
Flinke kritiek van de design-guru op zijn eigen team.
Adrian Newey heeft behoorlijk scherpe kritiek geuit op Red Bull Racing. De normaal ietwat schuchtere succes-designer windt er geen doekjes om in gesprek met Autosport:
“I had stepped right back, but it became obvious that the car under a more delegated, or a committee way of operating, wasn’t performing. I think what’s clear is that my stepping back in a system of regulatory stability, then the system was working, but that kind of committee approach hasn’t worked when we’ve had a big regulation change. So that’s what we need to consider for the future.”
Newey wordt vanwege zijn bewezen track-record algemeen beschouwt als de beste designer in de F1, hoewel ook hij de plank weleens heeft misgeslagen. Hoewel de beste man de afgelopen jaren veel minder betrokken is geweest bij de ontwikkeling van Red Bull’s F1-auto, wordt het succes dan wel falen van het team over het algemeen nog steeds aan hem toegeschreven.
Wellicht dat Adrian mede daarom nu de noodzaak voelt om zijn collegae onder de bus te gooien. De doorgaans sympathieke aero-nerd werpt zich min of meer op als de redder van Red Bull Racing.
“As a kind of a duty to the team, to try and bring things forward, I have been quite busy since the second test, getting back involved to see what I can do to help. It’s not what I want to be doing long term, but I’m happy to be doing it for a period of time.”
Newey heeft eerder al aangegeven dat het ontwerpen van F1-bolides hem tegenwoordig niet meer zoveel voldoening geeft. De regels zijn wat Adrian betreft veel te restrictief geworden. Vandaar dat hij zich liever toelegt op het ontwerpen van zeilboten voor America’s Cup en de ontwikkeling van de Aston Martin Valkyrie. Maar goed, naar eigen zeggen doet hij er momenteel dus weer alles aan om Max en Daniel uit de brand te helpen.
Teambaas Christian Horner voelt zich door de uitspraken van Newey uiteraard geroepen om zijn andere designers in bescherming te nemen en mogelijke brandjes preventief te blussen. Tevens zegt Horner dat Newey weliswaar minder te maken heeft met de ontwikkeling van de F1-auto, maar wel degelijk vanaf het begin betrokken is geweest bij de RB13:
“The system is very similar, because he’s still been feeding into that system. He’s regularly sitting with the technical principals. He’s had a huge involvement [in the 2017 design], and of course he’s got so much knowledge and experience for the guys to be able to draw on, and for him to implement. It’s an enormous asset for us.
Ook benadrukt Horner dat de andere tekenaars vorig jaar puik werk afgeleverd hebben met de RB12.
“The last couple of years, in particular the early part of last year, his [Newey’s] involvement was significantly less. The team did a great job with the RB12 in developing it into a very competitive car.”
Enfin, of het zwartepieten productief is valt nog te bezien. Misschien weet Newey dankzij wat extra druk op de ketel zijn collegae te bewegen om nog harder te werken, of misschien denken diezelfde collegae ‘oké vriend, laat het maar zien dan’. Linksom of rechtsom hopen we natuurlijk dat het eindresultaat een super snelle RB13 voor Max is.
Image-Credit: Newey eerder dit jaar in zijn Lotus 49B op Circuit Zandvoort via Twitter
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Adrian. Als je zo weinig met de oorspronkelijke RB13 van doen had, waarom heb je dat dan in maart niet geroepen toen je teambaas je veren in je poepert aan het duwen was? http://www.autoblog.nl/nieuws/red-bull-onze-ontwerper-heeft-zn-mojo-terug-96873
@pomoek: een artikel met 1 quote van Horner, zonder interview aan Newey. Maar whatever. Sherlock.
@esprit84: Ok. En dus?
@pomoek: nou wachten tot Newey inlogged, een cursus Nederlands neemt en antwoord gaat geven op je vraag.
@esprit84: Dat is dus geen antwoord op mijn vraag. Zal deze wat duidelijker stellen want je begrijpt mijn oorspronkelijke vraag blijkbaar niet: Wat wil je nu met je opmerking bereiken?
@pomoek: wat wil jij met je opmerking bereiken? Newey zit niet op deze Site, een vraag aan hem is dus bijvoorbeeld kansloos. Daarnaast refereer je naar een artikel met 1 quote van Horner waarin Newey niet om commentaar gevraagd is en vervolgens neem je hem kwalijk dat hij in dat autoblog artikel niet iets gezegd ofzo?
