• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ

Auteur: machielvdd, gepost 13 mei 2021 om 14:07 – 11 Reacties

De Volkswagen ID.BUZZ wordt nog hipper, want je hoeft straks ook niet meer te sturen.

De ID.BUZZ: jullie kennen ‘m vast nog wel. Dit was de meest karaktervolle van de reeks ID concepts waarmee de Duitsers op de proppen kwamen. De ID.BUZZ is niet de eerste concept car die geïnspireerd is op de Microbus. Toch is er dit keer een belangrijk verschil: de ID.BUZZ gaat daadwerkelijk in productie.

De ID.BUZZ komt als elektrisch busje waarbij je gewoon zelf het roer in handen hebt, maar daar blijft het niet bij. Volkswagen werkt ook aan een volledig autonome variant. Volgens de Duitsers is een busje een logische eerste stap om te beginnen met autonoom vervoer.

Volkswagen laat er geen gras over groeien: er wordt dit jaar al gestart met het testen van de autonome ID.BUZZ. De zelfrijdende busjes zullen deze zomer de omgeving van München onveilig gaan maken.

autonome Volkswagen ID.BUZZ

Het is de bedoeling dat de autonome ID.BUZZ op niveau vier (het één na hoogste niveau dus) autonoom gaat rijden. Daarvoor wordt een combinatie van lidar, radar en camera’s in gezet. Hoe deze autonome versie van de ID.BUZZ er ongeveer uit komt te zien toont Volkswagen op de bovenstaande schets.

Vanaf 2025 moeten de autonome ID.BUZZ-jes daadwerkelijk ingezet gaan worden. Dat zal nog niet op grote schaal gebeuren, maar in een aantal geselecteerde steden. De autonome busjes zullen ingezet worden door MOIA, een Duits bedrijf dat zich bezighoudt met deelauto’s. Niet geheel toevallig is MOIA een dochteronderneming van Volkswagen.

Mocht je meer geïnteresseerd zijn in een ID.BUZZ die je zelf kunt besturen: die komt er ook zeker. De normale ID.BUZZ gaat volgend jaar in productie.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Ambulance van de toekomst is hip en zelfrijdend
  • Volkswagen ID. Buzz AD neemt het werk uit handen
    Volkswagen ID Buzz AD neemt het werk uit handen
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, Elektrisch, ID-Buzz, Volkswagen

Vorig bericht: « Komt er eindelijk een écht lichte elektrische auto?
Volgend bericht: Red Bull moet ‘flexibele achtervleugel’ aanpassen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pascal zegt

    13 mei 2021 om 14:25

    Het feit dat er Lidar, én radar, én camera’s nodig zijn, én dat het busje dan nog steeds alleen in geselecteerde steden kan rijden en dat dit pas vanaf 2025 mogelijk gaat zijn, maakt wel even pijnlijk duidelijk waar Volkswagen ongeveer staat in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 mei 2021 om 14:56

      @Pascal: ik denk dat wet- en regelgeving hierbij eerder de belemmerende factor zijn dan de stand van de techniek.

      Ik vind dit trouwens een van de meest geslaagde van alle EV’s die er op de markt gaan komen.

      Login om te reageren
    • 911targa zegt

      13 mei 2021 om 20:17

      Cameraatje installeren, zeggen dat het veilig is en GAAAAN met die banaan is i.d.d. een betere instelling.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        14 mei 2021 om 10:09

        @911targa: deze camera’s hebben inmiddels wel traditionele regen en lichtsensor vervangen terwijl andere merken liever beide implementeren en nu zijn ze ook de radar (ACC) aan het weg laten vanwege de camera’s. Dit is nog niets eens het mooiste aan de techniek maar dat is dat het systeem overal werkt omdat het gebruik maakt van dezelfde input als mensen. Lidar icm HD maps is kansloos bij wegwerkzaamheden.

        Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      13 mei 2021 om 20:22

      @Pascal: tja, volkswagen test het systeem gewoon voordat men het verkoopt. Dat is bij een niet nader te noemen merk wel anders. Daar zijn de berijders gewoon de testpiloten.

      Login om te reageren
  2. 911targa zegt

    13 mei 2021 om 15:29

    Geweldig ontwerp, praktisch: laat maar komen!

    Login om te reageren
  3. alfapeter zegt

    13 mei 2021 om 18:26

    Ik weet niet of de combinatie van een beperkte kreukelzone en autonoom rijden hier populair gaat zijn.

    Login om te reageren
    • 911targa zegt

      13 mei 2021 om 20:15

      @alfapeter: als de auto autonoom rijdt, ga je toch lekker op de achterste rij zitten? Vooral niet zelf gaan sturen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        14 mei 2021 om 07:27

        Aan de achterkant hebben auto’s niet echt een kreukelzone (nee, je kofferbak werkt niet zo) en als een autonoom voertuig plotseling onverwacht remt (phantom braking) dan zit je toch liever helemaal midden in.

        Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    13 mei 2021 om 22:11

    Begint nu met testen……..

    Velen gingen u voor.

    Login om te reageren
  5. LaCotse zegt

    14 mei 2021 om 11:19

    Als we wereldwijd nu eerst eens borden, belijning, en regels gaan uniformeren, begin desnoods per werelddeel, dan help je alle technieken iig al een stuk verder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North