
Wacht nog even met het weggooien van je pasje.
In 2013 konden we het heugelijke nieuws melden dat je kentekenbewijs een pasje zou worden. Maar dat is inmiddels ook weer achterhaald. Een pasje tevoorschijn halen is echt zó 2013. Tegenwoordig doe je natuurlijk alles op je telefoon.
De RDW gaat ook met de tijd mee. In samenwerking met andere landen zijn ze al jaren bezig om een digitaal rijbewijs voor te bereiden. Inmiddels is het dan zover: sinds deze week is je kentekenbewijs digitaal beschikbaar. Daarvoor moet je de RDW Voertuig-app downloaden op je telefoon en inloggen via DigiD. Let op: dit kan alleen met Android.
Hartstikke mooi, denk je misschien, dan gooi ik mijn pasje weg. Nou, wacht daar maar even mee… De RDW waarschuwt namelijk dat het digitaal kentekenbewijs ‘geen formeel document is waar rechten aan ontleend kunnen worden’. Oftewel: je hebt alsnog je fysieke pasje nodig.
Het is wel de bedoeling dat het digitaal kentekenbewijs het fysieke pasje vervangt, maar daarvoor is een aanpassing in de wetgeving nodig. En dat gaat nog even duren. De RDW verwacht dat deze op zijn vroegst pas in 2028 gaat komen.
Waarom is het digitaal kentekenbewijs dan nu al gelanceerd? Om burgers en handhavers alvast kennis te laten maken, aldus de RDW. Maar je hebt er eigenlijk niks aan. Het enige voordeel is dat je makkelijk zaken als je chassisnummer kunt checken. En verder heb je minstens drie jaar de tijd om te wennen aan het digitaal kentekenbewijs, voordat je er écht iets aan hebt.





Leuk voor telefoonverslaafden die elke kans aangrijpen die telefoon te aaien maar rationeel kunnen we de vraag stellen, welk probleem wordt hier mee opgelost en is dat het besteedde belasting geld wel waard?
Vermindering van de plasticberg
Zolang papieren rietjes in plastic verpakt komen hoeven we nog niet op kentekenbewijzen te besparen. Het wordt tijd voor een plastic belasting zodat de industrie opzoek gaat naar alternatieven.
Toen ik mijn auto had geïmporteerd en een week moest wachten tot mijn pasje bij de bij de post zat vond ik dat best vervelend. Als ik gewoon met de app naar de Brezan had kunnen gaan om platen te laten maken had ik fijn wat eerder kunnen rijden. Daarnaast heb ik bij mijn motor geen handige plaats om mijn kentekenbewijs te bewaren. Ik doe hem nu in mijn jaszak maar in de winter heb ik een andere motorjas dan in de zomer. Als je in zo’n geval gewoon een appje hebt is dat wel zo handig toch?
In Brazilië heb ik al jaren alles in de overheids-app. Rijbewijs, vaarbewijs, kentekens auto’s, registratiebewijzen van de boten etc. Helaas ook vaccinatiestatus. Technologie ga je niet tegenhouden. Alles heeft voordelen en nadelen. Blijkbaar erg ingewikkeld voor de NL overheid. Vrienden uit BR die in de fintech (open banking/pix) werken zijn overgekocht door ING en Ayden om ze maar te helpen.
Hoezo ‘helaas ook vaccinatiestatus’? Lijkt me vrij nuttig om snel te weten of iemand een Wappie is :)
Zucht
Ik ben ook zeker geen wappie, maar moet toch wel bekennen met een redelijk ongemakkelijk gevoel terug te kijken op die periode in onze geschiedenis. Hoe snel waren mensen (en ikzelf ook) bereid om een heel groot deel van hun (en elkaars) privacy op te geven, terwijl achteraf gezien op dat moment helemaal niet duidelijk was of dat ook echt iets zou opleveren, allemaal op basis van de overtuigingskracht en autoriteit van iets te stellige politici en welwillende maar toch ook ietwat enggeestige wetenschappers. Als dan blijkt dat dergelijke crisismaatregelen, die onder normale omstandigheden nooit geaccepteerd zou worden, permanent blijken te zijn, dan is dat toch wel zorgelijk.
🥱
Geen enkele behoefte om m’n hele hebben en houwen op één enkel digitaal apparaat op te slaan. Dus deze gadget kunnen ze bij de RDW steken waar de zon niet schijnt 😬
Nou ik neem graag één pasje minder mee op pad.
Via het kenteken kunnen de belanghebbende instanties alle relevante gegevens in de database opzoeken die ze dan vergelijken met het pasje.Wanneer het aankomt op chassisnummer controle dan kijken ze naar de auto en niet naar het pasje. Het pasje geeft ook geen inzicht in relevante info als NAP kilometerstanden. Waar is het pasje dan nog voor nodig? Check gewoon de eigenaar via de database.
Het kentekenbewijs is vooral nodig voor in het buitenland. Want inderdaad zijn die databases in Nederland veel handiger in gebruik.