#Dieselgate zet door: TDI verkopen Canada stilgelegd [updated]

Auteur: , 63 Reacties

Deze week zal blijken of gisteren nog maar het topje van de ijsberg was. Ook bij Volkswagen Canada zijn de 2.0 TDI verkopen bevroren.

Even het blok schoonblazen

#Dieselgate breidt zich inmiddels uit als een olievlek (har har) over Noord-Amerika. In afwachting van orders van de Duitse hermandad in Wolfsburg zijn per direct alle verkopen met betrekking tot de 2.0 TDI in Canada stilgelegd. Net als in de VS gaat het om de modellen Passat, Golf, Jetta, Beetle en de Audi A3. Inmiddels is de EPA ook een onderzoek gestart naar de satan-motoren die worden geleverd in de andere VAG-modellen. Onder andere de Porsche Cayenne,Audi A6 en Q5 worden onder een vergrootglas gelegd.

Naar aanleiding van het grote schandaal worden ook andere autofabrikanten binnenstebuiten gekeerd. Het bureau gaat namelijk diverse (Europese) auto’s die diesels leveren in de VS onder de loep nemen. Hierbij gaat het onder andere om BMW, Jaguar Land Rover en Fiat-Chrysler.

Toch gaat bij Volkswagen de orde van de dag gewoon door en een paar uur geleden werd de 2016 Volkswagen Passat facelift gepresenteerd. Minimale veranderingen, die vooral in het interieur zijn doorgevoerd, maken het tot een kleine update. Wel is het voor het eerst mogelijk om bij een Amerikaanse Passat een R-line pakket te bestellen. En ja, de 2.0 TDI blijft in het gamma, hoewel je hem voorlopig even niet kunt bestellen.

Update 22-09-15, 11:37: ook Zuid Korea gaat Volkswagen onder een vergrootglas leggen. Volkswagen lijkt een serieus probleem te hebben, gisteren verlooog het aandeel Volkswagen op de beurs al 20% van zijn waarde, vanmorgen is het aandeel ook alweer 5,8% gezakt.

Update 22-09-15, 12:00 – Volkswagen heeft een officieel statement gedaan, dat lees je hier.

Update 22-09-15 14:30 – Martin Winterkorn moet opstappen volgens Duitse media.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



63 reacties

En Europa? Ik neem aan dat ze hier de voel ook hebben lopen flessen?
@pomoek: Kleine kans dat de Europese Unie hier actief mee aan de slag gaat. De twee grootste en machtigste landen van de EU, Duitsland en Frankrijk, zijn beiden gebaat bij een goed draaiende auto industrie. God weet wat er nog aan het licht komt als ze dieper gaan graven bij VW en alle concurrenten.
@ruzzz: Toch… het probleem schijnt te zijn dat de Dieselmotoren te veel NOx produceren. 10 tot 40x boven de wettelijke limiet in de VS.

En NOx is gewoon GIFTIG zeker in hogere concentraties. Het zorgt daarnaast voor ademhalingsproblemen, in het bijzonder kleine kinderen en astma patiënten zijn kwetsbaar.
@martinus: Oplossing: koop geen diesel, of begin bij je eigen rijstijl als je diesel rijd.
Ten eerste zorgt vw met het “valsspelen” ervoor dat de blokjes nog een beetje te pruimen zijn, want iedereen wil graag KOPPEL😪 en dat zn 2.0tdi niet als een traktor draait.

En ten tweede zoals ik al zij, begin bij je eigen rijstijl. De nox uitstoot is de laatste jaren tot bijna niks gereduceerd dus 10 of 40x meer is nog steeds niks. Als de diesel rijder niet elke keer vol op koppel wegrijdt bij het stoplicht kan je gaan praten over wat de fabrikant nog kan verbeteren aan de motoren.
@flos: Het is niet de chauffeur die last heeft van de giftige stoffen uit zijn uitlaat, maar vooral de persoon die achter de uitlaat van zo’n auto rijdt of loopt.

‘Volg de skoda rijder’, krijgt als je astmapatiënt bent of kinderen in je auto hebt ineens heel andere consequenties.
@martinus: In nederland rijdt er over het algemeen altijd een auto voor je. Bijna Iedereen die in de ochtend naar zijn werk rijdt krijgt later de concequenties van fijnstof en nox.

