Uitslag Formule 1: Grand Prix van Monaco 2017

Auteur: , 47 Reacties

Vliegt er dit jaar iemand de haven in?

Vettel

Het zijn weer prachtige tijden voor de race-fanaat. Dit weekend stonden er niet minder dan drie top-evenementen op de kalender: de Grand Prix van Monaco, de Indianapolis 500 en de 24 uur van Nürburgring. Als je morgen weer naar je werk gaat, is het eenvoudig om de mede-liefhebbers te identificeren. Die zijn allemaal lijkbleek doordat ze het hele weekend aan de buis gekluisterd hebben gezeten, terwijl alle andere mensen aan het strand lagen.

De coureurs zelf hebben ook de tijd om een zongebruinde huid op te doen. Aan de Côte d’Azur is het namelijk al het hele weekend prima vertoeven. Eigenlijk vinden we dat stiekem wel een beetje jammer, want de spektaculairste races in Monaco zien we doorgaans als het wat sputtert. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de overwinning van Olivier Panis in 1996.

Maar ook bij droog weer vormt deze GP een enorme uitdaging, vooral op het mentale vlak. Twee uur lang zo hard mogelijk door krappe straatjes blazen, wetende dat een klein foutje het einde van je race betekent. Zelfs Senna overkwam zo’n foutje ooit in 1988, toen hij uitviel vanuit gewonnen positie. Dat een ongeval in een klein hoekje zit kan je ook zien als je een stukje meerijdt met Hamilton.

De start
Vlak voor de start nog een geinig moment tussen Button en Alonso. De Spanjaard belt even in vanuit Indianapolis en wenst Button veel geluk in de race. Hij voegt eraan toe dat Jense wel goed voor zijn auto moet zorgen. Jenson maakt een grapje:

“Ik urineer in je stoel.”

JB

Hilariteit alom.

Dit moment is echter meteen het spectaculairste aspect aan de start. Iedereen komt goed weg en tot en met nummer acht zijn er geen positiewisselingen. Bottas dreigt heel even aan de binnenkant bij Vettel maar kiest dan eieren voor zijn geld. Kimi duikt vanaf de pole als eerste bocht 1 in. Achter de top-10 wint Hamilton een plaats en schuift op naar P12.

Wehrlein en Button proberen slim te zijn door meteen een stop te maken. Op die manier hoeven ze later in de race niet meer de andere bandencompound te gebruiken en kunnen ze wellicht wat winnen in het geval van een Safety Car. In de pitstraat komen ze echter wel iets te dicht bij elkaar. Button klaagt over de radio zoals het een doorgewinterde veteraan betaamt over een ‘Unsafe Release’. Met succes, want Wehrlein krijgt een strafje van vijf seconden.

Mid Race:
Het is al ronde 17 voordat er weer iets noemenswaardigs gebeurt. Kvyat meldt op de radio dat de voor hem rijdende Hulkenberg olie verliest. Dat hij gelijk heeft blijkt als de TV-crew de gele Renault in beeld brengt met een rokende staart. Dat kan niet goed lang goed gaan. En inderdaad, Hulkenberg zet niet veel later zijn R.S.17 aan de kant. Volgens het team gaat het om een kapotte bak, maar het leek verdacht veel op een kapotte moteur.

Iets voor de helft van de race komt de pitstopfase. Max wordt verteld dat hij precies het omgekeerde moet doen van Bottas.

“Box opposite Bottas.”

Dat betekent dus, als Bottas naar binnen gaat doorkarren, als Bottas buiten blijft binnenkomen. Bottas blijft buiten, dus Max gaat naar binnen. De Fin reageert de volgende ronde en komt nét voor Max weer de baan op. Ricciardo lijkt echter de lachende derde te worden van dit verhaal, want hij blijft op de baan en rijdt een aantal hele snelle ronden. Als alles gezegd en gedaan is, pakt Ricciardo zowel Bottas als Max. Max is daar niet heel blij mee:

“What a f*cking disaster”

VER

Vooraan het veld gebeurt iets soortgelijks. Raikkonen komt eerst naar binnen, maar Vettel rijdt een paar ronden door. De overcut werkt, want na zijn stop komt Vettel voor Raikkonen weer terug de baan op. Echo’s van Michael Schumacher en Barrichello.

Na deze Vorentscheidung in het voordeel van de Duitser laat Kimi direct een gat vallen ten opzichte van Vettel. De Fin lijkt zich erbij neer te leggen dat er niet meer inzit dan de tweede plaats na deze klap. In de tussentijd ontstaat er wat ergernis tussen Perez en zijn team. Perez stond vorig jaar nog op het podium in Monaco en wil graag een goed resultaat neerzetten. Zijn motor wordt echter te warm en het team zegt dat hij daar wat aan moet doen. Maar Perez is het daar niet mee eens. Zoals Louis van Gaal zou zeggen:

“The Death or the Gladiolus!”

