• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoeveel verdient een automotive CEO eigenlijk?

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 maart 2011 om 12:00 – 54 Reacties

Europa

Als CEO van een grote autofabrikant hoef je niet op een houtje te bijten, zo veel mag duidelijk zijn. Maar over hoeveel geld praten we eigenlijk precies? En wie harkt er in Europa het meeste geld binnen? We plozen de jaarverslagen van diverse autofabrikanten na, en kwamen tot de volgende resultaten.

Het zal u niet verbazen: de leider van de grootste Europese fabrikant verdient ook het grootste salaris. Martin Winterkorn (VW) zag dit jaar 9,3 miljoen euro aan salaris en bonussen op zijn bankrekening verschijnen. Dit is aanzienlijk meer dan de 6,6 mln die hij in 2009 maakte, maar het ging dan ook crescendo met het VW-concern. Dankzij de goede resultaten verdiende het achtkoppige VW-bestuur liefst 36,7 mln euro.

Met deze salarisverhoging laat Winterkorn Dieter Zetsche (Daimler) achter zich. Dr. Z., vorig jaar nog goed voor 4,2 mln euro, hoeft dit jaar niet meer te beknibbelen op de pommade voor zijn snor, want de man verdiende 8,7 mln euro. Fiat-topman Sergio Marchionne hobbelt hier achteraan met 3,47 mln euro.

Helaas zijn van veel van de andere autofabrikanten nog geen jaarrapporten binnen, dus voor hun CEO’s zijn we genoodzaakt te kijken naar de cijfers over 2009. Aangezien een groot deel van het CEO-salaris bepaald wordt door de afzetresultaten (die in 2009 niet zo florissant waren) is een vergelijking tussen verschillende jaren er een van appels en peren. Vandaar dat we voor Winterkorn, Zetsche en Marchionne even van de 6,6 mln, 4,2 mln, en 3,5 mln euro uitgaan die ze in 2009 respectievelijk opstreken.

Norbert Reithofer

BMW’s Norbert Reithofer was in 2009 goed voor 3,75 mln euro. Van Matthias Müller (Porsche) zijn nog geen gegevens bekend, maar zijn voorganger Wendelin Wiedeking zat er in ieder geval warmpjes bij. De resultaten van Porsche blijven uitstekend, dus we zijn benieuwd waar Müller op uitkomt. Van Rupert Stadler (Audi) zijn geen gegevens beschikbaar.

Nu we weten wat al die Duitsers opstrijken voor hun werk, kijken we eens hoe het over de Pruissische grens gesteld is met de salariëring van de CEO’s. We beginnen met (wederom) Sergio Marchionne (Fiat) en Carlos Ghosn (Renault-Nissan): Marchionne verdiende in 2009 3,44 mln euro, echter was dit puur en alleen voor zijn werk binnen de Fiat groep. Voor zijn bestuursfunctie bij Chrysler kreeg hij geen rode cent. Niet dat we nou meteen medelijden met hem moeten hebben, want hij tikte in plaats van harde dollars een aardig pakketje aandelen op de kop. Destijds waren die 600.000 dollar waard, maar ondertussen zijn ze al een paar keer over de kop gegaan.

Carlos Ghosn

Ghosn verdiende in 2009 bij Nissan 890 miljoen yen, wat gelijk staat aan 7,8 miljoen euro. Voor zijn activiteiten bij Renault kwam hier 1,2 miljoen euro bij, waarmee het totaal op een nette 9 miljoen euro uitkwam.

Het ziet er dus naar uit dat je voor het echt grote geld moet uitwijken naar gebieden buiten Europa. Ter illustratie: het loon van Dan Akerson (GM) ligt nu nog op zo’n 6,5 mln euro, maar we verwachten dat dat aardig zal stijgen zodra GM weer helemaal terug is. Topverdiener is en blijft Alan Mulally (Ford). De ex-Boeing-topman haalde in 2009 niet minder dan 12,9 mln euro (17,9 mln dollar) binnen. Over 2010 wordt het voor de man nog veel beter: hij ontvangt namelijk voor meer dan 40 miljoen euro (56,5 mln dollar) aan aandelen (een cadeautje voor het weer winstgevend maken van het merk uit Dearborn). Doe hem dat maar eens na.

