Idioot scheurt met 121 km/u door Breda, is de sjaak

Auteur: , 66 Reacties

De spreekwoorden een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen en een gewaarschuwd man telt voor twee kennen we allemaal. Bijna allemaal dan. Sommige mensen leren het ook nooit.

De bewuste weg

Gisteravond knalde een 55-jarige bestuurder met 121 km/u (na correctie!) over de Kapittelweg in Breda. Hoewel het stukje asfalt voor een gedeelte een tweebaansweg betreft, geldt er een maximumsnelheid van 50 km/u. Dit weerhield een automobilist uit Bavel er niet van om meer dan de dubbel toegestane snelheid aan te tikken.

Toevallig was er op dat moment een lasercontrole gaande, waarna de man gelijk staande kon worden houden. De bestuurder kon zijn roze pasje inleveren en de auto werd in beslag genomen. Na een check bleek dat de man in 2012 al eerder zijn rijbewijs kwijt was geraakt en een Educatieve Maatregel Gedrag- en Verkeer (EMG) cursus heeft doorlopen. Ondanks de prijzige maatregel is het licht nog niet gaan branden in zijn bovenkamer. Maar dat schijnt vaker te gebeuren. Schaar + pasje = knip, wat mij betreft.

Foto: de Kapittelweg te Breda, via Google Streetview.



66 reacties

Een nogal brede lange rechte baan met twee rijstroken, gescheiden fietspad en weinig obstakels precies. 50 km per uur is dan wel heeeel traag.
@humpyourdog: 120km/u is daar dan ook wel heel hard.
@thijsj: Ik rijd er elke dag overheen, de daaropvolgende weg is 70, en er is daar nergens iets dat aangeeft dat die weg wel 50 is. Gemiddelde snelheid die daar zo’n beetje word gereden tjjdens de spits ligt daar al ver boven.
@humpyourdog: Precies. Dan kan je inderdaad beter gewoon 121km/h rijden. Ik bedoel, iemand die er al een keer voor gepakt is kan vast goed inschatten of dat kan. Veel beter dan een wegbeheerder bijvoorbeeld. T’is in de bebouwde kom en 50km/h. Al is het 5 baans zonder fietspaden, 121km/h na correctie is gewoon totaal van de pot gerukt.
@e34m5touring: er zijn zat plekken te bedenken waar 50 gewoon nergens op slaat (of soms 30). Dit lijkt een van die plekken. Ofwel de weg aanpassen naar een echte 50 weg ofwel de vmax omhoog gooien naar 70, maar dit halve gedoe slaat ook nergens op.

Overigens is 121 toch echt wel veel te hard, dat lijkt me buiten discussie te staan.
@lekbak: En dat mag jij vinden. Blijkbaar ziet de wegbeheerder dat toch anders. En dan is ruim 70km/h overschrijding gewoon van de zotte. Dit is bebouwde kom, snap best dat ze daar geen 70 van maken. Gezien het fietspad en de wijk aan de overkant van de weg zul je hier best wat afslaand verkeer hebben. Als er iemand oversteekt of afslaat ga je dat niet meer goedremmen met die snelheid.
@E34M5Touring: Vaak worden deze wegen beheerd door de gemeente. Dan is het een kwestie van geld of gemakzucht dat ze niet passend worden gemaakt. Heel vaak wil de politie zelfs niet eens controleren op dergelijke wegen. Nou is dat laatste hier overduidelijk niet aan de orde. Maar de weg aanpassen naar een weg die wel 50 stimuleert zal hier absoluut een goed idee zijn.
@lekbak: Waarom moet de weg aangepast worden? Waarom hoeft de bestuurder zich niet aan te passen aan de borden die er staan?
@rhellema: de bestuurder moet zich ook aanpassen aan de geldende snelheid. Maar de weg dient ook passend te zijn voor de borden. De maximum snelheid is er uiteraard voor de veiligheid. Een passende weg is veel veiliger dan een bord plaatsen met lagere snelheid. Immers zijn mensen nog steeds mensen en geen robots. Daarom hebben wij passende stimulans nodig om ons ook aan dat maximum te houden. Doe je dat niet dan gaan mensen structureel te hard rijden, veelal onbewust. Rijden gaat immers nog steeds meestal op gevoel.