Niemand dwingt je om de “skoda rijder te volgen”. Ik raad aan om lekker de trein te nemen als je om je gezondheid geeft.(student automotive)
@pomoek: Nee, wij zijn daar niet hard genoeg voor. De EU luistert te veel naar de machtige auto lobby. Zo worden alle eisen die de EU stelt steeds versoepelt want de fabrikanten halen het niet, bla bla. Nee, ga nou gewoon eens een goede EV zoals Tesla produceren, dán laat je zien dat je écht schoon wil zijn. Halfbakken plugins zoals de GTE zijn het gewoon niet.
@widodh: Als er mensen vergiftigd worden door NOx uitstoot die 10 tot 40x boven de wettelijke limiet van de vs ligt dan kan ik mij niet voorstellen dat men ook in de E.U. Dit gaat onderzoeken en passende maatregelen zal gaan nemen.

Niemand wil dat kinderen of astma patiënten ziek worden van de NOx uitstoot die zoveel hoger blijkt te zijn dan VW zei.
@widodh:

We zijn er te corrupt voor.
EU = het speeltje van Multinationals en heeft nix meer met ons te maken, wij hebben geen lobbyisten voor ons lopen in Brussel, de Multi-nationals wel
En onze zgn volksvertegenwoordigers hebben vaak ander belangen dan de onze zijn.

Dat komt vooral nu naar voren toe dat landen die weigeren vluchtelingen op te nemen een ‘boete’ krijgen van 6800 Euro per geweigerde vluchteling, terwijl dat besluit op geen
enkele wijze democratisch wordt genomen !

Op zich een koopje, als je weet dat een vluchteling in je land hier een veelvoud van kost !
@desjonnies: ik zou zeggen inderdaad, dat is een goede deal!
@pomoek: Dat is hier niet nodig. De eu heeft zelf al belachelijke eisen aan die testcyclus gesteld waardoor de verbruikscijfers hier sowieso van geen kant kloppen.
@pomoek: voel= boel ;-)
Oh ja, Audi: welkom in de F1, jullie zullen je wel thuis voelen bij Red Bull….
Ach alsof een smerig goedje door de uitlaat spuiten (AdBlue) niet spelen met emissie eisen is. Ik snap het probleem niet zo, we spelen allemaal wel eens fals.
@robert110: precies, waarom hebben we uberhaupt regels? *facepalm*
@lambo4all: dat is vals.
@robert110: dat heeft niks met ‘spelen” te maken. Is een chemisch proces waarbij NOx wordt afgebroken. Is dus juist een vrij goede manier om de schadelijke uitstoot van diesels te beperken.
@trustmeiamanengineer: waarbij NOx wordt omgezet met ammonia tot N2 en H20. .

Klinkt eng, is ’t niet.
Alle autofabrikanten doen wel iets om de uitstoot gunstiger voor te stellen dan in werkelijkheid het geval is. Het enige verschil is hier naar mijn inzicht dat Volkswagen net iets meer nadruk legde op hoe milieuvriendelijk het merk wel niet is, waarvoor de klap net wat harder aankomt.

Zo belangrijk is de VS niet als afzetmarkt voor (het merk) Volkswagen. Die boete van 16 miljard zal waarschijnlijk uitdraaien op een schikking van de helft van dat en wat de imago schade betreft, dit voorval is men over 6 maanden wel weer vergeten!
@stephano: nou ik denk dat volkswagen hier wel anders over denkt, het weer een gigantische (kostbare) tegenslag op een belangrijke markt waar ze maar geen voet aan de grond krijgen.
@lambo4all: 33000 per auto dat Is dus zomaar 4x de hele marge van fabrikant +importeur +dealer… Reken maar dat dit pijn doet.
@w0o0dy: voor zower vw uberhaupt al marge heeft op verkochte auto’s in de vs..
Hoop dat Volkswagen zo hard geraakt wordt door deze gebeurtenis day ze de toko moeten sluiten, voel me nog steeds genaaid nadat ik 15€ heb betaald om autostadt binnen te mogen gaan.
Verrek! Een nieuwe autoblogger! Welkom @rubenpriest: !
@henkhupelschoten: Dat klopt, thx!
@rubenpriest: je was toch al reaguurder van het eerste uur?