Zal ik jou eens vertellen hoeveel bonus ik krijg?! *hap hap hap*

Een bekend spreekwoord luidt: ‘if you pay peanuts, you get monkeys’, en vanuit die redenatie is het goed voor te stellen dat de salarissen in de miljoenen lopen. Bovendien is het basissalaris vaak slechts een fractie van het totaal, wat betekent dat als het bedrijf niet presteert, de CEO veel salaris inlevert. Vind je bovenstaande cijfers terecht, of voel je je genoodzaakt om met dooddoeners als ‘graaiers!’ te komen? Laat het weten in de comments.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Alan-Mulally, autocultuur, Carlos-Ghosn, dan-akerson, Dieter-Zetsche, martin-winterkorn, Matthias-Muller, Rupert-Stadler, Sergio-Marchionne, Specials

Vorig bericht: « Unieke Mercedes CLK Black Series te koop
Volgend bericht: Video: Mustang Boss 302; M3- én R8-killer? »

Lees Interacties

Reacties

  1. AMGknul zegt

    13 maart 2011 om 12:04

    Nou ik weet wat ik wil gaan worden nu :)

    Login om te reageren
  2. NLBUURMAN zegt

    13 maart 2011 om 12:07

    9 miljoen euro… das wel belachelijk veel geld, ik zou ’t doen voor 10 procent :)

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      13 maart 2011 om 12:28

      @NLBUURMAN: Nog wel voor 5% als het echt moest! :P

      Login om te reageren
      • 130peeka zegt

        13 maart 2011 om 19:50

        @C220AMG: 2% als het kon. Haha, mij nemen ze dus eerder aan dan jij

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          13 maart 2011 om 21:11

          @130peeka: En ik heb garanti een plek als ik maar 1% vraag :lol:

          Login om te reageren
          • 130peeka zegt

            15 maart 2011 om 10:50

            @4991: Dat zegt niets over de kwaliteit die ik zou leveren.
            Ik bedoel, kom op! hoe moeilijk kan het zijn?

            Met zo een salaris kan je nog iemand anders inhuren om Ceo onder jou naam te zijn.

            Login om te reageren
          • ascari15 zegt

            19 maart 2011 om 16:43

            @4991: ik doe het voor -1% :D

            Login om te reageren
  3. remkov zegt

    13 maart 2011 om 12:24

    Dat zijn toch leuke bedragen om ’s ochtends vroeg je bed voor uit te komen. Als een bedrijf goed draait heb ik er overigens geen problemen mee als er aan de top veel verdiend wordt aan salaris en bonus. Als er gedwongen een hoop mensen weg moeten en overal op bezuinigd moet worden behalve de bonussen aan de top is dat een ander verhaal.

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      14 maart 2011 om 22:47

      @remkov: Inderdaad, wat jij zij

      Login om te reageren
  4. harrypinson zegt

    13 maart 2011 om 12:24

    Dergelijke mensen aan de top staan dan ook bloot aan verschillende “stress”-factoren; de aandeelhouders voorop. Als het even niet goed draait, boet je daar onmiddelijk voor, dus lijkt mij een dergelijke compensatie niet overbodig. Dan heb ik minder sympathie voor voetballers die miljoenen binnenrijven door als een idioot achter een balletje aan te lopen…

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      13 maart 2011 om 13:38

      @harrypinson: Lekkere onzin, zo lastig heeft zo’n CEO het niet hoor. Persoonlijk zijn zij vaak niet aansprakelijk. Het is de functie wel die de verantwoording draagt, maar voor alle taken hebben zij ondergeschikten die het meeste werk doen, de hoofdtaak is delegeren en controleren, dat is minder moeilijk dan het lijkt.

      Dat hun hoofd de verbeelding is van het merk. Dat vaak in de media te zien is en dat als geprezen topmanager, of als kop van jut gebruikt wordt. Zoals nu bij Renault/Nissan, waar Ghosn de gebeten hond is in het Spygate-schandaal. Maar voor dik 9 miljoen, mag hij ook wel op ter verantwoording geroepen worden. That’s part of the deal.

