Huh? Lancia is populairder dan Alfa Romeo in Europa!

Auteur: , 107 Reacties

Je verzint het niet.

Alfa Romeo Giulia (952)

Wij Petrolheads houden allemaal van Alfa Romeo. De een wat meer dan de ander, maar het is nu eenmaal een merk dat erg tot de verbeelding spreekt. We hebben er allemaal wel een mening over. Een liefhebbersmerk pur sang. Het merk heeft ons een tijdje op de proef gesteld. De Mito, Giulietta en 159 waren op zich keurige auto’s, maar het ontbrak een beetje aan Cuore Sportivo.

Dat is nu deels rechtgezet. De Giulia en Stelvio zijn auto’s die zowel de liefhebber als de ‘gemiddelde’ consument aan moeten spreken. Lukt dat ook een beetje? Nou, nee. Helaas niet helemaal. Het nieuws bereikte ons dat Lancia op dit moment populairder is dan Alfa Romeo in Europa. Het Belgische Autofans stelt dat er in Europa maar liefst 34.700 Lancia’s werden verkocht in Europa, tegen 27.700 Alfa Romeo’s.

Giulia
De Alfa Romeo Giulia doet het overigens niet eens zo heel erg slecht. Tot Q1 stond de Giulia op de negende plaats in zijn segment. Dat is helemaal niet zo verkeerd: die top 8 bestaat bijna alleen maar uit Duits en Premium, op een verdwaalde Model 3 na. De Giulia doet het aanzienlijk beter dan auto’s als de Jaguar XE, Lexus IS en Kia Stinger. Het is alleen dat iedereen zo stervensveel 3 Series, A4’s en C-Klasses koopt/leaset, waardoor de rest van alle andere merken het met de restjes moeten doen.

Alfa Romeo Giulia

Stelvio
In het SUV segment zien we ongeveer een zelfde soort beeld, zij het iets minder extreem. Auto’s als de Mercedes-Benz GLC, BMW X3, Volvo XC60 en Audi Q5 domineren deze klasse. De Alfa Romeo Stelvio staat nu op plaats 8, nog voor de Lexus NX, Jaguar F-Pace en Porsche Macan.

Alfa Romeo Giulia

Eigenlijk valt het dus wel mee hoe ‘slecht’ Alfa Romeo het doet. Sterker nog, in vergelijking met hun concurrenten doet Alfa het nog altijd verrassend goed. Te meer omdat er nog geen milieuvriendelijke varianten zijn en er nog geen modelupdate is geweest. Waarom doet Lancia het dan toch zo goed?

Ypsilon
De Lancia Ypsilon is een kleine hatchback waar het merk lange tijd op geteerd heeft. Sterker nog, Lancia lanceerde commerciële flop na flop (Lybra, Thesis, Delta). Goede Lancia’s, aardige auto’s, maar niemand die er op zit te wachten. Hoe kan het dat een verouderd model die leverbaar is op één markt, zo goed verkoopt? Simpel: ze worden tegen dumpprijzen aangeboden. Aangezien het modelletje er nog altijd fris uitziet en de gemiddelde Italiaan niet echt geeft om een EuroNCAP score van sterren, is er voldoende animo voor.