succes!
@autogedrocht: Ja, idd! Bedankt :)
@henkhupelschoten: Jij bent scherp zo ’s morgens vroeg!
@clarkson: 3 liter energy erin knallen en je kan heel de wereld aan…. (smerig spul…..)
Stukje chauvinisme natuurlijk. In de recente maanden iets over Amerikaanse merken gehoord? Eu en Jp merken worden constant aangepakt. Bovendien willen we dit toch zelf? Wel 14% bijtelling, maar 0-100 onder de 10 sec. En welke leaserijder rijd er nog op de standaard eco banden ipv een setje 18 inch 225 banden? Geen enkele auto realiseert de beloofde gebruikscijfers.
@antoonniels: ja want canada heeft echt een autoindustrie om te beschermen.. Die 1% van de markt die volkswagen daar heeft is echt big business.
@lambo4all: ja, ook in Canada staan veel fabrieken van de Amerikaanse merken. En er zijn veel toeleveranciers.
@antoonniels: Natuurlijk, het huidige systeem zorgt er wel voor dat we met die wagens kunnen rijden. Als we morgen de officiële verbruikscijfers gaan gebruiken gaat een wagen met een norm co2 uitstoot van 100gr naar 150gr werkelijk en wie is dan genekt? Als je denkt dat de regering dan de co2 marge naar boven gaat brengen dan heb je veel geloof in de regering. Gr
Stoot zo’n VW TDI nou in het echt meer NOx uit dan een Diesel-Pick-up van GM / Ford / Dodge?
De boel lopen flashen voor je testcyclus mag natuurlijk niet. Ik snap ook niet dat men dat goed heeft gekeurd bij VW. Geef ze een aantal miljoen boete; misschien 100 mio. Tik op de vinger.
Maar om nou 33000 per auto te vragen wat neer kan komen op 16 miljard; wat een onzin weer uit dat land.
Als GM / Ford dit had gedaan, zouden ze nooit zo’n hoge boete vragen; gok ik zo.
Net zoals mensen een boete geven voor 200 USD per gedownload liedje of film; slaat nergens op.
@gregorius: In praktijk 10 tot 40x de Maximale limiet van de VS..
@martinus: Ja, dat lees ik ook.
Wat zijn die waarden dan?
Wat claimt VW dat de NOx uitstoot is voor dit block in de EU.
Wat zijn de limieten in de US en EU?
Hoeveel stoot de populairste GM, Ford en Dodge diesel pickup uit? Mocht dat meer zijn, zijn ze dan ontheven van die richtlijn omdat ze onder een andere wet vallen (light comercial vehicle oid toch)? En mocht en minder zijn, kan iemand me dan uitleggen waarom een TDI van VW zoveel meer NOx uitstoot als een dikke TDI van de Amerikanen?
@gregorius: Hier de bron van de EPA

http://yosemite.epa.gov/opa/admpress.nsf/bd4379a92ceceeac8525735900400c27/dfc8e33b5ab162b985257ec40057813b!OpenDocument

“As described in the NOV, a sophisticated software algorithm on certain Volkswagen vehicles detects when the car is undergoing official emissions testing, and turns full emissions controls on only during the test. The effectiveness of these vehicles’ pollution emissions control devices is greatly reduced during all normal driving situations. This results in cars that meet emissions standards in the laboratory or testing station, but during normal operation, emit nitrogen oxides, or NOx, at up to – 40 times – the standard. The software produced by Volkswagen is a “defeat device,” as defined by the Clean Air Act.”