      Login om te reageren
    • Orichy zegt

      13 maart 2011 om 13:41

      @harrypinson: En als voor die voetballers er iemand is, die voor hun spelletje heel veel geld wil neerleggen, wie is er dan gek? De voetballer, die zo verzekert is van een goed pensioen, of de multimiljardair, die het geld neer wil leggen, omdat de voetballer zo leuk voetbalt?

      Login om te reageren
      • jeee zegt

        13 maart 2011 om 15:34

        @Orichy: Ik vind dat harrypinson wel een puntje heeft. Zeker nu overheden lijken op te draaien voor tekorten bij clubs door overbetaalde voetballers.

        Login om te reageren
  5. Search zegt

    13 maart 2011 om 12:31

    36 Miljoen voor het volledige bestuur… daar moet je een hoop vw-tjes voor verkopen om dat eruit te halen.

    Login om te reageren
  6. wolf zegt

    13 maart 2011 om 12:56

    @redactie. De verwijzing naar Pruisen is niet correct. Dit gedeelte van Duitsland ligt hoger. Beter te spreken van Bayern (Beieren) want daar liggen de fabrieken/rond München).

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      13 maart 2011 om 16:23

      @wolf: Was een kleine historische verwijzing. Sinds 1871 bestaat Pruisen immers niet meer, maar het is wel de voorloper van Duitsland.

      Login om te reageren
  7. Ram-G-maN zegt

    13 maart 2011 om 12:58

    Als een automotive CEO de staatslening weer heeft afgelost, meer werknemers heeft aangenomen en weer terug is op een gezonde pre-kredietcrisisperiode dan mogen ze zoveel harken als ze willen. :D
    Ik blijf bij dat automotive designers te weinig verdienen voor het werk dat ze leveren. De meeste industrieel ontwerpers verdienen net boven de bijstand terwijl ze een universitaire opleiding hebben afgerond. :evil:

    Login om te reageren
  8. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 maart 2011 om 13:04

    En Victor Muller dan? ;)

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 maart 2011 om 13:24

      @Svenska_Aeroplan_AB:
      Victor gaat cashen als SAAB ‘verkoopklaar’ is……….

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      13 maart 2011 om 13:25

      @Svenska_Aeroplan_AB: in 2009:

      The yearly management fee for Mr. Muller is € 240,000

      Login om te reageren
    • 130peeka zegt

      15 maart 2011 om 10:50

      @Svenska_Aeroplan_AB: Mag sterven

      Login om te reageren
  9. wolf zegt

    13 maart 2011 om 13:21

    @svenska A. Je hebt wel gevoel voor humor. Deze ‘bedrijventovenaar’heeft de afgelopen jaren niets met zijn bedrijven verdient maar zal daar persoonlijk niet veel van gevoeld hebben. Da’s op zich wel een goede eigenschap….

    Login om te reageren
  10. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 maart 2011 om 13:46

    @ desjonnies: klopt
    @ robbie: ah! nou, netjes toch? bescheiden man is het toch…

    @ wolf: klopt, maar geloof me, hij werkt er hard zat voor hoor! 20 uur per dag, vliegt de hele wereld over, stress genoeg dacht ik zo, en oh ja, hij heeft ook nog een gezin met 4 kinderen.

    Login om te reageren
  11. Orichy zegt

    13 maart 2011 om 14:00

    Automobiel CEO’s moeten leren begrijpen, dat hun taak minder belangrijk is, dan hoe zij zich voor doen.
    Het blijft allemaal bij het oude, er verandert niets, om te voorkomen, dat wat zich heeft afgespeelde senario in 2008-2010, zich niet nog een keer voordoet.

    Zij mogen van mij best veel verdienen, een miljoen of 2 in euro’s, meer is de functie niet waard.
    Want iedereen in het bedrijf heeft zijn verantwoording en bij behorende taak. Een CEO is de hoofdverantwoordelijke, maar als een fabrieksarbeider het met 35.000 euro per jaar moet doen, dan staat 6.000.000 euro, of meer, in geen verhouding.
    Want voor die 6 miljoen kun dik 170 mensen aan het werk houden, in je fabriek. Kun je nog meer wagens bouwen en tegen het zelfde tarief, maar met als resultaat meer winst.

