• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Porsche restomod krijgt een 8-cilinder boxermotor!

Auteur: machielvdd, gepost 1 oktober 2025 om 10:19 – 8 Reacties

Weer eens wat anders dan de zoveelste 911 restomod.

Ja, een restomod op basis van een 911 is heel gaaf. Het is alleen niet zo’n originele keuze. Dit concept hebben we al talloze keren voorbij zien komen. Het bedrijf Aerfal Automotive pakt het echter helemaal anders aan.

Zij nemen namelijk niet de 911 als uitgangspunt, maar de 904 GTS. Deze was ontwikkeld als racewagen. Voor de homologatie werden er iets meer dan 100 straauto’s gebouwd. De 904 werd gebouwd van 1963 tot 1965.

De precieze plannen van Aerfal zijn nog niet bekend, maar ongetwijfeld zal er geen echte 904 opgeofferd worden. Dat zijn auto’s die rond de €2 miljoen kosten. Het zal dus eerder een gemoderniseerde replica zijn dan een echte restomod. Op de renders zien we een 904 met LED-verlichting, grotere velgen en een nieuw interieur.

Wat vooral heel interessant is: Aerfal wil de auto een achtcilinder boxermotor geven. De 904 had in eerste instantie een viercilinder, later kwam de 904/6 met de zescilinder uit de 911. En uiteindelijk kwam er ook een 904/8, met een 2,0 liter achtcilinder boxermotor. Deze was afgeleid van de Porsche 804 F1-auto.

Aerfal wil met behulp van Cosworth een moderne variant maken van deze motor, die 4,0 liter groot moet worden. Ze houden het verder oldschool, want het moet een luchtgekoelde, atmosferische motor worden. Qua vermogen mikken ze op 400 pk, op een gewicht van circa 900 kg.

Deze plannen zijn nogal ambitieus, maar het idee is natuurlijk geweldig. We hopen daarom van harte dat Aerfal erin slaagt om deze auto echt te bouwen. Al is het er maar eentje.

Ook interessant!

  • Deze 993 restomod komt van Porsche zelf
  • Video: Inhaalactie Porsche 911 gaat fout
  • De ultieme Porsche is geen Porsche
  • PCM 2026
    Nieuwe CarPlay in Porsche is nog ver weg

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

904, Porsche, restomod

Vorig bericht: « In dit EU-land kun je een nieuwe Dacia Spring krijgen voor €3.900!
Volgend bericht: Gespot – 430 Scuderia naast een matchende 458 Speciale »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joris24 zegt

    1 oktober 2025 om 10:42

    Een luchtgekoelde 4.0 V8… Ik ben wat luchtkoeling betreft niet technisch onderlegd genoeg maar is dat wel te doen? Ook als zoiets veel file rijdt of lang veel vermogen moet leveren in een omgeving met erg warme omgevingstemperatuur?

    En wat vindt porsche ervan dat dit nagebouwd wordt? Kopen ze dan een licentie om dat ontwerp te mogen gebruiken? Ik vind helemaal niks over dit bedrijfje anders dan dat ze statutair in een woonhuis in den haag gevestigd zijn, ik denk niet dat we hier nog heel veel van gaan horen.

    Login om te reageren
    • mmax zegt

      1 oktober 2025 om 15:58

      Voor specifieke gebruiksdoelen is luchtkoeling eigenlijk best effectief. In de luchtvaart zijn best veel relatief dikke zuigermotoren die luchtgekoeld zijn (veel 6 cilinder boxermotoren toevallig genoeg). Uiteraard is het vrij voorspelbaar dat er altijd voldoende luchtstroom is. Klinkt vergezocht, maar bij die oudere porsches onder de kap zit ook altijd wel een dikke ventilator.

      Ik denk dat als je er mee gaat racen dat de warmteontwikkeling wel voorspelbaar (genoeg) is maar voor langzaam rijden/stilstaan/files is het een absolute kwelling. Ik heb zelf een tijdje een luchtgekoelde motorfiets gehad en op het circuit, of als je hem goed op zijn donder geeft werd die nooit “heet” maar zo gauw je 3 stoplichten tegenkomt is de lol er wel af.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        1 oktober 2025 om 18:45

        Wat jij met boxermotor aanduidt, is in de luchtvaart geen boxermotor, maar een stermotor of radiaalmotor. Het concept is in grote lijnen hetzelfde (alle cilinders liggen in één vlak), maar in de uitvoering liggen de cilinders niet recht tegenover elkaar, maar in een cirkel- of waaiervorm.

        Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        3 oktober 2025 om 09:42

        Beter laat dan nooit, maar bedankt voor je reactie en dat is ook precies wat ik zou verwachten. Ik had inderdaad wel gewoon een enorme koelvin verwacht, maar je blok lijkt mij gewoon veel sneller heet te lopen zonder koelvloeistof. En de warmte zal ook nog sneller dan met waterkoeling naar je chassis uitstralen als je stil staat of langzaam rijdt denk ik?

        Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    1 oktober 2025 om 10:58

    De wielen zijn te groot voor de auto, 2 maten kleiner zal m veel beter staan

    Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    1 oktober 2025 om 11:57

    Mooi, al word ik persoonlijk wel een beetje moe van die eeuwige ‘angel eye’-LED lampen die ze op die restomods plakken tegenwoordig.

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    1 oktober 2025 om 12:54

    Het is kennelijk de bedoeling om dit ding te gaan bouwen op een ‘donor chassis van een 914’. Eens kijken of we het hier hebben over het zoveelste automotive luchtkasteel of dat er substantie in het verhaal zit.

    Login om te reageren
  5. joseppe zegt

    1 oktober 2025 om 13:14

    Take my money!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North