Lancia Ypsilon



107 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik heb nooit helemaal gebrepen waar die liefde van Alfa voor petrolheads vandaan komt. Ze hebben nooit echt gave auto’s gemaakt na de oorlog Ok, misschien op de 33 na, maar verder zie ik het niet helemaal. Sportief zijn ze ook nauwelijks. Op een logo op een F1 auto na en wat DTM in de jaren 90 doen ze niets. Hun hele design is al 15 jaar hetzelfde met die lelijke vissenmuilgrill, ze rijden echt nniet beter dan een 3 serie of een c klasse, ze zijn duurder en minder betrouwbaar (zeker in het verleden) kortom, waarom?
@airc: ga je mond spoelen (ik stel voor met een koud glas bier)
@airc: het is smaak natuurlijk maar misschien ook gebrek aan historisch besef in jouw geval: de alfa 6C’s, gulia’s, gulia SS, spiders, bertone GT, GTA, Montréal, etc etc zijn toch prachtige en belangrijke auto’s geweest.
@mnmg71: je kan niet teren op zulk oud materiaal… Ze doen nu erg weinig, Renault, Honda en Ford doen meer in de autosport en bieden ook echte hot-hatches aan..
@daniel1975: ze doen nu inderdaad op alle gebieden te weinig en gaan het wellicht net als Lancia niet overleven maar om te zeggen dat ze na de oorlog niks gaafs gemaakt hebben… dan weet je niet waar je over praat
@mnmg71: wie heeft over de oorlog? Niet ik in ieder geval, ik zegt dat je niet kan teren op oud materiaal. Wat mij betreft komen ze weer terug met leuke betaalbare hot-hatches en iets in de autosport wat niet F1 is…
@daniel1975: je schrijft “Ze hebben nooit echt gave auto’s gemaakt na de oorlog”. Jij dus :))
@mnmg71: misschien toch naar Specsavers, want dat is echt een andere gebruiker… 😉
@daniel1975: hahaha, daar heb je een punt; ogen worden minder hahaha
@airc: nou, nou, nou, nou, nou….
@airc: gek, dat heb ik nou net al die Duitse ‘premium’ merken.
@larini: hij moet inderdaad nog veel leren en hij is waarschijnlijk een jaartje of 16. Maar als hij toch zo’n fan is van onze oosterburen. Dan kan hij zich ook mooi verdiepen, in alle defecten die bij Duitse auto’s voorkomen. Want dat zijn er nogal wat en het zijn ook geen kleine goedkope defecten.
@mikje90: je moet je wel realiseren dat als er veel van verkocht worden er meer over bekend is en er dankzij het internet meer ruimte dan ooit is om te klagen. Ik denk dat qua betrouwbaarheid er vrijwel geen verschil meer zit tussen de Europese merken en de Aziatische merken. De Amerikaanse merken zullen iets slechter scoren omdat ze zich veelal meer op een lagere prijs richten.
@larini: Amen
@airc: je krijgt wel weinig likes met zo’n reactie op autoblog, pas op hé!
@thijsj: Buiten het feit dat ik het niet met hem eens ben vind ik het wel heerlijk dat hij zijn mening gewoon neerzet. Zo hoort het ook. Ik hou wel van mensen die tegendraads zijn.

En wat betreft likes scoren.. Dat komt het niveau nooit ten goede op een platform als je het mij vraagt.
@viezefreddyw: juistem, schokkender zijn de reacties op zijn reactie, lijken vooral pubertjes die nog geen cent inkomstenbelasting hebben betaald in hun korte leven
@lekkaah: Precies. Gewoon lekker laten. Hij heeft een mening, brengt deze zeer netjes en stelt eigenlijk gewoon een vraag om daar vervolgens niet echt een antwoord op te krijgen.
@viezefreddyw: dit is niet tegendraads, dit is gewoon trollen…
@viezefreddyw: “En wat betreft likes scoren.. Dat komt het niveau nooit ten goede op een platform als je het mij vraagt.”

Om die reden heb ik geen Instagram.
@berlinetta: Én om die reden geef ik je nu een like !
@berlinetta: jij bent echt stoer
@viezefreddyw: daar gaat het me helemaal niet om idd. Hou liever van mensen die zelf denken en lekker discusseren.
@viezefreddyw: haha het was sarcastisch bedoelt hoor ;). Ben het volledig met je eens. Daar is een blog voor toch?
@airc: heb je ooit eens je ogen en oren op een 8C Competizione gericht? Naar mijn idee toch wel de meest geslaagde GT ever!!
@kennone: mwoah, ik vind een V8 Vantage toch echt mooiere lijnen hebben. Maar van een 8C kun je wel de geweldige Disco Volante (laten) maken ;-)
@kennone: Dat is jouw mening, ik vind er vrij weinig aan.
@kennone: vind het een van de minst mooie alfa’s van de laatste tijd. Het idee van de auto op papier vind ik beter dan de uitvoering uiteindelijk 😊
@airc:

