Hoeveel ///M-logo’s heeft BMW in de nieuwe M3 verstopt?

Auteur: , 44 Reacties

Hint: het zijn er meer dan je denkt.

Too damn high?

Waar de gemiddelde autofreak er na het in ontvangst nemen van een BMW M3 van de importeur meteen zijn halve maandsalaris plus het studiefonds van zijn eerstgeborene aan de tankzuil door zou jagen bedachten ze bij Car & Driver een veel saaier spelletje: ‘tel de M-logo’s op de nieuwste generatie M3′. En wat blijkt: niet alleen de prestaties van dit soort auto’s stijgen elke generatie, ook op het aantal ///M-logo’s wordt niet beknibbeld.

BMW M3

Nadat de heren klaar waren met de Bimmer-rondgang stond de teller op…wacht voor het…67 logo’s, verdeeld over stuur, versnellingspook, stoelen, wielophanging, remklauwen, en veel veel meer. Niet dat u meteen iets aan deze kennis hebt, maar we delen het toch even. Uiteraard gaat bovenstaande ook voor de M4 op.

BMW M3

So far for understatement….als je een 3 Serie van meer dan een ton rijdt, dan zal iedereen dat weten ook, zo lijkt de gedachtengang bij M GmbH te zijn.




44 reacties

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmooie auto
Zou de M4 er niet 65 hebben? Mist 2 portieren waar ongetwijfeld wel n logootje op zal zitten…
@s62b50: jij moet bij bmw werken, die hadden hier vast niet aan gedacht ;)
Zeker een eindejaars actie inkoopprijs gekregen van de badge verkopert.
Weet je hoeveel logo’s mijn Gucci-nektasje heeft? Die zit helemaal vol joh! Hoe meer logo’s hoe beter, je weet toch… #swek #yolo
ey wolla ik heb gewoon veel tasjes, safi?
@sir_smokalot: heb nog wat handel voor je krokodillen leren tassies
Vroeger had aan 4 genoeg, een in de gril, een achterop, een op het stuur en een op dr pook. Maar al heel snel kwamen daar logos op de stoelen en instaplijsten bij
@undifined1: Maar toen deden ze wel meer met de M kleuren. Die zag je terug in de bekleding en soms als striping.
@e34m5touring: maar de kleuren in de bekleding was gaaf.
via iPhone app
Ik heb van het weekend mogen rijden in de M4, en eerlijk gezegd was het me niet opgevallen. Maar op zich begrijpelijk: het is de eerste M3 (néé M4) die niet rijdt als een M3 (veel te veel koppel, automaat, vreemde veer/damping karakteristiek, goede remmen, kunstmatige besturing, en klinkt als een slecht getunede diesel). Als ik in de markt was zou ik nog snel een jonge E92 proberen te vinden. Veel spectaculairdere auto. Of je doet een investering voor de toekomst en zoekt een E92 GTS of E90 CRT op. Of een E46 CSL. Maar de nieuwe is echt een teleurstelling.
@gtwillem: Totdat je een stoplichtsprintje doet tegen een E92. Of een R8 V8. Want performance, dat heeft ie wel voor elkaar.

Ik zou de M3 wel eens tegen de nieuwe C63 (S) willen zien spinten.
@sir_smokalot: Ik vind dat het bij een auto toch vooral om de fun gaat, zeker bij een auto die zich als een ‘pur sang’-sportwagen profileert als de M3. Voor de stoplichtsprintjes koop je maar een Bentley of een RSx.
@dikdraak:
Helaas is de M3 ook allang niet meer de “pursang”auto die het ooit was.
De M3 is inmiddels ook verworden tot een sedan voor posers en ander fout volk..

De E30 M3 was een pursang sportwagen, daarna verwaterde dat met elke generatie..
@tupperware: ahhh, die oude trukendoos open trekken ;-)

De E30 M3 was een zeer zuivere auto, maar zeker geen spartaans rij ijzer. Hij had gewoon elektrische ramen, centrale deurvergrendeling en dergelijke. Vergeet ook niet de eerste M3 echt een best langzame auto is. De standaard E30 had maar 195pk, en dat zit heel even boven in. De peperdure Evo’s, Ravaglia’s, Cecotto’s en Evo II’s waren wel wat sneller, maar vind er maar een voor weinig…

M3’s zijn altijd sportieve auto’s geweest die dagelijs goed bruikbaar zijn en op het circuit hun mannetje staan. En ze waren fun.