Je kunt wel heel streng gaan controleren maar dat is geen oplossing, dat is symptoombestrijding. De oplossing is een passende weg. Gelukkig hebben de wegbeheerders dat in Nederland massaal gedaan in het verleden en daar zijn de wegen een heel stuk veiliger van geworden. Nu deze weg nog.
@lekbak: Mooi verhaal. Dus omdat jij het ‘gevoel’ hebt dat je daar harder mag kan de wegbeheerder de weg gaan aanpassen…. Te grappig altijd dit soort berichten op autoblog. Als een drankridder iemand dood rijdt is de wereld te klein…. Maar dit soort berichten, ach kan makkelijk…. De weg is gewoon verkeerd….
@e34m5touring: beter lezen. En beter nadenken!

Ik keur dit beslist niet goed!

Graaf nou eens in je geheugen en bedenk hoe de wegen er 20 jaar geleden uit zagen. Ze hebben sinds die tijd de wegen heel veel veiliger gemaakt door de wegen aan te passen aan de maximum geldende snelheid. Het is niet zo dat ik dit zelf verzin, er worden een hoop onderzoeken naar gedaan. Als zelfs de richting van de pijl op verkeersborden aangepast worden voor de doorstroming kan je zelf ook bedenken wat voor effecten het kan geven de weg anders in te richten.