Wel een ontegenzeggelijk prachtig logo ..
@lincoln: eens
@airc: jij hebt dus nog nooit een alfa gehad, en je bent een beetje fan van onze oosterburen heb ik het idee.
@mikje90: ik wel. En ik vond het niks.
@airc: You are a brave man.
@airc: Amen 🙏
@airc: ehm, vergelijk iedere Alfa eens met een Duitse of Franse concurrent. De Italiaan zal altijd meer stijl hebben.
@dutchdriftking: De Giulia is een fraaie wagen, maar qua stijl maakt hij me niet hebberiger dan dat een C-klasse, XE, S60 of Mazda 6 dat doet. Allemaal netjes met een eigen gezicht.

En de Stelvio is een hok. Daar kan het model niks aan doen, die heeft de ondankbare opgave gekregen een SUV te zijn. Ook hier biedt de concurrentie even fraaie alternatieven.

Alfa doet zonder meer goed mee, maar tenzij je een rasechte Alfist bent is er geen reden om de concurrentie niet in overweging te nemen.
@karhengst: Een Mazda 6 en S60 zijn erg mooi, maar een 3-serie, A4 of C-klasse zie je zo enorm veel! En de standaard uitvoeringen zijn gewoon heel saai. De Alfa is in standaard trim al heel mooi.
@dutchdriftking: een Giulia in standaard trim staat ook gewoon op 16” lichtmetaal en biedt binnen zwart op zwart in combinatie met zwarte accenten.

Misschien dat de aanbiedingen wat verschillen in NL tov Duitsland maar ik zie qua luxe en uitstraling geen verschil.
@dutchdriftking: ik heb zelf een c-coupe die vind ik mooier dan een gulia ja.
@karhengst: de eerste fraaie SUV moet ik uberhaupt nog tegenkomen. ;-)
@rollingstoned: Excuus, ik was inderdaad de aanhalingstekens vergeten. ;-)
@airc:
Ik snap ook niet waarom Alfa van Petrolheads houdt🤣🤣
Maar wel waarom petrolheads van Alfa houden.

O.a. vanwege de mooiste en best klinkende 6 cylinder evâh.

En als jij van die emotieloze teutoonse meuk houdt, waar je eerst op de achterkant moet kijken met welk model je het überhaupt te maken hebt, dat is dan fijn voor jou.

