• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Honda 1.6 dieselmotor is officieel, stoot <100 gr CO2 uit

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 november 2011 om 10:01 – 16 Reacties

De diesel komt natuurlijk in de nieuwe Civic te liggen


Lease-rijdend Nederland opgelet: zoals verwacht heeft Honda een gedownsizede diesel-vierpitter aangekondigd. Dit 1.6-blokje is flink kleiner dan de huidige 2.2 liter, levert 120 pk en 300 Nm, en puft lekker weinig CO2 uit. En dat is weer goed voor de bijtelling.

Hoeveel de uitstoot precies is, is nog niet duidelijk. Honda geeft alleen aan dat hij onder de 100 gram/km zit. Om voor Nederland interessant te zijn zal hij hier echter nog wel fors onder moeten duiken, want per 1-7-2012 mag je met een diesel om in aanmerking te komen voor 14% bijtelling maximaal 91 gr/km uitstoten. En de nieuwe motor verwachten we niet voor de tweede helft van 2012. De huidige 2.2 is al zo zuinig dat hij in de 20%-categorie valt.

Met de 1.6 diesel treedt er een programma in werking dat Honda Earth Dreams Technology doopt. Met dit nieuwe motorenprogramma streeft de fabrikant er naar om binnen 3 jaar tijd in elke categorie de meest zuinige motor te leveren. Een nobel streven.

Honda 1.6 diesel

Ook interessant!

  • Video: haastige Honda heeft heel veel haast
  • veranderd
    Lief en schattig? Deze Honda e is stoer en wild
  • Honda
    Video: verwarde Honda moet deur uitdeuken
  • Honda's blijven steken
    Honda's blijven steken in 2002, frappant

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

14%-bijtelling, 20%-bijtelling, co2, Diesel, Honda, Techniek

Vorig bericht: « Honda EV-ster – schets af, oogt nog steeds leuk
Volgend bericht: Subaru introduceert Impreza en Impreza G4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. griffendahl zegt

    30 november 2011 om 10:03

    Hoeveel CO2 een blok uitstoot is toch ook grotendeels afhankelijk van de auto waar die inhangt ?? Dus hoe relevant is deze info zonder erbij te zeggen in wat voor auto die hangt ??

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 november 2011 om 10:08

      @griffendahl: Originele persbericht vermeldt de Civic als model waar ie in komt…. zal dan al wel in test lopen in de Civic.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        30 november 2011 om 10:12

        @406_v6: Ik had het al wel begrepen, maar ’t artikel is op deze manier nogal onduidelijk. Zo lijkt het net of de uitstoot van een motor los staat van de rest.

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      30 november 2011 om 10:53

      Dit Honda-blok is in de eerste plaats voor de Civic bedoeld. Neem dat dus maar als referentie.

      Login om te reageren
    • integraturbo zegt

      30 november 2011 om 11:32

      @griffendahl: Klopt. CO2 uitstoot kun je weer omrekenen naar hoe zuinig een model is met een bepaalde motor.
      Wordt dit blok bijv. in de Accord gedrukt (zwaardere auto, dus minder zuinig) dan is dat ook ongunstig voor de CO2 uitstoot.

      Login om te reageren
  2. ferrari94tr zegt

    30 november 2011 om 10:05

    goei zaak hoe minder olie een ander verbrand hoe meer ik kan verbranden

    My Ford burns what Your stupid hybrid saves!!!

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      30 november 2011 om 10:07

      @ferrari94tr: Hybrid? Ff lezen, wordt niet gerept over hybrid……

      Login om te reageren
  3. baasbas zegt

    30 november 2011 om 10:37

    Op papier een mooie motor! Kijken hoe het in de praktijk uitpakt…

    Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    30 november 2011 om 11:02

    cool! ben benieuwd wanneer hij te bestellen is.
    Ik heb 3 jaar in de 2.2 gereden wat een fantastisch blok is, maar wel wat zwaar, wat je vooral merkte met hard remmen en snel genomen bochten. Ben benieuwd hoe dat met deze gaat.

    En met deze waarden (en deze bijtelling) is ook prima te leven natuurlijk.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    30 november 2011 om 11:31

    Behalve dat het een goede ontwikkeling is; zou je ook kunnen zeggen: “Werd wel eens tijd:

    Login om te reageren
  6. Seroo zegt

    30 november 2011 om 12:19

    300Nm koppel uit zo’n zuinig blokje is erg aardig. Ik ben benieuwd hoe Honda dit voor elkaar gekregen heeft.

    Login om te reageren
    • baap zegt

      30 november 2011 om 12:29

      @Seroo: Indd, kzou net zeggen! 300 NM uit een 1600cc dieseltje is niet verkeerd! Chapeau Honda!

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      30 november 2011 om 14:16

      @Seroo: Inderdaad! Dikke waarde. Dat trekt goed voor een 1.6 je dan. En ook nog met lage bijtelling. Mooi!

      Login om te reageren
  7. pikes83 zegt

    30 november 2011 om 13:38

    En nou nog even wachten op de 1.6 turbo benzine en honda loopt weer in de pas mee met de rest.

    Login om te reageren
  8. masterstig zegt

    30 november 2011 om 14:26

    Hartstikke leuk, nu nog een mooie Civic koets ontwerpen….

    Login om te reageren
  9. antoon zegt

    30 november 2011 om 21:57

    ja, goed opgemerkt!
    Per liter diesel die je verbrand ontstaat er 2583g CO2.
    dus als de civic 100g/km uitstoot is dat per 100km 10000g.
    Dat komt dus overeen met 3,9 liter diesel verbranden.
    Het verbruik zal dus maximaal 3,9 l/100km zijn.
    Het verbruik van een blok hangt natuurlijk af van de auto waar hij in word gelegd, in een Accord zal 1:20 niet haalbaar zijn. En zal de uitstoot boven de 100g/l komen.

    Voor benzine moet je een ander getal gebruiken dan de 2583 gram per liter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North