Je kunt ook je kop in het zand steken en heel luid roepen dat regels regels zijn en daarom geen oog hebben voor verbeteringen.
@lekbak: Blijkbaar ziet de wegbeheerder dat anders, en als ik de comments van @ardonjr en @raym lees, die daar blijkbaar wonen heeft het weldegelijk zin dat het daar 50 is (onoverzichtelijk stuk met een spoorovergang, school en div stoplichten net na dat onoverzichtelijke punt). En ja, wellicht is de weg veiliger dan 20j geleden. Maar 20j geleden was bijv. Whatsapp niet iets om voor te sterven, gezien het enorme aantal fietsers dat nu wel moedwillig dat risico neemt nu blijkbaar wel. Bovendien is de verkeersdrukte flink toegenomen sindsdien.
@lekbak: nee, want meneer wil nog steeds 71 kmp/u te hard racen. dus van 50 naar 70 betekent dat meneer 141 gaat rijden en niet 121, waardoor het dus nog gevaarlijker wordt.
@lekbak: er wonen ook nog mensen daar achter zo te zien. Dus met een verhoging naar 70 zal ook het lawaai toenemen. Daarnaast zal die 20 km/U verhoging je echt wel 20 seconden schelen… poe poe
@e34m5touring: ik zeg nergens dat 121 ok is, maar 50 is gewoon belachelijk. Er staat ‘gisteravond’, kan dus 23 uur ofzo zijn, lijkt mij 90 wel een ok snelheid op het plaatje af te gaan mits je aandachtig bent.
Even voor de leut dezelfde redenering als jij volgen: dus jij vindt dat je er maximum 50 mag? Hoe is dat, je overal aan de snelheid houden in een e34m5? Lijkt me een zware vorm van masochisme.
@humpyourdog: Nee hoor is gewoon zelfbeheersing. Ik rijd in de bebouwde kom namelijk nooit te hard. Want dankzij oordopjes en whatsapp is de kans dat je iemand dood rijdt gewoon veel te groot. En dan zeg je doodleuk, 90 kan wel mits je de aandacht dr bij hebt. Weet niet of je wel eens op de weg zit maar een overgroot deel van de weggebruikers is totaal ergens anders mee bezig. Die rijden met ingeklapte spiegels, midden in de nacht met enkel dagrijverlichting etc etc. 90km/h in een bewoond gebied met fietspaden is gewoon veel te gek. Als daar s’avonds iemand oversteekt om de hond uit te laten verwacht diegene niet dat men daar met 90 aankomt. Laat staan met 121 (dat is gewoon snelwegsnelheid in de bebouwde kom). En dan kan je wel een beetje toespelen dat ik de moraalridder uithang maar ik heb van redelijk dichtbij mogen meemaken wat de nasleep van zoiets kan zijn (die reed nog harder, zeker 140 volgens politierapport, ook in de bebouwde kom). Dat gun je niemand hoor.
@E34M5Touring: Ja, ik kom wel eens op de weg en ik ervaar dat het ’s avonds laat en ’s nachts best een stukje harder kan zonder dat het dan over komt alsof je aan het racen bent. Ikzelf rij ook nooit te snel in de bebouwde kom, maar dan wel écht in een bebouwde kom, dat is voor mij een relatief smalle baan met volop hindernissen zoals kruisingen, zebrapaden, verkeerslichten,… geen kaarsrecht goed verlicht stuk weg met twee rijstroken en een gescheiden fietspad zonder zebrapaden of oversteekmogelijkheden.
Maar goed, ik ken de omgeving daar enkel van op het plaatje, dus echt met grondige kennis van zaken kan ik er niet over discussiëren zoals ik al aan gaf.
@humpyourdog: ik ken de situatie daar zelf niet maar 50 lijkt wel langzaam. Echter is 80 voor het gevoel al heel anders en 121 is gewoon veel en veel te hard. Dan kan je echt niet meer reageren op een bijzondere situatie.
@lekbak: Het kan prima op dat stuk weg, al is dat maar 400 meter lang, daarna ritst de weg en is 50 logisch. De weg waar hij van afkomt, is wel een 70 weg, dus die snellere gang kan er makkelijk in blijven zitten dat eerste stuk. Maar 121 km/h is inderdaad wel echt debiel hard.
@humpyourdog: heeft met de verkeerssituatie daar te maken, des al niet te min rijden er veel mensen daar te hard.
@humpyourdog: dit is binnen de bebouwde kom. Weg heeft meerdere zijstraten die naar woonwijk gaan en ligt langs een school. Dus zo gek is 50 niet.
@humpyourdog: ik ken de situatie daar en op sommige stukken is 50 traag, je zou er 80 verwachten. Richting nieuwe ginneke (meer centrum) is die 50 wel weer gerechtvaardigd.
@humpyourdog: Daar heb je absoluut een punt. De bestuurder in kwestie zal hier wel bekend zijn, maar ik denk dat hij gewoon in algemene zin de weg als een circuit ziet. Persoonlijk hou ik me altijd netjes aan de snelheid, maar hier in het zuiden maak je vaak genoeg mee dat er belgen of duitsers zich er niet bewust van zijn dat ze 80 mogen rijden, of ergens 70 denken te kunnen rijden waar het 50 is. En ja dat is dan net zo’n weg die uitnodigt om eens het gaspedaal te vloeren, maar nog geen 50 meter naast de weg ligt langs het gehele tracé een woonwijk. Er zijn gewoonweg heel veel factoren waar men rekening mee dient te houden, je kan niet op een extreme gaan zitten als er maar 5% van de bestuurders daar raad mee weet. Toevallig ben ik mij op mijn opleiding aan het specialiseren in deze richting, en kan je daaruit al zeggen dat dit soort situaties niet zal veranderen. Iedereen ergert zich wel eens groen en geel aan een andere bestuurder of een bepaalde verkeerssituatie, vaak genoeg kan het gewoonweg niet anders. Situaties daargelaten die gewoonweg tegengesteld uitpakken dan hoe ze theoretisch uitgewerkt zijn.
@humpyourdog: ik heb daar zelf net ook even de 120 aangetikt
@mb10: Gefeliciteerd!
@caferacer: dankjewel krijg ik toch nog waardering voor mijn werk
@mb10: haha
Je zult zien als net daar die fietser overstak zoals die jongen en dat meisje laatst, dat vergeef je jezelf toch nooit.
@granlusso: er is geen reden om op die weg over te steken. Bij dat ongeluk van laatst in Ermelo was dat ook niet nodig, ik kan het zelf weten want ik woon er. 120 is natuurlijk te overdreven maar 50 is weer het andere uiterste.
@maseratizzzzzzzz: Is ook zo, maar als je 120+ rijdt, mag je daar wel aan denken wat mij betreft.
@granlusso: Het is wel heel onlogisch dat er daar een fietser oversteekt.
Als het inderdaad de weg zoals op de foto boven betreft slaat 50km/H nergens op.
Uiteraard valt wat krom is niet recht te lullen en moet die vent een rijverbod krijgen, maarrrrrrr… er zijn voldoende wegen in NL die hierop lijken waar je wel 80-100 mag rijden. (Denk aan zeeland) en zelfs hier in de buurt (Rotterdam) zijn er genoeg.