Affected diesel models include:
• Jetta (Model Years 2009 – 2015)
• Beetle (Model Years 2009 – 2015)
• Audi A3 (Model Years 2009 – 2015)
• Golf (Model Years 2009 – 2015)
• Passat (Model Years 2014-2015)


@gregorius:

Grote pickups en SUV’s vallen in de “Light Truck” categorie daar.
En in die categorie zijn de eisen toch net effe wat minder streng.
Ik heb zo`n vermoeden dat dit muisje nog wel eens een heel lang staartje kan hebben..
Lekker boeiend. Ik ga gelijk aandelen inkopen.
@lexaudi: ik zou nog even wachten, die aandelen gaan nog wel even dalen! ;-)
@ds3thp: Haha ja bedacht ik me ook. Morgen misschien. VAG komt er toch wel bovenop, lijkt me solide investering dus. De aandelen dan, auto’s hebben over het algemeen de vervelende eigenschap om in waarde af te nemen.
@lexaudi: Doe maar.
Als ik VW was maakte ik snel een deal.
Assemblage in Noord Amerika en Amerikaanse blokken erin. Lijkt me goedkoper dan die boete die eraan zit te komen en schaft locale werkgelegenheid.
Lijkt me lekker een VW met een V6 of V8 diesel die wel aan de normen voldoet….
@gokartmozart: Assemblage gebeurt al (voor een deel) in de US. Alleen de modellen die daar populair zijn natuurlijk, Jetta en Passat. En ik denk niet dat de US daar rekening mee zal houden, integendeel.

Liever hebben ze dat VW gewoonweg helemaal verdwijnt uit de US. Dat kost dan wel een paar duizend jobs, maar uiteindelijk moeten alle VW-rijders toch eens een nieuwe auto kopen, en dan kopen ze misschien weer Amerikaans, of desnoods Japans, die al geruime tijd Amerikaans produceren…
Volgens mij beweerde PSA dit al 1632 jaar geleden dat de TDI weliswaar voor betere prestaties zorgt maar dat de uitstoot vele malen groter is dan die van vergelijkbare PSA en FIAT producten

Maar mijne heren, Duitsland rules in de EU, Duitslands lieveling en boegbeeld heet Volkswagen, dus verwacht hier nog geen rimpeling in het water !

En mensen blijven het product toch kopen !
@desjonnies: Volgens nu.nl gaat men ook in Duitsland de boel onderzoeken:

Ook Duitse autoriteiten stellen onderzoek auto’s Volkswagen in
http://nu.nl/beurs/4129962/duitse-autoriteiten-stellen-onderzoek-autos-volkswagen-in-.html

En Volkswagen ook onder de loep in Zuid-Korea
http://nu.nl/beurs/4130537/volkswagen-loep-in-zuid-korea.html
Die regels voor diesel zijn in de VS natuurlijk sowieso achterlijk. Dit zal wel de definitieve doodsteek zijn voor diesel personenauto’s in Murica.
Hoe zit het eigenlijk met het 1.6 TDI blok ( think blue editie ) wordt dat ook geleverd in de US ? Ik rij zelf een VW met dat blok. Gezien de prestaties genoeg voor de US met alle limieten daar
@rubenpriest @sir_smokalot wat vinden jullie van de tenenkrommende reactie van de vrienden van Milieudefensie tegenover de NOS?

http://nos.nl/artikel/2058971-volkswagen-in-diepe-crisis-na-gesjoemel-met-milieu-eisen.html
@phaeton: Hoezo tenenkrommend? Ik vind het feit dat ze de boel belazeren, het is al toegegeven door de directie van Volkswagen, tenenkrommend. Geloof jij nog in de zelfregulering van de industrie? Als mensen dat al om onverklaarbare redenen deden is dit wel wederom het bewijs dat je dat vooral niet moet doen.
@pomoek:
Even een beknopte opsomming van het interview met iemand van Milieudefensie en mijn commentaar daar op, daar gelaten dat ik het uiteraard een slechte zaak vind dat VW de boel belazerd met voorgeprogrammeerde software.

”We wisten al langer dat er gefraudeerd werd, de verschillen tussen theorie en praktijk zijn enorm groot”

”Er is altijd gekeken naar: wat stoten ze uit op papier en wat stoten ze uit in de praktijk – waar kan dat aan liggen?” Wijst vervolgens naar de chip.

”Alle fabrikanten met diesels hebben grote verschillen, dus andere fabrikanten
zullen ongetwijfeld dezelfde trucjes uithalen (met chips)”. Alsof er geen
grote verschillen zitten bij benzinemotoren!?

