• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai is klaar met alles wat niet elektrisch is

Auteur: Loek, gepost 30 december 2022 om 17:32 – 26 Reacties

Hyundai Santa Fe facelift

In 2023 is het in een Europees land niet meer mogelijk om een Hyundai met een brandstofmotor te bestellen.

Als je van iets ouds iets nieuws wil maken qua wetgeving, is de makkelijkste oplossing gewoon het oude verbieden. In Nederland en vele andere landen ter wereld is dat wat de autofanaten een beetje vrezen met claims als ‘ICE-auto verkoopverbod in 2030’. In Noorwegen lijkt dit al zo goed als realiteit te zijn en dat wordt nu versterkt door Hyundai.

Hyundai gaat volledig EV in Noorwegen

In Nederland kun je Hyundai al bestempelen als een merk dat enorm veel aandacht heeft voor EV’s en uitstootloze auto’s, maar het kopje ‘Benzine- en Mild Hybrid’ bij de modellen van Hyundai is nog aardig goed gevuld. In Noorwegen niet meer. Het merk maakt bekend vanaf 1 januari 2023 alleen nog maar emissievrije auto’s te leveren. Op de Noorse website van Hyundai kun je al zien hoe dat er ongeveer uit ziet.

Nederlandse prijs Hyundai IONIQ 6 First Edition is bekend!

Gestript

Waar wij nog de i10, i20, i30, Bayon, Kona en Kona Hybrid, Tucson, Tucson Hybrid, Santa Fe Hybrid en Santa Fe PHEV hebben, heeft Noorwegen alleen nog de Ioniq 5 en 6, Kona Electric en NEXO geadverteerd staan. De Tucson PHEV staat er ook nog, maar Hyundai levert deze in de laatste dagen van 2022 enkel nog uit voorraad. Bovendien zag het gamma er al zo uit, want sinds 2020 verkocht Hyundai in Noorwegen enkel nog plug-ins en EV’s. Vanaf 2023 is het dus volledig emissievrij of niks bij Hyundai. Een aardig gestript gamma, maar zo weet je in ieder geval zeker dat je CO2-uitstoot 0 is.

Nieuwe Hyundai Kona is hier en gaat compleet op de schop

Succes

Je gamma strippen van zo’n 10 modellen naar slechts 4 klinkt radicaal, maar Noorwegen houdt van de elektrische modellen van Hyundai. Hun marktaandeel voor EV’s is 93 procent en slechts 1 op de 10 verkochte Hyundais in Noorwegen is een PHEV, de rest is allemaal elektrisch. Hyundai heeft er alle vertrouwen in dat ze de Noren absoluut niet kwijtraken met dit gestripte gamma.

Ook interessant!

  • Maken of kraken: Hyundai Ioniq 5 met Martini-striping
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Taycan verkoopt beter dan alle benzineauto's samen (!) in Noorwegen
  • Meer versies Ioniq 6
    Meer versies Hyundai Ioniq 6 op komst

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Hyundai, noorwegen

Vorig bericht: « Dit moet de meest aerodynamische productieauto ter wereld zijn
Volgend bericht: Wist jij dat alle modellen van Lexus namen hebben? »

Lees Interacties

Reacties

  1. schuimbekje3 zegt

    30 december 2022 om 18:14

    ergens wel triest als je overal in noorwegen van die kneuzen hun 60.000 euro plus EV ziet opladen aan gemeentepalen of koelvloeistofverwarmers hangen met hun granny cable..

    Login om te reageren
    • nore zegt

      30 december 2022 om 21:44

      Nooit in Noorwegen geweest?

      Login om te reageren
  2. Habanero zegt

    30 december 2022 om 18:21

    Benieuwd wat de verkoopcijfers van Hyundai worden na onderbrekingen in de electriciteit deze of volgende winters vanwege niet genoeg vermogen om zelfs onze basisvoorziening te garanderen. Het gaat zeker ergens gebeuren en als ik moet inzetten, wordt het Frankrijk of Belgie. Waar plots zelfs mensen met medische hulptoestellen zich kunnen behelpen en de inhoud koelkast voor de afvalcontainer is. Pas dan zullen de transitionisten erg pijnlijk ervaren dat we ons gelukkig mogen prijzen met het feit dat er vandaag nog zoveel ICE’s rondrijden en zo weinig mensen zich trachten te verwarmen met electrische radiators of warmtepompen.

    Login om te reageren
    • Jagris zegt

      30 december 2022 om 18:40

      Ik ben vooral voor het massaal overschakelen op elektriciteit. Maar als ze dit in dit tempo willen doen, dan moet men er als de wiedeweerga voor zorgen dat het elektriciteitsnet enorm versterkt wordt en er flink meer energie opgewekt wordt (zonnepanelen, windmolens, kerncentrales etc.).
      Zoals het er nu aan toe gaat denk ik ook dat het net het na een tijd niet meer houdt. Als je alleen al in NL kijkt komen we nu al enorm veel netcapaciteit tekort doordat de overheid al jarenlang te laks is met het versterken van het net. Veel roepen, maar weinig daadkracht op dat vlak bij de politiek.