Wellicht een idee voor de wegbeheerders om de snelheidslimiet te verhogen naar normale maatstaven (70km/H oid).

Voor de meneer ik kwestie, zoek een goede fiets uit en begeef je daar voortaan op, is goed voor de bloeddruk
@eetvlagetmoney: het is daar inderdaad tweebaans, heeft met de verkeerssituatie daar te maken. Is ook maar een kort stuk vanuit de stad naar de noordelijke rondweg, deze is daar in tegen wel 70
@eetvlagetmoney: De reden dat de weg daar slechts 50 km/u is is vrij makkelijk en logisch te verklaren. Het is een kort stukje weg welke over de spoorweg gaat. Ergo je gaat op dat stuk omhoog en hebt dus slecht zicht. Direct na (halverwege eigenlijk nog) de brug is er een afrit naar rechts een oversteekplaats en 10 meter verder nog een verkeerslicht. Het staat daar erg vaak stil rond die afslag (ivm verkeerslichten) Als je daar over de brug zou komen en er staat verkeer stil voor de afslag, dan is 70 veel te hard om aan te kunnen remmen. 50 is voor dat hele korte stuk een prima snelheid. Overigens heb ik dan ook nog niet gesproken over de naastliggende school en dus de vele scholieren die daar random oversteken. Vele stukken in Breda mogen inderdaad harder (en kunnen dat ook) maar dit stuk is daar niet een van.
(ben zelf inwoner van Breda en rijd dat stukje regelmatig)
@ardonjr: fijn dat je die zogenaamde professionals hier even hebt uitgelegd dat de wegbeheerders weldegelijk gewoon hun werk goed uitvoeren.

@eetvlagetmoney: Op die manier kan je een hoop wegen opnoemen.
Wat je dan van de gemeente/politie zou moeten verwachten is dat ze gaan flitsen op een plek waar het wel gevaarlijk is; en dit soort wegen op een rustig moment niet gaat laseren.
@gregorius: je ziet het, het is dus nuttig geweest om daar te laseren
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

