
En dat komt allemaal door de NS…
We riepen het van de week nog; blijf weg uit de trein. Dat kwam omdat er wel/geen/wel/toch geen akkoord was gesloten tussen de vakbonden en het personeel van de NS. Daarom wordt er waarschijnlijk binnenkort weer flink gestaakt en je weet wat dat betekent. Horrorfiles des doods inderdaad.
Maar met die stakingen weet je wel dat het maar tijdelijke files zijn, want de volgende dag rijdt alles gewoon weer en zullen er dus minder auto’s op de snelwegen rijden. Maar het lijkt er nu toch echt op dat de NS zelf geen reizigers meer wil vervoeren.
Een treinkaartje wordt namelijk duurder. En niet zo’n beetje ook.
Horrorfiles des doods verwacht
Het heeft zijne directeurheid Koolmees namelijk behaagd om de prijzen voor een kaartje met maar liefst 9% te verhogen. En al lijken de directie en de overheid blij te zijn dat het maar een -naar eigen zeggen- kleine verhoging is, wij vinden er wat van. Een tiende duurder is namelijk niet niks.
Die prijsstijging komt omdat ze eerder niet de inflatie hebben doorberekend aan de reiziger. Doen ze nu nog niet helemaal, anders zou de verhoging zo’n 12% zijn geweest. En om niet failliet te gaan gaat de NS wel nog wat bezuinigen.
Concreet betekent dit dat er bepaalde kortingen -zoals de jongeren dagkaart- gaan verdwijnen. Ook gaat de eerste klas er in een aantal treinen uit en wordt er minder materieel ingezet. Dat betekent dus horrorfiles op de perrons, want het wordt veel drukker in de trein.
Althans, dat hopen we. Want er zullen mensen zijn voor wie een treinkaartje echt niet meer uitkan en een redelijk voordelig autootje nog wel. En dat hoeven er maar een paar duizend te zijn en onze snelwegen worden dus elke dag geteisterd door die eerder genoemde horrorfiles des doods.
De trein. Leuker kunnen we het niet maken. Wel duurder.





En dan vinden ze het gek dat steeds minder mensen de trein nemen.
Als je de prijs een stuk zou verlagen, kan het zijn dat er juist meer mensen in de trein stappen.
Hier in Luxemburg is al het OV gratis. Wordt ook goed gebruik van gemaakt. Zijn regelmatig haltes te vinden langs routes en omdat alles dezelfde route rijdt als de bus ben je met de auto niet heel veel sneller.
Alleen de aansluitingen werken niet altijd even goed, dus gisteren een half uur extra over de reis gedaan, wat met de auto niet het geval zou zijn geweest.
maar goed. Nu ben ik op vakantie en vind ik t half uur prima. Op werkdagen zou ik daar minder gelukkig van worden.
Er zitten hoe dan ook veel meer mensen in de bus/trein dan in Flevoland waar ik woon….
Tot zover al twee opdrachten gehad waar ik met de trein zou zijn gegaan als het niet zo belachelijk duur was. Autorijden is al duur, maar als je op bestemming gratis kan parkeren, dan is de trein toch nog duurder.
Dus ik ben voor gratis of zeer goedkoop OV vanuit de overheid. Volgens mij los je daar het fileprobleem ook (groten)deels mee op.
Dat is een effect dat je ook bij de post zien, er wordt steeds minder post gestuurd dus moet de prijs fors omhoog en de kwaliteit van dienstverlening omlaag zodat het nog oninteressanter wordt om wat met de post te sturen. Zelfmoord door slecht management.
Kijkend naar de vrijwel dagelijkse janboel op ‘s heren wegen en het spoor zou je bijna zeggen : Nederland is vol. Overvol zelfs.
Nou niet bijna. Je hebt feitelijk gelijk.
Langzaamaan komen gelukkig steeds meer mensen tot het besef.
Alleen niet de mensen die er wat over te zeggen hebben.
Nederland is nog lang niet vol. Nederland is gewoon slecht verdeeld, veel te veel in het westen en maar weinig ergens anders. Dat zorgt voor veel verkeersbeweging.
Nederland is wel vol, want als we jou definitie van vol aanhouden dan moet het hele land volgebouwd worden en lijkt alles op de randstad. Laat de cultuur niet verloren gaan en behoud de dorpjes, natuurgebieden en weilanden.
Dat zei een kale man in 2000 ook..
Nederland is niet vol. De Randstad is vol. Het zou enorm helpen als niet ieder kantoor wil vestigen in Utrecht/Rotterdam/Amsterdam/Den Haag. Mijn kantoor staat erg daarvan uit de weg, en dat maakt het een stuk fijner aan te rijden. Als bedrijven meer zouden vestigen in het Noorden en Oosten van ons land, zou het voor mensen misschien ook gewoon een trigger zijn niet zo in de Randstad te willen zijn.
