
Historisch verantwoord is het niet, maar zeg nou zelf: Martini-striping oogt helemaal niet misplaatst op een Ioniq 5.
Als het om autodesign gaat leven we in bijzonder interessante tijden. Bijna alle autofabrikanten komen met gedurfde ontwerpen op de proppen. Nu zijn dat lang niet altijd mooie ontwerpen, maar het is in ieder geval geen saaie boel.
Waar sommige fabrikanten vooral vooruit kijken, grijpen andere fabrikanten weer terug naar het verleden. Zo ook Hyundai, die de Ioniq 5 een duidelijk retro-ontwerp heeft gegeven. Naar eigen zeggen is dit geïnspireerd op de Hyundai Pony, maar de designers lijken ook met een schuin oogje naar de Lancia Delta te hebben gekeken.
De Ioniq 5 heeft dus wel wat weg van een moderne Delta, alleen dan anderhalf keer zo groot. Maar dat zie je toch niet op de foto’s. Om de Delta-look compleet te maken kun je natuurlijk besluiten om de Ioniq 5 Martini-striping te geven.




Een bedrijf in Zwitserland heeft dit dus gedaan. Het resultaat zie je op de bovenstaande foto’s. Een lompe EV heeft natuurlijk niks met een rallyauto te maken, dus in zekere zin is het vloeken in de kerk. Aan de andere kant: het past wel verdraaid goed bij de jaren ’80-styling.
De auto staat trouwens te koop. Mocht je dus interesse hebben in een Ioniq 5 met Martini-look, dan kun je terecht bij Central Garage Glarus in het pittoreske Netstal. Of je schaft in Nederland een Ioniq 5 aan en gaat langs bij een lokale wrapboer. Dat kan natuurlijk ook.
Foto’s: Autolina / Central Garage Glarus
Martini past wel heel goed bij dit model…
It’s like a truttenshaker and I am not stirred.
Achteraan een wat grotere dakspoiler, witte rally velgen en we zijn al heel wat dichter bij een echt Martini rally icoon.
@royaledeluxe: As ze de putdeksels welke er nu onder zitten wit hadden gemaakt (powder coating) was het al wat beter geweest inderdaad.
Het staat m goed! Ik zeg maken. Je moet hem alleen niet naast een andere auto zetten want dan bederft het formaat de pret.
Vind ‘t ook wel een geslaagd gevaarte, historisch verantwoord of niet.
@mc96: was mij ook al opgevallen. Het is een enorm ding
Het verbergt wel goed die vouw in de flank die ik maar niks vind…
Dit misstaat zeker niet, maar inderdaad, een beetje misplaatst is het wel. Ergens is dit natuurlijk wel de overtreffende trap van de “GTI TURBO 16V” sticker die je vroeger bij de Halfords kon kopen om je Golf 1.3 te voorzien van 5 optische pk’s extra.
De auto kraken de striping maken
T’s net een Delta en profil.
Deze livery hoort op een Integrale, niet e.o.a. Koreaan die nog nooit wat heeft gepresteert 🙄
Je weet dat meerdere auto’s de livery hebben gehad
Ja, er zijn er wel meer. Maar het lijdend voorwerp is er dus géén van :P
@rollingstoned: nu wel 😆
Ik snap wel waarom men smacht naar de tijden van weleer. Heb zelf Martini 5 gereden en het blijft een tijdloos design! Dit op een Koreaanse EV plakken is bedoeld als eerbetoon aan een Italiaans icoon en ondanks het box achtige uiterlijk de enige overeenkomst?
Wel gaaf die Lancia Delta-look! Helaas wel op schaal 3:2; jammer dat veel EV’s zo achterlijk groot zijn.
Ik ben zelf niet zo van de liveries op auto’s, maar het misstaat niet zo. Met wat fantasie en ver genoeg van andere auto’s geparkeerd om de A4–>A3 vergroting van het kopieerapparaat niet op de laten vallen inderdaad een Lancia Delta vibe. Tripje Zwitserland altijd wel leuk, maar deze kan je beter in Nederland laten wrappen. Tenzij de wisselkoers flink veranderd is intussen, is 64.900 CHF een stuk meer dan je hier voor een nieuwe betaalt, ook als je de kosten van de wrap meetelt.
Drank maakt meer kapot dan je lief is…
Niet dat ik de bestickering lelijk vind, die past op de wagen, maar zo’n Martini logo daar wil je echt niet meer mee gezien worden.
sneue vertoning
Tja, het idee is geinig, niet heel beroerd uitgevoerd, maat het klopt natuurlijk van geen kant.
Idee is wel grappig. Uitvoering is matig. Bij de C-stijl wist de wrapper het ook niet meer.
Ja dat viel mij ook al op, het ziet er nu eigenlijk een beetje kaal uit aan de achterkant door die rare bocht. Als ze dat wat netter afmaken dan overtuigt het al meer denk ik.
Haha, en opeens zie je het, ik heb de ioniq altijd een knappe verschijning gevonden maar nog nooit de link gelegd met de Delta. Ik vind ‘m goed!
Ondanks de en profil gelijkenis met een Delta is dit een vrij sneue actie, Delta livery hoort thuis op auto’s met racing pedigree (naast diverse Lancia’s op zoveel andere gave auto’s gebruikt) maar absoluut niet op deze koreaan. Als Integrale rijder bloedt mijn Delta hart ;-)
@rogierS: als integrale rijder ben je wat dat aangaat ook een van de weinigen die hier afkeurend op mag reageren ;-)
hoezo historisch niet verantwoord? Giugiaro heeft de VW Golf, Lancia Delta en de Hyundai Pony ontworpen. Richtinggevende vormgeving. Ontwerpen die heel dicht bij elkaar liggen: scherp gelijnde hatchback met dikke c-stijl. Hyundai heeft voor de Ioniq inspiratie geput uit de Pony. Historisch verantwoord? Zeker.
Race striping op een elektrisch hok is not done
Nee inderdaad, ook zonder racestriping rijden die al rondjes om verbrandingsmotorwagens, ze ook nog “go faster” striping geven is gewoon niet eerlijk.
Vind het wel gaaf! Nu nog het graflelijke interieur aanpakken en dan kan het nog wat worden.
Doe maar niet. Kraken dus. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele auto. Een miskleun qua design in mijn ogen.
Op zich nu al maken, maar een set rally velgen of deze in het wit en iets verlagen zou hem af maken.