De beste man is een dikke idioot, hem een ezel noemen is een belediging voor een ezel.
Ik rij ook wel eens te hard door de bebouwde kom, maar ruim 70 km/h overschrijding? Daar durf ik niet eens aan te denken.
Voor altijd zijn rijbewijs afpakken, zo moeilijk is dat toch niet?
Vorige week in mijn dorp ook een jongen overleden door te rijden met alcohol en een véél te hoge snelheid. BMW lag letterlijk over midden… Ongelofelijk als je de foto’s ziet…
@rvds15: afgelopen vrijdagnacht een maat van me ook in polsbroek.
Ook (flink) te hard gereden, bestuurders gedeelte van de auto was vrijwel helemaal weg.
Hij is dan helaas ook niet meer met ons..
Bizar hoe snel het voorbij kan zijn
Even gegoogles op rijbewijs ingenomen. De 1e 5 hits zijn van bedrijfjes die je helpen je ingenomen rijbewijs terug te krijgen. Tis wat.
Ik kan het zo snel niet vinden maar weet iemand wanneer je rijbewijs definitief wordt ingevorderd? Als in kwijt, geen examen meer doen, ga niet langs start vanaf nu altijd met het ov?
ja hallo ik heb naar de foto van die straat gekeken en ik vindt dat wel kan. in duitsland kan je het dubbbele van 120 boeken op zo een weg dus 120 kan makelijk. verders niet echt slim of zo om je twee keer door de skotoe te laten pakken.
@e36thuglife: ik hoop dat jij geen rijbewijs hebt!
@e36thuglife: Op basis van de foto.. kan dat inderdaad. Op basis van de realiteit.. euh nee (zie mijn reactie ergens hierboven)
@e36thuglife: echt gast, praat even Nederlands man. Je bent geen Thug of een Gangster als je praat. Inhoudelijk gaan we het ook maar niet over je post hebben…
Dat is best hard. Ik kan me voorstellen dat je op zo`n weg rond de 70km/h rijd, en als het in de avond erg rustig is rond de 80 a 90km/h, maar 120 is wel een beetje dom.
Zo’n overschrijding is natuurlijk compleet gestoord. Wel vind ik dat er veel wegen zijn waar de maximumsnelheid niet in verhouding staat tot de inrichting van de weg door de wegbeheerder. Vaak rijden mensen hier onbedoeld (en ja onbewust) te hard. In plaats van daar dan frequent snelheidscontroles te houden, zou men natuurlijk ook kunnen zorgen dat de inrichting dusdanig is dat men niet (onbewust) te hard rijdt en het dus ook echt veiliger is. Maar dat gaat natuurlijk voorbij aan de daadwerkelijke en onbenoemde doelstellingen.
Als je even de moeite neemt om op google streetview of maps te kijken, zal je erg snel constateren dat dit gewoon een 50 km weg is. Rotondes, kruisingen, oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers, en gewoon binnen de bebouwde kom…
Ze zeggen er ook nooit bij in wat voor auto. Misschien reedt die wel in een LaFerrari en rook die even aan het gas weg pas….
– Veel wegen waar de maximum snelheid niet in verhouding staat tot de weginrichting
– Vaak die slome duikelaar die niet naar rechts wil
– Of die vrachtwagen die er maar net, of net niet voorbij kan kruipen
– En die sleurhut die hem zo maar voor je naar links pleurt

Eigenlijk is alle tijdverlies door bovenstaande rijdende chicanes en andere obstakels te verwaarlozen op een mensenleven en is je druk maken erover het gewoon niet waard.

Ik weet het, het lukt mij lang niet altijd !

En haast is ook iets wat je tegenwoordig niet meer hoeft te hebben, het wekt alleen maar onnodige irritatie op!
Want uiteindelijk heeft deze 120 mijnheer ontieglijk veel tijd verloren met al het geneuzel om maar over het zonde geld te zwijgen en mag de man nu niet rijden.

In Brabant zouden ze zeggen : Wie is hier de snackbar !
@desjonnies:
Ja Sjonnie, maar hou het toch bij die irritaties! Vervloek die ambtenaar gewoon nog een keer, die die ene 30km zone nodig vond. Scheldt die slome bejaarde gewoon nog een keer uit, met zijn sleurhut. Verdom die trucker gewoon nog een keer, met zijn strontvervelende inhaalactie. Steek je middelvinger gewoon nog een keer op naar die Toyota rijder op de linkerbaan.

Doe dat gewoon. Blijf het doen. Irriteer je mateloos. Maar hou het daarbij.

