‘Honderden afgekeurde auto’s uit VS rijden in Nederland’

Auteur: , 34 Reacties

Auto's die niet meer door de keuring in Amerika komen vinden jaarlijks hun weg naar Europa. Volgens een onderzoek gaat het ieder jaar om zo'n 150.000 auto's die gebreken hebben en dus niet veilig zijn. Ook in ons land rijden er verschillende exemplaren van rond.

E36 Redneck

Het onderzoek is afkomstig van het Amerikaanse bedrijf Carfax. Dit bedrijf verdiept zich in de onderhoud en historie van personenauto’s: van particulieren tot het wagenpark van de hulpdiensten binnen de VS. Het bedrijf bekeek aan de hand van zijn eigen database wat er precies gebeurt met auto’s die afgekeurd zijn en eigenlijk naar de sloop behoren te gaan. Wat bleek: vele personenauto’s komen in grote aantallen naar het Europese vasteland om vervolgens weer doorverkocht te worden aan consumenten. De auto’s die naar Litouwen worden verscheept vindt je het meeste terug op onze West-Europese markt, aldus Carfax.

Over specifieke modellen wordt niet gesproken maar volgens het AD gaat het vooral om Europese auto’s als BMW, Mercedes, of Opel. De auto’s kunnen er vanbuiten nog uitzien als Kate Upton maar onderhuids tref je Patricia Paay aan. En dat wil je niet.

Als je in de markt bent voor een occasion let dan altijd even goed op de historie van de auto. Aan de hand van dit artikel pik je wel een Amerikaanse versie eruit mocht het verleden onbekend zijn en je het niet zeker weet.

Foto: Een US-spec BMW E36 3 serie met de bekende Sealed Beam Headlights.



34 reacties

Binnenkort zal onze markt wel overspoelen met veel VW’s met een 2.0TDi.

@martinus: pfff nog meer
@martinus: hebben volgens mij wel meer vermogen dan de eu versies
@sjeppie156: ze hebben volgens mij ook grotere motoren. Maar dat weet ik niet zeker.
@xiran: Hier hadden we het over de 2.0 klopt wel wat je zegt want elke jetta benzine ect daar is nog een 2.5 5 cilinder. ipv 1.8 of 2.0
Ik vind het nogal een sterk verhaal…
@dutchdriftking: ja, ik ook, want de importkosten zullen ook wel hoog zijn..
Opel? Omgebouwde buick’s?
En die dingen zijn hier toch ook aan een keuring onderhevig? Als ze die doorstaan is er weinig aan de hand lijkt me.
@lexaudi: Zou je zeggen he als één Europa. Toch worden ze allemaal via Litouwen etc. ingevoerd en daarom is de “keuring” goed genoeg voor NL.
@aventadorsv: Ja maar dan moeten ze alsnog na een jaar voor de APK toch zeker?
En als ze die niet kunnen halen moet je toch iets gemerkt aan zo’n ding bij de proefrit, want zo spectaculair zijn die APK eisen hier nou ook weer niet.
Apk stelt hier dan ook niets voor…
Jetcars…
Wat een vaag flutartikel van het AD. Stemmingmakerij om niks dit, je pikt de us specs auto’s er toch zo tussenuit!? En als ze echt zo onveilig zijn dan vallen ze toch bij de eerstvolgende APK door de mand?? Veel zorgelijker voor Nederland vind ik dat het zo aantrekkelijk is voor beunhazen om jonge schade auto’s uit bijv Duitsland te importeren door de lagere bpm die daarover wordt geheven en die hier weer met minimale middelen op te lappen. Of de florerende handel in schade auto’s voor het omkatten van een gejatte auto.
Afgekeurd vanwege te hoge NOx uitstoot? Die kunnen hier nog prima mee…
zeg dan niks
West Europa – Volgens Amerikaanse begrippen loopt dat tot achter de Oeral !

En daar zullen ze voornamelijk verkocht worden. Dus pas op voor een Kazachstaanse S-klasse en een Tsetsjeense 7-serie !
Ik weet niet of dit helemaal waar is.. volgens mij verdraaien ze het verhaal een beetje. Ik denk dat ze titel van hun onderzoek ”Veel auto’s die niet in de VS worden goedgekeurd komen wel europa in” moet zijn.
@clarkson: Wat dan meer iets over de eisen op beide continenten zegt, dan over de betreffende voertuigen. Ook typisch dat het voornamelijk auto’s van Europese merken zou betreffen…

Nou liet ik sowieso voertuigen met Sealed Beam Headlights links liggen…
@e1000bmw523i: Logisch want Amerikaanse merken focussen niet zo op diesel motoren. En dit was juist een heel campagne om de dieselmotor Amerika in te krijgen (Op z’n Duits dan wel).
Ooit zat ik veel in Garmisch Partenkirchen in Zuid Duitsland.
Daar was een Amerikaanse legerbasis, waar je destijds vrij makkelijk op kwam om vrienden op te zoeken, was jaren voor 9/11 en zo.
Daar reden de Amerikaanse militairen juist in ex-Duitse auto’s die niet meer door de TüV kwamen maar wel door de Amerikaanse APK omdat die veel makkelijker was.
Dus dit verhaal lijkt me vreemd !

