• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Holy crap! Da’s een grote carbon bakoven.

Auteur: Author, gepost 4 september 2015 om 18:58 – 43 Reacties

Holy crap! Da


’t Zijn dan ook geen BMW i3’tjes die erin worden gebakken.

Voor monstrueuze apparaten als deze willen we nog weleens een uitstapje maken naar niet-autogerelateerde werelden. Wel: we hebben er weer eentje te pakken. Dit betreft namelijk een autoclaaf waar over een tijdje de Boeing 777X in wordt gebakken.

De autoclaaf is zo’n 40 meter lang, 8,5 meter breed en 12 meter hoog. Ze zullen in Seattle worden gebruikt voor het vervaardigen van de buitenste delen van de 777X en delen van de vleugels. De vleugels van de Boeing 787 Dreamliner worden eveneens van composietmateriaal gemaakt, maar dat gebeurt in Japan bij Mitsubishi. Een 747 brengt de onderdelen vervolgens alsnog naar Amerika.

Eerder presenteerden we al een special over gebruik van koolstofvezel in de auto-industrie, maar er zijn natuurlijk nog veel meer plekken waar het spul wordt gebruikt. Plekken waar Mansory en consorten gelukkig niks mee te maken hebben. (via: Jalopnik)

Autoclaaf

Ook interessant!

  • Bentley Bentayga lichter
    Bentley Bentayga lichter dankzij carbon velg
  • TopCar Porsche 911 Turbo S
    Bruin carbon op Turbo S is lekkerder dan chocomelk
  • Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
    Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
  • Lamborghini probeert het tuners moeilijk te maken

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

boeing, carbon, fabriek, vliegtuig

Vorig bericht: « Deze NL occasion is twee keer duurder dan de nieuwprijs
Volgend bericht: Mercedes test ‘2016-motor’ op Monza, rijdt iedereen zoek »

Lees Interacties

Reacties

  1. ThomasBol zegt

    4 september 2015 om 19:02

    Geweldige innovatie. Luchtvaart heeft mij altijd al geïnteresseerd.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      4 september 2015 om 19:28

      @ThomasBol: Leuke is dat wat je in de luchtvaart ziet al gauw z’n weg vindt naar je huis tuin en keuken mobiel. Ik snap je reactie helemaal vindt het ook altijd heel erg indrukwekkend en tegelijkertijd schitterend

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        4 september 2015 om 21:54

        @henkhupelschoten: ja skitterend!

        Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      4 september 2015 om 19:44

      @ThomasBol: De luchtvaart is inderdaad fascinerend. Alleen al vanwege alle complexe technologie die erbij komt kijken. Maar ook door het wereldje eromheen. De burgerluchtvaart is in de loop der jaren wat minder bijzonder geworden, maar de luchtmacht heeft nog steeds iets heel speciaals.

      En voor een Saabliefhebber is luchtvaart natuurlijk vanzelf een item. Omdat Saab erg hard zijn best deed om te laten zien dat het ook vliegtuigbouwer was. Door het fasten your seatbelts lampje dat zo uit een vliegtuig leek te komen. De verlichting van het dashboard die de sfeer van een cockpit na moest bootsen, en de safetycard, waarop net als in het vliegtuig veiligheidsaanwijzingen stonden. Misschien een beetje gezocht, maar die safetycard was wel een markant detail. Natuurlijk was Saab niet de enige autobouwer die zich liet inspireren door de luchtvaart, voorbeelden genoeg van auto’s waar elementen te vinden zijn die verwijzen naar de luchtvaart,.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        5 september 2015 om 07:33

        @moveyourmind:
        Panhard :

        http://i61.servimg.com/u/f61/13/11/27/03/panhar11.jpg

        Login om te reageren
  2. zweed zegt

    4 september 2015 om 19:04

    Holy crab wat een slechte eerste reactie!

