• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hohenester A4 verbetert snelheidsrecord op biogas: 364 km/h!

Auteur: RubenBaeten, gepost 27 mei 2009 om 12:50 – 44 Reacties

Audi A4 op biogas

327 km/h is voor mietjes. Dat vonden ze althans bij Hohenester, waar ze na het biogas-record van vorig jaar nog even vlijtig aan het werk gingen. Op Pappenburg zette de verbeterde A4 deze keer een ongelooflijke snelheid van 364,6 km/h op de klok.

De A4 knalt hiermee een Bugatti voorbij, die ondertussen het record nog even stiekem naar boven had bijgesteld met bijna 20 km/h. De brandstof heeft een octaangetal dat tussen de 120 en 140 ligt en de motor van de Audi, een 3.0 V6 biturbo, moest ingrijpend aangepast worden om met de extreem hoge verbrandingstemperatuur om te kunnen gaan. Uiteindelijk levert het blok zo’n 800 pk, maar omdat de boel ook heel moet blijven wordt dit elektronisch begrensd op 700 pk.

Het doel van dit alles is dat men wil bewijzen dat biogas een waardig alternatief is voor fossiele brandstoffen, maar jongens, dat geloven we onderhand wel hoor.

GUINNESS WELTREKORD MIT BIOGAS: DER HOHENESTER SPORT AUDI A4 FÄHRT IN PAPPENBURG 364,6 KM/H

Jürgen Hohenester stellt einen neuen Weltrekord auf: Mit einem HS 650 Audi A4 Quattro fuhr er 364,6 km/h „mit Biogas.”

Welche Leistung Biogas im Tank bringt, zeigt der erfolgreiche Rekord mit
dem von der Firma Hohenester modifizierten Audi.
Der Bolide fuhr auf der Teststrecke im niedersächsichen Pappenburg 364,6 km/h und übertraf damit den alten Weltrekord, der mit einem Bugatti aufgestellt wurde, um knapp 20 km/h.

Den Weltrekord hatte das Kompetenzzentrum für Gasbetrieb des TÜV Rheinland, sowie die VSS Saarbrücken initiiert. Insgesamt ließen sich elf namhafte Unternehmen für die Umsetzung begeistern.

„Der Weltrekord mit dem Audi soll für die Thematik Erd- und Biogas sensibilisieren und zeigen, dass Biogas eine reale Alternative zu fossilen Brennstoffen ist”, sagte Dr. Behrning vom TÜV Rheinland.

Biogas oder Erdgas darf nicht mit Autogas (LPg) verwechselt werden und ist auch Benzin deutlich überlegen, die hohe Oktanzahl von 120 bis 140 ergibt bei einem Motor der auf Gasbetrieb getrimmt ist einen extrem hohen Wirkungsgrad.

Als Basismotor diente der HS 650 6 Zyl. Biturbo der auf 3,0 Ltr. erweitert ist und für Gasbetrieb optimiert wurde. Auf dem Leistungsprüfstand wurden über 800 PS erzielt. Die Kraftübertragung vom HS 650 ist dafür nicht ausgelegt, so wurde die Leistung elektronisch auf 700 PS begrenzt.

Als nächstes Ziel wird der Gesamtsieg beim Tuner Grand Prix in Hockenheim ins Auge gefaßt.

Ook interessant!

  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Nieuwe Audi A4
    Nieuwe Audi A4 krijgt eindelijk achterwielaandrijving!
  • Nieuwe generatie Audi A4
    Nieuwe generatie Audi A4: 'zowel EV als S4 TDI'
  • Video - daarom houd je je dus aan de snelheid

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Audi, lpg, milieu, record, Techniek, tuning

Vorig bericht: « VÄTH pakt de C63 AMG Estate aan
Volgend bericht: Gespot: Limited Edition deel 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. DBX zegt

    27 mei 2009 om 12:51

    zijn dat nu dichte velgen met plakkers op?

    Login om te reageren
  2. SupercarFan zegt

    27 mei 2009 om 12:52

    364?! dat is snel voor zo’n audi :O

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    27 mei 2009 om 12:53

    Doel is om te bewijzen dat biogas een waardig alternatief is.

    tegenwoordig is een diesel krachtiger,zuiniger,schoner en ook nog eens minder C02 uitstoot.

    mijn advies: op gas moet je koken.