      Login om te reageren
      • CYBRTRK zegt

        30 december 2022 om 19:22

        Als 80% van de personenvoertuigen elektrisch zou worden zorgt dat voor een toename van 10-15% in het elektriciteitsverbruik. Dus dat valt op zich nog wel mee.
        https://cdn.eurelectric.org/media/3558/decarbonisation-pathways-all-slideslinks-29112018-h-4484BB0C.pdf

        Login om te reageren
        • Grifo65 zegt

          30 december 2022 om 22:50

          Van welk jaar is dit rapport? En hoe weten wij dat dit rapport betrouwbaar is?

          Login om te reageren
      • mc96 zegt

        30 december 2022 om 22:16

        Een hoop can die auto’s staan ‘s nachts aan de laadpaal als er stroom genoeg is.

        Login om te reageren
      • 560pk zegt

        30 december 2022 om 22:53

        Weinig inzicht in de complexiteit van hetgeen je hier zegt. Roepen dat het aan de overheid ligt is gemakkelijk. Elektriciteitsnetwerken liggen in of over particuliere grond, en als de eigenaren van die grond niet meewerken, vertraagd dat de aanleg zo met 10 jaar. Kerncentrales hebben in het meest gunstige geval een bouwtijd van 15 jaar. Inmiddels wil zo’n beetje niemand meer extra windmolens op land, en de zee loopt zo snel vol dat scheepvaartroutes en visgronden in gevaar komen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          31 december 2022 om 10:35

          Maar die particulier (of gemeente) heeft helemaal niet de mogelijkheid om niet mee te werken. Nuts voorzieningen zijn in algemeen belang en zijn uitgezonderd van eindeloze bezwaarprocedures.
          De zee is natuurlijk nog lang niet vol, er is overbevissing dus ook met de visserij moet het minder.
          Windmolens op land worden nu enorm vertraagd door de “ik wil niet” houding. Er is niets wat een buurt zo verblind dan een plan om een windmolen te bouwen, hier is meer realisme wel gewenst.

          Login om te reageren
        • Habanero zegt

          31 december 2022 om 18:54

          Het gaat niet alleen over EV’s. Met deze transitie willen we plots blindelings de hele maatschappij elektrisch maken. Van alle mobiliteit tot verwarming, warmtegeneratie in honderdduizenden processen, alles moet eraan geloven. Wat doorvoor nodig is overstijgt elk besef van vermogens die we daarvoor nodig hebben. Evenmin hebben ze een oplossing voor alle afgeleide producten uit raffinage. En dat zijn niet alleen zomaar wat plastics hoor, maar onnoemelijk veel basisstoffen waarvoor we vandaag zelfs geen begin van alternatief hebben. Ik krijg persoonlijk jeuk van politici die aan de ene kant de massa dwingen om zelfs gebruik van licht en warmte te beperken, en aan de andere kant auto’s promoten die tientallen KW’s op een nacht uit het net zuigen. Elke vorm van realisme ontbreekt voor mij toch hoor, zoiets noemt opportunisme.

          Login om te reageren
      • maotje zegt

        31 december 2022 om 08:22

        Dit jaar is er 40% meer zonnenenergie opgewekd dan in 2021. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.
        Windenergie zal ook alleen maar toenemen.
        https://nos.nl/artikel/2457955-veel-meer-hernieuwbare-energie-geproduceerd-dan-een-jaar-eerder

        Login om te reageren
        • janvb zegt

          2 januari 2023 om 10:52

          Vraag is alleen: wat stelt dit “meer opgewekt” voor in het totaal?? En trouwens: wanneer heb je deze energie hoofdzakelijk? Je bekijkt hier een jaartotaal, daar ben je niets mee.

          Login om te reageren
        • Grifo65 zegt

          8 januari 2023 om 21:56

          Hoe weet je dat dit verhaal klopt?

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 december 2022 om 10:28

        Er is zeker te weinig daadkracht bij de politici. Maar het probleem zit niet in het hoogspanningsnet of de opwekking. EV’s laden vaak s’nachts en dan is de belasting van het net veel lager dan overdag. Het probleem zit in de lokale distributie netten, in de steden en dorpen. Daar is de capaciteit soms te klein om zonnepanelen en laadpalen te kunnen bedienen. Daar moet heel snel ingegrepen worden.

        Login om te reageren
  3. awesome zegt

    30 december 2022 om 18:53

    Ik zou beginnen met een wat inspirerend design.
    De Ioniq range is leuk hoor, maar van en i30, bayaga of een huidige Kona word je toch niet bronstig?

