Horner: “komende 3 races worden lastig voor ons”

Auteur: , 32 Reacties

Ligt het aan ons of is Red Bull wel héél erg bezig met het downplayen van verwachtingen?

Je zou er bijna een punthoofd van krijgen, maar volgens RB-honcho Christian Horner gaat de renstal het lastig krijgen in Canada, Azerbeidzjan en Oostenrijk. Op die circuits is snelheid in rechte lijn belangrijker dan aerodynamische en mechanische grip in de bochten zoals in Monaco het geval was.

Helaas schiet de TAG Heuer-krachtbron nog wat te kort en dus zit de kans erin dat Red Bull de komende drie races achter de feiten aanhobbelt. Voor wie net als wij hoopte op een mooi resultaat in Montréal: de update van de omgekatte Renault-motor zal in tegenstelling tot eerdere berichtgeving pas later in het seizoen volgen.

Horner vermoedt dan ook dat de tweede seizoenshelft beter zal verlopen dan de eerste, al geeft de teambaas ook aan dat ze de auto steeds beter leren te begrijpen. Long story short: bij Red Bull hebben ze ook geen idee hoe de rest van het seizoen gaat verlopen. Gewoon rustig afwachten en races kijken, dus.



32 reacties

Het hele seizoen is lastig voor Red Bull dit jaar. De updates zullen misschien een beetje helpen maar de concurrentie zit ook bij lange na niet stil. Nu gewoon keihard je best doen en hopen op mooie resultaten. De focus dan maar leggen op volgend jaar en Adrian Newey er volop bij betrekken.
@viezefreddyw: Zouden ze misschien niet ook eens moeten kijken voor een vervanger van Newey? Ik heb het idee dat die beste man niet meer al te lang in de F1 blijft rondhangen. Daarnaast lijkt Red Bull wel erg afhankelijk te zijn van hem.
@berlinetta: Ik heb werkelijk geen flauw idee. Die kerel is natuurlijk wel een genie in zijn vak maar of hij er nog trek in heeft om er jaren aan te gaan werken weet ik eerlijk gezegd niet.
@berlinetta: Ja, daar wordt het langzamerhand wel tijd voor. Newey is een ontzettend intelligente man en een geweldige F1-ontwerper, maar hij is de laatste jaren steeds minder bij de F1-wagens betrokken en bemoeit zich er alleen mee als hij zelf zin heeft of als de wagen van Red Bull tegenvalt. Ik denk dat het voor Red Bull beter zou zijn als Newey gewoon een duidelijk kiest tussen het F1 project leiden en helemaal geen F1 doen. Mocht hij voor dat laatste kiezen, dan kan Red Bull een vervanger aantrekken. De meest logische kandidaat zou dan natuurlijk James Key zijn. Levert bij Toro Rosso al jaren puik werk en ligt daardoor ook al onder contract bij Red Bull.
Het seizoen is dus verloren. Een bittere pil om te slikken maar een ieder die dat niet in wilt zien is naief. We kunnen blij zijn als we Max nog op het podium zien bij de banen met de minste lange rechten stukken, maar Ferrari zit er goed bij en is kanshebber voor de titel. “Mooi” om te zien dat Mercedes ook zijn problemen kent, en het daar ook maar mensen zijn. Maar ik zou me gvd toch doodergeren als je het in de voorbereiding hebt laten liggen. En ze moeten stoppen met positieve berichten in het nieuws te brengen die vervolgens weer tegengesproken of afgezwakt / genuanceerd worden.

Pos 4/5 zijn voor RedBull, tis niet anders. Op naar 2018.
@loewie1984: op naar 2018? Volgens mij gaan we nog een hele mooie strijd krijgen tussen Hamilton en Vettel. Ik kijk er naar uit. RB moet gewoon de auto stapje voor stapje door ontwikkelen. Als ze dit jaar niet dichter bij komen dan gaat dat in de winterstop ook niet ineens gebeuren.
@loewie1984: Vanuit Red Bull oogpunt heb je helemaal gelijk, maar zoals Mark terecht opmerkt lijkt dit seizoen zich te ontknopen in een heerlijke strijd tussen Hamilton en Vettel. Wie weet heeft een van die twee nog wat pech onderweg en komt zelfs Bottas of Kimi om de hoek kijken. En er is nog genoeg om naar uit te kijken buiten dat: Weet Stroll zijn auto eindelijk eens over de finish te krijgen? Zo ja, gaat hij nog punten scoren dit seizoen? Hoe ontwikkelt het fabrieksteam van Renault zich? En McLaren-Honda, krijgen die de boel nog enigszins op de rit?