    Login om te reageren
  4. Huin zegt

    27 mei 2009 om 12:55

    @Laue: Maar diesel is alleen ook een fossiele brandstof, dus geen alternatief voor benzine… die andere fossiele brandstof van dezelfde ruwe grondstof.

    Login om te reageren
  5. Nijntje_ zegt

    27 mei 2009 om 12:56

    @Laue:
    Koop een leuk dik blok, gooi ’t op LPI & cruisen maar?
    goedkoper kan niet…

    Login om te reageren
  6. MAX zegt

    27 mei 2009 om 12:57

    Waarom die Link naar een artikel met Biobrandstof ? Dat heeft niks te maken met Biogas.

    Login om te reageren
  7. Dutch_Tuning zegt

    27 mei 2009 om 12:57

    wat een prestatie zeg.. we moeten inderdaad nu allemaal op biogas gaan rijden..

    Login om te reageren
  8. MAX zegt

    27 mei 2009 om 12:59

    @ Laue

    Ken je de problematiek fijn stof ? Voor mijn kinderen liever geen ademhalingsproblemen

    Login om te reageren
  9. opelsintrafreak zegt

    27 mei 2009 om 12:59

    @Laue wij hebben een auto op LPG werkt echt goed en is minimaal de helft goedkoper per tankbeurt en is ook nog schoner

    Login om te reageren
  10. dotternetta zegt

    27 mei 2009 om 13:00

    Mooie wieldoppen!!

    Login om te reageren
  11. dotternetta zegt

    27 mei 2009 om 13:00

    Het percentage fijnstof was 100 jaar geleden trouwens 100x hoger dan nu…

    Login om te reageren
  12. opelsintrafreak zegt

    27 mei 2009 om 13:01

    maar biodiesel weer anders

    Login om te reageren
  13. 406_v6 zegt

    27 mei 2009 om 13:10

    @laue, beetje achterhaalde stelling….biogas wordt o.m. gewonnen uit mest (daar hebben we sowieso teveel van….), slib, afvalstortplaatsen, vergassing van houtafval etc. etc. voor de productie van Biogas is minder energie nodig dan voor de productie van diesel….

    Probleem met biogas is wel dat de samenstelling sterk afhankelijk is van het “bron materiaal”, dus is het zaak de motoren aan te passen (al tijdens de productie) op de evt. aanwezige agressieve componenten in biogas.

    Login om te reageren
  14. Simpson zegt

    27 mei 2009 om 13:10

    @Laue: zou er na zo’n ritje nog genoeg gas zijn om de soep op warm te maken?

    Login om te reageren
  15. Tommy zegt

    27 mei 2009 om 13:11

    Die velgen zijn er mooi opgtekend, lijkt net echt! Iets met luchtweerstand enzo denk ik dat ze dichte wielen hebben.

    Login om te reageren
  16. RobertJ zegt

    27 mei 2009 om 13:12

    Wel jammer van de opplakvelgen! voor de rest hartstikke leuk natuurlijk :)

    Login om te reageren
  17. Stefan-Venema zegt

    27 mei 2009 om 13:16

    @ dotternetta, dat komt doordat niemand een kolenkachel meer heeft en de industrie stookt ook niet meer zelf. Daarbij is het verbrandingsproces in kolencentrales een heel stuk verbeterd/efficienter en een stuk schoner als de verbranding van kolen 100 jaar geleden. Het is nogal logisch dat de fijnstof percentage daardoor omlaag is gebracht. Er zijn wel veel meer auto’s etc op de weg maar die stoten relatief véél minder fijnstof uit dan wanneer er kolen worden verstookt.

    Login om te reageren
  18. lennart zegt

    27 mei 2009 om 13:18

    -edit: leer eens schrijven-

    Login om te reageren
  19. Stefan-Venema zegt

    27 mei 2009 om 13:19

    OT: knap dat ze er alsnog 700 pk uit weten te halen met gas.

    Login om te reageren
  20. Nijntje_ zegt

    27 mei 2009 om 13:20

    Ligt het aan mij of hebben ze hun grille ‘gedicht’ met folie of plastic?

