• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ID.3- en ID.4-rijders kunnen zich eindelijk Tesla-rijder voelen

Auteur: machielvdd, gepost 13 september 2021 om 17:52 – 27 Reacties

De ID.3 en ID.4 moesten het eerst nog zonder Over-the-air-updates doen, maar nu is Volkswagen eindelijk zover.

De ID.3 en ID.4 moesten het eerst nog zonder Over-the-air-updates doen, maar nu is Volkswagen eindelijk zover.

Dat je auto de volgende ochtend opeens meer kan dan de avond ervoor: een jaar of tien geleden klonk dit nog heel futuristisch. Vandaag de dag is het echter de realiteit. Althans, als je Tesla-rijder bent. Er volgen echter steeds meer merken. Ook Volkswagen, een van de grootste rivalen van Tesla op EV-gebied is nu zover.

Nu kan het zijn dat je als trotse ID.3-bezitter maanden geleden al de eerste Over-the-air update hebt gehad. In juli begon Volkswagen namelijk met de leden van de ‘First Movers Club’. In Nederland ging het echter maar om zo’n 280 man. Daarnaast was deze update nog niet voor de ID.4 beschikbaar.

Vanaf vandaag is dat echter anders: de Over-the-air-updates zijn nu voor álle Volkswagen ID.3- en ID.4-rijders beschikbaar. First Mover of geen First Mover. De eerste update is ‘ID Software 2.3.’ Dit is de update die de leden van de Vroege Vogel-club al in juli kregen.

Wat houdt deze update precies in? Nou, het ID.Light (de lichtbalk die onder voorruit zit) biedt nu bijvoorbeeld “intuïtieve ondersteuning” voor energiebesparend rijden. Dat had je vast niet gemist, maar wie weet rijdt je straks opeens een stuk efficiënter. Waar je wellicht meer aan hebt: de camera herkent nu sneller motorrijders en andere weggebruikers. En zo zijn er nog wat kleine verbeteringen her en der.

Dergelijke updates zullen er dus regelmatig komen. Ongeveer elke twaalf weken, aldus Volkswagen. Dat komt dus neer op vier keer per jaar. We hebben het dan over de gratis updates. Daarnaast komen er uiteraard ook nog updates beschikbaar waar je wél de portemonnee voor moet trekken. Op termijn zou je op die manier ook verbeterde accuprestaties kunnen krijgen of gedeeltelijk autonoom rijden. Kortom: je kunt je steeds meer een Tesla-rijder voelen in je Volkswagen ID.3 of ID.4.

Ook interessant!

  • Tesla Model 3 verkoopt dubbel zo goed als ID.3 in Europa
  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ID3, ID4, Volkswagen

Vorig bericht: « Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
Volgend bericht: De voormalige snelste productieauto krijgt een make-over »

Lees Interacties

Reacties

  1. lars zegt

    13 september 2021 om 18:01

    Dan heb ik toch liever een Tesla dan een buggy vw

    Login om te reageren
    • mvdbosch zegt

      13 september 2021 om 20:52

      @lars: wat een lachertje…. om de 12 weken updates en dan mag je misschien nog betalen ook :D

      Login om te reageren
    • O plaat zegt

      13 september 2021 om 22:57

      Bij een Buggy VW denk ik aan dit https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-volkswagen-buggy-on-hold-72733

      Login om te reageren
  2. Charles Taycan 4S zegt

    13 september 2021 om 18:19

    Is idd handig die OTA updates!😉👍

    Login om te reageren
  3. wesley zegt

    13 september 2021 om 18:23

    Dan kan je auto de volgende ochtend dus ook slechter zijn, want updates zijn niet altijd beter: iPhones werden/worden ook niet altijd beter van de updates…

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      13 september 2021 om 18:35

      Zo da’s een oud verhaal zeg…. Je refereert aan een iPhone 6s update die om de batterij te sparen de performance iets terugbracht. Daar is Apple al vele jaren terug voor op de vingers getikt (terecht ook) . De algemene regel in softwareland is toch echt dat updates voor verbetering zorgen.

      Login om te reageren
      • koeberg zegt

        14 september 2021 om 16:27

        De algemene regel in softwareland is dat updates voor nieuwe functionaliteit zorgen. Krijgt je processor nog meer te doen en op een bepaald moment kan je oude hardware het gewoon niet meer bijbenen.

        Login om te reageren
      • wesley zegt

        15 september 2021 om 08:38

        Eerlijk gezegd refereerde ik aan de iPhone 3G, want het is niet enkel met een iPhone toestel gebeurd… gaat trouwens ook weleens mis bij Android. Vaak genoeg in nieuws geweest, dat een update voor problemen zorgde.

        Login om te reageren
  4. Bella Macchina zegt

    13 september 2021 om 18:29

    Verwacht dat het systeem vroeg of laat gehackt wordt en dat je Bitcoins mag bovenhalen voor de oplossing.

    Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      13 september 2021 om 18:35

      @bellamacchina Tesla biedt het al aan sinds 2012. Hoe vaak is dat “hack scenario” in de afgelopen 9 jaar voor gekomen ?

