Ok, niet eeuwig, maar nog wel een lange tijd. En dat is goed nieuws voor al fans van de Land Rover Defender! Heel even waren we bang dat dit noeste werkpaard in 2015 met pensioen gestuurd zou worden. Er komt immers een gloednieuwe Defender en allerlei nieuwe regelgeving was ook redelijk anti-Defender. Gelukkig hebben ze daar in Engeland een oplossing voor gevonden.
De nieuwe dieselmotor die sinds kort in de Defender ligt is namelijk (relatief) makkelijk geschikt te maken voor de nieuwe EU6 normen. En dus kan de Defender zeker nog tot 2017 in productie blijven. Ook de regels voor voetgangersveiligheid zouden iets versoepeld zijn en dat zou betekenen dat de Defender zelfs tot 2020 in productie kan blijven.
Het lijkt er wel op dat de korte Defender 90 vanaf 2015 wel uit productie gaat, want dan debuteert immers ook de productieversie van de DC100. En daarnaast zou Land Rover dan nog de lange 110 en 130 modellen van de huidige Defender aanbieden. (via: autocar.co.uk)
dit , de oude toyota land cruser en de lada niva zijn de enigste echte offroad voertuigen … :)
@Sm0keGun: en de G-klasse natuurlijk..
@Sm0keGun: *Enige
@RickB: Nee, hij bedoelt ‘leukste’ en dan klopt het wel ;)
@Klassiekerrally: Ja, lul het maar met een omweg weer recht…
@RickB: Hehehe, vond het een creatieve oplossing, ‘enigste’ is immers altijd fout ;)
@Sm0keGun:
Je vergeet de Ford-T en de mercedes G-klasse.
Het is ook wel een statussymbool geworden. Jeroen Pauw had er een volgens mij.
Gezellig hoor 120 als Vmax met offroad banden op de snelweg….
deze ziet er zooooo veel beter uit dan die nieuwe.
Je hebt er in NL niets aan, 3000 kilo en 120 pk..
Ik zou bijna zeggen, koop dan maar een SUV…
@bassie: 2.000 kilo en 122 pk he ;)
@robbie: Het gaat niet om de pk’s, maar om het koppel. Als je snel wilt rijden, koop je maar iets anders. Daar is de Defender ook niet voor gebouwd.
@Klassiekerrally: hoor je iets anders zeggen dan? Ik corrigeer @bassie alleen maar even. Zeg verder volgens mij niet dat pk’s het meest belangrijk zijn oid…
@Klassiekerrally: Het gaat om koppel? Dat ding heeft amper koppel.. kan je nog geen beetje aanhanger mee trekken. Je hebt er gewoon niets aan, oud achterhaalt concept.
@robbie: 1800 kg en 122 pk, we hebben er zelf 1 gehad
Erg mooie foto’s, op en rond het terrein van Skibo Castle in Schotland …
Wat je allemaal niet op internet kan vinden vanaf je zolderkamer he?
@norge:
+1!!!
:o :o
@norge:
Tsja, ik kom nu eenmaal op plaatsen waar jij waarschijnlijk nooit toegelaten zult worden, en heb dus wel eens een balletje mogen slaan op één van de 18 holes banen van The Carnegie Club, Skibo Castle. Op dat zelfde landgoed heeft Land Rover UK ook hun testbaan liggen, zodoende heb ik in een Range Rover Vogue door het zelfde plasje water gereden als op foto 6 en 8. Ik snap volkomen dat je stikjaloers bent. Ga nu maar weer lekker rondjes rijden in je Hyundai i30 CW bladiebla …
:-)
@rechercheur: Wat je allemaal niet op internet kan vinden vanaf je zolderkamer he? :D :D
@norge:
inderdaad, verder dan dat zul jij nooit komen …. ;-)
@norge: +1
@melcon:
@norge:
@Hubert:
ach guttek’s, zijn de jongetjes soms jaloers …. :-)
Ze zoudem hem gewoon echt voor eeuwig in productie moeten houden :P Blijft een stoer karretje.
@rechercheur: Inderdaad, zeker plaatje 8 is erg fraai. Schotland staat ook altijd wel garant voor natuurschoon.
@bozewolf:
Het is dat het bijna niet te betalen is, anders zou ik graag nog eens een weekendje Skibo doen, en vervolgens met een Range Rover de omgeving verder verkennen. Fantastisch mooi daar, ondanks het p*kke weer ….
En nu maar hopen dat de klimaatveranderingen doorzetten.