Perez

Vettel stevent rustig op een van zijn makkelijkste overwinningen ooit af. Daarachter is er een klein beetje spanning voor plaats twee tussen Raikkonen en Ricciardo, hoewel Raikkonen waarschijnlijk gewoon de snelheid controleert wetende dat Ricciardo er toch niet langskomt. Maar dan opeens! Safety Car!

Herintreder Button heeft Wehrlein aangetikt op de plaats waar Senna de muur in knalde in 1988. Het ongeval op zich is niet zo bijzonder, maar Wehrlein’s auto blijft met de Duitser er nog in schuin tegen de muur staan.

Wehrlein

De Medical Car rukt uit om de ongelukkige coureur te helpen. Met vereende krachten wordt hij uit het wrak gehaald.

Nadat we de Sauber-coureur weg hebben zien huppelen kunnen we ons weer focussen op de situatie in de race. Het hele veld is nu in elkaar geschoven, dus wellicht krijgen we toch nog een spannend einde van de race. Red Bull is slim geweest, want het heeft Verstappen naar binnen geroepen voor nieuwe banden zonder daarbij posities verloren te hebben. Misschien kan hij op vers rubber nog wat doen. Minder slim is Ericsson achter de Safety Car, want hij stuurt zijn Sauber uit solidariteit met Wehrlein de muur in.

Als de SC verdwijnt zijn de ogen vooral gericht op Max. Het is echter juist Bottas die heel dicht op Ricciardo kruipt. Hier brouwt een mooi gevecht om plaats drie. Ricciardo heeft alle geluk van de wereld als hij de vangrail raakt in Sainte Devote maar zijn weg kan vervolgen.

Dat geluk heeft Vandoorne niet. Onze zuiderbuur leek op weg naar zijn en McLaren’s eerste punt van het jaar. Maar na een lichte touché met Perez schuift ook hij de baan af in bocht één. Naast de Sauber’s liggen nu dus ook beide McLaren’s uit de race.

Finish:
Perez heeft een missie. Na het tikkie tegen Vandoorne is Kvyat zijn volgende slachtoffer. Hij torpedeert de Rus in de flank en berooft hem zo van minimaal twee punten. Bovendien berooft hij mij van punten in het manager spel, wat onvergeeflijk is. Straffen die man. Oh nee, wacht, ik heb ook het chassis van Force India.

Mensen een tikje geven lijkt echter de enige manier om wat te bewerkstelligen op dit circuit. Zelfs Max op verse banden kan niks doen ten opzichte van Bottas. Iedereen rijdt zodoende in een treintje naar de finish. De nieuwe brede auto’s met veel downforce maken het simpelweg onmogelijk in te halen. Het lukt Ferrari dus eindelijk weer eens om te winnen in Monaco.

Vettel pakt de zege en een grotere voorsprong op Hamilton in het kampioenschap. Raikkonen zal teleurgesteld zijn met P2. Ricciardo pakt zijn tweede podium van het jaar op P3, voor Bottas, Verstappen, Sainz en Hamilton. De Brit kan na zijn veertiende plaats in de kwalificatie van gisteren niet eens heel ontevreden zijn met het resultaat.

UPDATE:
Max is niet boos maar wel teleurgesteld.
Max-interview

De volledige uitslag:
1. Vettel
2. Raikkonen
3. Ricciardo
4. Bottas
5. Verstappen
6. Sainz
7. Hamilton
8. Grosjean
9. Massa
10. Magnussen
11. Palmer
12. Ocon
13. Perez
14. Stroll
15. Kvyat
16. Vandoorne
17. Ericsson
18. Button
19. Wehrlein
20. Hulkenberg



47 reacties

Zet de pitstop strategen maar op het podium ipv de coureurs.
Dit had hét weekend van Kimi kunnen zijn. Dit had hét weekend van McLaren kunnen zijn. Helaas is het voor beiden niet hét weekend geworden.

Tijdens de race is het duidelijk geworden dat Kimi nu toch wel op leeftijd begint te raken en niet meer de pace heeft om races te winnen. Jammer want ik had het hem wel gegund.

Ook erg jammer dat het McLaren niet gelukt is om dit weekend de resultaten te halen die het in mijn ogen verdiende. Stoffel reed tot zijn crash een mooie quali en Jenson ook. Het hadden mooie punten kunnen opleveren maar helaas door een crash van van Stoffel en gridstraf van Jenson werd het niets…

Deze race was eigenlijk niets aan tot de safetycar. Toen werd het heel even spannend maar zelfs toen gebeurde er eigenlijk niets meer. De slechte strategie heeft de race van Max bepaald en het geluk stond daarmee aan de kant van Ricciardo. Gun ik Ricciardo wel maar jammer voor Max.

