Hyundai geeft de wereld een nieuwe Sonata

Auteur: , 26 Reacties

In Korea heeft Hyundai de nieuwe Sonata onthuld. Een auto die mondiaal best belangrijk is voor het merk, maar hier niet geleverd wordt.

Wij kennen hem hier immers als de i40. De nieuwe Sonata is 3,5 centimeter gegroeid en 3 cm meter breder geworden. Daarmee heeft de middenklasser nu een totale lengte van 4,86 meter. De wielbasis komt uit op 2805 millimeter.

Wat meteen opvalt aan het design is dat de scherpe, naar beneden lopende vouw in de flank plaats heeft gemaakt voor een minder speels lijntje. Ook de puntige koplampen van het uitlopende model zijn verdwenen en ingewisseld voor hoekigere lichtunits. De schuine grille is voortaan ook verleden tijd, Hyundai koos voor een hexagonaal exemplaar dat meer rechtop staat. Helemaal in lijn met het familiesmoelwerk dat al op de nieuwe Genesis zit. Iets dat Hyundai overigens de Fluidic Sculpture 2.0 designfilosofie noemt.

Onder de kap geeft Hyundai je geen diesel- of hybride-opties. De Koreanen leggen wel een 2.0 liter viercilinder in de motorruimte, goed voor 168 en 201 Nm. Er komt ook een 2.4 liter viercilinder met 193pk en 247 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. Hyundai zegt dat ze de nieuwe Sonata op de Nürburgring en de Mojave Proving Ground in Californië hebben getest om een nieuwe onderstel te ontwikkelen (McPherson + multilink).

De officiële onthulling is op de New York Autoshow, 16 april aanstaande.

Ter vergelijking: dit is het uitlopende model.
Hyundai Sonata, de vorige



26 reacties

Gaap.. En nog eens gaap
Jammer dat autoblog deze auto niet eens aan een testrit onderwerpt. Dit is een zeer goede zeer comfortabele en zeer betrouwbare auto die in niets onder doet voor een bmw 5 serie of audi a6 serie mogelijk zelfs beter is
@Soulmaster: heb de vorige Sonata (2012/2013) gehad als huurbak in Florida; mijn zwager heeft een 5 serie (2012) en ik heb ene A6 (2005: ja aan vervaning toe).
ik heb van mening dat je geen gelijk hebt. Het doet onder aan bijna alles.
Sturen in niet zo scherp.
Koffie-molen voorin is gewoon niet zo soepel als wat BMW en Audi hebben (ok, die zijn vaak zwaarden). Automatische-bak schakelt gewoon niet zo snel, slim en soepen.
De binnenkant is echt van minder sterk en solide plastic. De afwerking blijft goedkoop aanvoelen.
De stoelen waren echt beroerd.
De huurbak had natuurlijk geen nav-systeem, dus daar kan ik niet over oordelen, maar het standaard sound-pakket was ook simpelweg niet goed.

Dus nee: ook al is op papier een hoop van de Sonata / Optima matchend aan de Duitse Garde, in het echt is het gewoon lang niet zo goed.
@gregorius: ik heb het ook over dit nieuwe model.. En zeker als je de prijs/kwaliteit verhouding en betrouwbaarheid gaat vergelijken.
@Soulmaster: Ik geloofde vroeger niet zo veel in echte grote kwaliteit verschillen, maar sinds een jaar of 10 zijn de premium (en vaak Duitse) merken echt flink vooruit gegaan in de combinatie kwaliteit-gevoel-beleving. De afgelopen paar jaar probeert een merk zoals Hyundai/Kia er bij in de buurt te komen door op papier hetzelfde de leveren. Wieweet dat ze nu met het 2014 model wel in de buurt komen, maar de oude Sorrento of de huidige Sportage (meer Hyundai/Kia s hebben ik niet echt gezien) is gewoon nog lang niet daar.
Dus in dat geval kan je niet echt over prijs/kwaliteit spreken; aangezien het gewoon echt een ander product is (prijsvechter vs premium fabrikant).
@gregorius:
De Duitse 3 zijn inderdaad top waar het om kwaliteitsgevoel/beleving gaat, wel jammer dat ze dat sinds 2000 in de praktijk niet meer waar kunnen maken.
Mooie auto’s hoor, daar niet van, maar ik was dit weekend in Bremen voor een fabrieksbezoek en ik snap nu waar het aan schort. De lamlendigheid droop van het productieproces af.

