
Best Amerikaans maar nu ook voor Europa met bescheiden viercilinder dieseltje. Een 22,5 cm langere, 5cm bredere en 10 cm hogere Hyundai Santa Fe. Voor als je echt dozen moet sjouwen, of caravans moet trekken, of heel veel kinderen mee wil nemen.
Begon de Hyundai ooit als een voordelig bescheiden gezins SUV’tje, inmiddels is de Santa Fe langer dan een BMW X5. Met meer bagageruimte. Dat schept binnenin ruimte voor maximaal 7 personen. Als je voor de optie ‘captain’s chairs’ gaat passen er 6 man in. Zonder de achterste stoelen is er 634 liter bagageruimte beschikbaar.
De Amerikanen kregen hem eerst maar wij hebben nu een speciaal aangepaste versie. Hyundai heeft aan het onderstel gewerkt en een dieseltje voorin gelegd. Een 2,2 liter grote turbodiesel viercilinder (in plaats van 3,3 liter V6). Bij 3800 toeren per minuut produceert die 197 pk. Verbazend genoeg goed voor een topsnelheid van 200 km/u. CO2 uitstoot voor de Grand Santa Fe bedraagt 192 gram per kilometer.





Mooie lijnen, goed design.
Motor met 197pk + redelijk zware auto kan 200km//u :o
Er rijdt in Amsterdam een hele nare man in de oude uitvoering. Daarom keur ik deze ook geen blik waardig.
@audicoupe84: de vorige santa fe was net als die nare man die erin rijdt nogal nagemaakt en nep, te Aziatisch eigenlijk.
Nu even mijn gele zwembroek aan de waslijn hangen.
Dus eigenlijk de Hyundai Grand Cafe….
Lijkt me een fijne auto voor de lange afstand, erg comfortabel, maar het is hoe dan ook duurder dan een E-klasse in nederland…. dus ja….
@RobertJ: Waar zie jij prijzen staan dan? (die van autowiki gaan volgens mij over een ander model)
@flutterby: de huidige santa fe met diesel heeft een lagere uitstoot en is duurder dan een e-klasse…. niet zo moeilijk dan toch?
@RobertJ: Alleen als je de aller goedkoopste versie neemt van de E-classe in sedan vorm zonder extra opties ben je net iets goedkoper uit en dan heb je een sedan ipv een SUV dus totaal onvergelijkbaar!
M.a.w. gevalletje
@notsobig: Zowel de E klasse als de GSF zijn “comfortabele reiswagens” (naar ik neem aan), niets appels en peren dus. Wil je een “auto” kopen, dan zijn het appels en peren.
over de prijs: E-diesel-automaat basistrim: 50k
huidige SF, diesel, automaat, basistrim: 47.5k (169 gram CO2/km uitstoot)
Deze zit op 192, dat is 23*€148= €3404 alleen al aan extra CO2 bpm. kleine kans dat deze dus goedkoper is dan een E.
@RobertJ: Je vergelijking raakt kant nog wal! Je kan net zo goed een smart met een hummer vergelijken met als beredenering dat ze beide vier wielen hebben… De Hyundai is gewoon een heel stuk groter als de E-classe en de een is een sedan de ander een SUV, totaal verschillend!
En verder, de huidige instap prijs van de Hyundai diesel is 41.995… Wil je er een enkele optie bij, ben je bij Mercedes al helemaal in je sterretje genaaid…
Mijn vader heeft een Santa Fe van de 2e generatie gehad met 2.2 150pk diesel en automaat. Wat een fantastische auto was dat! Veel vermogen en topsnelheid is helemaal niet nodig in zo’n auto, hij is zo comfortabel dat je gevoel om hard te willen gaan compleet verdwijnt. Het koppel van de diesel was wel lekker daarentegen, daardoor was ie toch behoorlijk waar nodig.
Weer zo’n pracht bak van Hyundai.
Ciao nieuwe Chrysler Grand Cherokee, ciao verouderde Lancia Voyager.
@moveyourmind: Kleine correctie, de Santa Fe kan zich nog niet meten met de Cherokee, maar komt al een heel eind. De Voyager overtreft hij makkelijk. Slimme zet om van de Santa Fe een SUV te maken met MPV trekjes.