Al met al is het nu echt een spannend seizoen met Ferrari en Mercedes. Ik denk zelfs dat Ferrari de titel gaat binnenhalen en dat de slag daarvoor dit weekend is geslagen.
@viezefreddyw: Als we nog een winnaar moeten noemen naast Ferrari, is het toch wel Sainz, knap werk het hele weekend.
@dawwg: Zeker weten. Hij is het hele weekend sterk geweest en ook toen hij onder druk zat van Hamilton wist hij koel te blijven. Overduidelijk 3 tandjes beter dan teammaatje Kvyat.
@viezefreddyw: Kimi werd tweede dankzij de pitstop strategie van Ferrari. Dat ging op dezelfde domme manier als waarop Max zijn plek verloor aan Ricciardo. De stop van Max duurde daarbij ook nog eens 3.5 sec ipv 2.8 of 2.7 sec van zijn rivalen. Die 7 en 8 tiende waren van crudiaal belang op dat moment. Waren Vettel en Ricciardo eerder naar binnen gehaald en had Bottas eerder dan Max gestopt, dan had Raikonen gewonnen en was Max zeer waarschijnlijk 3de geworden. Met de race pace van Kimi was niks mis deze keer.
@zwepp: Ook na de pitstops zag je dat Vettel een zeer groot gat trok met Kimi. Op een gegeven moment waren het secondes achterstand. De pitstops waren inderdaad in het voordeel van Vettel maar daarna zag je dat Kimi niet meer kon aansluiten. Ook na de safetycar werd er al vrij snel een groot gat getrokken van meerdere secondes.
@zwepp: De gifbeker voor Raikkonen en Verstappen moet wel helemaal leeg zeg. Afgelopen race ook al feest voor hun. Wordt tijd dat Vettel, Ricciardo en Bottas een goeie smak maken samen. Als is het om even de balans weer terug te brengen in het gareel.
Ieder jaar kijk ik Monaco omdat het een traditie is en ieder jaar denk ik na afloop waarom ik in ’s hemelsnaam weer heb gekeken. Er is geen ene drôle aan, de wagens lijken over een circuitje te rausen van Madurodam afmetingen, terwijl ze zelf een tandje of drie te breed zijn.
Er is geen enkele mogelijkheid om in te halen het enige leuke is de entourage de Superjachten in de haven en de ligging van het circuit zelf.
Jammer voor Max dat de RB strategie faliekant verkeerd heeft uitgepakt, mooi dat Max’ geen last heeft van een vangrail trauma en dat’ie op het laatst die Bottas goed in zijn nieren zat.
Lullig voor Kimi en weer slim gedaan door Hamilton.
Volgend jaar dan toch maar een Zandvoortje doen ?
Inzetten dat Stroll crasht levert nog maar 1,01 x je inzet op..
@dell: Er zijn dan ook maar weinig zekerheden in het leven, maar enkele daarvan zijn de dood en de crashes van Stroll.
gvd wat zuur dit. Kimmi en max alle twee genaaid met de stop, gunde het Kimmi toch wel het meest te winnen
@lambohenkie: Ik ook … maar Vettel was duidelijk nog een tandje sneller nadat ie er middels de pitstop voorbij was. Volgens mij heb ik de hele race GEEN ENKELE geslaagde inhaalactie voor posities op de baan gezien op de start na ? Inhalen was al moeilijk op Monaco, maar dit jaar is het gewoon een optocht op de ongelukken na :(
@dawwg: Vettel was idd sneller, dat is inmiddels ook niet echt een verrassing meer. Maar Kimi kon Vettel vandaag nog enigszins bijhouden en vettel was hem op de baan wss niet voorbijgegaan. En ik ben nou eenmaal kimi fanboy en had t m zo gegund. Al was t maar om die droge kop op t podium t zien. boaah thx guys :D
@dawwg: Vettel werd sneller toen ‘ie in schone lucht terecht kwam. Zelfde verhaal met Ricciardo. Vanuit hun oogpunten gezien was het gewoon een perfecte strategie, maar vanuit Kimi en Max bekeken zijn ze natuurlijk wel een beetje genaaid.
Vele honderden euro’s uitgeven om een file te zien voorbij komen. Ga morgenochtend langs de a7 staan en je ziet bijna hetzelfde
@soulmaster: Wel terug zwaaien dan he
Jammer dat Kimi niet heeft gewonnen maar Seb was gewoon de snellere. Een grote stap is gezet in het WK tov de Merc-boys. 1-2 Ferrari, heerlijk!!
Mijn zoon van elf: Pap, wakker worden, de pitstops beginnen!
Precies op tijd 👍

