• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hybride en/of elektrische Caterham op komst

Auteur: autoblogger, gepost 21 oktober 2009 om 16:11 – 25 Reacties

Caterham RST V8


Bij een fabrikant van lichtgewicht sportauto’s lijkt het onlogisch om een accupakket mee te leveren, toch is Caterham aan het kijken naar alternatieve aandrijvingen. Nog dit jaar wil men een prototype tonen…

“We’ve been told by our suppliers that the Caterham layout is good for an electric car – there’s a lot of space under the bonnet,” dat schrijft het Britse Autocar. Caterham staat als één van de weinige non-Japanse automerken (3) op de Tokyo autoshow.

Directeur Ansar Ali liet weten dat ze in eerste instantie kijken naar de autosport, die zien ze als een testomgeving voor de technologie. Het merk zal een hybride aandrijving inkopen bij een andere fabrikant, welke gebruikt kan worden bij de bestaande motoren. De elektrische aandrijving wordt ook geleverd door een externe bron, Ali wilde de oorsprong nog niet vrijgeven maar we gokken uiteraard op iets Japans…

Caterham wil in 2011 een raceserie starten voor elektrische en hybride auto’s, de ervaringen moeten zorgen dat er rond 2012 een straatversie ontikkeld kan worden. Uitgangspunt is dat een elektrische Seven geen extra gewicht krijgt, de prestaties moeten volgens Ali gelijk zijn aan een andere Caterham.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Komt er eindelijk een écht lichte elektrische auto?
  • Kleine Seat
    Eindelijk weer een kleine Seat op komst
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

caterham, Elektrisch, Hybride, Lichtgewicht, tokyo-2009

Vorig bericht: « De laatste Honda CR-Z Conceptcar
Volgend bericht: Wie heeft een marktaandeel van 18,73 procent? »

Lees Interacties

Reacties

  1. koekoek zegt

    21 oktober 2009 om 16:14

    brrr

    Login om te reageren
    • jurrian zegt

      21 oktober 2009 om 16:19

      @koekoek: nee, “zzzzzzzzzz”

      Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    21 oktober 2009 om 16:19

    De prestaties zouden nog best goed hetzelfde kunnen worden, maar het gewicht gelijk houden is lastiger…

    Login om te reageren
  3. Mairsil zegt

    21 oktober 2009 om 16:21

    Met lithium accu’s hoeft een electrische aandrijving niet erg zwaar te zijn. Als je de actieradius niet zo belangrijk vindt kan een electromotor met hetzelfde vermogen waarschijnlijk zelfs lichter zijn. En een paar duizend Nm in zo’n lichtgewicht frutsel is natuurlijk wel humor.
    Een hybride lijkt me wel apart, twee motoren meeslepen kan nooit goed zijn voor het gewicht.

    Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    21 oktober 2009 om 16:29

    lol@jurrian

    lijkt me wel wat, de lange neus vol batterijen, een elektromotor in ieder achterwiel en je gebit vol vliegen!

    alleen voor trackdagen en een zondagje toeren natuurlijk, want de actieradius zal niet geweldig zijn, maar who cares?

    Login om te reageren
  5. Laue zegt

    21 oktober 2009 om 16:29

    Dat massa merken een hybride/electrische auto bouwen tot daar aan toe. maar dit soort merken zijn toch puur gebouwd voor plezier/beleving/enz

    Login om te reageren
  6. Brum zegt

    21 oktober 2009 om 16:38

    @Laue
    Met een constant koppel van 500Nm in een autootje van nog geen 700kg kan ik denk ik wel een heleboel plezier beleven!

    Login om te reageren
  7. Jip zegt

    21 oktober 2009 om 16:51

    bovendien draagt dit niks bij aan het milieu. Ik bedoel: Als twaalf auto’s van de zoveel miljoen geen co2 meer uitstoten, dan is dat misschien een vermindering van het versterkte broeikaseffect (als dat al bestaat, want dat is ook niet zeker) van 0,000000000000001%? kansloze actie, ze weten toch wel wat voor doelgroep ze die auto’s voor bouwen? Voor mensen die van sportief rijden houden. Een geluid als dat van een laptop vind ik niet bepaald sportief.