De E36 was inderdaad een stukje minder spectaculair dan de E30, maar het was ook een veel meer volwassenere auto. Helukkig had BMW een paar speciale versies (M3 Lightwheight/CSL, M3 GT en de M3 R) die spannender waren.

De E46 M3 is ongeveer de perfecte auto. Ook daarbij potentere versies als het je te comfortabel was (M3 COmpetition, M3 CSL en de heeel zeldzame M3 GTR).

Dus het is net welke versie je neemt, maar om nu te zeggen dat de eerste de beste was en daarna alles flink minder klopt niet.

Met de M4 is het nu wel minder ;-)
@gtwillem: helemaal gelijk! Hele mooie auto de M3/4 maar niet meer als vroeger! De E9X inderdaad de laatste lekkere janker! E46 blijft koning en de E30 natuurlijk ook maar dan vooral wat rijden aan gaat :-)
@tupperware: Dat is het inderdaad al lang niet meer, maar zo word hij wel nog altijd aan de man gebracht.
@dikdraak: “voor stoplichtsprintjes koop je maar een Bentley” hoe durf je! Voor stoplichtsprintjes koop je maar een Golf R of een snelle Leon. In een Bentley mag je niet hard weg rijden bij een stoplicht.
@kvdw: Voor stoplichtsprintjes stap je tegenwoordig beter in een Tesla, of voor mijn part in een Prius.
@dikdraak: voor stoplichtsprintjes een Bentley? Eerder een GT-R
@sir_smokalot: jazeker, hij erg snel. Maar neem dan een Nissan GT-R. Die is altijd en overal sneller.

Maar bij een M3 was snelheid niet het uitganspunt. M3’s moeten een zuiver stuurgevoel hebben, ze moeten magistraal klinken, het onderstel hoort goed uitgebalanceerd te zijn, de gasrespons moet direct zijn. Vrieger waren M3’s nog leuke auto’s, ook als je langzaam rijdt. Dat is nu niet meer zo, helaas.



@gtwillem:
Amen….

Dat noemen ouwe l*llen als ik dus beleving, kennelijk is dat niet meer van deze tijd waarin cijfertjes op papier allesbepalend zijn en het hele verhaal over de kwaliteiten van een auto schijnen te vertellen….
@gtwillem: Volgens mij is een muscle car perfect voor jou.
@lekkaah: een ’70 Chevelle SS 454, ’69 Shelby Mustang GT500 428 CJ of ’71 ‘Cuda 426 Hemi mag je altijd voor de deur zetten. Maar een E90 M3 is ook een prima auto ;-)
Kuddo’s dus voor BMW dat ze er zoveel gebruikt hebben zonder dat het voor het gemiddelde publiek opviel of dat ze zich er aan ergerde.

Maar let op; nu dat het geteld is en het een “ding” zal worden op internet zal het ineens een ergernis zijn dan wel een standaard opmerking worden bij BMW M topics. Zo rolt immers de mensheid op internet…
@Rick-dos: De m3 is dus voor badge-geile mensen die van activesound houden ;)
Leuk voor een spelletje kwartetten…
ik heb OOK M logo’s maar ik vertel niet waar……………
Ach de gemiddelde tjoening E36 316i zit ook vol met M badges ;)

De perfecte M3 voor mij blijft de E46.
Staat op mijn lijstje om nog eens te bezitten.
Jammer dat de auto klinkt als een huidige Formule 1 wagen, crappy dus. Alhoewel je dat niet merkt als je erin zit, vooral als je het surround geluidsinstallatie neemt.