Ik woon gelukkig in een land waar zo’n ding wel te gebruiken is.
@norge: Ik weet niet of dat zo leuk is, aangezien 9 op de 10 mensen in Nederland niet kan rijden.
Goed nieuws.. Dit is gewoon samen met de G en de Land Cruiser de jeep to buy….
Als ik het geld had, zou ik zeker 1 kopen…
Zo’n ouwe defender koop ik me ooit nog wel eens als ik op m’n eigen woon, gewoon omdat er zo eenvoudig aan te knoeien is.
Klinkt goed, hopelijk is er tegen die tijd weer een oplossing.
Hier worden we blij van! De Defender is ‘het’ icoon voor off-road plezier. Ooit zal ik er ook één hebben. Lekker voor in het weekend.
Wanneer komt de AMG versie?
@faalhaas: 3e kwartaal 2030
ik zou toch meer opteren voor een G klasse, maar de Defender, als icoon moet ook blijven, de Land Cruiser 70 van vroeger was er ook 1 maar was voor mij de minste van de 3
Wel een klein verschil: hij KAN tot 2020 in productie blijven maar ze sturen hem wel degelijk in 2017 al met pensioen hoor…
Eeuwig in productie => 2 jaartjes extra, dat is alles jammer genoeg :(
Dit is nou mijn makker zie,hij is 16 jaar wat roestig maar vervuld ierder dag zijn werk met plezier.
Kilometers heeft hij nagenoegd niet (70.000)daar hij bijna enkel in het bos zijn plicht doet,tenzij als het sneeuwt dan ook ééns naar het warenhuis ermee.
voetgangersveiligheid ? oh kom op! gewoon nooit uit productie halen.. zelfs ik snap dat!
gaan snelle auto, volgens mij ook geen (overdreven) dure auto.. en toch 1 van de auto’s die je ongetwijfeld het meeste plezier kan geven..
Wat een top auto is dat toch! Geweldige off road wagen! Punt is alleen dat die voor de rest echt slecht is. Binnen in vrij weinig ruimte, om normaal achter het stuur te zitten moet je haast je raam wel open hebben, achterin is al helemaal weinig ruimte.
Gelukkig is die niet gebouwd voor comfort, maar voor off road, en dat doet die super!
@joosthoeve: en toch is comfort niet verkeerd als je off road gaat..
@dennisr: Dat is puur door de vering/banden. Niet door de oncomfortabele stoelen etc.
Dus dan heb je een hopeloos verouderde, erg dure, op traditioneel Britse wijze gebouwde (nee das niet positief), auto met een hypermoderne motor. Wie wil dat nou?
Dat ding is oud, slecht afgewerkt, bejaarde gestyled en geen hond wil er elke dag mee naar zijn werk rijden want de ontkoppeling staat keihard….That’s the way a real Defender should be! Ik hoop dat dat ding nog lang zal mogen meedraaien in deze vorm!
@xilver: +1! Want je wil gewoon nix om zuinig op te hoeven zijn als je flink off-road gaat!
Links, rechts, voor, achter, boven en beneden ingehaald door de tijd.
Wil je zoiets rijden pak dan de Iveco Massif.
Dat is volgens mij een doorontwikkelde Spaanse Santana, dat ooit Land Rovers in lisencie bouwde.
Ze hebben het alleen iets beter begrepen dan die thee drinkende communistische vakbonds geregeerde stakers.
@desjonnies: dat zal moeilijk gaan, want die worden niet meer geproduceerd:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/17/spanje-is-een-automerk-armer-santana-houdt-ermee-op
http://www.youtube.com/watch?v=ActrZhc9wYI
@desjonnies: Kende de Iveco niet, maar wat een kut stem heeft de man in dat filmpje damn..
Een prachtig idee. Alle puristen hoeven (nog) geen afscheid te nemen van hun icoon. De nieuwe LR fans zullen zich kunnen meten aan de DC100 en de oude LR garde kan “wennen” aan die nieuwe auto en zo kan de oude dan over 10 jaar langzaam gefaseerd uit productie. Iedereen blij.
De Defender is geen auto. Het is een beeldhouwerk gemaakt van een stuk oer rots. En dat in elk aspect van die betiteling. Onverwoestbaar, zwaar, zeer degelijk ogend, verfijnd als een aardbeving, hij komt daar waar hij naatoe wil en is eeuwig blijvend.
Huh, regels voor (voetgangers-)veiligheid die VERSOEPELD worden???? Ik wist niet dat dat kon…
Waarschijnlijk speciaal voor de Defender dan