Wat voor Red Bull dan wel weer fijn is, is dat de regels van 2018 niet heel veel verschillen van die van 2017. Als men dit jaar qua chassis nog een goede stap weet te zetten, kunnen ze dat als basis gebruiken voor een beter 2018 chassis. Uiteraard blijft de concurrentie ook niet stilzitten, maar het is natuurlijk makkelijker werken als je een referentiepunt hebt dan dat je vanaf nul moet beginnen zoals iedereen dat dit jaar moest.
@edge en @mark997gt3 ik reageerde in de context van het bericht wat over RedBull gaat. Als neutrale toeschouwer hebben jullie helemaal gelijk. Als fan van MV /RedBull is dit wat het is. Tuurlijk gaat die strijd tussen Vettel en Hamilton nog spannend worden, maar dat is bijzaak als je lekker chauvinistisch bent. Ten slotte denk ik dat met de intrede van MV in de F1 er een kanteling is gekomen naar mensen die kijken naar een Nederlander in een autosport in plaats van een autosport met een Nederlander erin.
@loewie1984: Moeten Verstappen en (vooral) Ricciardo niet eens gaan nadenken over waar ze volgend jaar willen rijden? Red Bull heeft het wel echt laten liggen deze winter. Volgend jaar is er zeker een stoeltje bij Ferrari vrij en zeer waarschijnlijk één bij Mercedes, dus dat wordt wel het moment om zaken te doen.
@cvoc: Helmut zegt dat er niemand gaat, tuurlijk zien we beide rijders en met name Max naar Ferrari of Mercedes toe gaan, maar op Ziggo Sport vertelden ze ook dat de contracten in de F1 net iets anders in elkaar steken dan bij de gemiddelde voetbalclub. Ik kan me voorstellen dat het voor Max frusterend moet zijn, echter moet die frustratie niet gebruikt worden om iets te forceren. Uiteindelijk is het RedBull die hem in het stoeltje heeft gezet. (don’t bite the hand that feeds you) Gewoon je kansen afwachten en je contract uitdienen, en als dat niet lukt zorgen dat je het op een nette manier achterlaat. Je bent zo in en uit deze wereld. En papa Jos heeft hopelijk zelf aangetoond hoe het niet moet.
Niet alleen de komende 3 races, maar het hele seizoen zal lastig worden voor ze. Ze kunnen wel zelf met updates komen, maar dat doet de concurrentie ook. Daarnaast zijn zij als enige topteam afhankelijk van een motorleverancier. En ook daar hebben ze hun zaakjes momenteel niet helemaal op orde. Ik vrees dat dit seizoen dan ook al verloren is voor Red Bull. Het enige wat ze kunnen doen, is zorgen dat ze de 3e plaats in het constructeurskampioenschap behouden.
Ach… toen Schumacher bij Ferrari instapte duurde het maar liefst 4 (!) jaar voor hij bij hen zijn kampioenschappen begon te winnen. Niets gaat vanzelf.

PS: Wil Newey overigens niet juist ook zelf een stap terug gaan doen of heb ik dat verkeerd begrepen ? “It’s not what I want to be doing long term, but I’m happy to be doing it for a period of time.”

(http://www.autoblog.nl/nieuws/newey-nieuwe-structuur-bij-red-bull-heeft-gefaald-98842)
@bietje: verschil is alleen dat hij in 97, 98 en 99 al mee deed om de titel. In tegenstelling tot Ric/Ver.
@str8six:

Het verschil is ook dat hij 25 jaar oud was toen hij z’n eerste titel in 1994 binnen haalde…
@bietje: ik zie niet echt wat dat ermee te maken heeft maar ok.
@bietje: Newey begint volgens mij zijn interesse in de F1 te verliezen vanwege alle regeltjes. Ik denk dat hij er ook erg veel plezier in had om de AM Valkyrie te ontwikkelen naar eigen inzicht zonder dat de FIA met hem meekijkt. Ik geef de man groot gelijk.
@berlinetta:
Weet je aan hoeveel regeltjes een straat auto moet voldoen?
@harrie: Qua veiligheid een heleboel. Qua aerodynamica is er veel meer vrijheid.
Als je met dezelfde motor als de fabrikant betere resultaten neerzet ben je nog altijd
@breakingpoint: …goed bezig. Plaats 5 en 6 zijn ook mooi. Beter dan Renault op 11 en 16
@breakingpoint: Dat is waar, maar vergeet niet dat Renault pas sinds kort weer meedoet in de F1. Het heeft tijd nodig om alles op gang te krijgen. Red Bull draait ondertussen al een lange tijd mee.
Ben even gaan kijken naar de resultaten van RBR voor de periode 2015-2017 en wat vooral opvalt is dat men dit seizoen minder goed in staat is om de wagen over de finish te krijgen in het begin van het seizoen. Tot en met Race 6 dit jaar al 4 DNF’s terwijl dit zowel in 2015 als in 2016 1 DNF en 1 DNS was.

Heel 2015 in totaal 6 keer niet de finish gehaald en voor 2016 slechts 3 keer. Dit moet dit jaar dus echt onder controle komen anders zal dit de achilleshiel van dit seizoen blijken te zijn. Om maar even een aloude quote aan te halen: “To finish first, you first have to finish”.

Vorig jaar waren ze in staat om in Canada 18 punten bij elkaar te sprokkelen, 10 in Baku en in Oostenrijk zelfs 28. Als ze gewoon de race kunnen uitrijden zie ik het niet zo somber ik als Christian Horner.
Wat dacht je van niet kijken of enkel de laatste 2 ronden. Stond vanochtend in de file op de A1 en dat was spannender dan een gemiddelde formule 1 race.
@Soulmaster: u bent van beroep overdrijver?
@rhellema: Nee, een realist.. De F1 is kapot gemaakt door de vele regeltjes en auto’s die veelste ver zijn doorontwikkeld waardoor inhalen vrijwel een crime is. schaf de pitstops af, scheelt dan direct een heleboel ellende
Tja open deur..
Genieten dit
We kunnen inmiddels wel stellen dat Red Bull de bal flink heeft laten vallen…
Het meest vreemde is dat men de auto, die men zelf bouwt, niet snapt. Dat is raar. Oké, dat een onderdeel een andere uitslag geeft in de race, dan tijdens de test in de simulator, kan. Maar om er nu helemaal niets van te snappen, dan missen ze echt de expertise en kennis, om een F1-raceauto te bouwen, lijkt mij zo.
Dan is er heel veel mis en daardoor krijg je dus ook, dat gedoe met het uitproberen van twee pitstop-strategieën. Dat wordt dan wel weer logisch.
Ik denk, dat het tijd wordt het team op te schudden, nieuw elan erin, oude denkwijze eruit, een beetje het Max Verstappen-effect creëren, alleen dan op het technisch team niveau.

Maar Laat voorlopig niets van je horen, zowel qua verwachtingen, als positieve en, of negatieve dingen en ga aan het werk en probeer het seizoen nog een goede smoel te geven. Max en Daniel zullen hun best echt wel doen, gewoon omdat zij willen winnen.
Voor de rest van het seizoen kijken wij naar alles wat overblijft en maken wij er ook het beste van. Met de overige teams en rijders, welke het goed doen, of wie door de mand valt, of juist een enorme sprong maakt. Er blijft van alles mogelijk, ook al zijn niet alle wedstrijden even leuk om naar te kijken, dingen komen wel bovendrijven, of verzuipen in de strijd der onmacht.
Zo zwak om het materiaal de schuld te geven voor je eigen wanpresteren.
@alcantara: ja inderdaad. Alle auto’s op de grid zijn gewoon super aan elkaar gewaagd?
Aandacht, positief of negatief, het blijft aandacht. Red Bull wil aandacht en krijgt het. Ze zullen het marketing spel vast goed begrijpen gezien de miljardenbusiness die ze draaien op marketing en (een simpel) drankje. Dit jaar gaat het niet spannend meer worden voor Red Bull helaas. Ben benieuwd of Ferrari de huidige pace kan volhouden tov Mercedes. Zou leuk zijn! Volgend jaar weer een kans voor Red Bull.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).