Tegenwoordig heb je slechts twee Santa Fe’s nodig om een voetbalelftal + twee reserves en een verzorger naar de plaatselijke voetbaltoko te brengen. In Californië debuteerde hij zojuist.
De reguliere Santa Fe kwam laatst al tot ons, nu is ook de zevenzitter officieel geworpen. Vooral bedoelt om soccermoms in de VS te bekoren (hij komt dan ook in 50 tinten grijs, denken we) maar Hyundai haalt hem ook naar Europa. In het voorjaar van 2013 kunnen we hem hier verwachten, en in de aanloop zullen er meer specificaties over de motoren vrijkomen.

De wielbasis van de zevenzitsversie groeide met 9,9 centimeter (2,8 meter). In zijn totaliteit groeide de mensenverplaatser 21,5 cm ten opzichte van de Santa Fe Sport. Ook in de breedte dijde hij uit, een goede 5 cm, en qua hoogte kwam er 10 centimeter bij. Ergo: genoeg ruimte voor een inklapbare achterbank. Optioneel zijn er ook twee captain chairs verkrijgbaar als vervanger van een zitrij.
Zoals gezegd, NL-specs blijven nog even uit, wel hebben de hoogtepunten van het USA-model voor je:
• Lambda II 3.3-liter GDI V6 engine with 290 horsepower
• Santa Fe is the only midsize CUV with a standard direct injection V6 engine
• Tow rated up to 5,000 pounds
• Active Cornering Control AWD system
• Driver Selectable Steering Mode (DSSM)
• All-new crossover architecture developed for families
• Fluidic Sculpture exterior design
• Hyundai designed and engineered six-speed automatic transmission
• Seven standard airbags
• Panoramic sunroof
• Heated rear seats and heated steering wheel
• Power driver and front passenger seats
• Seven passenger seating with 40:20:40 split folding second row bench seat or six passenger seating with second row captain’s chairs
• Sliding and reclining second row seating with cargo area release and 50:50 flat folding third row seats
• Standard Blue Link® – safety, service and infotainment telematics system
• Third generation navigation and audio multimedia systems with an available eight-inch display
• Power liftgate
• Santa Fe is 320 pounds lighter than the outgoing Veracruz and 239 pounds lighter than the all-new Nissan Pathfinder





ja maar dan moeten de achterste voetballers wel de grootte hebben van Messi of zo
@RazorHead: Ach, als je niet het lichaam van Messi hebt kun je toch net zo goed een andere sport uitzoeken..
Het is en blijft een Hyundai: een reden voor veel Europeanen om er niet 1 te kopen; of uit om uit schaamte na het kopen van eentje naar Noorwegen te emigreren of zo.
Maar voor de rest ziet het er goed uit. In een normaal land zonder CO2 bullshit zal de prijs ook nog eens erg aangenaam zijn.
@gregorius: ach ja. Met datzelfde probleem zitten Kia, Toyota, BMW, Renault, Audi en VW ook. Altijd is er wel iemand die de boel niet komt omdat het een “Koreaans, Japans, Beiers, Frans, fout, of nog fouter” merk is.
YES!!!!
mijn droom komt eindelijk uit!!
een 7 zits versie van de santa fe…
@mazdarx8: Was die er niet al gewoon bij het vorige model? Ik kan mij herrinneren dat ik nog op een 3de zitrij heb gezeten in een santa fe.
en nog een derde voor alle sporttassen!!
plus een derde voor de sporttassen
@wantthegreen: jij hebt wel heel veel sporttassen he?
Ziet er goed uit!
Óf ik ben dronken, óf ik zie sommige reacties in veelvoud…
OT: Mooie wagen! Ben benieuwd wat de meerprijs wordt voor de 2 zitplaatsen.
@gerwinw: Je bent dronken.
@gerwinw:
Neeh, je bent helaas niet dronken, mijn reactie stond er 3
keer :)
Blijft toch een rare natuurrampuitmelker.
Komt hier dan in plaats van de ix55 veronderstel ik…?
Veel “storm edge design” vind ik hier niet in terug, laat staan “design”.
@Carreza: In heel de wereld zal deze auto door het leven gaan als Santa Fe en in Europa als ix55 althans dat denk ik.
Ik verwijs je door naar netcarshow, Santa Fe als 3 verschillende uitvoeringen wel een beetje onduidelijk geef ik toe.
http://www.netcarshow.com/hyundai/
@agera: thx voor de link. Blijft toch wat onduidelijk, die naampolitiek bij Hyundai…
De “kleine” Santa Fe is ook verkrijgbaar met 7 zitplaatsen, dan kosten ze € 700,-. De langere Santa Fe zal ongeveer € 4000,- (grotendeels BPM) meer kosten.
Mooi ding trouwens! Hopelijk komt de 3.3 V6 ook naar Nederland.
Een moderne, niet al te dure, degelijke en lomp grote SUV. Hyundai kon wel eens een absolute winnaar in de US hebben.
Ik vind het echt een geslaagd model. Zowel vanbinnen als buiten. Erg mooi geworden.
Grill iets naar ondere door trekken en het had de opvolger va de Q7 kunnen zijn. Achterkant is net een Toyota.
Zijkant is gewoon een grote SUV.
NEXT….
We have a winner, again.Mooi bakkie hoor, een “eigen” versnellingsbak (auto) dat kunnen ook niet alle merken zeggen.En minder zwaar als de concurrentie en mooier (geen A4 design).Wat wil je nog meer?
@norge: In ieder geval, geen Hyundai.
@norge:
Uhhh, een tweezitter?
@jrk68:
@norge: is dit dat dezelfde automaat als uit de nieuwe Kia Sorrento? Ik heb en week met dat ding moeten rijden en had m uit wanhoop bijna in een greppel geparkeerd. Wat een kutbak zit daarin! Het deed mij denken aan de automaat die in een 1990-ish Honda Prelude van mijn opa lag. Elke versnellings wissel is een stoot!
Hang dan maar een ZF product erin!
(Ok, het was niet zo erg als de bak van de nieuwste Mustang! Dat was gewoon een grap!)
Wat een gepiep weer. Hyundai speelt blijkbaar beter in op de vraag wat klanten willen dan de Europese autofabrikanten gezien hun enorme succes! Wat ik mij met dit soort zevenzitters wel altijd af vraag is wat er gebeurt als een internettende of film kijkende of maaltijd etende vrachtwagenchauffeur bij zo’n auto naar binnen rijdt. Die hoofdsteunen zitten wel behoorlijk dicht tegen de achterruit aan…..