    Login om te reageren
    • remkov zegt

      13 maart 2011 om 14:13

      @Orichy:
      In een leidinggevende functie verdien je nou eenmaal meer, ook in de niveaus onder de board of directors.
      Logisch toch? Als jij aan de leiding staat van een bedrijf met honderdduizenden werknemers in een harde markt, en je weet die strategie te bepalen die ervoor zorgt dat je prestaties omhoog gaan mag je daar best voor beloond worden. Dat is nou eenmaal ingewikkelder dan een fabrieksarbeider die een enorm vaste routine volgt, ook al hebben zij veel ondergeschikten die werk uit handen nemen en advies geven.
      Wel ben ik met je eens dat wanneer het niet goed gaat met het bedrijf de mensen aan de top daarop (harder) afgerekend moeten worden.

      Login om te reageren
      • Orichy zegt

        13 maart 2011 om 14:57

        @remkov: Ik ben zelf fabrieksarbeider bij een hele grote organisatie. Ik weet hoe het zit op mijn werkvloer, daar wordt niet alleen op mijn arbeidskracht gerekend in fysieke vorm, maar ook mijn technische en mentale inbreng wordt gevraagd. Dit om de kwaliteit en verbeteringen in het proces door te zetten.
        Het is dan wel geen automobiele organisatie, maar het is wel een wereldwijd opererende organisatie.

        Natuurlijk verdient iemand aan de top van een wereldwijde organisatie, een daarbij behorend salaris. Maar het is over de top, als dat meer is dan 2 miljoen euro per jaar.
        Vooral gezien de huidige situatie in de wereld, waarbij gematigheid een hogere prioriteit moet zijn, om alles in de hand te houden. De voedselprijzen stijgen niet voor niets de pan uit.
        Graaien is leuk, maar als het te kosen gaat van de economie, is dat niet handig.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 maart 2011 om 22:53

          @Orichy: Wet van vraag en aanbod. Als een groot bedrijf zoals bvb VW z’n topman een salaris van ‘slechts’ 2 miljoen zou bieden, zou die gewoon naar een ander gaan. Als naast de fabriek waar je nu werkt een nieuwe fabriek komt, van een concurrent, en je verdient daar dubbel zoveel voor hetzelfde werk, zou jij dan niet overstappen?

          Login om te reageren
  12. sebasjuhh zegt

    13 maart 2011 om 14:33

    Who gives a f*ck

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      13 maart 2011 om 16:26

      @sebasjuhh: Nou, sebasjuhhhhhh kennelijk niet.
      Dus sla ’t artikel over en ga snel weer aan je Civic klussen zou ik zeggen.

      Login om te reageren
  13. highperformance zegt

    13 maart 2011 om 14:56

    Ach, als je hoort hoeveel miljarden Ghadaffi heeft vallen deze heren in het niet. Die kan tenminste een heel extern leger huren als ie onder vuur ligt. Kunnen deze heren niet zeggen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 maart 2011 om 22:54

      @highperformance: Voor dit soort geld heb je toch al een mooie privémilitie hoor…

      Login om te reageren
      • highperformance zegt

        14 maart 2011 om 20:57

        @Esprit_de_Flandre: ja, voor in de achtertuin, niet om een heel opstandig land te onderdrukken.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          16 maart 2011 om 13:00

          @highperformance: Dat niet, maar je kan toch al een *mooi* bloedbadje aanrichten…

          Login om te reageren
          • highperformance zegt

            16 maart 2011 om 16:19

            @Esprit_de_Flandre: Tony Montana heeft het er ook niet mee gered….

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              17 maart 2011 om 18:55

              @highperformance: Aha, Scarface. Het etterende gat in mijn cultuur…

              Login om te reageren
              • highperformance zegt

                18 maart 2011 om 21:43

                @Esprit_de_Flandre: zachte heelmeesters maken stinkende wonden….

  14. Nico94 zegt

    13 maart 2011 om 16:15

    Ik zou ook wel de CEO willen zijn van Ford.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 maart 2011 om 18:56

      @Nico94: Zou je niet liever Alfa runnen…?

      Login om te reageren
      • Nico94 zegt

        18 maart 2011 om 07:42

        @Esprit_de_Flandre:

        Jawel, maar daar heb je toch Fiat en Lancia bij? En doet hoef ik nou ook weer niet!