    Login om te reageren
    • Potver7 zegt

      21 oktober 2009 om 17:31

      @Jip: Caterham kennende zullen ze dit alleen doen als de elektrische aandrijving voldoet aan hun merkwaarden. En dus zal het rijplezier er echt niet onder gaan lijden. De milieuwinst zal ze waarschijnlijk worst zijn, zolang hun eigen winst groeit…

      Login om te reageren
      • Svensson zegt

        21 oktober 2009 om 18:05

        @ “Potver7”:

        Als je achter het stuur in plaats van het grommende en brullende geluid straks ineens een flauw gezoem gaat horen, dan is het rijplezier weldegelijk achteruit gegaan. Kan ie nog zo goed sturen, maar geluid maakt een essentieel deel uit van de rijbeleving… zéker in een Caterham.

        Login om te reageren
  8. tvrspeedsix zegt

    21 oktober 2009 om 16:59

    just remembering, the powerlap at topgear,….

    Login om te reageren
  9. WinZ zegt

    21 oktober 2009 om 18:17

    Weg rijbeleving en sensatie… :(

    Login om te reageren
  10. timberleek zegt

    21 oktober 2009 om 18:18

    @mairsil

    De nadelen zijn alleen dat lithium accu’s duur zijn en relatief snel vervangen moeten worden. Ze leveren veel sneller in aan capaciteit wat ze zeker met de hoge prijs minder aantrekkelijk maakt.

    en ik heb ervan gehoord dat ze ook heel slecht tegen hitte kunnen. Ze heet worden zouden ze vrij snel inleveren aan capaciteit.

    Login om te reageren
  11. Linkador zegt

    21 oktober 2009 om 18:20

    Zo hoort het, je wortels in het verleden en je plannen in de toekomst. Eerst de beste stress testbank als racer, dan voor de baan.

    Indien men vergunningen voor circuits wil behouden is nutteloos lawaai zo snel mogelijk weg te werken. Dan kunnen er zelfs kartings zo in je woonwijk.

    Hoedje of voor Caterham en hun Project Splitwheel, ze luisteren inderdaad naar hun fans en gezond verstand.

    Login om te reageren
  12. BananaFlip zegt

    21 oktober 2009 om 18:24

    Belachelijk veel koppel in een auto van een paar kilo, dat moet wel heel erg lekker van z’n plek komen.

    Login om te reageren
  13. lange zegt

    21 oktober 2009 om 19:07

    Een elektrische is al te krijgen bij deze jongens

    http://www.thorr.eu/component/option,com_frontpage/Itemid,1/

    Heb een keer met die gasten gesproken en dat ding wilt al spinnen als je gewoon rechtdoor rijd zoveel troq heeft dat autotje

    Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    21 oktober 2009 om 19:20

    Een elektrische Caterham? Bah, das net zo iets als een reiskoffer van papier-maché! Niks dus;)

    Login om te reageren
  15. Simpson zegt

    21 oktober 2009 om 19:57

    @lange: ze hebben zelfs een filmpje!
    wouter/ruben, ga eens zeuren om een proefrit?

    Login om te reageren
  16. lange zegt

    21 oktober 2009 om 20:02

    @Simpson, jij snapt het

    Dit ding is gewoon echt onvoorstelbaar snel, iedereen die loopt te zeiken dat de beleving weg is weet niet waar zer het over hebben, de e-motor heeft al bij 0 RPM zn max koppel en als er iets is wat voor beleving zorgd is dat het wel

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      22 oktober 2009 om 00:07

      @ “lange”:

      Erg knappe prestatie van die jongens en dat ding zal er vast vandoor trekken als een malle, maar toch klopt het gewoon niet. Er ontbreekt gewoon een belangrijk deel van de rijsensatie die je bij deze auto juist zoekt, zoals “timberleek” en “NLBUURMAN” al zeiden.

      Al tussengas gevend twee tandjes terug schakelen met een sequentiële dog-box om daarna vol door een tunneltje te blazen, terwijl een mengeling van aanzuig- en uitlaatgeluid ja haren overeind laat staan. Dát is wat je wil in zo’n auto.

