• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Volgende Audi RS3 krijgt weer een vijfcilinder’

Auteur: ricardo, gepost 24 maart 2014 om 13:24 – 35 Reacties

" title=


Om met de woorden van Hubert J. Farnsworth te spreken: “Good news, everyone!”

De downsizetrend trekt niet aan Audi voorbij. Begin deze maand toonden ze trots een conceptuele viercilinder 2.0 TFSI met 420 pk in de Audi TT quattro sport concept. Een regelrechte bedreiging voor het heilige cilindergeluid dat door Audi’s vijfpitters wordt gecreëerd. Bovendien, concurrenten als Mercedes weten met vier cilinders al 360 pk in hot hatches te frommelen. Dat is al een klap meer dan de vorige RS3 uit vijf cilinders wist te halen, namelijk 340 pk.

Er zijn in de afgelopen dagen echter een paar geruststellende woorden gevallen. In de BNR Autoshow riep Audi Nederland dat de volgende TT-RS gewoon weer een vijfcilinder met minimaal 350 pk krijgt, en tijdens de lancering van de S3 Cabrio ving CarAdvice op dat er én een volgende RS3 komt én dat deze eveneens een vijfcilinder krijgt. Audi-topman Frank Gruner, designchef bij de RS-tak, ontkende dat Audi afscheid zou nemen van de 2.5 liter vijfcilinder:

“The RS3 was a big success, we sold a lot more than we ever thought we would. I think people would miss the sound of the five-cylinder. In Germany and perhaps Australia the sound is as important as the power. Within Audi it is a big tradition. Audi friends on the outside, they want the five-cylinder.”

Ziedaar het antwoord. Audi’s Quattro GmbH, verantwoordelijk voor alle RS-modellen, neemt bij de volgende generatie nog geen afstand van de vijfcilinder. Over de cilinderinhoud en het aantal pk’s zijn nog geen uitpsraken gedaan, maar we mogen er minimaal 350 pk van verwachten.

Nog meer goed nieuws? Ja, want Audi heeft de traditie dat RS-modellen altijd aan het einde van de levenscyclus van een model worden geïntroduceerd onlangs doorbroken. We hoeven dan ook niet lang te wachten op de nieuwe RS3. Ga er vanuit dat je hem begin 2015 al kunt rijden.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Audi RS3 in puin na dollemansrit in Rotterdam

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, motor, RS3

Vorig bericht: « Hyundai geeft de wereld een nieuwe Sonata
Volgend bericht: Video: zo zit de limo van Obama in elkaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. martijn1993 zegt

    24 maart 2014 om 13:34

    Zeer goed nieuws! Zo’n 5-cilinder klinkt gewoon lekkerder dan een 4, en vaak ook nog wel beter dan een 6 zelfs. Verder is het koppel en de vermogensopbouw vaak ook gewoon heel aangenaam bij een 5-cilinder. Hulde, ook al is het Audi!!!

    Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      24 maart 2014 om 14:00

      @martijn1993: Wat maakt het koppel/vermogensopbouw bij een 5 cilinder dan zo aangenaam?

      Login om te reageren
      • jeffreym3 zegt

        24 maart 2014 om 14:01

        @jeffreym3: I.t.t. 4/6/8 cilinder motoren.

        Login om te reageren
        • karsvdtuin zegt

          24 maart 2014 om 15:08

          @jeffreym3: volgens mij is het zo dat een vijfcilinder geen cilinders in dezelfde slag heeft zitten dus er zijn meer arbeidsslagen per 720 graden nokkenas volgens mij maar dat weet ik niet zeker. Het gevolg is dat je dus een betere verdeling en evenwicht in de motor krijgt

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            24 maart 2014 om 15:33

            @karsvdtuin: Volgens die theorie zou een 6 inlijn een nog fijner blok zijn… ;)

            Login om te reageren
            • karsvdtuin zegt

              24 maart 2014 om 15:33

              @griffendahl: oke zal wel een keer bekijken hoe dat zit

              Login om te reageren
            • nicktexel zegt

              25 maart 2014 om 00:55

              @griffendahl: in de praktijk ook;)

              Login om te reageren
  2. 2cool4school zegt

    24 maart 2014 om 13:38

    There is a god..

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      24 maart 2014 om 14:36

      @2cool4school:
      Ja mijn zoon, ik besta..