Want ik gun niemand het beeld van een BMW 5 achterin de kofferbak van een Twingo. Met het geluid van eerst krijsende banden, dan een knal en dan die schreeuwende vrouw in haar Twingo. Van ondraaglijke pijn. (binnen de bebouwde kom, BMW 60km te hard, Twingootje kwam uit parkeerhaven)

Want ik gun niemand dan nachtelijke telefoontje. Van je neefje die met een traumaheli is afgevoerd. Omdat hij zich met een maatje om een betonblok heeft gevouwen. (op een 80 weg, 45km te hard, even het nieuwe autootje testen)

Want ik gun niemand elke dag ongemak en pijn in zijn rug. Zoals mijn oom, vanaf zijn 25ste levensjaar. (achterop geknald, terwijl hij netjes stond te wachten voor het rode licht, minstens 30km te hard, ABS bestond nog niet, kreukelzones ook niet in een Kever)

Want ik gun niemand dat geluid en beeld in je geheugen gegrift. Ik gun niemand dat nachtelijke telefoontje. Ik gun niemand zijn hele leven pijn en ongemak. En misschien is dit wel veel te persoonlijk om op het internet te pleuren, maar ik heb het toch gedaan. Misschien loop ik hier wel tegen een muur te praten, maar mensen: alsjeblieft, hou je gewoon aan de regeltjes! Helemaal binnen de stadsgrenzen. Doe het voor jezelf. En voor je medemens!
Op die weg rijden de meeste veel te hard, 70 zou een betere max zijn.
Vlakbij een woonwijk, heeft de max snelheid dan ook niet met de geluidshinder te maken?
Valt toch wel mee? Ik geef ook wel eens iets te veel gas. Het is niet in een woonwijk/30zone?
@clarkson:
Kom, 120 binnen de bebouwde kom doe je niet.
Iedereen rijdt wel eens 120 waar je 70 mag bijvoorbeeld. Hier in Zwolle heb je genoeg plekken waar dat makkelijk kan
@joostvd:
Ik heb nog nooit 50km per uur boven de maximum toegestane snelheid gereden. Laat staan dat ik de behoefte gehad heb.

Maar goed, ieder zijn ‘hobby’. Beloof je alleen wel dat je niet gaat zitten miepen, niet één woord he, als ze je roze pasje doormidden knippen?
@Rob: als ze dat doen is het ook mijn eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast zal ik dit echter alleen doen wanneer er niemand anders op de weg is
@joostvd:
Mooi.

Maar een tip he; hou je binnen de stadsgrenzen gewoon aan de regeltjes die gesteld worden. Ja, die 30km/u te pas en te onpas zijn ruk. Ja, het kan allemaal soms wel wat rapper. Maar alsjeblief, doe zoals meneer de wetgever het graag wil binnen de bebouwde kom. Gewoon, uit fatsoen. Voor al die andere mensen die daar wonen, lopen, rijden. Ook al zijn ze er op dat moment niet….
@Rob: Of lijken ze er niet te zijn… want als ze er dan opeens wèl zijn ben je te laat!
Jammer dat deze meneer meteen als volstrekte idioot wordt neer gezet! Ik rij zelf vaak op deze plek en toegegeven, 120 is hard, maar niet idioot of enigzins levensgevaarlijk! Daarnaast weet je niet in wat voor auto het geweest is. 120 kmh in een mercedes-amg is (qua remkracht, en meters nodig om deze snelheid te bereiken) net zo hard als 50 kmh rijden in een fiat 500!
@knarf1995:
Ja. En met een Bugatti mag je daar zeker 250 km/u rijden? Man man man….

Ik zou je iets zeggen: je hebt helemaal niks aan je kekke AMG remmen als je jezelf achterin de Toyota Aygo van een huismoedertje boort. Helemaal niks zeg ik je.

De openbare weg is geen racebaan. Zo moeilijk is dat toch niet om dat te onthouden? We moeten er met ons allen op rijden, op die weg. Niet alleen jij! Nee. Wij. Ik. Jij. Dat huismoedertje. Onthou dat nu gewoon. Ik vind iedereen die het nodig vind om 121 (honderd-één-en-twintig!) kilometers per uur binnen de bebouwde kom (!) te blazen een asociale tokkie. Echt, je bent dan een onfatsoenlijk mens. Niet meer, misschien wel minder. Met je AMG remmetjes………..
Sinds wanneer zijn we bij autoblog het braafste jongentje van de klas?? Ik heb jullie ook wel eens een auto de sporen zien geven waar je 50 mocht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).