Jappen en Koreanen doen het precies andersom, zij leveren kwaliteit maar missen de kunst om dat uit te stralen.
Als ik mainstream vervoer zoek, dan ben ik eerder geneigd om te gaan voor iets dat het altijd doet dan voor mainstream wat dan zogenaamd “premium” is .
@tupperware: Uit mijn persoonlijke interesse lijkt het me zeker interessant om eens zo’n fabriek te bezoeken. Die ervaring heb ik nog niet gehad.
En ja, zo heeft ieder bedrijf z’n problemen. Ik kan me voorstellen dat in sommige Franse fabrieken het er nog wat erger aan toe gaat. Het is echter wel jammer / lastig dat als je gewend bent aan de kwalie en optie van de Duitse fabrikanten. Makkelijk voorbeeld. Neem Adaptive Cruise control (de versie dat je auto nooit op je voorganger knalt). Ik heb het op mijn 2005 A6. Het werkt zo goed dat ik er elke dag 80 km mee rijd. Ik kan niet meer zonder. In Korea & Japan hebben ze nog steeds niet uitgevogeld hoe je dit makkelijk op een middenklasser kan krijgen (Ok, Lexus heeft het eea en waarschijnlijk is er nog wel een merk dat het levert). Nou had ik afgelopen maand een vervang Golfje en daar zat t ook op: werkte perfect.
@gregorius: Wat een onzin reactie….. Adaptieve cruisecontrol is op mijn Honda Accord van 2006 al aanwezig, de Legend had het, de huidige Accord, de CR-V, de nieuwe Civic Tourer….
Lexus had het tenminste in 2004 al op o..m. de LS en zo zijn er nog wel wat meer Japanse merken te vinden die een adaptieve cruisecontrol lever(d)en.
@gregorius:

De oude nissan primera?
@Soulmaster: Je hebt het ‘over het nieuwe model’ … die nog niet uit is, maar wel zogenaamd ‘veel beter’ zou rijden dan dan de huidige versie … wat een fanboy geneuzel ! Ziet er sowieso al meer uit als een face-lift versie dan een volledig nieuwe versie, en de huidige versie rijdt gewoon ruk t.o.v. een premium bak; Japan of Duitsland (of Zweden) … precies zoals hierboven al gemeld wordt, het verschil is gewoon dag & nacht ! Niet dat het automatisch een slechte auto is, maar het komt echt bij lange na niet in de buurt hoor.
@Soulmaster:

Als je het ding nu zou vergelijken met iets kleiners, zoals een A3 of A4/ 3-serie,… maar met een A6 of 5-serie.
Het is geen lelijke wagen maar wel een stuk compacter dan een A6 of 5-serie.
Liever een Kia Optima. In het blauw gaat het nog wel maar in het grijs, dodelijk saai. Snap niks van hun design. Nwe Santa Fe, Genesis en Equus vind ik mooie auto’s. Hun mainstream modellen zijn te saai om te overwegen vind ik. Een Kia Optima is ook geen uitbundige auto. Maar op de een of andere manier, in het wit en met de goeie wielen, vind ik het een mooi ding.
@E34M5Touring: Eens. Die Optima’s worden hier als een dolle verkocht en zijn idd echt wel mooi en doen qua design niks meer onder voor een duits iets.
Ik heb er nog helaas nog niet in één gereden.
En dan is er ook nog die K900 dat moet helemaal fantastisch zijn qua materialen enzo.
Mooie nette auto stom dat Kia NL zich niet meer inzet voor de verkoop van dit model.
P.S. Hier in mijn stad grootste Kia dealer ter wereld (zegt die :) verkoopt zo’n 1000 Kia’s per maand en zo’n 2500 nieuwe auto’s op voorraad !!
Das nog eens klantenservice : In NL …meneer even over die golf die u wilt kopen ..belt u ons even terug over 2 maanden dan kunnen we misschien vertellen wanneer hij komt.
In US …golfkarretje in rijdend langs rijen met auto’s in alle kleuren en uitvoeringen ..meneer welke wilt u ? …uurtje later… financiering rond en wegrijden in nieuwe auto.
Peugeot… eerste wat in me opkwam
Wel een knap staaltje copy-paste van onderdelen/elementen van andere modellen wat over het algemeen goed wordt beoordeeld. Ik denk wat we een gigantisch lange lijst kunnen maken van elementen die je bij andere merken voor het eerst zag.
Jammer alleen dat ze voor de nav-unit niet bij de bsete hebben gekeken. De Nav moet er tegenwoordig uitsteken of als ie in de dash zit, moet ie mega-widescreen zijn. Faler. Dit ziet er nu al outdated uit.
Zelfs in het blauw blijft het een grijze muis.
Op het eerste gezicht geen lelijke, maar ook geen bijzondere auto. Een donkere kleur in combinatie met een licht beige interieur misstaat de auto niet. Met de juiste motoren (vlot en zuinig) en een niet te hoog prijskaartje kan dit wel eens een succes worden, misschien ook in Europa. Helaas dachten velen, waaronder ik, dat ook van de Kia Optima…

Hyundai, Kia merken die niets toevoegen, ze zullen tegenwoordig best goed in elkaar geschroefd zijn maar het ontbreekt dit soort auto’s aan karakter, wat voor mij ook opgaat voor merken als Seat en Skoda welke kunstmatig in leven zijn gehouden door de Volkswagen groep


@toniominestrone:

Niets toevoegen? Wat dacht je van goedkoop en betrouwbaar vervoer.

Neem nu de hyundia genesis coupe, ga jij eens een premium coupe kopen met dezelfde spec’s…
@Hupke: Auto’s zijn voor mij naast een vervoermiddel ook emotie, ik rij daarom liever in een tweedehands classbak dan in een Koreaans blik. Maar goed iedereen is vrij zijn om zijn eigen keuze te maken.
@toniominestrone: Check echt een keer nieuwe Optima of de K900 zijn echt niet verkeerd in juiste kleurstelling.
@toniominestrone: en wat is dan eigenlijk karakter? Kan een machine wel een karakter hebben? Klassiekerliefhebbers nemen de slechte eigenschappen van hun voertuig vaak voor lief onder het mom van karakter, maar is dat nou echt karakter? Ik beweer dat een Kia en BMW precies evenveel karakter hebben, namelijk geen enkel, omdat het gewoon machines zijn. Dat een BMW prettiger rijdt, mooier is afgewerkt en je meer personalisatiekeuzes en een Kia veel meer auto per euro biedt maakt voor mij geen karakter.
De neus lijkt wel een combinatie van een Mazda grille met Peugeot koplampen…
Een wereld-auto met 2.0, 2.4 (en later misschien een 3.0 V6)?
Lijkt me niet. Dat is de standaard motorisering voor Japanners in Amerika. Accord, Camry, Galant, dat werk. Zelf rijd ik (nou ja – die paar dagen in het jaar dat ie niet bij de dealer in reparatie is…) ook zo’n typisch Amerikaanse Japanner.
Allemaal auto’s die in Europa amper aanslaan. En met reden: @gregorius zegt het best deftig.
Het beste wat je voor je geld krijgen kan, maar niet voor Nederland waar alles van Deutsche afkomst moet zijn.ohja, het lijkt op bijna alle andere auto’s die ik maar bedenken kan…
Best mooi hoor, zeker wel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).