• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Huidige BPM-heffing op importauto’s ongeldig verklaard

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 maart 2012 om 15:54 – 35 Reacties

Importeren maar!


Goed nieuws voor als je van plan was binnenkort een tweedehands auto te importeren. Tot nu toe werd deze qua BPM doorgaans zwaarder belast dan een vergelijkbare Nederlandse auto, maar de Hoge Raad heeft hier vandaag een streep door getrokken. Het belastingregime is namelijk in strijd met Europese regels.

In Nederland geldt sinds 2010 de zogeheten 12%-regeling (een lapmiddel na het afschieten van de vorige regeling), die ervoor zorgt dat de nieuwwaarde lager uitvalt. De BPM wordt berekend als een percentage van de oorspronkelijke waarde van de auto min de waardedaling. Bij importauto’s wordt onder de huidige wetgeving voor de oorspronkelijke waarde de inkoopwaarde voor de importeur gerekend. Bij dezelfde auto uit een Nederlandse showroom wordt de nettocatalogusprijs voor consumenten gebruikt. Daardoor kan de BPM verschillen.

Specifieke aanleiding was een in 2010 uit Duitsland geïmporteerde auto, waarover van de belastingdienst 45.481 euro BPM afgetikt moest worden, terwijl de importeur meende slechts 39.952 euro te moeten betalen. De Hoge Raad stelde hem in het gelijk, waardoor hij alleen al in dit geval dik vijf-en-een-half duizend euro bespaart.

Het volledige arrest (de Hoge Raad spreekt geen vonnis uit, maar een arrest) is HIER te vinden.

Foto credit: autojunk.nl

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM
  • Audi RS3 Sedan
    2022 heeft nodige impact op automobilist: alle wijzigingen

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, bpm, import

Vorig bericht: « Lexus RX 450h – de officiële platen
Volgend bericht: AC Schnitzer pompt de BMW 328i verder op [295 pk] »

Lees Interacties

Reacties

  1. BeQuietAndDrive zegt

    2 maart 2012 om 15:55

    Let op, dit geldt alleen bij de aangifte bij tegenbewijs, dus volgens koerslijst of middels een taxatiewaarde. Op de reguliere aangifte (volgens nieuwprijs > leeftijdskorting, nog steeds de meest gebruikte) heeft deze uitspraak geen effect.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    2 maart 2012 om 16:01

    BPM is uberhaupt in strijd met de Europeese regelgeving ..

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      2 maart 2012 om 16:06

      @lincoln: jij altijd met je “..” reacties

      Login om te reageren
      • RickB zegt

        2 maart 2012 om 16:09

        @rubenpriest: Hij gebruikt tenminste leestekens en hoofdletters, kan jij nog wat van leren!

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          2 maart 2012 om 16:10

          @RickB: geen zin in. Let ik wel op als ik sollicitatiebrieven schrijf, maar hier? neuh

          Login om te reageren
          • RickB zegt

            2 maart 2012 om 16:11

            @rubenpriest: Des te vaker je het gebruikt, des te makkelijker gaat het en des te “professioneler” komt het over.

            Login om te reageren
            • RubenPriest zegt

              2 maart 2012 om 16:12

              @RickB: ik wil graag een amateur blijf0n

              Login om te reageren
          • gregorius zegt

            2 maart 2012 om 18:20

            @rubenpriest: Zegt al genoeg over jezelf: solicitatiebrieVEN. Als je dergelijke brieven al in meervoud aanhaalt, zal je toch niet echt een succesnummer zijn voor de werkgevers!

            Login om te reageren
    • barbro zegt

      2 maart 2012 om 16:13

      @lincoln:

      Daar klopt helemaal niets van. BPM is alleen verboden wanneer het discriminerend is. Met andere woorden, wanneer er een onderscheid wordt gemaakt tussen binnenlandse auto’s en buitenlandse auto’s. In casu is dat niet het geval. Hetzelfde percentage aan BPM wordt zowel geheven op binnenlandse auto’s, waaronder Spyker, als buitenlandse auto’s, zoals audi, BMW etc. BPM zou alleen in strijd zijn met de Europese regelgeving als Nederland geen auto’s zou produceren. Dan zou het immers discriminerend zijn.

      Login om te reageren
      • garp zegt

        2 maart 2012 om 21:24

        @barbro: Lincoln bedoelt waarschijnlijk dat er belasting over belasting wordt geheven (BTW over BPM), en dat schijnt volgens Europa niet te mogen.

        Login om te reageren
        • pieterveer zegt

          3 maart 2012 om 10:45

          @garp: over invoerrechten betaal je ook btw. Waarom mag dat dan wel?

          Login om te reageren
      • Woestijnridder zegt

        3 maart 2012 om 07:59

        @barbro: anders gezegd: bij de BPM gaat het niet om de verdragsvrijheden met betrekking tot reizen en verblijven, goederen, diensten of kapitaal, maar om de vraag of er sprake is van een verboden invoerrecht. De Hoge Raad en het Europese Hof van Justitie zijn in het verleden tot het oordeel gekomen dat er sprake is van een binnenlandse belasting.

        Login om te reageren
    • Joerek zegt

      2 maart 2012 om 16:14

      @lincoln: Volgens mij niet me de regels, maar met de richtlijnen.

      Login om te reageren
    • bassie zegt

      2 maart 2012 om 17:35

      @lincoln: Houd toch je mond als je er geen verstand van hebt, jij zegt altijd de grootste onzin!

      In de landen om ons heen in europa zit soms nog veel meer belasting dan hetgeen wij hier aftikken aan BPM.