      Login om te reageren
    • Pascal zegt

      13 september 2021 om 18:36

      Staan je laptop, smartphone en smart tv ook al Bitcoins te minen dan? Die zijn immers ook permanent met internet verbonden.

      Login om te reageren
  5. Pascal zegt

    13 september 2021 om 18:37

    Slechts 9 jaar later dan Tesla: Welcome to the party VW! Nu al benieuwd welke toffe updates we gaan zien op dat kleine schermpje met die trage processor.

    Login om te reageren
    • macchina zegt

      13 september 2021 om 20:12

      @Pascal: of die voorruit vullende head up display met augmented reality. Ik vind tesla geweldig, maar dat display icm head up is wel super gaaf gedaan van VW (had het laatst in een Audi Q4, ga er vanuit dat het praktisch hetzelfde is bij VW).

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        13 september 2021 om 20:46

        @macchina absoluut mee eens, een heads-up display is precies wat er nog mist in de Model 3/Y.

        Login om te reageren
  6. MarcoM zegt

    13 september 2021 om 19:35

    Voor mij geen VW meer, genoeg motor ellende gehad met de T5 bus, met 180.000 km motor versleten en voor die tijd al mega olie verbruik, 1 tot 1,5 liter op 1000 km, dat was binnen de tolerantie zei men. Ja dat is geen EV, maar voordat ik mij weer begin te ergeren aan het merk, laat ik het hierbij.

    Login om te reageren
  7. eelco74 zegt

    13 september 2021 om 19:45

    Bij het lezen van de kop dacht ik even dat bij de ID modellen de auto tesliaans in elkaar gezet zou zijn en dat fabrieks-af geen enkele deur netjes afgehangen werd.

    Login om te reageren
    • mt03 zegt

      13 september 2021 om 20:58

      @eelco74: dat zeg je nu. Maar ik moet zeggen dat er al aardig wat begint te rammelen in m’n id3 zoals deurpanelen en dakhemel. Ik heb ook een Tesla. Gek genoeg geen rammel. Maar trouwens ook geen rare naden. Dus ja praktijk versus napapegaaien

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        13 september 2021 om 21:06

        Zelfde verhaal hier. In m’n BMW F30 had ik rammeltjes, technische en elektrische problemen. Verder heerlijke auto, daar niet van. Maar m’n Model 3 is net zo’n “uitzondering” als de jouwe. Gewoon nette carrosserie naden, het interieur zit buitengewoon strak in elkaar en er is nergens een piepje of kraakje te bekennen. Het enige wat ik aan de hele auto heb kunnen ontdekken is een rubbertje bij de passagiersdeur wat iets netter gemonteerd had kunnen worden.

        Login om te reageren
        • piston zegt

          13 september 2021 om 23:12

          Nooit 1 probleem gehad in mijn 25-jarige BMW carrière. Met Tesla 3 daarentegen… niet uitklappende buitenspiegels, afwerking van A-stijl dat er afvalt, rammelgeluiden in het dashboard, piepgeluiden in middenconsole, radio die soms pas na 5 minuten werkt, enz.. Ellendige bak dus

          Login om te reageren
          • Pascal zegt

            13 september 2021 om 23:32

            Dan heb je helaas een maandagmorgen model te pakken. Bij BMW heb je dan wel mazzel tot nu toe. De problemen die ik met de pingelsensor in de F30 had, en de losse kettingspanners en het kapotte vliegwiel van de dieselmotor in de E87 bij BMW, waren destijds welbekende issues. (desondanks ben ik nog steeds BMW-fan, maar dat geheel terzijde)

            Login om te reageren
            • Sempiternal zegt

              14 september 2021 om 09:11

              @pascal vergeet die interieurdelen niet. Kraakte als de neten bij koud weer.

              Login om te reageren
          • autorijdert zegt

            16 september 2021 om 16:04

            Dat soort problemen heb ik bij spliksplinternieuwe Mercedessen gezien.

            Dus niet echt veelzeggend.

            Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        14 september 2021 om 08:20

        @mt03 Same here. 0 problemen. 0 kraakjes. 100% tevreden

        Login om te reageren
  8. wimof zegt

    14 september 2021 om 13:46

    Ik denk dat een VW koper helemaal geen Tesla wil, mijzelf voorop.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      14 september 2021 om 20:17

      Hangt mij bij dat je hier weleens vertelde dat je zelf in de automotive werkzaam bent, was het niet zelfs voor VAG? Zo ja, dan is je mening natuurlijk prima, alleen niet geheel ongekleurd.

      Login om te reageren
  9. misterBo zegt

    14 september 2021 om 15:58

    maak het nu niet te spannend…ik heb een Model D gehad en de updates variëren van verandering van lettertype tot andere schermindeling. Veel journalisten willen het doen voorkomen “of je ineens een andere auto hebt” …..dat valt allemaal wel mee

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      14 september 2021 om 16:25

      Met de Model 3 heb ik inmiddels meer PK’s, meer range, nieuwe apps, nieuwe functies, verbeteringen van bestaande functies en vele autopilot updates achter de rug binnen 2 jaar tijd. “ineens een hele andere auto” is inderdaad een beetje overdreven, maar er gebeurt genoeg!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North