Volkswagen vernieuwt modelvarianten op gas

Auteur: , 27 Reacties

Bij de Volkswagen Groep zijn ze nog gek op die gasvarianten.

Volkswagen vernieuwt modelvarianten op gas

Hoe relevant is een auto op gas nog? Wat Volkswagen betreft zeer relevant. Skoda’s komen nog geregeld als CNG-variant op de markt en ook bij Volkswagen zijn ze nog lang niet klaar met de techniek.

De Duitse autofabrikant kondigt drie (vernieuwde) modellen op aardgas aan. De Polo, Golf en Golf Variant als TGI komen voortaan met drie aardgastanks. Voorheen waren dit twee aardgastanks. De Polo heeft een 1.0 TGI met 90 pk, de Golfjes een 130 pk 1.5 TGI. Met de extra aardgastank aan boord is er sprake van een verbeterde actieradius.

Volkswagen vernieuwt modelvarianten op gas

In het geval van de Polo kom je met een bereik van 368 kilometer 60 kilometer verder dan voorheen. Bij de Golf en de Golf Variant bedraagt de actieradius 440 kilometer. Dat is 80 kilometer meer dan voorheen. CNG is te tanken bij ongeveer 190 stations in ons land. Alle drie de auto’s komen met een kleine benzinetank van enkele liters voor noodgevallen.

De vernieuwde CNG-modellen zijn per direct te bestellen. De Polo 1.0 TGI Trendline scoor je vanaf 18.181 euro, de Golf TGI is er vanaf 30.985 euro en de Golf Variant TGI is er vanaf 34.660 euro. Laatstgenoemde Variant is een tikkeltje duurder in vergelijking met de hatchback, omdat een zeventraps DSG standaard is op de station en op de hatchback niet. Naast de Polo en Golf is de Up! er ook met aardgasmotor, deze is het goedkoopste met een vanafprijs van 15.391 eurie.



27 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Voor een aardgas auto betaal je meer wegenbelasting omdat een aardgas auto minder vervuilend is dan een benzine auto.
@911targa: logisch he
@911targa: met één zin heb je daar een perfect voorbeeld van hoe scheef onze auto-belastingen in elkaar zitten!
@911targa: in Nederland. In België betaal je geen inschrijvingsbelasting en zijn de jaarlijkse belastingen heel laag.
@911targa: bizar inderdaad en eer komen ook geen Kamervragen over.
@911targa: Shell heeft nu eenmaal een sterke lobby in NL
Snap niet dat niet veel meer mensen op gas rijden, of het nou CNG of LPG is.
Rij zelf al jaren probleemloos rond op LPG met mijn Audio S4 B5. Scheelt zo’n 1 euro per liter. Nu 150.000 km gereden gemiddeld 1 op 8, dus ruim de aanschafwaarde van de auto terugverdiend.
@JanJansen: Omdat de meesten het verdommen elke 20K een filtertje te vervangen. En dan gek staan te kijken dat het systeem na 100.000km gaar is.
@faalhaas: zijn genoeg installaties die geen filter meer hebben.
@janjansen: Mijn mrb gaat van 400 per kwartaal naar 800 per kwartaal.
@janjansen: rij zelf een Dacia Logan Bi-Fuel (LPG). € 700,- goedkoper in aanschaf en de MRB is € 55,- i.p.v. € 33,-. Duurt dus 31 maanden voordat ik quite speel tussen aanschaf en MRB (€ 700,-/verschil € 22,-).

Omslag punt ligt in mijn geval al bij 4.500 kilometer.
@janjansen: als de politiek roept “alle huizen van het gas” koopt je natuurlijk ook geen nieuwe CNG auto. En LPG is inmiddels technisch onhaalbaar voor de inbouwbedrijven.
@mashell: schijnbaar is het technisch wel haalbaar, de Roemenen (Dacia) doen het gewoon af-fabriek. Zal er meer aan gelegen zijn dat er in NL geen markt meer voor is met deze politieke dwalingen in het BPM en MRB systeem.
Hoeveel kg gas kun je hiermee tanken???
Ik heb van 1995 tot 2005 gas gereden en verbaas me er over dat het nog zo weinig populair is. Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat je vroeger heel eenvoudig een auto op gas kon laten ombouwen. Die 3500 gulden voor de ombouw had je er zo uit met 25 cent de liter. Ondanks de iets hogere mrb
Minder schadelijk voor het milieu, sure. Maar vergeet niet dat het nog steeds fossiele brandstoffen zijn. Net zoals waterstof die momenteel alleen op rendabele manier wordt geraffineerd als bijvangst van aardgas. Beide energiedragers zijn dus momenteel niet duurzaam. Maar wel duurzamer dan diesel of benzine. We moeten gewoon de collectieve energiebehoefte reduceren én transformeren naar een duurzame (niet-fossielen) energiedrager.
@automotivedesigner: je kan ook op biogas rijden, het kan niet properder en duurzamer dan dat (beter dan BEV). Vaak is CNG al vaak een menging, in bv. Zweden kan je gewoon 100% biogas tanken. Dus dit kopen, en meer biogas maken van bestaande afvalbronnen. Niet een oplossing voor het ganse wagenpark, maar wel een erg schone.
@automotivedesigner: “We moeten gewoon de collectieve energiebehoefte reduceren én transformeren naar een duurzame (niet-fossielen) energiedrager”.
A. Een batterij is niet een ecologische verantwoorde energiedrager, want bij het delven van cobalt c.a. is een bijzonder vervuilend proces.
B. Het lijkt mij, dat niet zozeer het energiedragen met niet-fossiele middelen gebeurt, maar eerder de opwekking ervan.

Dus: een batterij vullen door aardgas of kolen te verstoken in een energiecentrale is niet schoon. Ook zijn de attracties in de Efteling gebaseerd op fictie.
@automotivedesigner: overigens is momenteel 2% van de stroom groen en 6% als het opfakkelen van Amerikaanse bomen ook als groen wordt gezien. De uitbreiding van windparken stuit op veel weerstand, dus voorlopig geen zicht op zonniger percentages.
@911targa: Tot voor kort werden in West-Afrika worden jaarlijks hoeveelheden gas afgefakkeld ter grootte van 2/3 van de Europesche consumptie. Meer en meer producenten laten het gas ondertussen compreseren en afvoeren, maar voor de kust van Angola heb ik laatst nog tientallen installaties gas ouderwets zien laten affakkelen.
Aardgas uit de bodem trekken terwijl LPG bij veel raffinaderijen nog steeds wordt afgefakkeld. Gaat het nou om CO2 uitstoot reduceren of een lucratief verdienmodel? In Oost-Europa wel een aantal ‘eco’ taxi’s zien rijden op LPG, jammer dat dit groene imago in NL aan LPG voorbij gaat…
@dexpointexe: euh, aardgas komt vrij bij het boren naar olie en werd vroeger ook afgefakkeld, nu worden het opgevangen. Geen groot verschil daar dus.
Op gas moet je koken zei mijn ex-collega altijd, ik ga dus snel weer terug de keuken in.
Zonder gein denk ik dat je deze investering makkelijk terug kan verdienen in een korte periode.
Ik denk wel dat achteraf ingebouwde gasinstallaties vaak meer lasten dan baten hebben.
Met een beetje kilometers is gas natuurlijk snel terug te verdienen. Iemand ervaring met een S4 B6 V8 op gas? Ik krijg opeens een idee….
Dat die Duitsers nog steeds niet van het gas zijn afgestapt….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).