Dat is toch niet bmw waardig jongens….
@87sandyd: niet gek dat je hem nergens naar vind klinken..
In de meeste filmpjes staat ie niet in de sport+ stand en zijn de uitlaat kleppen dus dicht. Als je er een in het echt ziet is dit ook meestal het geval. Zet je die kleppen echter open.. Geweldig geluid!! > Zeg nu zelf, wie dit crappy noemt is gek:
http://m.youtube.com/watch?v=5FuLBewO1b0&list=FLZw6VQxxBXXGIclvbqtKeRg
Daarnaast is dat Active Sound ook maar een verwaarloosbaar klein deel van het geluid binnenin de auto. De M4 en M3 klinken echt super.
@jrmpower24: dan ben ik deels gek. Crappy is wat overdreven, maar echt mooi vind ik het ook niet. Te gemaakt op één of andere manier. Stationair is het wél om te huilen, bijna alsof de afstelling verkeerd is. Daar staat tegenover dat het een regelrecht kanon is…
@ej20g: als je het filmpje checkt hoor je dat ie met kleppen open en warme motor ook stationair erg goed klinkt. (Blauwe M3) In sommige fimpjes is het net een grasmaaier maar dat is met uitlaatkleppen open dus niet het geval. Totaal geen probleem ook dus.
@jrmpower24: precies waarschijnlijk heeft niemand het geluid in het echt gehoord ik vind het persoonlijk heerlijk vooral als je even van het gas af gaat!!!!
Ik vond hem ook enorm tegenvallen toen ik erin reed. Bloedsnel, absoluut, maar dat was het. Maar bmw rijdt sinds de F-reeks is begonnen sowieso als een Audi, niks mis mee, maar zonder beleving. En met onderstuur. Een achterwielaandrijver met onderstuur, hoe verzinnen ze het. Ik hou het nog even bij mijn E91. Scheelt me nog een bak centen ook!
@swaffelaer: ahh! Een mede E91 bestuurder! Wat voor een heb je?
Wat wordt ik mij toch een partijtje moe van allemaal die mensen die een heel oordeel hebben over een auto terwijl ze er niet of nauwelijks (en ja dat geldt ook voor een proefrit) erin gereden hebben. Ik moet zeggen dit is mijn 4e M en het is zeker niet de meest spectaculaire maar zeker wel de meest bruikbare. En mensen die over het onderstuur van de nieuwe m3/m4 klagen moeten eerst maar eens leren rijden.
@tja: oh is goed, zal in vervolg op geen enkele auto hier meer reageren totdat ik een maand of 3 met die auto heb gereden…

Al is het je 500e M-model, je 900e AMG en je 300e RS. Ik maak zelf wel uit wat ik van een auto vind
@tja: Ik heb nog nooit in wat voor M3 dan ook gereden, dus ik kan mijn mening alleen vormen op basis van wat mijn ogen en oren er van vinden. En mijn oren en ogen zeggen: E30 Een hoog toerige 4 cilinder, met de aangepaste body (die kont!)..

On topic. Ben blij dat ‘mijn’ sportiever autoke met 2 badges af kan: één in de grill, één op de kont. Die auto heeft dan wel (zeer) veel model specifieke onderdelen, maar desondanks vond de fabriek het niet nodig om elk onderdeeltje specifiek te voorzien van een logo-tje.
@tja: zelf heb ik inmiddels mijn 3e bmw M en 2e Alpina en sta open voor vernieuwing en reager graag even op jouw nogal geagiteerde reactie. Recent heb ik de m4 een paar dagen mee gehad als mogelijke opvolger op de m3 e93, maar ik kan zeker begrijpen waar alle kritiek over gaat t.a.v. dit nieuwe model. De m4 cq m3 is echt een prachtige auto in vele aspecten. Zeker als je deze tot het uiterste laat gaan, want tjemig wat een monster is het dan zeg! Echter gaat dit op de openbare weg nagenoeg niet en als je het toch doet dan ben je dus snel klaar, want deze 6 pitter is inderdaad bloedsnel geworden, chapaud! Voor mij ligt hier ook de keerzijde van de medaille, want de v8 die in de e93 ligt is in verhouding vele male meer fun dan de m4 op lage toeren, dus bij dagelijks gebruik. Deze nieuwste lijn is misschien fantastisch goed in haar techniek, maar in mijn optiek is er dus een behoorlijk stuk aan sensatie, rijgedrag en beleving weggevallen wat ik echt bij een m vind horen.
Aangezien ook jij blijkbaar meerdere bmw m hebt gereden, kan ik me niet indenken dat je ergens toch iets kan je beamen, zoals het ruige en robuuste van een atmosferische motor en een stijve vering. Als je het mij vraagt is de huidige m net iets te overontwikkeld om in performance/verbuik te kunnen scoren, waardoor er een aantal andere zaken onoverkomelijk zijn geworden. Door de turbo’s is de motor te snel, turbogeluid op lage toeren en stationair erg merkwaardig/dieselig, daarbij is de auto te goed geisoleerd en is de vering vergelijkbaar met een 5 serie, dus meer luxe dan sportief. Afsluitend begreep ik nu ook niet waarom dit allemaal is gedaan, misschien voor de bpm, want in dagelijks gecombineerd verbruik kwam ik op exact hetzelfde als in mijn e93 m3 namelijk 1 op 7,5.

On topic: een m wil ik zoveel mogelijk gedebatched op het exterieur en het interieur mag best leuke accenten en batching hebben, maar puur persoonlijk uiteraard!
10 pk per embleempje

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).