Gelukkig dat smaken verschillen.
Kunnen alle sjonnies Duitse ‘priemiejum’ kak blijven rijden
@airc: Je bent gewoon aan het trollen, dus eigenlijk kan ik het beter negeren, maar toch maar een serieuze reactie.
Een aantal voorbeelden van gave na oorlogse alfa’s.
Gtv6, 8c competizione, gta, spider 2000 fastback, tipo 33 stradale, junior zagato, 75 v6, tz1, tz2, montreal, 2600 spider, disco volante, giuliette spider enz., enz., enz.
@topless: Jezus wat een sloopkogels zeg!
@airc: eindelijk iemand die het eens schrijft! Ik vind van de oude persoonlijk alleen de 147 en 159 GTA wel leuk.
@daniel1975: 159GTA? die hebben ze juist vergeten te maken
@SpiderIV: hoe heette dat topmodel dan? Mijn chef had een dikke versie in het rood met standaard 19″…
@daniel1975: neem aan dat je de 156 GTA bedoelde. De tijdgenoten 147 en 156 had je in een dikke GTA uitvoering zijnde de V6 (het befaamde Busso-blok, met de chroom kelkjes) met pakweg 250pk.
De latere 159 was ook met een V6 te koop maar dat was geen Busso-blok meer.
@SpiderIV: 156 ook aardig en gezien de motorisering begrijp ik je voorkeur, maar ik vind de 159 mooier met zijn dikke wielkasten…
@daniel1975: haha..
@daniel1975: 159 ti bedoel je waarschijnlijk.
@mercedesbenze350cdi: dat was ‘m! In het rood en met de juiste wielen: 👌
@airc: ach, als de heilige walrus clarkson gezegd heeft dat je pas een echte petrolhead bent als je een alfa gehad hebt dan moet je dat natuurlijk blindelings aannemen. Persoonlijk vind ik eerder dat smaken verschillen. De een vindt een Duitse blonde met dikke memmen het einde. De ander houdt wel van een knappe Italiaanse verschijning in een zomerjurkje.
@jerudo: clarkson heeft op die manier de Vauxhall versie van de Vectra compleet de grond ingeboord, op een manier dat geen enkel Brits persoon het nog aandurfde om er 1 aan te schaffen. Dus Clarkson zijn woorden betekenen toch wel “iets” bij de kopers
@airc: oké ik begrijp veel maar deze bijdrage niet. Een auto hoeft niet perse op kwaliteit te zijn gebouwd om er van te kunnen houden/genieten. Goed rijden doen bijna alle Alfa’s wel, qua innovaties en durf ligt het ook zeker niet. Maar een als je een VAG rijder bent of Aziatische spoilergangster zul je dit nooit begrijpen.
Hopelijk koelt het snel wat af, fijne dag allemaal!
@sbmmaxx: waarop heeft Alfa de laatste 15jaar geinnoveert??? Wat hebben zij groot gemaakt in het autowereldje? Volgens mij hinkelen ze mijlen ver achter op zowat alle concurentie.
@saxoke: een dsg bak (tct) die wel heel heel blijft
@airc: Ik begrijp je. Ik zou er wel van willen houden maar op de ene of anderze manier doen ze niets met me. Wel willen maar niet kunnen, komt er telkens in me op. Ok historisch hebben ze een belangrijke rol gespeeld maar dat is te lang geleden. Ze sturen prettig maat dat doet een Jaguar ook (ik negeer de Duitsers), en die hebben dan nog eens veel mooiere wagens imo. Ik erken het potentieel van het merk, helaas doen ze er veel te weinig mee.
@leaper035t: Ik ben er ook niet tegen… het doet me gewoon niet veel, gelukkig mag dat. Tenminste dat hoop ik.
@airc: Mss is er een verband tussen Alfa-lovers en de grootte van hun verstand? :p
@airc: 🤮
@airc: Alfa Romeo, dat kan je niet uitleggen. Dat is een gevoel!😉
@airc: anders doe je ff debiel…
@airc: “ok. misschien op de 33 na” hahaha laat me niet lachen. Je hebt dus echt geen smaak, dat is een van de minst mooie.
Blijft vreemd dat Alfa niks meer in het segment van de 1-serie, A-klasse, Golf, Focus, A3 etc. aanbiedt.

Relatief doen ze het immers nog best aardig in het duurdere segment (tov Lexus en Jaguar). In een segment lager zouden ze meer potten kunnen breken lijkt mij.

Een nog grotere SUV, wat het plan is, gaat toch geen succes worden.
@eklasse: Ik ben aan het hopen op een rwd C segmenter nu de 1reeks fwd is. Bomba!
@eklasse: dat is natuurlijk wel het drukste segment van de markt. Veel logischer zou zijn dat Alfa het B en C segment gewoon laat schieten en in de kleine SUVs gaat, daar kan marge gemaakt worden. Maar ja, als het logisch is gaat Alfa het zeker niet doen.
@mashell: volgens mij hebben voor het door jou genoemde segment al een concept klaar staan, de Alfa Tonno, Tonale, whatever. Zal helaas nog wel 10 jaar duren voor die verschijnt Alfa kennende.
Die Ypsilon blijft een leuk wagentje om te zien.
Ik hou van de lancia ypsilon. Super luxe auto’tje, wat stiekem best fijn rijdt.
@mikje90: super luxe als in? Transparante voorruit?
@eklasse:

Lancia’s zijn volbehangen FIAT’s met alle toeters bellen kraaltjes spiegeltjes en snoezige kleurtjes ..
Rijden echter middelmatig ..