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    30 december 2022 om 19:11

    Vooral zonde van de N modellen. Begon net een leuk merk te worden.

    Login om te reageren
  5. Michel-GR zegt

    30 december 2022 om 19:43

    Ik heb exact het tegenovergestelde want ik ben helemaal klaar met alles wat elektrisch is. Porsche heeft inmiddels een goede synthetische brandstof die net zo vervuilend is als een ev dus we kunnen gewoon in een auto met emotie blijven rijden.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      30 december 2022 om 21:47

      Kost ongeveer €10 per liter en dit jaar verwachten ze 130.000 liter te produceren, ter vergelijking we tanken in Nederland ongeveer 400 miljoen liter per maand. Dus het gaat nog wel even duren voordat dit een een goed alternatief is.

      Login om te reageren
    • Grifo65 zegt

      30 december 2022 om 23:09

      Ik ook. Vaak voegen de elektrofetisjisten hyperlinks naar studieresultaten toe om hun gelijk te halen. Heel eng. Ik moet dan meteen denken aan Timmermans, Jetten en Vollenbroek. Allemaal persoontjes die hun gelijk belangrijker vinden dan de automobilisten, oliemaatschappijen, aandeelhouders enz.

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        31 december 2022 om 10:27

        @grifo65

        Al die automobilisten die tegenwoordig naar de psychiater moeten, opgenomen worden en zwaar aan de medicijnen moeten omdat de brandstofmotor gaat verdwijnen. Hoe dúrft de politiek deze mensen kapot te maken! Oliemaatschappijen – bedrijven die de spil in onze samenleving zijn en het allerbéste met ons voor hebben – die nu gewoon gemollesteerd worden. En al die arme aandeelhouders die moeten nu huilend naar de voedselbank. Vooral in het Midden Oosten, daar hebben ze het pas echt zwaar. Een schandé is het zeg ik je.

        Kritisch denken is zo stom, debatten zouden eigenlijk vanuit het onderbuikgevoel gevoerd moeten worden in plaats van op basis van logische argumenten. Échte mensen doen niet aan onderbouwen, je onderbuikgevoel spreekt áltijd de waarheid! En als iemand met onderbouwing of bewijs aan komt, dan lach je ‘m gewoon keihard uit!

        Ja echt zó eng dat mensen dingen onderbouwen. laten we ze daarom voortaan fetisjisten noemen zodat mensen meteen door hebben hoe eng deze mensen zijn . En mensen die zelf wetenschappelijk onderzoek doen, dat zijn natuurlijk de ergste!

        Laten we de wereld echt beter maken! Milieuschade pff.. wat een onzin, dat bestaat niet. Net als klimaatschade. Verzonnen om de arme oliemaatschappijen nóg armer te maken dan ze al zijn. De EV is op alle vlakken slecht, de brandstofmotor is juist superieur! Dat voel ik gewoon tot in het diepste van mijn lichaam. Dus dan moet het wel waar zijn!!!!11ONE!!

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      31 december 2022 om 08:23

      Je gelooft in sprookjes. Heeft 0 toekomst.

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    30 december 2022 om 20:15

    Wel logisch dat Hyundai het zo goed doet in Noorwegen.

    Op het Noorse Autoblog wordt er bij ieder artikel propaganda voor het merk gemaakt. Het is Hyundai voor en Hyundai na,

    Gelukkig hebben we daar hier al jaren geen last meer van sinds Norge in de ban is gedaan.

    Login om te reageren
  7. willemveenstra zegt

    30 december 2022 om 20:55

    Ach daar missen we niks aan. Als brandstof auto niet maar als elektrische troep al helemaal niet.

    Login om te reageren
    • rogier_hentenaar zegt

      30 december 2022 om 22:14

      Rij maar eens een blokje om met mijn Hyundai i30 N en bepaal dan opnieuw je mening.

      Login om te reageren
  8. thjvanvlerken zegt

    30 december 2022 om 23:05

    Die laatste foto waarbij de koplamp de gehele front betrekt lijkt op een chinese auto te zijn gebaseerd. Li auto doet dat ook… anyways kia, hyundai en genesis – zelfde techniek ander uiterlijk. Ik wens ze succes.

    Login om te reageren
  9. janvb zegt

    2 januari 2023 om 10:57

    Ze mogen wat mij betreft (doen ze toch, ongeacht wat we ervan vinden) alles naar EV’S pushen als ze mij kunnen garanderen dat we in het gebruik ervan zelfde comfort ondervinden onderweg qua “bijtanken” Maar dat kunnen ze helemaal niet! Dus afschaffen van ICE’s zonder dat de infrastructuur er is om het andere door onze strot te rammen: neen dank u. Daarbij, het fabeltje dat deze ommezwaai qua klimaat een grote impact zal hebben mogen ze stilaan ook eens opbergen…Studies (meestal doodgezwegen) hierover genoeg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North