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          18 maart 2011 om 22:25

          @Nico94: Niet persee. Alfa heeft ook z’n eigen CEO. Dan heb je wel nog de Capo di Capi, van Fiat, boven je, en je verdient wat minder dan hem, maar toch nog mooi waarschijnlijk…

          Hoewel, je loopt dan wel het risico om plots van de ene op de andere dag voor Piech&Co te werken…

          Login om te reageren
          • Nico94 zegt

            19 maart 2011 om 08:08

            @Esprit_de_Flandre:

            Ja oke, dat is waar. Maar wil je onderdeel zijn van de VW-groep? Ik persoonlijk helemaal niet!

            Login om te reageren
  15. Alpinaa zegt

    13 maart 2011 om 16:38

    Ik vraag me altijd af hoeveel iemand zoals adriaan van hooydonk verdient. Hij heeft een van de hogere en belangrijkere functies binnen BMW. Iemand die het weet?

    Login om te reageren
  16. wolf zegt

    13 maart 2011 om 16:52

    @sir smokalot. Ik denk dat je al de andere bundeslanden tekort doet als je zegt dat de oorsprong van Duitsland in Pruisen ligt.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 maart 2011 om 06:49

      @wolf: Niet echt. Ik neem aan dat je weet wie Otto von Bismarck was?

      Login om te reageren
  17. wolf zegt

    13 maart 2011 om 16:53

    @highperformance. Relevantie????

    Login om te reageren
    • highperformance zegt

      14 maart 2011 om 20:56

      @wolf: de echte schurken verdienen veel meer zonder enige tegenprestatie…..

      Login om te reageren
  18. bengelke zegt

    13 maart 2011 om 18:19

    “Ghosn verdiende in 2009 bij Nissan 890 miljoen yen, wat gelijk staat aan 7,8 miljoen euro. Voor zijn activiteiten bij Renault kwam hier 1,2 miljoen euro bij, waarmee het totaal op een nette 9 miljoen euro uitkwam.”

    Schaamt ie zich nie? Bij de recente gebeurtenissen in japan, maakt hij effe zen loon bekend. Daarvan mag, vond ik, meer dan de helft gebruikt worden om japan terug op te bouwen

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 maart 2011 om 22:56

      @bengelke: “maakt hij effe zen loon bekend”

      Denk niet dat den Carl dat zelf bekend maakt, maar dat dat verplicht in het jaarverslag staat. En die worden allemaal ongeveer nu gelanceerd…

      Login om te reageren
  19. lacasitos zegt

    13 maart 2011 om 20:43

    Interessant onderzoek. En wat verdienen de topdesigners eigenlijk?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 maart 2011 om 06:51

      @lacasitos: Geen idee, maar dat moet wel uit te vinden zijn. Wist je trouwens dat Marchionne niet de grootverdiener is bij Fiat? Luca de Meo toucheert doodleuk een miljoen of negen geloof ik.

      Login om te reageren
  20. straatpiraat zegt

    14 maart 2011 om 00:17

    Ik verdien zelf 10 miljoen per jaar.

    Krijg het alleen niet.

    Login om te reageren
  21. norge zegt

    14 maart 2011 om 07:01

    Zijn inderdaad een hoop autootjes die wereldwijd verkocht moeten worden om een klein groepje mensen tevreden te houden .
    Blijft bij mij de vraag hangen of deze mensen het ook waard zijn?
    Lijkt me sterk maar nu ben ik ook niet 1 van hun ;)

    Login om te reageren
  22. sebasjuhh zegt

    14 maart 2011 om 11:50

    @sir_smokalot grapjurk, wat ik bedoel is dat dit een auto gerelateerde app is, als ik wil weten wat zon kerel verdient zoek ik het wel op. De civic waar jij het over had, ken ik niet.

    Login om te reageren
  23. sir_smokalot zegt

    15 maart 2011 om 10:33

    Taraboem! Jaarverslag van de BMW-groep valt zojuist op onze deurmat. Wat verdiende het bestuur in 2010?

    Norbert Reithofer 4,3 miljoen euro.
    Voor de rest: klik!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North