En naast fiat het enige Italiaanse automerk met wel echte historie ..
@lincoln: sterker nog: Lancia is historie.

@lincoln: dat ze niet sportief zijn, wil niet zeggen dat ze middelmatig rijden.
@lincoln: Lincoln’s zijn volbehangen Ford’s met alle toeters bellen kraaltjes spiegeltjes en snoezige kleurtjes ..
Rijden echter middelmatig ..

En naast Ford het enige Amerikaanse automerk met wel echte historie ..
@joejojo2012: om over de bouwkwaliteit van de huidige continental maar niet te spreken. Een willekeurige weber wordt door jan met de pet nog nauwkeuriger in elkaar gezet.
@joejojo2012:

Je dacht .. “ ik ga @lincoln iets nieuws vertellen” ..
Als je minder auto’s verkoopt dan een merk dat in principe gestopt is en alleen nog 1 model verkoopt in Italië vind ik het toch lastig om te zeggen dat het goed gaat.
Op vakantie twee weken de Ypsilon als huurauto gehad met een 100 pk diesel. Reed top! Ik vond em ook een stuk fijner dan een Fiat 500..
Dat is eigenlijk helemaal geen nieuws, want de Lancia ypsilon doet het al jaren heel erg goed op de thuismarkt.
Alfa bracht geen giulia sw uit omdat dit in China en de VS niet zou verkopen en het moest een mondiale auto worden. We weten inmiddels hoe goed het gaat met alfa en de VS, dus eigenlijk hebben ze de Europese markt laten liggen. Want zowel de 156 als 159 gingen pas echt lopen toen de sw uit was.

Ik ben zelfs 22 jaar alfa overgestapt naar een s205 C klasse, juist ook vanwege het gebrek aan de giulia sw.
Het is echt een fout geweest van FCA om Lancia links te laten liggen. Historisch gezien was Lancia altijd het meest innoverende merk en de kwaliteit het beste dat men in Italie had te bieden, zeker voor de Fiat periode waren het altijd superieur goede autos.

Nog steeds zeer fijne autos, ik heb zelf bv ook een Delta 1750 tbi (te koop btw) en dat rijdt superfijn. Heel vreemd dat zon Delta zo weinig is verkocht.

De ypsilon die ik heb gehad was denk ik mijn auto met de minste issues ooit en snap heel goed dat de Italiaantjes ze nog massaal kopen.

En dat zeg ik als Alfist haha :)
@spidertje: Lancia maakte ooit de meest legendarische rally wagens. Het merk was sportiever dan Alfa en BMW opgeteld. En toen gingen ze van die verschikkelijke handtas auto’s maken, overgestyleerde wagens met de Thesis als ultieme gruwel. Dat het merk toen langzaam gestorven is vond ik geen verrassing.
@mashell: als men vd Thesis een hybrid cq full electric had gemaakt was Lancia nu de grootste elek fabrikant ter wereld en niet Tesla…..

Ooit nog bij de intro vd Thesis in
NL aanwezig geweest, meende in Driebergen, en was geinig dat dashboard kastje niet meer open ging op dat testmodel en er gelijk een Italiaantje in een witte overall onder het dashboard vloog hahaha

Heerlijk rijdende auto trouwens zon Thesis met een fenomenaal interieur ook :)
Na 15 jaar Aalfa-loos geweest te zijn een MiTo gekocht. Niet omdat het ” de beste” is maar omdat hij iets extra’s heeft zoals stijlloze portierramen, Frau leder, logo in het leer op de stoelen, 8c velgen en nog wat zaken. Gewoon lekker zo’n Alfa.
@alfablog: Wat dat betreft is het jammer dat op de velgen na deze elementen niet op de Guilietta zijn uitgevoerd. Heb je ook nog een lekker kleurtje op de MiTo?