Desalniettemin is onze infrastructuur perfect voor de drukte die het moet vervoeren, als de balans eerlijk wordt uitgevoerd, maar dankzij het idiote OV management gaan er steeds minder mensen met het OV. Ja, dan wordt het ook wel een beetje overdreven druk op de weg
Ben het er mee eens dat de trein veel meer gestimuleerd zou moeten worden, maar het is nou ook weer niet zo dat autorijden er goedkoper op is geworden de afgelopen jaren. Zou dat niet ook gewoon stiekem 9% per jaar duurder zijn geworden?
Ook ik ben van mening dat AL het openbaar vervoer gewoon GRATIS zou moeten zijn en uit de algemene middelen zou moeten worden betaald. Dan kun je als consument voor iedere bestemming kiezen wat je gaat doen: auto of trein/bus. Die keuze heb je theoretisch nu ook, maar wanneer ik VOL betaal (met alle vaste kosten voor de auto), blijft theoretisch als enige variabele nog de kosten voor brandstof over (en eventuele parkeerkosten). Samen met het comfort ‘van-deur-tot-deur’ slaat de balans dan snel door naar de auto (zeker wanneer je bijvoorbeeld met een gezin moet reizen en treinkaartjes moet aanschaffen). De trein kan best heel comfortabel zijn (als ze niet staken zoals ik laatst had…), en dan kan dat in veel gevallen het betere alternatief zijn om drukte en stress op de weg te vermijden. Met gratis OV heb je een keuze wat je doet en die keuze is er door het kostenaspect nu eigenlijk niet.
Als de brandstof volgend jaar weer duurder wordt, is het verschil in prijs ook weer weg en is de trein weer minder duur.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het concurrentie voordeel van de auto verdwijnt vanzelf weer.
Mijn vrouw moet 2x per week naar Amsterdam en haar vooruitstrevende werkgever heeft een groot hip pand zonder parkeerplaatsen (..), alsof iedereen, genietend van een decaf-havermelk op de elektrische bakfiets vanuit Amstelveen komt. En ze mag gratis met de trein. Dus, Amersfoort-Amsterdam met de trein, niet CS maar een ander station waarvan in de naam gelukkig niet eens weet. Al met al over dat korte stukkie doet ze regelmatig 2 uur! Soms zelf langer, zelden korter. Als het slecht weer is, of juist heel warm is het helemaal de hel. Dus, mijn vrouw gaat weer met de auto, parkeert ‘illegaal’ bij het blauw-gele woonwarenhuis of in een of andere achenebbisj-buurt. Zelfs over zo’n kleine afstand is het OV géén alternatief en zal het ook nooit worden. Op een dag zal mijn vrouw wel klaar zijn met dat achterlijke forenzenverkeer en lokaal een baan zoeken, dat heb ik al jaren geleden gedaan waar ik voorheen 80.000km per jaar reed voor m’n werk – dat is sowieso geen doen meer!
Ik begrijp niet dat een massa vervoersmiddel als de trein zo vreselijk duur moet zijn. Voor de auto betalen we werkelijk gigantische belastingen, op aanschaf, op brandstof, wegenbelasting en nog kan de trein. Daarbij heb je total geen privacy, loop je gezondheid risico op griep, corona, enz…. en heb je nog bus en/of taxi nodig als je daar wilt komen waar je moet zijn.
En al dat in en uitchecken bij verschullende aanbieders en maak je een foutje, dan gelijk een boete. Onbegrijpelijp, zo’n slechte service voor zoveel geld. Maak het gratis!
Het OV brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een ongunstig tijdstip, en tegenwoordig dus ook voor een achterlijke prijs!
Het afschaffen van de jongeren dalkaart is het enige waar de NS geen vertraging had
Echt ongelofelijk. De staat jaagt je je auto uit en wil dat we het openbaar vervoer gebruiken. ALS we het OV gebruiken maken ze het duurder, of we komen nooit ergens vanwege stakingen of blaadjes op de rails. Het auto rijden wordt ook onbetaalbaar, ofwel het stilstaan ermee. Parkeer kosten rijzen de pan uit. Wat wil de overheid nou eigenlijk🤷♂️. Probleem is dat overal waar de staat zich mee bemoeid, naar de klote gaat. Laatst kreeg meneer Klaver nog even een lesje van economen van supermarkten, die uitlegden waarom een potje Hak appelmoes of een tube zonnebrand zo veel duurder was in Nederland dan in de omringende landen. DE REGERING DOET HET ZELF. En ze zien het niet eens. Nee, logisch als je nooit voor de burger bezig bent🖕.
Gelukkig woon ik in de achterhoek. Daar kennen we geen files.
Openbaar vervoer en taxi’s zijn helaas wel ver onder de maat, dus totaal geen alternatief.
OK, er is 1 weekend files in de achterhoek. Dit weekend tijdens de zwarte cross.