    Login om te reageren
    • jaccovdzaag zegt

      4 september 2015 om 19:14

      @zweed: Want, waarom? Iedereen hier moet persé autofiel zijn?
      Ikzelf ben op auto’s na, helemaal gek op onderzeeërs.

      Zal ik mezelf maar dan verwijderen, voordat jij straks met een tuinschep en een jerrycan achterin je V90 voor de deur staat?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        4 september 2015 om 19:18

        @jaccovdzaag: haha onderzeeërs. Ik ben weer van de sport en voeding.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          4 september 2015 om 20:02

          @dutchdriftking: ieder zo zijn ding. Ik ben van de reptielen…

          Login om te reageren
          • philipf zegt

            4 september 2015 om 21:43

            @ej20g: ik ben van de auto’s. Daarom ben ik hier zovaak

            Login om te reageren
            • ej20g zegt

              5 september 2015 om 06:35

              @philipf: auto’s zijn mijn eerste hobby, reptielen mijn tweede…

              Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            5 september 2015 om 00:36

            @ej20g: in dat geval heb ik nog een schoonmoeder in de aanbieding.

            Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        4 september 2015 om 19:20

        @jaccovdzaag:

        Maar als een onderzeeër boven is, is het dan wel een onderzeeër?

        Login om te reageren
        • jaccovdzaag zegt

          4 september 2015 om 19:25

          @faalhaas: Nee faalhaas, maar als je erin werkt krijg je er meer van mee :)

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            4 september 2015 om 19:28

            @jaccovdzaag: Wie noem jij faalhaas

            Login om te reageren
            • jaccovdzaag zegt

              4 september 2015 om 19:35

              @Jochempie: @faalhaas noem ik faalhaas, Jochem.

              Login om te reageren
              • jochempie zegt

                4 september 2015 om 20:48

                @jaccovdzaag: hoe durf je!!

              • jaccovdzaag zegt

                4 september 2015 om 22:02

                @Jochempie: Nou, je zag het met eigen ogen gebeuren. Tadadada.

              • Jochempie zegt

                6 september 2015 om 13:23

                @jaccovdzaag: U got balls, bro.

        • clarkson zegt

          4 september 2015 om 19:27

          @faalhaas: Als je een fiets in het water gooit is het dan opeens een onderwaterfiets?

          Login om te reageren
          • faalhaas zegt

            4 september 2015 om 19:40

            @clarkson:
            Nee dan is ie gewoon nat, net zoals als je een onderzeeër de lucht in gooit nog geen vliegtuig maakt.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              5 september 2015 om 08:33

              @faalhaas: dan heb je een bovenzeeër.

              Login om te reageren
          • bartteeuwen zegt

            4 september 2015 om 20:21

            @clarkson: nee dan heb je een waterfiets

            Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        4 september 2015 om 19:24

        @jaccovdzaag: @zweed: @dutchdriftking: en ik ben dan weer helemaal gek van mooie kleding…

        Login om te reageren
      • gasmonkey zegt

        5 september 2015 om 07:58

        @jaccovdzaag: ik ben op auto’s na helemaal gek van vrouwen. Alle vrouwen dus ook de vriendinnen van menigeen hier :devil:

        Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      4 september 2015 om 19:53

      @zweed: Nee, dit is een topreactie.

      Login om te reageren
  3. FieRo zegt

    4 september 2015 om 19:34

    Zet maar in de tuin, kan ik wat grotere onderdelen maken.

    Login om te reageren
  4. harrie zegt

    4 september 2015 om 19:52

    Ook wel wat voor Lotus, kunnen ze vijf F1 chassis in 1 keer afbakken. Kan Maldonado weer een weekend vooruit.