(Hoewel eigenlijk in de omschreven uitvoering iedere kleur lekker is)
@alfablog: wie is frau leder? zij misschien? https://images.app.goo.gl/gcgKPhsSEj11kHh4A
Ik hou het wel bij Hyundai
@cappie: en op woensdag eet je een gehaktbal met spruitjes, en op zondag ga je een stukje fietsen met je vrouw met kort-pittig kapsel. Op zaterdag was je de Hyundai natuurlijk, ik zou het bijna vergeten ;-)
@tazmania:

En dat stukje fietsen gaat natuurlijk in zo’n kekke jas, gekocht bij de ANWB, allebei dezelfde natuurlijk, want dat staat zo leuk!

Maar even serieus, mensen zoals Cappie maken wel de Europese economie kapot door die hondslelijke Aziatische auto’s te kopen. En die spleetogen lachen zich een kriek over die sullige Europeanen.
De Lybra was geen commerciële flop hoor. Althans, niet qua verkoopaantallen. Er zijn er in ieder geval alleen al in Nederland zo’n 3.500 van verkocht. In totaal zo’n 200.000. Mijn zijdezachte 5-cylinder loopt nog steeds fenomenaal en viert eind van dit jaar haar 20e verjaardag. En qua wegligging nog steeds beter dan vele nieuwe auto’s.
Dat is niet zo gek. Elke grote huurvloot in Europa heeft er een paar honderd rijden.
Ik heb best wat auto’s gereden. Zakelijk. Altijd nieuw. Volvo S60, MB C klasse, Opel Vectra GTS.
Toen mijn Italiaanse werkgever aangaf dat er een nieuwe autoregeling kwam en ik “moest” gaan rijden met een Alfa Guilietta Sportiva dacht ik “nou gaan we het beleven”. Ik zag mezelf al vaak stilstaan langs de weg… 235.000 km mee gereden, geen enkel centje pijn! 2 keer hield her navigatie scherm wr mee op maar even accu los en weer aansluiten en het was weer ok. Super auto, mooi, kwalitatief erg goed en een heerlijke auto om mee te rijden. Het lijkt wel alsof je met een Alfa, of welke Italiaanse auto dan ook, altijd minderwaardig wordt aangekeken. Als ik vertelde over het scherm was het altijd “zie je wel. Klote kwaliteit”. Maar als mijn MB een probleem had “ach, kan gebeuren”. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld IVECO. Super trucks en bussen. Smaak verschilt. Verwachtingen verschillen. Maar technisch gezien… super!
@menster:

Maar u deed zelf dus ook mee aan het Alfa-demoniseren?

Ik kijk juist mensen in niet-Italiaanse auto’s meewarig aan. Die mensen rijden de godganse dag in “mainstream”-auto’s en moeten ook nog eens kijken naar het in – en intrieste interieur én exterieur van die dingen.

Ik huurde in 2014 een splinternieuwe Iveco-daily. Niet alleen technisch superieur maar ook het dashboard was zo mooi dat het niet zo misstaan in luxe-wagens.
En wat is dan die dumpprijs van de ypsilon?
@onnes: vanaf een kleine 14000 euro.
@onnes: en de actie modellen zeg zo vanaf zon 10500 geloof ik.
Ik dacht, ik schrijf wat – maar dat gaat kompleet onder in de bovenstaande AR-emoties
De thesis is voor ever de mooiste sedan ooit gemaakt,
@Soulmaster: ik vind het niet de mooiste, maar wel een van de mooiste. En er zijn niet veel mensen die het ontwerp waarderen.
Die Ytjes zijn allemaal huurbakken in zuid Europa, dus daarom meer dan Alfa’s verkocht. Zie zelden een nieuwe Y buiten de verhuur.
Ik wacht nog altijd op een opvolger van de alfetta met 3.0 v6 diesel.
@spidermann: zelf bouwen.
En weer heel snel 100 reacties op een Alfa item. Of de producten geweldig zijn, inferieur, licht, te zwaar of wat dan ook, ze roepen wel emoties op!
Ik geniet ervan: dagelijks!
@spideriv: En of het emoties oproept, Alfa is niet inferieur!!!.
Tijd voor een nieuwe alfa sud of 33 zou ik zeggen
Gewoon een tijdloos ontwerp die y

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).