
Gevoelsmatig vreemd dat een auto uit Y2K nu al in restomod-territorium zit. Aan de andere kant, dat is 25 jaar geleden.
Bij het begrip restomod denk je wellicht aan een klassieker (grote kans dat het een 911 is), maar het betekent natuurlijk gewoon het tijdens het opknappen van een oude auto tegelijkertijd moderniseren. De wereld heeft immers geïnnoveerd op vele gebieden, maar tegelijkertijd zijn er veel stappen achteruit gezet. Een goed voorbeeld is de Carrera GT met moderne banden: nog steeds die magistrale, ouderwetse 5.7 liter V10, maar dan sneller dankzij beter hedendaags rubber. Zo kan je eigenlijk alles dat ‘op leeftijd’ is snel een restomod noemen. Ook de creatie van vandaag.

Honda S2000
Gevoelsmatig is de Honda S2000 helemaal geen stokoude auto. Maar met een introductie in 1999 is hij toch alweer 26 jaar oud. In die tijd is er genoeg te verzinnen om de roadster met die bijzondere F20C-motor toch iets te moderniseren. Een firma genaamd Bulletproof Automotive doet dat ook.

Luisterend naar de naam BP25 is de Bulletproof S2000 dan ook een eerbetoon aan 25 jaar van de compacte roadster. Volgens het bedrijf is de Honda S2000 een belangrijke schakel geweest in de tuningscene van de VS. Vandaar dat alles uit de kast is getrokken voor dit speciale exemplaar. De speclist is niet mis.

Exterieur
Om te beginnen aan de buitenkant: er is grondig geklust aan de Honda S2000 door Bulletproof. Het exterieur is gespoten, niet gewrapt, in de kleur Balloon White van Lamborghini (bekend van de Murciélago LP640). Een andere opvallende toevoeging is de hardtop van Spoon. Op zich is het mooi om van de S2000 een soort fastback te maken, maar aan de andere kant ondermijnt het de S2000 als een roadster (toch wel waar ‘ie bekend om staat). Al het koolstofvezel spul aan de buitenkant is aangeleverd door Varis, eveneens een bekende (Honda-)tuner. Waaronder de enorme koolstofvezel achtervleugel die Varis gepast genoeg de ‘GT Wing’ noemt.

De buitenkant wordt afgemaakt door op maat gemaakte gesmede velgen door BP met Toyo Proxes R888R-banden. Er zit een Top Secret-schroefset onder de Honda S2000 van Bulletproof, samen met allerlei kleine verbeteringen van Roberuta en J’s Racing. Remmerij wordt, uiteraard zouden we bijna zeggen, verzorgd door Brembo: zes zuigers voor, vier zuigers achter.


Dan de motor van de Bulletproof Honda S2000. Het gaat om een ‘eigen’ crate engine die qua karakter de F20C moet evenaren. 2.0 liter groot, redline van 10.000 toeren per minuut en een supercharger erop: goed voor 580 pk aan de wielen bij 9.300 toeren. Dat klinkt wel erg Honda-esque. De rest van de mods is om het geheel in het gareel te houden en het klinkt alsof er geen cent op bespaard is. Eén mod die we toch even willen uitlichten: de motor is compleet afgestemd op E85. Wat betreft de transmissie is er gebruik gemaakt van de bak uit een S2000 ‘AP2’, met een LSD van Drexler en een short shifter.

De term ‘restomod’ is een lastige bij de Bulletproof Honda S2000. Want je zou het ook makkelijk een aangepaste versie van een nog piepjonge auto kunnen noemen. Al vinden wij 25 jaar toch wel langzaam de kant van een oude auto op gaan, dus wat dat betreft is het een mooie combinatie van oude S2000 met moderne know-how.






Lijkt me een feest om in te rijden, mits je geen drempels tegenkomt.
Oprechte vraag: kan je in NL ergens E85 tanken?
@JanJansen: Volgens mij niet meer. Een jaartje of 15 geleden kon dat nog wel bij diverse vestigingen van Tamoil maar die zijn er mee gestopt. Wellicht dat er nog ergens een obscure locatie is waar je het spul kunt halen, maar ik zou er niet op rekenen.
In de goeie ouwe tijd was 25 gewoon oldtimer
Als dit restomodden heet, dan wordt die auto al vanaf dat ie uit de fabriek komt fanatiek gerestomod.
Wat een dik apparaat! Mooi gedaan ook met die hardtop erop.
Dit is toch eerder tuning en heeft weinig met een restomod te maken…
Precies dat! Nog steeds een leuk ding..
Het is best een gaaf apparaat. Voor mij zou dit wel over de top zijn qua achterspoiler, bodykit en opsmuk als sleepogen en stickers, maar de kleur en hardtop vind ik wel echt mooi. Verder zal de power to weight ratio vrij briljant zijn bij deze auto. In algemene zin vind ik de s2000 een auto die erg mooi opdroogt, ook in standaardtrim.
Related note: heeft iemand ervaring met de R888R’s bij straatgebruik? Ik overweeg ze voor onze zondagse wagen en op droog wegdek zijn ze natuurlijk fenomenaal, maar ik heb ook wel eens begrepen dat de temperatuur van de banden bij straatgebruik nooit binnen de optimale range komt en je de facto dus eigenlijk vooral profijt hebt op het circuit (waar ik vooralsnog niet komt met deze auto).
Naar ervaring met die Toyo’s ben ik ook benieuwd!
Heel vet, op die afschuwelijke velgen na….. waarom moet die zo rare dikke rand in het it hebben? echt vreselijk lelijk,
Overigens gemiste kans om hem wit te maken ipv dat gave geel wat je toen dr tijd op een S2K kon krijgen
Gemiste kans om het niet op zijn het Championship wit van Honda zelf tie te passen.