
Met plezier zeggen wij petrolheads; blijf weg uit de trein…
Ja jongens (m/v/x), het is beter om weg te blijven uit de trein, als je tenminste op de plek van bestemming aan wil komen. Er gaat waarschijnlijk weer gestaakt worden. En dat betekent dat je eventueel wel in een trein kunt stappen, maar dat je nergens komt. Omdat de trein stil blijft staan ja.
Het leek er vanmorgen even op dat de stakingen van de (spoor)baan waren, omdat vakbond VVMC in eerste instantie akkoord was gegaan met het laatste loonbod van de NS. Maar helaas, na ampel beraad is VVMC op haar schreden teruggekeerd en heeft het dit aanbod gestoken op een plek waar de zon nooit schijnt.
Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen
En als je denkt dat het niet erger kan, dat kan het dus wel. Want VVMC is niet de enige vakbond die een plasje over het voorstel deed. Ook FNV Spoor was van de partij en je raadt het al; ook zij hebben het voorstel afgewezen. En dat betekent actie.
Want actie gaat er gevoerd worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 89% van de mensen die op de trein werken bereid zijn om het werk neer te leggen, of op andere wijze hun eisen kracht bij te zetten.
En wat zijn die eisen? Nou, het NS-personeel wil een eerlijke loonsverhoging, automatische prijscompensatie en een betere regeling voor zwaar werk. Op zich helemaal niet gek, behalve dan het stukje automatische loonsverhoging om gelijke tred te houden met de inflatie. Dat zou ik ook wel willen (lees je mee @wouter?)
De vorige keer dat de trein niet reed werd het een flink zootje en dat kostte de NS een bak geld aan compensatie voor mensen die op een andere manier naar hun werk moesten komen. Met andere woorden, het besparen van de NS op loonkosten kan een duur geintje worden…
Wanneer er gestaakt gaat worden is niet duidelijk, maar wij hebben wel een advies voor als je sowieso geen last wil hebben van de stakingen. Namelijk…
BLIJF WEG UIT DE TREIN. IK HERHAAL, BLIJF WEG UIT DE TREIN!!





Oud nieuws! Dat wisten we al lang
Toch heb ik met bovenstaande foto een positieve associatie
Ze zoeken nog een redacteur, dus als je de snelheid van de berichtgeving wilt verbeteren… ;)
Als Petrolhead zeg ik juist met veel plezier: pak lekker de trein!
Sterker nog ik ben voor super goed en super goedkoop OV zodat zoveel mogelijk mensen de trein pakken en uit de auto blijven. Minder mensen op de weg is meer lol voor de petrolhead!
Dat de trein nederland überhaupt nog bestaansrecht heeft vindt ik groter nieuws…
Laatst vanuit Rotterdam met OV naar den haag. Kwam er net na vertrek achter dat ik een kado vergeten was. Toen is iemand met de auto vanuit Delft naar Rotterdam gereden, reserve sleutel opgehaald, kado gepakt, terug naar huis gereden, fiets gepakt en hij was er nog steeds eerder dan ik met de trein en bus en voor de helft van het geld aan benzine…
Gaat natuurlijk niet alleen om de benzine. Afschrijvingen, slijtage, verzekering, belasting moet je ook meenemen in de rekensom
Klopt deels, maar de auto heb je toch al.
Echter is het stukje waarde van tijd toch echt belangrijker voor mij. 20min vs 55min voor dezelfde enkele reis is gewoon niet meer te verantwoorden. Vervang auto door motor zodat je ook geen parkeerkosten of files meer hebt en het OV is vrijwel compleet overbodig in de meeste gevallen.
Gebruik van je auto kost echt wel wat meer dan alleen brandstof hoor. Slijtage (en dus onderhoudskosten) en afschrijving gaan omhoog, en als je jaarkilometrage boven een drempel komt ook je verzekeringspremie.
Het verschil tussen auto en OV is vooral een schoolvoorbeeld van een kip-ei-verhaal. Als er (veel) meer mensen van het OV gebruik zouden maken, zou het aantal directe verbindingen ook sterk stijgen, en ook de netdichtheid (minder ver lopen) en frequentie. En dan ziet dat plaatje er ineens heel anders uit. Voor specifieke trajecten wellicht niet, maar grosso modo uiteraard wel.
De automatische prijscompensatie is gewoon indexatie van het loon zodat je bestedingsruimte hetzelfde blijft, inflatiecorrectie. Dus je wordt niet rijker en/of armer, dus dat lijkt mij niet meer als normaal.
Het zit m in het woordje automatisch. Daar zal (bijna) geen enkele werkgever mee akkoord gaan.
Dat is zo’n beetje elke CAO onderhandeling looneis nummer 1. En da’s niet zo gek als je ziet hoe hard de kosten voor levensonderhoud zijn gestegen, de afgelopen vijf, zes jaar.
Er is gedurende die periode overigens vrijwel geen enkele CAO afgesloten waarin de inflatie daadwerkelijk voor de volle 100% is gecompenseerd. Ergo: de werkende mens heeft er de afgelopen jaren gewoon op moeten toeleggen.
Nee, ieder jaar weer meerdere ouwehoer sessies moeten hebben omdat dat onderhandelen zo leuk is om te lullen over tienden van procenten. Kost gelukkig ook allemaal niets natuurlijk. En dan komen we er niet uit en gaat de hele handel plat, maar eerst nog naar de rechter om dit tegen te houden enz enz. Dat woordje automatisch klinkt nog niet zo slecht
Dan zit er maar één ding op voor zo’n werkgever: zo klein te blijven dat vakbonden geen interesse hebben. Werkgevers van het formaat NS komen niet onder het afsluiten van CAO’s uit, met vakbonden die bereid zijn een vuist te maken voor hun leden.