Uiteraard heeft hij gelijk dat het geen foutje is maar zeer bewuste keuze voor fraude om de verbruikscijfers zo gunstig mogelijk te doen uitkomen.

Maar dat neemt niet weg dat meneer die chip de schuld lijkt te geven van het verschil tussen theoretisch- en praktijkverbruik. Terwijl iedereen weet hoe die theoretische verbruikscijfers tot stand komen, met afgeplakte naden, toerentallen die amper boven de 1.500 uit komen, in geklapte spiegels, etc. Dat zorgt er voor dat ook zonder die hele chip er een groot verbruiksverschil komt te zitten. Maar nee, het is allemaal de schuld van de fabrikanten die dieselmotoren aan de consumenten verkopen. Blegh, diesel, vies bah. Terwijl Euro 6 nauwelijks wat voorstelt qua uitstoot ivm 10-15 jaar geleden.
@phaeton: Ik trek mijn keutel, op een klein puntje na, na lezing van het bericht over de Utrechtse Milieuzone weer in. Milieudefensie heeft inderdaad niet juist gehandeld. Neemt niet weg dat VAG natuurlijk gewoon fraude heeft gepleegd.
@phaeton: Met andere woorden: je hebt zeker een punt.
We kunnen wel makkelijk roepen dat de EU “corrupt” is en dus geen acties zal ondernemen, maar bekijk het eens even breder en alle gevolgen van dien.

Ik las ergens dat VAG een boete van 18 miljard dollar boven het hoofd hangt. In Korea zijn ze ook al een onderzoek gestart en als wij daar dan ook nog eens boete van miljarden bovenop gooien dan zie ik problemen met liquiditeit van VAG in het verschiet.
Stel dat dit gebeurd wat denk je dat dat voor gevolgen heeft voor werknemers, leveranciers en noem het maar op?

Het is makkelijk te roepen dat het “corruptie” is, maar vaak liggen er aan keuzes die gemaakt worden hele andere redenen aan ten grondslag waar wij als simpele zielen niet eens bij stilstaan.

Hiermee pleit ik overigens die fabrikanten niet vrij, maar als we eisen dat de EU hard optreedt, zij dit vervolgens doen en als gevolg er mensen op straat staan, dan heeft de EU dat ook weer gedaan, want corrupt… Zulke complexe zaken hebben voor het overgrote deel geen makkelijke antwoorden.
@Rick-dos: Dat kan natuurlijk maar, mocht het zover komen dat VAG op de fles gaat wat ik betwijfel, het bedrijf is zo’n 350 miljard waard, dan zal er een soort sterfhuisconstructie in het leven worden geroepen. VAG gaat op de fles, de goedlopende onderdelen starten dan gewoon door onder een andere naam.
@Rick-dos: nee alle modellen een herkeuring en 2x de milieuheffing opleggen die geldt voor de uitstoot. Dan kan VW zelf kiezen wat ze doen.. Minder marge of nu ineens een boete aftikken.
Zou wel aardig zijn als er een oplossing kwam in de vorm van “terugverdienen van de milieu schade”.
Dus VAG producten moeten 5/10% minder uitstoten om in dezelfde heffingsschijf te vallen als een concurrerend product..
van Das Auto naar Dag Auto ….
Frankrijk heeft al gevraagd om breed Europees onderzoek, Zuid-Korea heeft VW op het matje geroepen en begint een onderzoek, en de US Department of Justice is inmiddels aan een strafrechtelijke procedure begonnen, er gaan koppen rollen. VAG wordt de Lance Armstrong van het autopeloton.
Wat gezeur, die diesels moeten er gewoon hard aan trekken voor de consument. Een afknijpend milieu regime zorgt voor dit soort paniekbewegingen bij de fabrikant.
@wildbeest: Ja. Natuurlijk. Dus: wat he? Ze hebben bewust regels overtreden, als jij en ik dat doen zijn we ook het bokje. Dus geen gezeur, gewoon aanpakken!
Allemaal koren op de molen voor Elon en de Silicon Valley lobby. De timing is perfect
“Het bureau gaat namelijk diverse (Europese) auto’s die diesels leveren in de VS onder de loep nemen. ”

Hoezo, protectionisme… ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).