      Login om te reageren
  17. timberleek zegt

    21 oktober 2009 om 20:17

    @ lange.

    dat wel, maar er is geen geweld meer. beleving wordt bepaald door meer dan in je stoel worden gedrukt. ook het zicht (wat hetzelfde blijft) en gehoor zijn belangrijk

    het gehoor deel verdwijnt alleen. dan krijg je hetzelfde als in de trein zitten. hoor je ook niks.

    Login om te reageren
  18. NLBUURMAN zegt

    21 oktober 2009 om 21:53

    wat willen ze nu? die auto is juist bedoelt voor rijplezier, niet voor heen en weer-verkeer. hybride is daar wel geschikt voor, maar hier voor? nee, gewoon een ijskoude NEE. het probleem is misschien niet eens het mindere geluid, maar hybride betekent CVT, blegh, dat wil je toch niet in zo’n auto? hier wil je even twee verzetten terug voor een tunneltje, om vervolgens volgas richting begrenzer aan te jagen. Hybride Caterham? bloedsnel, maar niet meer caterham

    Login om te reageren
  19. Lange zegt

    22 oktober 2009 om 09:04

    Ja tuurlijk is het mooi om een motor te horen brullen en dat je wat te schakelen hebt. maar geloof me maar die E-auto geeft je echt wel een kick. Dat van de beleving van het geluid tijdens het rijden vind ik bullshit. De enige beleving van geluid voor de meeste mensen is dat ze dan denken dat ze harder gaan. En zn E-motor heeft toch ook best wel een typisch geluid best de moeite waard om eens aan te horen.

    Denk nou niet dat ik iemand ben die tegen het geluid van een motor is, in tegendeel zelfs ik weet dit net zo te waarderen als menige lezer van deze blog. Maar de prestaties van een E-auto zoals bijvoorbeeld de Thorr moeten niet onderschat worden en ook niet per definitie afgekraakt worden omdat het een E-auto is. En ga er maar vanuit dat een fabrikant als Caterham net zoiets wilt neerzetten als de Thorr en niet zoals bijvoorbeeld een Th!nk of ander volledig elektrisch aangedreven stadsprul

    Login om te reageren
  20. JanJansen zegt

    22 oktober 2009 om 11:38

    Gek genoeg is elektrische aandrijving bij uitstek geschikt voor autosport. Een beetje meer onderbouwing is bij zo’n statement wel op zijn plaats:
    Met de huidige (vooralsnog dure) accu’s heb je een beperkte hoeveelheid energie aan boord. Hiermee kan je doen wat je wilt. Een van de opties is bijvoorbeeld 100km ver rijden bij 50 km/uur (dus 2 uur lang). Eigenlijk een matig compromis voor en autoliefhebber.
    Een andere optie is om deze energie in 10-15 minuten te verbruiken, m.a.w. op volle kracht. Dan kan je gebruik maken van het potentieel van een elektromotor, namelijk zijn koppel. Deze tijdspanne is bijna gelijk aan een heat in een gemiddelde raceklasse.
    Dat meerdere mensen hier zo over denken blijkt wel uit de vele initiatieven voor een elektrische raceauto:

    http://www.dpcars.net/dp1e/index.htm

    Login om te reageren
  21. jzaero zegt

    22 oktober 2009 om 13:19

    @Lange: het kan dan wel zo zijn dat ie je vast wel een kick geeft, maar net zoals de tesla roadster doet zo’n elektrische wagen mij niks. Ik hou teveel van motorgeluid om dit te missen. En dat de beleving van het geluid bullshit is omdat je denkt dat je harder gaat is juist geen bullshit. Wat wil je met zo’n auto? Juist hard gaan. Het draagt bij aan de snelheidssensatie van zo’n auto en als dat geluid er niet is, mis je ook een deel van de beleving. Tuurlijk heeft zo’n Elektrische motor geluid, maar het komt voor mij nooit, nooit maar dan ook echt nooit in de buurt van een verbrandingsmotor. Daarom ben ik ook meer fan van biobrandstoffen of waterstofmotoren. Ook al klinken ze niet even mooi, er is tenminste geluid. Maar goed, ik ben ook niet tegen de Elektrische auto’s, het zal alleen mijn ding nooit zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North