    Login om te reageren
  5. moondustfocus zegt

    4 september 2015 om 19:57

    Goede zet van Boeing om niet net als Airbus een groter toestel te bouwen, maar gewoon proberen het gewicht omlaag te krijgen. Nou dat nog proberen bij de gemiddelde Amerikaanse passagier.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      4 september 2015 om 20:15

      @moondustfocus: De grote modellen lopen op dit moment heel slecht. Zowel de 747 als de A380 (afgezien van Emirates’ bestelling). Maar over enkele jaren kan dit zomaar anders zijn, wanneer de luchtvaart in India en China (verder) ontwikkeld is.

      Login om te reageren
      • mrB zegt

        5 september 2015 om 01:12

        @phaeton: belangrijke rede daarvoor zijn de hoeveelheid motoren. Kosten van een vliegtuig worden 20-25% bepaald door die dingen en onderhoud nog veel meer. De A380 en 747 hebben 4 van die units, dus dan moet je er zeker van zijn dat die lange afstand vluchten elke keer vol zitten, om dat onderhoud te rechtvaardigen. Voor emirates ed geen probleem, die vliegen alles via Dubai of andere stad in de golf met olie dollars. Die 787 en toekomstige a350 zijn veel efficiënter op minder drukke routes.

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          5 september 2015 om 02:28

          @mrb: Bezettingsgraad, drukke routes. Lees mijn antwoord nog eens?

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            5 september 2015 om 07:53

            @phaeton: Waarom? mrb heeft je antwoord uitstekend toegelicht.

            Login om te reageren
    • boenderaar zegt

      5 september 2015 om 08:55

      @moondustfocus: Boeing was juist de eerste met een bijna volledig composiet vliegtuig(de 787). Zelfs Airbus’ nieuwe a350 is nog grotendeels van aluminium. Eigenlijk zijn de Amerikanen voor de verandering dus veel innovatiever dan de Europeanen op dit gebied.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        8 september 2015 om 19:43

        @boenderaar: Nou nou, bijna volledig…

        “With Airbus now an established competitor to Boeing, both companies use advanced technology to seek performance advantages in their products. Many of these improvements are about weight reduction and fuel efficiency. For example, the Boeing 787 Dreamliner is the first large airliner to use 50% composites for its construction. The Airbus A350 XWB features 53% composites.”

        Login om te reageren
  6. ej20g zegt

    4 september 2015 om 20:05

    Ik denk er eigenlijk nooit over na hoe groot vliegtuigen werkelijk zijn. En dus ook niet hoe groot de machines zijn die die dingen maken. Vind het best interessant om zo af en toe eens een stapje naar een andere kant van techniek te doen.

    Login om te reageren
  7. phaeton zegt

    4 september 2015 om 20:13

    @mauritsh Een kleine correctie: de 777X is de nieuwste serie van het 777 model, de ‘volgende generatie van de 777X’ klopt derhalve niet.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      4 september 2015 om 20:22

      @phaeton: thanks, we hebben het aangepast!

      Login om te reageren
    • sydney zegt

      5 september 2015 om 01:34

      @phaeton: Zoals de 747-8

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        5 september 2015 om 02:29

        @sydney: Wat heeft de 747 met de 777 te maken?

        Login om te reageren
  8. kobus1967 zegt

    4 september 2015 om 21:24

    En luchtvaart technieken komen soms ook in auto’s terecht zoals drive by wire als afgeleide van fly by wire.
    Mijn hobby is onbereikbare auto’s, maar mijn kinderen gaan die later voor mij kopen als ze heel erg rijk zijn.

    Login om te reageren
  9. motoragent zegt

    4 september 2015 om 21:57

    Ik ben wel benieuwd naar de vacuumpomp die ze op de (gigantische) vacuumzak van zo’n vleugel aansluiten en hoe lang het duurt voordat het geheel vacuum is. Kan me nog goed herinneren hoe lang het duurde om een vacuumzak van een kleine monocoque goed vacuum te trekken…

    Login om te reageren
  10. sydney zegt

    5 september 2015 om 01:33

    Uitstapjes naar de luchtvaart kan ik meer dan waarderen @mauritsh

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North