      Login om te reageren
  3. stamp zegt

    24 maart 2014 om 13:53

    Australië? Weet u dat zeker? of is die quote een keer of 10 vertaald voor ze hier terecht kwam?

    Austria ( Oostenrijk ) lijkt mij logischer, maar wellicht is Audi in Australië wel véél groter dan ik hier vanaf mijn luie fauteuil kan bedenken.

    Login om te reageren
  4. wolfssjrd zegt

    24 maart 2014 om 14:08

    Good news? Dacht in eerste instantie dat er iets over de Dacia Sandero gezegd ging worden :p

    De huidige RS3 is een geweldige wagen en zeker de nieuwe A3/S3!

    En zie ik daar 2 traditionele ovale uitlaten? Yeah dat is een huge verbetering, nu al!

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      24 maart 2014 om 15:33

      @wolfssjrd: Nou voor deze modelreeks ook leveren in alle body varianten, dus ook de 3 deurs en limo :)

      Login om te reageren
  5. rd1991 zegt

    24 maart 2014 om 14:15

    That’s the way, ah, ah, I like it, ah, ah!

    Login om te reageren
  6. david-e30 zegt

    24 maart 2014 om 14:16

    wat geweldig toch die zware 5 cilinder volledig voor de vooras

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      24 maart 2014 om 14:51

      @david-e30: Daarvoor is het Audi he, en liever een 5 cilinder voor de vooras dan een 4 cilinder.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        24 maart 2014 om 15:02

        @reistje:
        Ik heb liever dat ze die 5 cilinder achter de vooras leggen, doet wonderen voor de balans en het doet hun loze slogan eer aan.
        Toyota heeft al eens een 3 cilinder dwars achter de vooras geplaatst (IQ) en Renault en Citroën hadden vroeger de motor in de lengterichting achter de vooras met de bak naar voren. Als die het kunnen zou 0000 het toch ook moeten kunnen?

        Login om te reageren
        • reistje zegt

          24 maart 2014 om 15:37

          @tupperware: Ik weet weinig van Citroen en Renault geef ik toe, dus bij welke modellen is dit het geval ben erg benieuwd!

          Ik neem aan dat ze de 5 cilinder wel wat naar achteren kunnen plaatsen… in de lengte gaat niet passen in een A3… Ben een enorm fan van oudere Audi’s met I5 in de lengte, en dan een Torsen diff dat je echt AWD hebt, dat moderne Audi’s vaak hun motor dwars hebben en dan FWD of Haldex vind ik echt jammer.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            24 maart 2014 om 19:23

            @reistje:
            Het is al even geleden, maar de Citroëns Traction Avant en DS, en de Renaults 4,5,6,12 en 16 hadden deze configuratie.
            Dat het niet in de A3 kan komt door het MQB platform, vandaar mijn optie om hem dwars achter de vooras te positioneren. Niet alleen de balans wordt daar beter van, ook de kreukelzone zal ervan profiteren, je hebt immers meer ruimte voor het blok.

            Login om te reageren
      • david-e30 zegt

        24 maart 2014 om 15:04

        @reistje: dan doe mij toch maar liever 1 cilinder minder en een stuk beter balans

        Login om te reageren
        • reistje zegt

          24 maart 2014 om 15:16

          @david-e30: Mwah dan ga ik wel voor een E30!
          Maar een 5 cilinder is toch wel de heiligdom van Audi voor mij, wat meer balans is wel leuk, maar dat moet ook kunnen met die 5 cilinder.

          Login om te reageren
    • stamp zegt

      24 maart 2014 om 16:00

      @david-e30: Nu is dat het standaard commentaar op zo ongeveer elke Audi, maar voor zover het de RS3 betreft is het bij deze auto ook echt een ‘probleem’, daar de directe concurrenten (zoals de BMW 1M /135 , MB A45 AMG, Porsche Cayman S) dit gewichts-verdelings-probleem niet, of in veel mindere mate hebben

      Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    24 maart 2014 om 14:23

    Mogen we ook weer bredere voorbanden dan achterbanden verwachten? Ze moeten de traditie dan ook helemaal staande houden.

    Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    24 maart 2014 om 14:42

    Waarom wordt er eigenlijk niet naar de vijfcilinder gedownsized vanaf 6/8-cilinders? Klinkt toch stukken beter dan een viercilinder. Ruimte misschien?

