Auto's die niet meer door de keuring in Amerika komen vinden jaarlijks hun weg naar Europa. Volgens een onderzoek gaat het ieder jaar om zo'n 150.000 auto's die gebreken hebben en dus niet veilig zijn. Ook in ons land rijden er verschillende exemplaren van rond.
Het onderzoek is afkomstig van het Amerikaanse bedrijf Carfax. Dit bedrijf verdiept zich in de onderhoud en historie van personenauto’s: van particulieren tot het wagenpark van de hulpdiensten binnen de VS. Het bedrijf bekeek aan de hand van zijn eigen database wat er precies gebeurt met auto’s die afgekeurd zijn en eigenlijk naar de sloop behoren te gaan. Wat bleek: vele personenauto’s komen in grote aantallen naar het Europese vasteland om vervolgens weer doorverkocht te worden aan consumenten. De auto’s die naar Litouwen worden verscheept vindt je het meeste terug op onze West-Europese markt, aldus Carfax.
Over specifieke modellen wordt niet gesproken maar volgens het AD gaat het vooral om Europese auto’s als BMW, Mercedes, of Opel. De auto’s kunnen er vanbuiten nog uitzien als Kate Upton maar onderhuids tref je Patricia Paay aan. En dat wil je niet.
Als je in de markt bent voor een occasion let dan altijd even goed op de historie van de auto. Aan de hand van dit artikel pik je wel een Amerikaanse versie eruit mocht het verleden onbekend zijn en je het niet zeker weet.
Foto: Een US-spec BMW E36 3 serie met de bekende Sealed Beam Headlights.
34 reacties
En als ze die niet kunnen halen moet je toch iets gemerkt aan zo’n ding bij de proefrit, want zo spectaculair zijn die APK eisen hier nou ook weer niet.
En daar zullen ze voornamelijk verkocht worden. Dus pas op voor een Kazachstaanse S-klasse en een Tsetsjeense 7-serie !
Nou liet ik sowieso voertuigen met Sealed Beam Headlights links liggen…
Daar was een Amerikaanse legerbasis, waar je destijds vrij makkelijk op kwam om vrienden op te zoeken, was jaren voor 9/11 en zo.
Daar reden de Amerikaanse militairen juist in ex-Duitse auto’s die niet meer door de TüV kwamen maar wel door de Amerikaanse APK omdat die veel makkelijker was.
Dus dit verhaal lijkt me vreemd !
Ik vermoed eerder dat het hier om schade wagens gaat en dan is het niet ondenkbaar dat ze de chassis of VIN nummers gebruiken van Amerikaanse auto’s voor Europese die ze proletarisch bij ons komen halen !
.
hoeveel Amerikaanse auto’s die daar rijden komen niet door de APK keuring hier
verschillende markten met verschillende regels
Want in CA zijn er veel oudere wagens te koop die niet meer op de baan mogen omdat ze de SMOG test niet meer passeren. Deze auto’s zijn dan spotgoedkoop en worden dan vaker geïmporteerd omdat ze hier toch zo geen test hebben..
Verder: Je moet het toch echt wel in de gaten hebben als je auto een Amerikaans verleden heeft. Ik zie hier wel eens een Passat rijden: andere kofferklep met smallere ruimte voor kenteken, andere verlichting. En dat is pas de buitenkant. Wie ooit Jetta Hybrid gereden heeft, weet dat de afwerking van het interieur op ruime afstand staat van de Europese versie.
en Opel uit de VS, kom op AB!
Wij hebben hier een goede en strenge APK. Aangezien mijn Jeep met gaten in de bodem en gare remmen altijd vrolijk door de keuring kwam in de VS durf ik wel te zeggen dat de technische keuring in NL een stuk beter is. Tenzij het om problemen gaat die alleen bij een crash naar voren (verborgen scheuren in het chassis, of slechte lassen) komen zie ik het probleem niet.
Bovendien, wat doen wij met APK afgekeurde auto’s? Die gaan ook massaal naar het Oosten en Afrika. Daar maken we ons ook geen zorgen om toch?
Bij levering blijken er dingen niet te kloppen. Dan blijkt dus dat het bijvoorbeeld een Touareg uit de states te zijn die al eens Total loss geweest is. Met wat geluk is de schade nog enigszins APK waardig gerepareerd, maar daar kom je pas een jaar later achter.
Aangezien de verkoper in Litouwen zit is die niet echt aan te pakken. Het veilinghuis beroept zich op de algemene voorwaarden. En dan wordt het een lastig verhaal.