      Login om te reageren
    • Woestijnridder zegt

      3 maart 2012 om 07:57

      @lincoln: onzin wat je hier neer zet. De Hoge Raad EN het Europese Hof van Justitie hebben in het verleden al heel duidelijk aangegeven dat de BPM niet in strijd is met Europese regelgeving. BPM wordt gezien als een binnenlandse belasting maar daar zal ik je verder niet mee lastig vallen….
      Misschien eerst eens onderzoek doen voor je wat roept?

      Login om te reageren
  3. RickB zegt

    2 maart 2012 om 16:08

    “Het belastingregime is namelijk in strijd met Europese regels.” prima, nieuwe auto’s dus ook BPM loos kopen, is in strijd met de Europese regels, debiel Nederland… Zoveel mogelijk geld tillen waar het mogelijk is…

    Login om te reageren
    • Woestijnridder zegt

      3 maart 2012 om 08:00

      @RickB: *zucht*

      Login om te reageren
  4. RubenPriest zegt

    2 maart 2012 om 16:11

    Onthef gelijk die hele BPM zooi.. te zot voor woorden. Al die mooie wagens op mobile.de voor een “prikkie” die hier een vermogen kosten.

    Login om te reageren
  5. Hubert zegt

    2 maart 2012 om 16:29

    Dus nu komen er nog meer rokende en walmende oude Mercedessen (Die in Duitsland al niet meer de binnenstad in mogen…) naar Nederland.
    Joepie…
    (@Rubebpriest : sorry voor de “…” )

    Login om te reageren
    • norge zegt

      2 maart 2012 om 16:38

      @Hubert: Je bent me voor ,ik dacht precies hetzelfde .Maar dan met betrekking tot oude Audi’s .

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        2 maart 2012 om 16:42

        @norge:
        Hey, psssst, je vergeet de “…”

        Login om te reageren
        • norge zegt

          2 maart 2012 om 17:06

          @Hubert: Het spijt me verschikkelijk en ik zal me zelf tien zweepslagen geven ;)

          Login om te reageren
    • lincoln zegt

      2 maart 2012 om 16:46

      @Hubert:

      de auto-import van Gambia is er nix bij ..

      sterker nog .. die depressieve stinkhokken kan je niet eens kwijt daar ..

      Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      2 maart 2012 om 16:53

      @Hubert: Het is Rubenpriest..

      Login om te reageren
    • BeQuietAndDrive zegt

      2 maart 2012 om 17:00

      @Hubert: Neuh, want die waren door de leeftijd al vrij of nagenoeg vrij van BPM.

      Login om te reageren
  6. bobb zegt

    2 maart 2012 om 17:05

    Bijna 40K aan BPM? Vast geen C1 met schade geweest.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      2 maart 2012 om 17:10

      Klopt :) was een Bentley

      Login om te reageren
  7. jaapiyo zegt

    2 maart 2012 om 17:39

    Het is vooral naar dat je op alle leuke auto’s na 1 feb 2008 bij invoer alsnog de belachelijke CO2 tax moet afdragen.

    Login om te reageren
  8. Tsjechie zegt

    2 maart 2012 om 18:07

    @hubert oude MB’s waren reeds BPM vrij en ben je jaloers op mensen die belastingvrij rijden? of kun je zo’n oude mercedes niet betalen? of denk je dat een berlingo diesel uit 98 lekker schoon is? of gaan we deze ook verbieden in de binnenstad? Komt je loodgieter voortaan op zn fiets? denk eerst even na voordat je……

    Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    2 maart 2012 om 18:52

    Veegwetje…klaar is (Jan) Kees…

    Login om te reageren
  10. Reinbergen zegt

    2 maart 2012 om 19:38

    Iemand een voorbeeldje met de veranderde heffing (rekensommetje)?

    Login om te reageren
  11. amgpowerrr zegt

    3 maart 2012 om 11:35

    Wtf hoe kan dan dat een importeur zoveel minder moet betalen. En als ik nu naar duitsland ga en importeer hoef ik geen bpm meer te betalen?

    Er kwam toch ook weer een nieuwe regeling wat die ratten weer hebben uitgevonden?

    Login om te reageren
  12. E320cdi zegt

    4 maart 2012 om 00:13

    Schaf het inderdaad gewoon allemaal helemaal af. Kunnen we ook met z’n allen in normale auto’s gaan rijden… Ik kom net terug van 2 weken Duitsland en het Audi BMW Mercedes gehalte is daar toch op een wat gezonder niveau dan in Nederland met al die gaye Twingo/107/Aygo/C1 blikken. Ook ‘veel’ meer nieuwe 911 991’s gezien. Alles is betaalbaar(der) dan hier, ongelofelijk frustrerend blijft dat.

    Login om te reageren
  13. Tonnie zegt

    4 maart 2012 om 14:04

    Zou t voor de nederlandse economie niet beter zijn bpm af te schaffen? mensen kunnen dan in aanschaf een duurdere auto betalen, meestal groter en ook onzuiniger. Dan betaald die bpm zich wel terug in de vorm van accijns op benzine/diesel.

    Login om te reageren
  14. marcelcls zegt

    12 mei 2012 om 19:27

    Heel mooi nieuws, inderdaad gewoon een lagere BPM heffing regelen via de koerslijst of taxatierapport (of via specialist zoals http://www.automotive-advisory.com of import-autos). Een auto importeren uit Duitsland blijft een mooie optie als je het goed aanpakt. Heb laatst een mooie Volvo C70 geïmporteerd, full option scheelde een hoop geld. Importeren loont….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North