Aanschouw Hyundai’s nieuwste troef in crossoverland!
Gisteren de Citroën C3 AirCross, vandaag de Hyundai Kona. Blijkbaar zijn dit de dagen om je compacte crossover te introduceren. En er is ook een overeenkomst met die Citroën: de dagrijverlichting zit ook in dit geval boven de koplampen gepositioneerd. Het is onderdeel van het “high tech design” waarmee Hyundai zich wil onderscheiden. Andere concurrenten zijn de Toyota C-HR en de Nissan Juke.
De Kona wordt beschikbaar met een 1.0 en een 1.6 benzinemotor, waarbij de 1.6 optioneel over vierwielaandrijving beschikt. Volgend jaar zomer volgt een 1.6 diesel die ook optioneel met vierwielaandrijving kan worden uitgerust. Daarnaast komt er nog een volledig elektrische versie op de markt volgend jaar, met een range van 390 kilometer. De Kona krijgt beschikking over voetgangersdetectie, en kan autonoom voor je remmen in noodsituaties. Verder deelt Hyundai nog niet zoveel informatie met ons, maar indien er erg schokkende zaken te melden zijn zullen we dit artikel aanvullen.
De Kona is er helemaal klaar voor, later deze maand gaat hij al in de verkoop in Zuid Korea, terwijl Europa in augustus aan de beurt is. De Kona is deel van een SUV/crossover-offensief, in 2020 komt er een kleinere SUV bij en nog een model groter dan de SUV, laat Hyundai weten. Er wordt waarschijnlijk flink wat techniek gedeeld met de Kia Stonic, die recent is aangekondigd.
Het lijkt net een voetbalschoen
@bierbuikcv2: die zien er tegenwoordig ook niet meer uit nee
Een beetje leentjebuur spelen kan nog, maar de koplampgrap en de C-stijl weghalen bij de Citroën Cactus is wel erg makkelijk. Plak er dan ook maar gelijk wat Airbumps op, Hyundai…
@autoblaag: zo, dat wou ik ook zeggen, bijna een kopie van de C3 die Kia Conjo.
@pomoek: mijn autocorrectie slaat op hol. Kia: Hyundai.
@pomoek: kia en hyundai is 1 concern dus zo erg is je fout niet ;)
@autoblaag: Was de Nissan Juke niet eerder dan Citroën met dat grapje?
@Edge: in dat opzicht was de Fiat Multipla dus lichtjaren vooruit haha
Leuke auto, gaat lekker verkocht worden.Maar ik ben niet helemaal objectief in deze.
@noosaheads: je bent Koreaan?
@pomoek: Ja, maar vertel het aub niet tegen de Briljante Kameraad, de Geweldige Leider. Ik mag eigenlijk niet op internet van ‘m.
Ik vraag mij af hoe lang het nog gaat duren voor er cross-over’s komen van cross-over’s met cross-over’s.
Concept begint echt afgezaagd te worden. Gaaaaaap.
@postzegel: maar als het verkoopt, en dat doet het, zullen wij het vaker zien
Jammer eigenlijk van al dat plastic eromheen. Doet in mijn ogen afbreuk aan de auto wat ik best een geinig ding vind.
@viezefreddyw: sluit ik mij volledig bij aan.
Vind ik ook met de c4 cactus, een ontzettend leuke auto als die airbumps er niet op hadden gezeten…
@spruitstuk: De airbumps op de Cactus maken voor mij de Cactus! Ik moest er eerst even aan wennen maar ik vind dat toch wel een leuk autootje. Alleen jammer dat de zit zo beroerd is.
@viezefreddyw: aan de andere kant heeft het ook wel weer wat, is eens iets anders ;)
Is de zit echt zo beroerd? heb er persoonlijk nooit ingezeten namelijk
@spruitstuk: Ikzelf vind de zit echt beroerd ja. Ik weet me er geen houding te geven, ik voelde me er echt een houten plank in en dat vind ik jammer want in mijn DS3’tje zitten voortreffelijke stoeltjes. Mede daardoor zal het ook nooit een auto voor mij zijn.