Trouwens, die ‘landing’ van Wehrlein, zo strak langs de baan en keurig op z’n zij, verdient bonuspunten.
Het hoofd van kimi sprak boekdelen.
Wat vond ik het jammer voor hem.
Proficiat voor max voor het uitrijden van Monaco want de eerste 2 gingen hem niet zo goed af
Die jack die de interviews doet voor ziggo is echt tenenkrommend.
@marvin1608: het hele verslag van het complete ziggo team is tenenkrommend 😤
@joligejoffer: Daar zijn we weer!
@marvin1608: inderdaad zeg, echt heel erg onprofessioneel. Tatadadaaaa, schelden met fuck en lul, wazige vragen en vage trompetgeluiden. Ook de manier waarop hij telkens zijn eigen verhaal oplegt bij de coureurs, gatverdamme. De studio vind
Ik dan van een stuk hoger niveau, vd Garde die netjes laat zien wat het verchil is tussen het insturen van Bottas en Raikkonen. Nee Jack Plooy is echt van het allerlaagste kaliber reporter ever.
@piquet1986: Ja ik vind doornbos en van der garde wel prima. Zij hebben ook nog wel een beetje humor.
Die jack denkt ook alles beter te weten.
@piquet1986: helemaal eens met jou, echt de grootste proleten op tv … met dat gescheld en die domme blijheid. Doornbos en VdG zijn 100x zo goed. Ik zeg wissel.
Als Ferrari fan vond ik het vandaag een geslaagde race. Als F1 fan vond ik het nogal saai. Het is leuk om af en toe met een onboard camera mee te kijken, maar verder is er geen drol aan.
Monaco, Bakoe avant la lettre.
Zal ik het dan maar zeggen: het was RUK. Naast dat Verstappen genaaid is door de strategie van Red Bull heb ik geen enkele inhaalactie gezien. Dat moet toch te denken geven. Auto’s 10 cm smaller maken en vleugel minimaliseren, dan kunnen we weer racen. Dit is voor niemand leuk.
@550maranello: Monaco is nooit een inhaalcircuit geweest. Dat zal nooit veranderen.
@550maranello: hoezo genaaid? , stond voor de race al vast dat Max als eerste naar binnen zou komen, niet achteraf janken dat naar nu blijkt een latere pitstop beter uit uitpakte.
Wat een zeikrace. Leek mij dat ze bij RB dachten van laten we nu Verstappen’s race verzieken zoals het vorig jaar bij Ricciardo ging.
En wat inhalen betreft.. de breedte valt nog te bezien, maar het is dat de auto’s zó veel earodynamica hebben dat mechanische grip ver te zoeken is, ondanks die banden van Airbus. Wat een godsnaam boeit het dat de auto’s 3 seconden sneller zijn dan vorig jaar? Niemand rijdt met de auto van vorig jaar, dus wat win je er mee? Echt een voorbeeld voor de auro branche is het ook niet want geen enkele auto is zo afhankelijk van aerodynamica..? 1000pk, minder vleugel en gewoon racen.
Had lewis onze stoffel niet ingehaald op de baan? Hij lag opeens voor hem.
@koeckenbacker: direct bij de start
@harrie: oke, ik dacht ie er nog even achter zat
Tis maar een behendigheidsspel ..
Niet te zwaar aan tillen ..

Was vandaag ook een echte NL sportman die een echte sport gestreden en gewonnen heeft ..
Het blijft een éénzijdig verhaal; de 24uurs Nürburg kunnen jullie niet onder woorden brengen… sneu!
@doublechevron65: ja en vooral de laatste anderhalf uur waren zeer spannend met betrekking tot de Audi’s 29 & en de BMW M6, en daar bovenop ging het in de laatste 30 minuten nog regenen. Echt spektakel
@doublechevron65: we hadden dit jaar niemand die bereid was aan een red bull infuus te gaan om 24 uur live een verslag te schrijven.
Tijdens deze rode vlag situatie op de indy 500 staat er een zekere man met monobrow p1
Inmiddels 4de
@rob5nismo: en nu eerste! Zegt in de Indy na 132 ronden niet veel, maar toch knap dat ie vooraan meedoet.
@pomoek: hij doet best goede zaken idd ondanks hij nu 12de is
Vettel gaat wel lekker dit jaar. alleen maar eentjes en tweetjes.
@pomoek: jammer voor alonso hij deed het goed schijnbaar was hij de snelste man op de baan met de gemiddelde snelheid
Ben grote fan van F1 maar aan de GP van Monaco valt toch nooit veel te beleven vind ik. Dat dat zoveel meer aandacht krijgt dan bijvoorbeeld eender welke moto GP waar duizend keer meer mooie duels te zien zijn, vind ik onterecht.
Zonde voor Vandoorne, had het vandaag niet slecht gedaan, hij verdiende die puntjes, en het team al helemaal.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).