Nee, niet om dié reden maar Porsche test een vibrerende auto om deze aerodynamischer te maken.
Porsche doet dit voor de elektrische auto’s van het concern. Om het bereik te vergroten en energie te besparen is het bedrijf continu op zoek naar mogelijkheden om de auto’s aerodynamischer te maken. Hier wordt van alles voor geprobeerd, zelfs vibrerende auto’s.
Vibrerende auto van Porsche
De autofabrikant heeft pas gezegd dat de Universiteit van Stuttgart onderzoek doet naar het laten trillen van een hele auto.
We onderzoeken of het mogelijk is om de cW-waarde op bepaalde punten in de carrosserie te verlagen door systematisch trillingen te introduceren
professor Andreas Wagner, voorzitter van de opleiding autotechniek aan de universiteit
De methode moet er voor zorgen dat de auto beter door de lucht snijdt. Een goede cW-waarde kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat als je de achterkant wilt optimaliseren, je de hoogte van de achterklep en de diffusor kan veranderen. Er zijn echter nog wel wat uitdagingen. Porsche hamert er bijvoorbeeld op dat de techniek niet teveel lawaai maakt of trillingen veroorzaakt voor de automobilist. De methode is nog in ontwikkeling en zit nog in de startfase. Het zal dus niet snel terug te vinden zijn in Porsches.
Simulatietools
Bij Porsche zitten ze niet stil en werken ze ook aan andere manieren om zijn EV’s aero-efficiënter te maken die dichter bij de productie staan. Om ze op weg te helpen zijn steeds betere simulatietools om de technieken uit te testen.
Maar computers hebben bijvoorbeeld nog steeds moeite om de effecten van roterende banden op de lucht te simuleren. Er worden nu intelligente algoritmen ontwikkeld om te helpen, en kunstmatige intelligentie zal naar verwachting een aanzienlijke bijdrage leveren aan de aerodynamica.
Gelukkig meldt Porsche dat dit niet betekent dat alle EV’s er hetzelfde uit gaan zien. Sterker nog, het kan juist zo zijn dat als het bedrijf beter wordt in het maken van efficiënte voertuigen de ontwerpers meer vrijheid krijgen, niet minder. Laten we daar maar op hopen!
bigblock zegt
Als je dit soort dingen leest is het wel erg jammer dat ze toch niet mee gaan doen bij de F1…
hippopotamus zegt
Opvolger van de Taycan: de Tarzan
ukbob zegt
Ok, ik voorspel bij deze een explosieve groei vrouwelijke kopers! :)
Misschien ook tijd voor een nieuwe slogan voor de e-Porsche’s?
“The most pleasure a battery can deliver”
theghost zegt
LOL, nou hoop ik toch stilletjes dat er iemand van de afdeling marketing bij Porsche meeleest! :p
mashell zegt
Dit had de Golf III waar ik in 1996 rijexamen in deed al. Toen we weer terug waren bij het examencentrum zei de examinatrice tegen mijn rijinstructeur dat volgens haar de motorkap trilde en dat ze de hele rit daar naar had zitten kijken. Ik was geslaagd dus ik vind het een supertechniek!
harrie zegt
Ja top, nog meer massa en complexiteit toevoegen om auto’s die te lomp en complex zijn geworden iets efficienter te maken.
erwingrunn zegt
efficiënter is toch altijd goed ?
dare2think zegt
Een compleet andere vorm geeft mogelijk ook veel winst in luchtweerstand. Eigenlijk zou je willen dat alle auto’s vanaf de zijkant eruitzien als een Huracan, met lijnen die vanaf de voorkant zoveel mogelijk recht doorlopen. Supercars zijn gestroomlijnd voor stabiliteit op hoge snelheid, maar wat als diezelfde stroomlijn nu eens zou worden ingezet voor zuinigheid. Mogelijk is een auto met die stroomlijn en een 1.0 veel zuiniger dan de auto’s die we nu hebben. [Probleem is dat niemand van de grote fabrikanten het probeert] Dat is een beetje ‘de andere kant op’ ontwikkelen, niet stroomlijn voor meer snelheid, maar stroomlijn voor zuinigheid. Het wordt wel meer voorkomend omdat EV’s inherent een aandrijflijn met beperkingen hebben, zo heeft de EQXX al een bijzonder lage CW waarde. De Volkswagen XL1 was natuurlijk een poging, maar die is praktisch gezien vrijwel onbereikbaar. Uit windtunnel simulaties komt elke keer de conclusie: ’traditional SUV shapes simply aren’t aerodynamic’ (Google airshaper eqc).
Richmond zegt
Volgens mij is de meest aerodynamische vorm die van een druppel
bmwadept zegt
Alleen in water. Onderzeeërs hebben een vorm van een druppel. In de lucht hebben raketten een vorm van een pijl.
mashell zegt
Welke vorm hebben regendruppels als ze door de lucht naar beneden vallen?
rijnounsdoor zegt
De uitdaging daarbij is dat het praktisch, betaalbaar, veilig en zuinig moet zijn. En daar kun je er in de echte wereld maar max drie van combineren. Denk ook maar eens aan voetgangerveiligheid, NCAP sterren et cetera.
mashell zegt
Lightyear probeert het met de one… Overigens hebben extreem aerodynamische auto’s ook nadelen, ze worden bijvoorbeeld al heel snel gevoelig voor zijwind.
Een beetje in- en uitstap comfort, goed overzicht over de weg, dingen die je typisch niet vindt in supercars maar wel wilt in je dagelijkse gezinsauto mogen ook wel wat energie kosten. Ik denk dat je teveel de oplossing in de aerodynamica zoekt. Voor mij ligt de oplossing ergens anders, in het energie rendement, dat is van brandstofwagens pakweg 35% en van elektrowagens pakweg 90%, dat is dus waar je wat mij begint als je met grote stappen snel thuis wil zijn.
Steven zegt
Allemaal heel leuk, die aerodynamica. Maar in een huracan passen 2 mensen. Probeer die cw eens te bereiken in een 7zitter? Of een ‘gewone’ wagen met 5 zitplaatsen?
tocae zegt
Mercedes doet hier ook onderzoek naar met de GLS, maar ze hebben niet door dat de frequentie een heel pak hoger moet.