@viezefreddyw: ik ben niet zo’n fan van die airbumps. Het is eigenlijk gewoon hard plastic (wat je kan indrukken dus noemen ze het kussen, maar goed het metaal er om heen kan je ook indrukken…) wat vertaalt in: ik doe alsof ik andere auto’s niet beschadig terwijl ik dat wel doe zonder mijn eigen auto te beschadigen.
Leuk idee, kudt uitvoering.
OT: hoge verwachtingen van deze auto. Maar de uitvoering is wel heel erg C3/Cactus… Mooi maar ik hou er niet van. Ben groter fan van de nieuwe i30.
@720s: Het is inderdaad wel een beetje marketingtaal dat de auto zelf niet beschadigd raakt. Het gaat er meer om hoe het er uitziet en ze richtte zich meer op de jongere koper/leaser. Ik denk dat ze dat wel aardig gelukt is.
@720s: des temeer reden om IEDEREEN te voorzien van een airbump! Kan niemand elkaars auto beschadigen, iedereen blij! :-)?
@viezefreddyw: vind ik juist mooi. Op een Audi Allroad, op een Volvo C30 en ook hier. Matzwarte kunststofspatborden maken een wagen cool!
@mashell: Aii.. Ik juist het tegenovergestelde. Maar ieder zijn ding toch?
@viezefreddyw: inderdaad, ieder zijn ding. Anders reden we allemaal in een grijze Golf…
Best leuke auto, tot ik de achterkant zag. Verschrikkelijk dat opgespoten plastic.
Best leuke kar eigenlijk! Het design van een Citroen en de robuustheid van een Subaru. Goede combo!
Inspiratie opdoen bij andere merken dat doet iedereen. Maar het gaat volgens mij hier ook weer fout door letterlijk stijlelementen te gaan combineren. Beetje stamppot maken van alles wat lekker is. En er achter komen dat het resultaat niet te pruimen is.
Dus de neus van een Citroen, de achterlichten van een Toyota C-HR en de velgen van een Peugeot.
Grill van Audi afgekeken en de rij-eigenschappen van LaRo Defender??
@cjdg:
Dat de grille is afgekeken van Audi hoeft geen verbazing te scheppen. Peter Schreyer is ooit bij Audi begonnen. Via Volkswagen gegaan en nu hoofd design bij Kia.
Eindelijk een compacte SUV die geschikt is voor de echte jungle ipv die hipster wagens die alleen de urban jungle aankunnen. Het model is een beetje druk, niet erg origineel maar wel geslaagd.
Over een paar jaar in Breaking Bad 2?
Kan aan mij liggen maar ik vind de auto qua styling echt veel en veel te druk. Lijntje hier, hoekje daar.. nee niet echt mijn smaak.
Wat een verschrikkelijk apparaat. Het splitsen van de dagrijverlichting en de koplampen heb ik ook nooit begrepen. Zo krijgt de auto twee “gezichten” als het ware, en lijkt het eigenlijk nergens op. De Juke heeft dat ook bijvoorbeeld…
@carmasterr: pareidolie is a bitch ja ;).
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Leuke auto dit. jammer v/d achterlichten in de bumper, armoedig.
@Autoblog Honda C-HR??
Jullie bedoelen de Toyota C-HR.
@marknauta: yep:) is inmiddels gefixt!
Een hoop plastic fantastic. Jammer van de verder leuke auto.
Ik vind het nog best een leuk autootje geworden. Dat plastic dat van de wielkasten doorloopt naar de verlichting vind ik wel geinig bedacht. De splitsing van de koplampen vind ik ook goed gelukt, net als de Citroëns krijgt hij hierdoor een wat stoerdere uitstraling. Het enige waar ik niet zo’n fan van ben, is die koelstrook tussen de dagrijverlichting. Ik denk dat het mooier was geweest als ze die hadden weggelaten of de grille iets hoger hadden gemaakt.
Ik vind het een leuke auto. Maar ik hou ook wel van cross-overs .
Ziet er niet onaardig uit