
Hopelijk spreekt ‘ie zo een breder publiek aan.
Het is een Japans ochtendje vandaag. Na de onthulling van de Toyota GR Yaris en door Japanners onder handen genomen BMW Z4, hebben we nog meer nieuws uit het land van de rijzende zon. Dat er nieuws is, is overigens niet zo heel erg vreemd. Naast Het Salon in Brussel is er ook de Tokyo Auto Salon gaande. Er is dus sprake van Het Salon en De Salon, zeg maar.
Speciaal voor De Salon heeft Honda de vernieuwde Civic Type R. Het zijn geen verschillen van dag en nacht, dus als je de vorige Civic Type-R een ‘esthetisch uitdagende’ auto vond, dan vind je dat nu nog steeds. el heeft Honda het gehad wat aërodynamischer weten te maken. Dat is extra knap dat ze het gelukt is, want de grille werd juist groter, zodat er meer lucht naar de motor gebracht kan worden.

Nieuw onderstel en remmen
Maar er zijn meer upgrades. Zo zijn de remmen aangepast van de Civic Type R. Ze zijn voorzien van tweedelige schijven met nieuwe remblokken. De nieuwe schijven en blokken motten zorgen voor minder fading en een betere stopkracht. De grootste wijzigingen zijn gedaan aan het onderstel. De Civic Type R was zeer sportief, maar ook vrij compromisloos. Dankzij nieuwe dempers en ophanging hoopt Honda het comfort tijdens normale ritten te verhogen.

Short shifter
In het interieur zien we kleine updates zoals een stuurwiel van alcantara. Ook heb je een nieuwe versnellingspookknop. Interessanter is dat het schakelen nu beter moet gaan, dankzij een zogenaamde ‘short-shifter’. De versnellingsbakverhoudingen blijven dus identiek. Nieuwe voor de Civic is ASC. Dat staat voor Active Sound Control is zorgt ervoor dat de sportieve brom van de motor beter in het interieur te horen is. In motorisch opzicht veranderd er vooralsnog niets, de VTEC Turbo levert nog altijd 320 pk.

Het is een geniale auto, en hij knapt flink op van de smurfenkleur. Maar hij blijft onderaan de streep toch wel een beetje lelijk.
@dutchdriftking: Ik weet niet waarom maar ik heb hem altijd gaaf gevonden. Het jongetje van 6 in mij word er altijd blij van.
@viezefreddyw: Tja, dat had ik met eerdere generaties wel, maar de laatste twee vind ik echt niet mooi. Jammer want als ik de pers moet geloven rijden ze uitstekend.
@viezefreddyw: hier nog zo’n jongetje! ?
@viezefreddyw: daar zeg je t al. Het jongetje van 6. De mening van een volwassen persoon is heel anders.
@dutchdriftking: Nogmaals. Uiterlijk is mening. Probeer eens “ik vind hem (of haar) onderaan de streep toch wel een beetje lelijk”.
Ok doei.
@okdoei: Iets te veel op kakhiel gezeten?
@dutchdriftking: met ‘een beetje’ ben je erg zuinig qua commentaar.
@hotze: haha rijdend spookhuis!
@dutchdriftking: een engerd is ’t.
@dutchdriftking: de R is wel leuk, maar een gewone Civic, iiieeww
Heb dat model nooit iets gevonden omdat die civic t oude blok had en paar honderd kilo meer weegt kan t nooit beter zijn dan die tupperware bakken
@pascalio92: weet jij wel over wat je spreekt? Van je statement klopt echt niets.
Als ze nou van dit model net zoals Porsche or Mercedes een ’touring’ of ‘business’ versie zouden maken. Dus zonder al die spoilers en bumpers en 3 uitlaten… Dan zouden er echt meer mensen geïnteresseerd zijn denk ik.
@mda: zelfs zonder dat spoilerwerk is het design bijzonder heftig. Dan moeten ze echt terug naar de tekentafel.
@mda: Volgens mij verkoopt dat ding aardig in de VS en Zuid-Oost Azie.
gadverdamme wat n lelijke kisten maakt honda tegenwoordig…bah….
Ik zie de auto zelden rijden en dus als je het ziet is het een bijzondere verschijning. Maar mooi kan ik het niet noemen. Ik heb er ook weleens ingezeten en het zal wel vloeken in de kerk zijn maar ik begrijp dat mensen voor een Golf R, Audi S3, 35 amg, m135i, Megane RS of Focus ST/RS gaan. Die auto’s zijn zoveel praktischer in gebruikgemak. En dan heb ik het met name over als bestuurder zijnde. De kuipstoeltjes zijn erg gaaf maar zó onhandig. Je komt bijna nergens bij en sws is het interieur gewoon niet zo goed als zijn concurrenten als het gaat om gebruiksgemak en kwaliteit.
Laat ik het zo zeggen, je moet wel écht liefhebber van de geweldige rijkwaliteiten (als ik de journo’s mag geloven) wil je hiervoor kiezen.
Hadden ze nu maar de achterkant veranderd… Wat een afbreuk aan de auto zeg! De voorkant vind ik zo gaaf en dan zie ik de achterkant die ik bijna lelijker vind dan die van de Prius (echter wint die het toch net)