Honda smijt met kortingen om van de NSX af te komen

Auteur: , 64 Reacties

De supercar is niet geworden wat de Japanse autofabrikant gehoopt had.

Honda smijt met kortingen om van de NSX af te komen

Het terugbrengen van een iconische naam is geen garantie voor succes. Wat dat betreft moet Toyota nog maar afwachten hoe goed de Supra het gaat doen, al opereert deze auto natuurlijk in een heel ander vaarwater in vergelijking met de Honda NSX.

Net als de Supra, was de NSX jarenlang een concept. Later kwamen er een reeks teasers en eindelijk was daar het productiemodel in 2016. Het model is een flop te noemen, want ondanks zijn moderne design en specificaties lopen er maar weinig mensen warm voor de supercar. Het is zelfs zo dat Honda in de Verenigde Staten een ‘stiekeme’ korting heeft geplakt op de NSX.

In de Verenigde Staten is Honda actief als Acura. Na een onderzoek van Motor Trend ontdekte men dat de Acura NSX tot en met tenminste maart 2020 verkocht zal worden voor een bedrag van 159.300 dollar. Dat is 20.000 dollar goedkoper dan voorheen. Tel daar bovenop dat je met een dealer ook nog kunt praten over een eventuele korting.

Het prijskaartje is van toepassing op uitgaande 2019-modellen, wat betekent dat men alleen een voorraadexemplaar kan aanschaffen voor dat bedrag. Wie een gloednieuwe NSX wil configureren mag de volle mep betalen. Het initiatief zou geholpen hebben. Volgens Motor Trend zijn de verkopen, sinds de korting die in maart 2019 live ging, met 42 procent gestegen. In 2018 verkocht Acura slechts 170 exemplaren van de NSX in de VS, in 2017 waren dat nog 581 verkopen en in 2016 verkocht Honda/Acura 269 stuks van de NSX.

Foto: NSX in Europa, via @dutchstylez op Autojunk



64 reacties

Als er een Ferrari of Porsche logo op had gestaan, zagen de verkoop cijfers er heel anders uit…
@nielsa87: voor een Ferrari is hij/zij niet mooi genoeg en voor Porsche te zwaar en te traag. Nadeel voor Japanse auto’s is het hoge “petjes” gehalte. Teveel PS4.
@ericc: Het enige probleem met deze NSX is dat hij niks weg heeft van de iconische NSX waar deze zijn naam van draagt. Had hij daar meer op geleken, dan was het zeker een succes geworden.
@suzikubelona:

En wat was er zo “iconisch” aan die iconische NSX dan ??

Of speelt het zich misschien een beetje tussen je oren af ..
@lincoln: Dat deze toendertijd niet voor de gevestigde orde (voornamelijk Ferrari) onderdeed wat rijeigenschappen betreft. En tevens door velen, waaronder ik zelf, gezien wordt als een tijdloos mooie auto. En ja, die perceptie speelt zich idd volledig af tussen de oren.
@suzikubelona:

Zijn er 210 in Europa verkocht in 7 jaar tijd !!

Zal wel aan de livery Heritage hommage pedigree liggen dan ofzo ..
@lincoln: En meer dan 18000 wereldwijd. Wat een aanfluiting ja.
@suzikubelona:

Joh .. je hebt helemaal gelijk ..
Het is anno nu onmogelijk voor Honda om een auto net zo goed te maken als in 1989 ..

Gaat ze niet lukken ..
@lincoln: In technisch opzicht is er naar mijn mening helemaal niks mis met de nieuwe, en ik persoonlijk vind hem wat design betreft ook geslaagd. Maar over dat laatste zijn de meningen sterk verdeeld. Ik ben er toch wel van overtuigd dat dat de voornaamste reden is, dat deze geflopt is. Plus de slechte reviews vam de pers, die hem gereden hebben op de standaard meegeleverde banden.
@suzikubelona:

O joh ..
Kan ik daar uit concluderen dat je er nooit in gereden hebt ??
Dus eigenlijk helemaal niet kan vergelijken met jouw oude NSX ..
@lincoln: Dat mag jij.
@lincoln:

Bouwkwaliteit ..

Rijeigenschappen ..

Motor ..

Transmissie ..

Pure technische excellentie ..

Meest briljant afgestemde onderstel aller tijden ..

Bizar snelle laprecords ondanks zeer beperkt vermogen ..

Maar ja, dat zijn dingen die hoogopgeleiden als jij niet zullen begrijpen ..

In de ontwikkeling van de NSX zitten heel veel duizendjes van Rutte ..

Misschien dat je het dan wel snapt ..

Oh ja, Ayrton Senna kwam ze persoonlijk voor je wassen ..

Alle 17.000 ..
@willeme:

Yep .. Dat kunnen die Japanners wel ..