    Login om te reageren
  21. RubenBaeten zegt

    27 mei 2009 om 13:30

    @MAX: Excuses, helemaal gelijk.

    Biogas is alweer een nieuwere biobrandstof dan biodiesel. Het wordt gemaakt uit stro of bosafval. Het hoort bij een nieuwe generatie hoogtechnologische biobrandstoffen, waar ook bio-ethanol bij hoort. (…) Het Duitse blad ‘Neue Energie’ maakte er in april melding van dat met biogas tot twee keer zoveel kilometers per hectare groenafval gereden kan worden dan met een hectare koolzaad voor biodiesel. Het blad stelde zelfs dat niet zeker is dat biodiesel en PPO aan de strengere emissie-eisen voor fijn stof kunnen voldoen.

    (bron)

    Login om te reageren
  22. mrB zegt

    27 mei 2009 om 13:36

    best grappig, een sedan die ruim 360 gaat. ik wist niet dat een sedan aerodynamisch zo goed was.
    ik snap alleen de link met bugatti niet helemaal. wi

    Login om te reageren
  23. Laue zegt

    27 mei 2009 om 13:37

    @ Simpson

    Och gewoon het pannetje op het motorblok zetten.
    @ Max.

    Fijnstof is bij mijn weten niet gevaarlijk voor de luchtwegen. Het laat gewoon een zwarte waas achter op de witte balkons langs de a12 :P
    @ de rest.

    Sorry jongens, mij krijg je niet van mijn Dieselverslaving af.

    Login om te reageren
  24. JanC zegt

    27 mei 2009 om 14:06

    Hohenester heeft dyslectie. Het is het circuit van Papenburg, zie http://www.atp-papenburg.com/E/I_12.html

    Login om te reageren
  25. JanC zegt

    27 mei 2009 om 14:06

    i.v.m. fijnstof 100 jaar geleden. Vergeet niet dat vrijwel iedereen thuis nog kolen stookte. Nu gebruiken we daar aardgas voor.

    Login om te reageren
  26. Stakke zegt

    27 mei 2009 om 14:07

    ” Fijnstof is bij mijn weten niet gevaarlijk voor de luchtwegen. ”

    Zeer originele eigen mening dan ! :-D

    Login om te reageren
  27. VonStroke zegt

    27 mei 2009 om 14:16

    @Laue: Fijn stof niet gevaarlijk voor de luchtwegen? Lees eerst eens wat de wetenschap daarover zegt vooraleer zulke uitspraken te doen. Fijn stof is zo mogelijk nog gevaarlijker dan heel het gedoe rond CO2.

    Login om te reageren
  28. Timmie zegt

    27 mei 2009 om 14:22

    “Het doel van dit alles is dat men wil bewijzen dat biogas een waardig alternatief is voor fossiele brandstoffen”.
    Een gewone mens is niet geinteresseerd in een potentiele topsnelheid, wel in rijbereik.

    Login om te reageren
  29. Jochempie zegt

    27 mei 2009 om 14:30

    Die wieldoppen worden het helemaal met de huidige groene trend! Kan je in ieder geval zeggen dat je wielen hebt waarmee je harder gaat :)

    Login om te reageren
  30. ferrari zegt

    27 mei 2009 om 14:32

    @DBX: dat zijn zogenaamde Aerodiscs. snelheidsrekords worden vaak met zulke (snelheidsverhogende) middelen voorzien. scheeld al gauw 4 tot 8km/h op topsnelheid.

    wel aardig dat ze wederom onder de aandacht brengen. misschien wel iets voor de supercarbouwers, zoals porsche, ferrari, lamborghini. daarmee kunnen ze alsnog hun performancecijfers halen en het milieu ontzien (lees CO2). bijkomend voordeel is dat het geluid kan blijven, iets wat met elektrische auto’s niet echt goed gaat. nog een voordeel is dat het gewicht bespaard. je hebt niet zoals bij hybride aandrijfsystemen allerhande extra materiaal nodig.