Ik vermoed eerder dat het hier om schade wagens gaat en dan is het niet ondenkbaar dat ze de chassis of VIN nummers gebruiken van Amerikaanse auto’s voor Europese die ze proletarisch bij ons komen halen !
.
dat noem je een sturendt onderzoek
hoeveel Amerikaanse auto’s die daar rijden komen niet door de APK keuring hier
verschillende markten met verschillende regels
Gaat dit over oldtimers ook?
Want in CA zijn er veel oudere wagens te koop die niet meer op de baan mogen omdat ze de SMOG test niet meer passeren. Deze auto’s zijn dan spotgoedkoop en worden dan vaker geïmporteerd omdat ze hier toch zo geen test hebben..
Wie rijdt er nou niet in een uit Amerika geïmporteerde Opel?
Verder: Je moet het toch echt wel in de gaten hebben als je auto een Amerikaans verleden heeft. Ik zie hier wel eens een Passat rijden: andere kofferklep met smallere ruimte voor kenteken, andere verlichting. En dat is pas de buitenkant. Wie ooit Jetta Hybrid gereden heeft, weet dat de afwerking van het interieur op ruime afstand staat van de Europese versie.
@mout: Haha, inderdaad, dat zei die kerel van Autotrack. Daar zullen er niet zoveel van zijn. Hoe dan ook, een raar verhaal ook als je leest dat er “waarschijnlijk” honderden van dergelijke auto’s in Nederland rondrijden. geen zin om het te checken, maar ik begreep nu juist dat de laatste jaren erg veel occasions uit Nederland naar Oost Europa werden verscheept, beetje vreemd als dat nu opeens andersom is?
Sorry jongens maar dit is wel een beetje een vaag verhaal. Wat is er dan mis met de auto’s? Zijn ze af-fabriek afgekeurd of gaat het om 2de hansjes?
en Opel uit de VS, kom op AB!

Wij hebben hier een goede en strenge APK. Aangezien mijn Jeep met gaten in de bodem en gare remmen altijd vrolijk door de keuring kwam in de VS durf ik wel te zeggen dat de technische keuring in NL een stuk beter is. Tenzij het om problemen gaat die alleen bij een crash naar voren (verborgen scheuren in het chassis, of slechte lassen) komen zie ik het probleem niet.

Bovendien, wat doen wij met APK afgekeurde auto’s? Die gaan ook massaal naar het Oosten en Afrika. Daar maken we ons ook geen zorgen om toch?
Eerlijk gezegd denk ik dat deze auto’s voornamelijk in het Oost-blok en verder blijven. Landen als Kazachstan, Albanie etc… De meeste luxe auto’s die worden gejat in de VS gaan ook die kant op.
@Stijnson: Dat is waar wat je zegt. Ik heb een tijdje geleden een docu gezien over opgelapte schade auto’s en onderdelen die vanuit de VS naar Litouwen werden verscheept. Dit vanwege de minimale douane controle tegenover andere Europese landen. Deze werden dan verkocht en verspreidt in de Oost-blok landen. En ja, voornamelijke luxemerken.
@paganizonda760nc: Hoe heet die docu?
@Stijnson: Ben ik vergeten, sorry. Ik had het op Youtube gezien.
Stukje opheldering: tussen de regels door neem ik aan dat dit dus auto’s zijn met een salvage title. Dat zijn auto’s waar je ook in de VS legaal mag rijden, maar je kan ze maar moeizaam verkopen omdat ze op een bepaald punt total loss zijn geweest of op de sloop hebben gestaan. Dat kunnen dus ook gerestaureerde klassiekers zijn die van een woestijn-sloperij afkomstig zijn, body-on-frame auto’s die na een ongeluk rechtgetrokken zijn zoals ze ook bij de politie Crown Vics doen, of doodgewoon een auto die gerepareerd is na bijvoorbeeld overstromingsschade. Geen auto die niet door de APK komt mag hier de weg op, maakt niet uit of hij via Litouwen komt of niet. Nederlands kenteken betekent APK plicht. Daar is geen oplichting bij dus.
Helaas heb ik al meerdere Duitse collega handelaren mit dit soort problemen geholpen. Het gaat om auto’s die via online veilingen in duitsland worden verkocht. Dat geld daar overigens voor de meeste auto’s voor de handel. Die auto’s worden aangeboden als schadevrije Europese auto’s.
Bij levering blijken er dingen niet te kloppen. Dan blijkt dus dat het bijvoorbeeld een Touareg uit de states te zijn die al eens Total loss geweest is. Met wat geluk is de schade nog enigszins APK waardig gerepareerd, maar daar kom je pas een jaar later achter.
Aangezien de verkoper in Litouwen zit is die niet echt aan te pakken. Het veilinghuis beroept zich op de algemene voorwaarden. En dan wordt het een lastig verhaal.
@siemi: online veilingen? Dat zal dan denk ik alleen Ebay.de zijn, want de grotere veilinghuizen veilen vrijwel alleen leasevloten..
@parker: Moet inderdaad ‘klassieke online veilingen’ zijn, reguliere autoveilingen hebben wel degelijk een ‘conform omschrijving’ clausule en werken met een derden-rekening…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).