Toyota Supra ..
@lincoln: Binnenkort komt de NSX Senna Edition uit, kun je weer helemaal los gaan.
@suzikubelona:

Top .. dan kunnen we massaal Jeremy napraten die de verkoopfolder opleest ..
@willeme: praat jij wel vaker met jezelf?
@hplh: heel de alterego lincoln is al triest, maar tegen jezelf gaan praten slaat echt alles
@willeme: Lincoln hoog opgeleid …haha 1
@ericc: naja dat, en ik ga geen ton+ neertikken voor een hoop plastic… nou word er in mijn M3 ook genoeg plastic gebruikt, maar het verschil zit hem in dat het het niet uitschreeuwt zoals de interieurs van japanse auto’s, blijf dat altijd zo jammer vinden van hun auto’s… was ook het grootste minpunt van mijn oude supra mk4, evo, 370Z etc, al dat plastic van binnen….
@spykerboy: ja maar als je het hoogwaardige kunststof noemt dan is het opeens wel dope.
@spykerboy: Een M3 kun je niet vergelijken met een NSX. De en is een sedan met extra sterke motor, de andere is een exotische supercar.
@willeme: Klopt, maar materialen die je ziet en voelt in het interieur kan je toch wel vergelijken, dus het is nog slechter in de NSX eigenlijk als je de type auto in de vergelijking meeneemt…
@spykerboy: Mwah. Vind de materialen in een M3 niet echt ‘class-leiding’ en in de NSX is het ook weer niet zo slecht. Sterker nog, volgens mij scheelt het helemaal niet zo veel. Het enige wat de M3 mee heeft, is aflegruimte. Dat heb je nauwelijks in de NSX. Alles in de NSX is bijna specifiek voor die auto gebouwd. Het is echt niet zo verkeerd als ‘het internet’ zegt.
@ericc: sorry maar mooi voor een Ferrari? De laatste jaren winnen ze in mijn optiek niet de schoonheidsprijs en precies zoals gezegd het logo verkoopt. Oké en de huilende cilinders, en vast de rijbeleving, en t logo had ik dat al gezegd. Fuck it, ondanks ik ze gewoon niet mooi vind zou ik er geen nee tegen zeggen. #belt psychiater, zou t wel goed met mij gaan?
@nielsa87: welkom in de wereld van marketing :)
@nielsa87: nee het is niet alleen het logo. Maar alles er om heen. Plus Porsche of Ferrari zou nooit zon misbaksel designen. Sorry.
@mijnporsche: Porsche heeft net de Cayenne Coupé uitgebracht.
@mijnporsche: de nsx is een pracht kar. Alleen in Nederland praten ze elkaar allemaal na en kopen zie liever een porsche ipv wat spannends. Ja je rijdt toch een Honda is een van de grootste dooddoeners
De originele NSX blonk uit in wegligging (licht en een goed onderstel). Dit hebben die Amerikanen nooit goed begrepen. Niet heel slim van Honda om deze in de USA te laten ontwerpen en bouwen.
@janjansen: Kwalitatief kunnen ze waarschijnlijk niet tippen aan de Honda!
@janjansen:

Senna kon dat beter ..
@lincoln: net zoals Schumacher dat kon. Maar dat is allemaal marketingpraat, toch? Conspiracy Lincoln, doe je ding aap!
In oktober ‘17 kreeg je al 44K USD korting op een Acura NSX. Ding is dus nog steeds moeilijk te slijten. De stekker zal er wel binnen nu en een jaar of twee a drie uit gaan. Jammer, want ik vind dit ding dus wel echt geniaal. Mocht ik de keuze en financiële middelen hebben tussen dit en een sportwagen van de bekendere merken, dan werd het toch deze.
@camber24: puntje bij paaltje kies je toch iets anders. Dat is het probleem van deze auto.
@camber24: wat precies vind je geniaal aan deze auto?
@JanJansen: geniale hypercar techniek in een goedkopere auto. Het heeft wel wat vind ik :)
@janjansen:

Heleboel auto voor 143.000 euro ..
Voor heel wat minder geld heb je een vergelijkbare auto van Honda:

http://images.pistonheads.com/nimg/32906/Honda_mugen_s660_004.jpg

De S660. Moet helaas wel altijd met open dak rijden, want anders pas je er niet in.
(heb het geprobeerd in Japan, en je kijkt tegen de balk van voorruit aan)
Excuses voor mevrouw Christensen, maar ik snap wel waarom dit niet verkoopt: Het is gewoon geen mooie auto. En de oorspronkelijke NSX is dat wel.
@pomoek: ik vind de nieuwe NSX juist vet, terwijl de oude me helemaal niks doet
@mvdd: dat ligt waarschijnlijk aan jouw eigen bouwjaar.
Zijn ook maar weinig echt positieve reviews over te vinden. Het is altijd “Hij is goed maar…”
Zat blijkbaar geen helder idee achter deze auto.

Volledig elektrisch had ik het nog begrepen. Nu is hij te zwaar voor een sportwagen en te onpraktisch voor een GT. De vormgeving is inspiratieloos.
Als ik het geld had, kwam er direct eentje. Zoals vaker heeft Honda/Acura er vooral moeite mee om de NSX goed te vermarkten.