    Login om te reageren
  9. paulaner zegt

    24 maart 2014 om 14:46

    Prop die 5 cilinder maar in de S1 dan. Mits het blok niet te zwaar is.

    Login om te reageren
  10. xdrive zegt

    24 maart 2014 om 14:55

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. tombe zegt

    24 maart 2014 om 14:56

    Off-topic:
    En nu BMW met de 6cil 320i.
    Enkel Jeremy zegt dat pk’s evenredig gaan met fun, James May snapt het met z’n Panda, wat nu ook niet mijn favoriet is natuurlijk :-)
    Goede soundtrack en net genoeg pk’s om leuk door het verkeer te gaan aan geen gigantische snelheden.
    M’n E30 323i met 150pk was zo een leuk ding.
    De instap 6cil bij BMW is 326pk…Audi snapt het dat ze terug moeten naar de basics!
    Het enige wat tegenwoordig telt zijn de chrono’s op de Nürburg en de emissies, fout!
    De 125i met natuurlijk 6cil, en -200pk zou ideaal zijn!
    Radio uit, Akrapovic brullen, inferieure RWD (ten opzichte v AWD) die je op je benen laat trillen bij het uitstappen als je toch maar iets te snel je rond punt had genomen, dat is fun ipv een RS3 die met gemak die 125i inhaalt zonder maar enige weerstand te bieden.

    Login om te reageren
    • 4x4wheels zegt

      24 maart 2014 om 19:01

      @tombe: Hoe kom je erbij dat BMW´s instap 6iL 326pk heeft?

      Login om te reageren
  12. jeffreym3 zegt

    24 maart 2014 om 15:15

    Indd volledig offtopic en natuurlijk 100 % jouw mening. Een ander kan hetzelfde beleven in een RS3.

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      24 maart 2014 om 15:35

      @jeffreym3: zeker heel persoonlijk! Ieder is vrij om te kopen waar hij/zij zin in heeft :-) maar die Audi is simpelweg TE goed om zich te misgedragen. Ja echt vorsprung durch technik!
      Maar echt een metgezel met karakter die af en toe ‘ns z’n tanden toont… Om een RS3 te laten misgedragen moet je zo gigantisch snel gaan dat het meestal fout afloopt. Bmw is kont weg, eerst je broek vol, de gas los, even die kont schudden en dan weer verder gaan om je makkers dan al lachend te vertellen dat je net weer geluk gehad hebt :-)
      Hier een prachtig voorbeeld door Hammond:
      http://www.youtube.com/watch?v=JqOv29FxyBA&sns=em

      Login om te reageren
      • jeffreym3 zegt

        24 maart 2014 om 16:23

        @tombe: Ik kan me daar wel in vinden. Dit is denk ik het geval met de gehele audi rs stal vooral vanwege het 4wd.

        Login om te reageren
  13. reistje zegt

    24 maart 2014 om 15:24

    Ik heb een haat-liefde relatie met de RS3.

    Hij is mooi van binnen buiten, snel, heeft een 5 in lijn, het is een hothatch, AWD.
    Maarrrrr, het haldex systeem doet waarschijnlijk pas iets zodra je ondersturend de bocht uit vliegt wat gaat gebeuren omdat je motor volledig voor je vooras ligt…

    Login om te reageren
  14. maseratizzzzzzzz zegt

    24 maart 2014 om 15:26

    Al gooien ze hier een 3 cilinder in, het zou mij een worst wezen.
    Als de atmosferische v8 uit de RS5/RS4 maar blijven, en niet over gaan op een v6biturbo.

    Login om te reageren
    • nicktexel zegt

      25 maart 2014 om 00:57

      @maseratizzzzzzzz: en niet te vergeten de volgende rs6 gewoon weer een twin turbo v10

      Login om te reageren
  15. HZW zegt

    24 maart 2014 om 16:51

    Volgende generatie RS4 en RS5 krijgen een 3.0TFSI V6 bi-Turbo motor met 475 pk.

    Login om te reageren
  16. Barryyy zegt

    15 april 2014 om 15:44

    @ricardo: http://www.nu.nl/auto/3751580/audi-rs3-sportback-komt-in-2015.html

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North