    Login om te reageren
  31. Maarten zegt

    27 mei 2009 om 15:01

    Die wieldoppen zijn inderdaad goed voor de luchtweerstand, maar bieden geen enkel koelvermogen voor de remschijven. Dit is de reden waarom ze normaal niet onder een auto zitten, zelfs niet onder de eco-modellen.

    Login om te reageren
  32. Mao zegt

    27 mei 2009 om 15:32

    @ MrB

    Een sedan is juist aerodinamisch :) , de platte kofferdeksel / achterkant zorgt ervoor dat je minder turbulentie achter de auto hebt, dat zorgt voor minder drag, de mercedes S klasse is bvb erg aerodinamisch, zelfs een oude audi 100 is aerodinamsich :) Een CW van 0.30 is behoorlijk goed, een prius doet bvb 0.26

    Dit vierkante ding dus :)

    Login om te reageren
  33. JamesBond007 zegt

    27 mei 2009 om 15:35

    Record snelste A4?

    Login om te reageren
  34. Stahlblau zegt

    27 mei 2009 om 15:36

    Die wieldoppen voor de luchtweerstand? Ah vandaar dat de Touaregs van de politie in Den Haag hebben ook zulke dingen hebben…! Geen gezicht, echt waar.

    Login om te reageren
  35. Stahlblau zegt

    27 mei 2009 om 15:53

    ‘…dat de Touaregs van de politie in Den Haag ook zulke dingen hebben…’ bedoelde ik natuurlijk, weer lekker chaotisch zitten cut, copy, pasten.

    Login om te reageren
  36. T16 zegt

    27 mei 2009 om 15:54

    Der Bolide fuhr auf der Teststrecke im niedersächsichen Pappenburg 364,6 km/h und übertraf damit den alten Weltrekord, der mit einem Bugatti aufgestellt wurde, um knapp 20 km/h.

    De bolide (A4) reed op de testbaan in het Nedersaksische Papenburg 364,6 km/u en overtrof hiermee het oude wereldrecord, dat met een Bugatti neergezet werd, met krap 20 km/u.

    Het oude record was opgetekend voor een Bugatti EB 110 die in 1994 op het hogesnelheidscircuit van Nardo een topsnelheid van 347,7 km/u realiseerde.

    Login om te reageren
  37. JanC zegt

    27 mei 2009 om 17:36

    Indeed, Papenburg :)

    Login om te reageren
  38. KippieKnaus zegt

    27 mei 2009 om 19:16

    Nog even en hij verslaat de G-Power M5…

    Login om te reageren
  39. NLBUURMAN zegt

    27 mei 2009 om 20:21

    700pk voor een 3liter twinturbo.. lekker :) (jaja, octaangehalte heeft er mee te maken…)

    Login om te reageren
  40. Diego zegt

    28 mei 2009 om 02:35

    zijn die “wieldoppen” niet gewoon van de bandvermarmers die ze in de formule 1 ook gebruiken?

    Login om te reageren
  41. BananaFlip zegt

    28 mei 2009 om 15:48

    Toch nog een leuke bevestiging dat biogas wel leuk spul is.
    Lijkt me behoorlijk cool, zo’n ritje in de ultieme leaseslet.
    Die wielstickers zien er wel een beetje sjonnie uit ;) .

    Login om te reageren
  42. W115 zegt

    28 mei 2009 om 17:16

    Lelijke wieldoppen, maar omdat ze van BBS zijn maakt dat het wel een beetje goed :)

    Login om te reageren
  43. T16 zegt

    29 mei 2009 om 15:14

    @Ruben Baeten
    enige juiste vertaling is: De bolide (A4) reed op de testbaan in het Nedersaksische Papenburg 364,6 km/u en overtrof hiermee het oude wereldrecord, dat met een Bugatti neergezet werd, met krap 20 km/u.

    Het oude record was opgetekend voor een Bugatti EB 110 die in 1994 op het hogesnelheidscircuit van Nardo een topsnelheid van 347,7 km/u realiseerde.

    Wat er stiekem aan dat oude record is begrijp ik niet.

    Login om te reageren
  44. JohnDoe zegt

    31 mei 2009 om 17:22

    De dichte wielen, de dichte grill en de heel kleine spiegels zijn allemaal om de luchtweerstand te minimaliseren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North