Grappig dat veel mensen zeggen dat de vorige veel beter was en de huidige er niets mee te maken heeft. Alle reviews zijn namelijk ongeveer hetzelfde: zeer indrukwekkend, maar het blijft een Honda …

In technisch opzicht is het een 918 Spyder junior qua technische layout. Ik vind het een zeer bijzondere automobiel. Ik vind hem oprecht ook heel fraai, terwijl ik supercars over het algemeen niet om aan te gluren vind. Het enige nadeel is dat er ook zoiets is als een Porsche 911 Turbo. Minder vooruitstrevend, maar bediend dat gedeelte van de markt uitstekend. Misschien moet Honda maar een cabrio-versie overwegen, geeft de verkopen altijd een boost in dit segment.
@willeme:

Maak je geen illusies ..
De oude raakte ze ook aan de straatstenen niet kwijt ..

150cc is de kracht van Honda ..
Die hele bullshit markt van passie en emotie hebben ze nooit echt onder de knie gekregen ..
@lincoln: Ze zijn niet echt een kei in het uitbuiten van hun technische expertise. NSX was en is natuurlijk kansloos in een segment met steigerende paarden en briesende stieren. Ook S2000 eigenaren moeten maar blijven aangeven hoe briljant hun auto is (wat ‘ie niet is).

De beste Honda is de Integra Type-R, inderdaad: met minder CC’s. In de VS inderdaad 150, volgens mij hadden de Beach Boys daar een goed nummer over geschreven ;-).
@willeme: Maar Honda is wel een kei in kei-cars (sorry kon het niet laten)
@willeme: Helemaal mee eens.
Ik vind ‘m smakeloos vormgegeven, ik vind dat hij een inspiratieloze aandrijflijn heeft en dat hij de zintuigen niet prikkelt. Succes, Honda.
@Jochempie: my thoughts exactly.
Het probleem met deze auto was voor mij vooral de ellenlange introductie. Het heeft jaren geduurd voordat hij er eindelijk kwam. Het nieuwe is er in mijn ogen dan al vanaf voordat je hem kan kopen. Ik heb ook het idee dat de media er heel weinig over schrijft. Ik krijg amper iets mee van deze auto. Heb hem ook nog nooit gezien op de IAA in Frankfurt na.

Verder vind ik het wel een aantrekkelijke auto. Niet bizar mooi, maar zeker niet lelijk. De techniek zal ook zeker in orde zijn. Prestaties ook. Daar ligt het dus niet aan.
De oude was juist zo geweldig omdat Senna toen in de Honda fabriek werkte ..
@lincoln: Die reed twee keer een rondje en vervolgens dachten de mensen dat hij de auto hoogstpersoonlijk had ontwikkeld.

Hadden ze trouwens beter Prost kunnen bellen. Auto’s afstellen was niet z’n grootste talent.
@karaya:

Joh .. die ouwe doet het vooral goed in computerspelletjes ..

Denk dat daar het meeste sentiment zit ..
@lincoln: wacht even… 🤔 Zeg je nou dat ze wél iets goeds hebben gedaan qua marketing?? Of zou ’t puur toeval zijn dat ‘ie in veel games terugkomt?? Hmm 🤔 Dan is ’t mss net zo goed in de markt gezet als de Audi TT, waarvan ’t design zooo goed was! Of nee, eigenlijk was ’t gewoon eindelijk eens een keer een andere Audi. Ghehe…
Ik was hem al vergeten. Hij wordt ook zelden genoemd in een ‘aankoopadvies’.

Introductie heeft destijds veel te lang op zich laten wachten. Van de andere kant: ooit wordt dit ook een klassieker vanwege zijn zeldzaamheid.
Op mijn grasmaaier staat ook Honda….wel een goed apparaat zoals alles van Honda.
Die vrouw die dat ding ontworpen heeft is echt een domme muts, letterlijk nul rekening gehouden met de heritage/pedigree van de vorige nsx. Deze auto is echt letterlijk één grote MEH…
het jammere is dat als ze zo weinig verkocht worden ze ook tweede hands niet snel goedkoop worden. Net als de oude NSX, trouwens, of een Integra R.
Jammer want mij lijkt het wel wat.
Had hier een VTEC V10 in gezeten zoals in de Acura ASCC (Advanced Sports Car Concept) dan waren ze als warme broodjes over de toonbank gevlogen.
Ik wil hem wel.
Ik zou toch niet rouwig zijn moest deze voor men deur staan.
Toch wel jammer. Had zo’n ding best vaker op de weg willen zien.

Denk niet dat het probleem ligt bij het feit dat het een Honda is, wel dat de nsx er zo generisch uitziet. Voor een supercar kijk je er compleet over. Dit koop je niet om elke dag mee naar je werk te rijden maar meer voor de rijsensaties en om mee op te vallen. Dat laatste doet de nsx totaal niet. Op de beursvloer zag ik de nsx nauwelijks staan tussen de andere Honda’s, misschien rijden er op straat ook wel een paar rond maar is het me voor evidente reden nog niet opgevallen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).