) keer dat jaar dat Grosjean zijn eigen en andermans auto de puinpoeier in reed. Naar aanleiding van die crash kreeg hij een raceverbod voor de eerstvolgende race (Italië), maar de race daarna (Japan) ging hij vrolijk verder met zijn demolition derby en tikte hij Webber van de baan. Webber gaf hem toen ook de bijnaam “first-lap nutcase”.

Wat de prijs van die motor betreft, die klopt niet helemaal. Die 7,7 miljoen een schatting die aan de lage kant is, en bovendien is het het bedrag wat een F1 team gemiddeld per auto per seizoen aan motoren kwijt is. De betere autosportmedia hebben het over bedragen van rond de 20 miljoen euro per team per seizoen. Wanneer je het reglementair aantal motoren (5 per auto) erbij neemt zou dat dus neerkomen op 2 miljoen euro per motor, maar omdat in die deal ook de motoren extra motoren en de motoren van de testsessies zitten liggen de werkelijke prijzen iets lager.

In de toekomst worden de motoren trouwens een stukje goedkoper. In ruil voor volledige vrijheid qua ontwikkeling, is afgesproken dat de motorenfabrikanten hun motoren goedkoper moeten maken. In 2017 gaat er 1 miljoen euro van de prijs af (in totaal, dus 500.000 per auto en ongeveer 100.000 per motor). In 2018 en 2019 worden de prijzen (wederom verplicht) nog eens verlaagd met 3 miljoen per jaar, tot een complete motorendeal voor twee auto’s uitkomt op 12 miljoen euro per jaar. Dan heb je het dus over “maar” 1,2 miljoen euro per motor. Wederom ga ik daarbij uit van het aantal motoren dat teams ongestraft tijdens de races mogen gebruiken (5 per auto), maar aangezien ook daar de eventuele extra motoren en motoren voor testsessies bij zitten zal ook dat bedrag in werkelijkheid lager liggen.
$110.000,- voor een benzinetank? Sorry hoor maar dat lijkt me een beetje erg sterk.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: dat is dan vast inclusief brandstof met accijnzen en btw.
Zei Eddie Jordan niet: ‘The quickest way to go from being a billionaire to a millionaire is owning a Formula 1 team.’
Kan aardig kloppen met deze bizarre bedragen.
@mrbasa: ” the quickest way to become a millionaire is to start in F1 as a billionaire.”
@escort77: haha thanks! Zat ik de buurt! ?
@mrbasa: nee was Richard Branson en ‘Quickest way to become a millionaire is be a Billionaire and start an Airline’

Eddie Jordan is nooit Billionaire geweest, wel flink aantal miljoenen maar geen miljard…
Ik dacht dat een F1-auto geen motor meer had, maar een power-unit?
@potver7: dat is best een goeie! 7,7 voor alleen de verbrandingsmotor, of voor de complete powerunit (zoals ze dat noemen) inclusief de elektronische brol er rondomheen?
Weet je wat het is? De aanschafprijs is niet eens het probleem. Het zijn de onderhoudskosten en benzinekosten waar je op leegloopt.

Daarom sla ik ff over…
€50k voor een speelgoed stuurwieltje? Kassa!
Stelletje paupers, geld daar praat je niet over dat heb je?
Maar wat kost een band nou?
Had ik niet verwacht zoveel voor de motor.
Zou de totaal prijs incl. Afleverings kosten en een halve tank zijn?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).