Je creëert hiermee een situatie die er in werkelijkheid niet is: sensatie.
@esprit84: dat Newey geen Nederlands spreekt en ook niet op Autoblog zit weten we natuurlijk niet zeker. Maar lijkt me juist. Mijn opmerking was in een soort open brief vorm gegoten. Alsof ik met Newey in gesprek ben. Dat moet je in de 34 jaar dat je op deze aardkloot rond huppelt wel vaker zijn tegen gekomen, doe dus net alsof dat zo raar is. De quote komt uit een artikel van crash.net, ik heb niet eens moeite hoeven doen om het te zoeken, maar is volgens mij wel exemplarisch voor hoe er aan het begin van het seizoen over Newey en de RB13 werd gesproken. Ik wil met mijn opmerking niets anders bereiken dan kenbaar te maken wat ik van de opmerking van Newey vind. Dat het hypocriet is dus. Daar is de commentbox hieronder toch voor of niet?
@pomoek: dat Newey geen Nederlands spreekt en ook niet op Autoblog zit weten we natuurlijk niet zeker. Maar lijkt me juist. Mijn opmerking was in een soort open brief vorm gegoten. Alsof ik met Newey in gesprek ben. Dat moet je in de 34 jaar dat je op deze aardkloot rond huppelt wel vaker zijn tegen gekomen, doe dus net alsof dat zo raar is. De quote komt uit een artikel van crash.net, ik heb niet eens moeite hoeven doen om het te zoeken, maar is volgens mij wel exemplarisch voor hoe er aan het begin van het seizoen over Newey en de RB13 werd gesproken. Ik wil met mijn opmerking niets anders bereiken dan kenbaar te maken wat ik van de opmerking van Newey vind. Dat het hypocriet is dus. Daar is de commentbox hieronder toch voor of niet?
@pomoek: ok doei
@esprit84: ?
Wat een geweldige wagen die Lotus
@sudsprint: Prachtig, een waar kunstwerk.
Wat een gezeik omtrent dit team. Opdoeken die handel. Of houd je gekissebis binnen het team en ga eens echt aan het werk!
Wat een droplul, die Adrian, om zo uit de school te klappen. Net alsof alle mensen die je nu afbrandt niet hun stinkende best op die auto hebben gedaan..
Nounou wat een gezeik op Newey zeg, en waarom?
Het enige wat hij zegt, is dat hij er niet vanaf het begin bij is geweest, of dat hij in het begin niet zo veel invloed heeft uitgeoefend.
Horner zegt zelfs het volgende, en daarmee bevestigt hij Neweys verhaal:
“Horner admitted that Newey had ground to make up in his understanding of the 2017 regulations as he had not been fully involved at first.
“Perhaps he hasn’t followed the regulation changes as he would have done previously,” said Horner.
“So now he’s trying to bring himself up to speed as well.!””
Volgens mij gaat het er helemaal niet zo heet aan toe tussen die twee, Autoblog blaast het gewoon op om sensatienieuws te brengen.
We win together, we lose together. Tenzij je Adrian Newey heet, dan is het de schuld van een ander dat je niet presteert. Hij lijkt haast te vergeten dat zijn zelfstandig opererende team ook gewoon haar stinkende best heeft gedaan.
Ik begin sowieso wel een beetje moe te worden van Newey. Zijn designkwaliteiten staan buiten kijf, maar hij is zo wispelturig als maar kan. Zo lees je dat hij zich minder met de F1 wil bezig houden, en een paar weken later lees je dat hij toch weer in
de penhet 3D-programma geklommen is om aan de Red Bull-wagen te werken. Zo creëer je toch geen stabiliteit? Kies gewoon duidelijk wat je wil doen. Wil je F1 doen, prima! Mooi voor Red Bull en mooi voor het niveau van de sport. Ben je klaar met de F1, eveneens prima, maar maak dat dan kenbaar zodat Red Bull James Key vanuit Toro Rosso kan doorschuiven.Red Bull is ook nooit echt wat geweest in de F1 zonder Newey. Die blikjes zijn ook niet te zuipen zonder wodka.
@sracert: Ik zuip de inhoud van die blikjes sowieso niet. Ga m’n tandarts zijn portemonnee niet spekken!