Waarom ik mijn BMW M3 heb verkocht

Auteur: , 84 Reacties
M3

Ja, hij is zo goed als ze zeggen. Perfect is ‘ie niet.

Als er één auto de hemel ingeprezen wordt, dan is het de BMW M3 wel. Het maakt niet uit om welke generatie het gaat. Elk type heeft zo zijn voor- en nadelen, maar elke type heeft ook zijn eigen magische troef. Het jeukte een tijdje om een M3 te kopen en dan specifiek de E9X generatie met V8. Ik reed een BMW E90 330i met de zes-in-lijn en wilde graag, na jaren de auto met plezier te hebben gereden, iets anders. Enkele eisen waren achterwielaandrijving, iets speciaals en voldoende vermogen. Niet heel verrassend bleef ik bij BMW en werd het de M3. Het was geen teleurstelling.

Zoektocht en aanschaf
Ik had een aantal eisen voor mezelf opgesteld waaraan mijn M3 moest voldoen. Zo wilde ik het carbon dak. Dat was een absolute must. De sedan viel hierdoor af en de lijnen van de E93 (cabriolet) vond ik sowieso geen gezicht. Het moest dus een E92 worden. Verder moest de auto een handbak zijn. De M3 werd ook geleverd met een zeer prettige DCT-automaat. Er is weinig op deze bak aan te merken, maar het was voor mij te ‘saai’. Ik kocht de M3 als tweede auto en de handbak in de M3 is werkelijk fantastisch. Bovendien staan de pedalen zeer gunstig voor het betere heel-and-toe werk, wat bevredigend aanvoelde en de rit een stuk leuker maakte. Yep, handbak dus. Een derde eis was de aanwezigheid van Electronic Damper Control (EDC). Ik had geen concrete plannen om de circuitheld te gaan uithangen, maar op buitenwegen en bij het strakkere stuurwerk maakt deze optie een groot verschil.

Ruim een jaar geleden was het zover. Ik had mijn (bijna) droom-M3, gevonden. Ik zeg bijna, want een tweedehands auto is nooit perfect. De auto was Jerez Schwarz van kleur (donkerblauw onder het zonlicht), had het carbon dak en een aftermarket uitlaatsysteem. Dit was geen must, wel een prettige bijkomstigheid. De standaard uitlaat van een M3 is wat lafjes en dat is op te lossen met een eenvoudige mod, echter als de auto al een aftermarket uitlaat heeft scheelt dat weer wat werk (en geld).

De uitlaat beschikte niet over een kleppensysteem, waardoor het geluid soms iets te hard was. Op de snelweg kon de sound gelukkig goed gedoseerd worden. Onoverkomelijk was de luide koude start. Dat vond ik nou juist zo leuk. Staand achter de auto kon je met een koude start geen normaal gesprek voeren. Rustig maar, ik had de auto in een garage staan en was de omgeving niet tot last. Bovendien was de M3 geen daily vervoersmiddel. Ik gebruikte de E92 puur voor de fun ritjes.

 
BMW M3 (E92)
Cilinderinhoud3999 cc
Vermogen309 kW / 420 pk
Koppel400 Nm @ 3900 t/pm
0-100 km/u4,8 seconden
Topsnelheid250 km/u (begrensd)
Normverbruik12,4 l/ 100km
CO2-uitstoot295 g/km
Nieuwprijs113.890 euro

Het daadwerkelijke bezit
Ik had nooit de intentie om de M3 lang in mijn bezit te hebben. Eén of twee jaar had ik voor ogen en het werd uiteindelijk een jaar. Na driekwart jaar werd de lol ook minder. Je gaat wennen aan het vermogen, de kracht en je leert stukje bij beetje de ins- en outs van de auto kennen. De eerste kraakjes in het ijs waren daar en de gedachte voor een verkoop doemde in mij op. Pas als ik een passagier in de auto had werd ik weer op mijn plek gezet. Oh ja, dit is een 420 pk beest met een V8 die jankt tot 8.300 t/pm.

De E92 M3 is een rappe auto. Onderin voelt de atmosferische V8 als een auto met zo’n 280 pk, maar als je eenmaal toeren maakt is het een ongetemde leeuw. Van de derde naar de vierde versnelling schakelen was één van de fijnste dingen om te doen. Bij het naderen van een bocht drie versnellingen terugschakelen terwijl je de remmen goed aanspreekt idem dito.

Geregeld kreeg ik te horen van vrienden en familie of alles wel goed met me was. Soms kwam ik met een bezwete en rode kop aan op een verjaardag. Ik voelde me prima. De M3 was een auto die me liet werken. Ik liet de airco bewust uit en deed altijd het raam een stukje open om het geluid van die achtcilinder optimaal te kunnen horen. Dat ik vervolgens als een bezweet varken op plaats van bestemming arriveerde nam ik voor lief.

Standaard is de M3 begrensd op 250 km/u en met het M Drivers Package loopt de heetste 3-serie 280 km/u. Mijn auto had geen begrenzer meer en dat heb ik uiteraard uitgeprobeerd op een mooie, doch koude zaterdagochtend in Duitsland. De teller gaf 314 km/u aan en toen was de koek ook echt op. Ik heb nooit een GPS-meting gedaan, maar om en nabij de 300 echte kilometers moet het wel geweest zijn. En 300 rijden in je eigen auto is toch een stukje gaver dan de persauto van een importeur of wanneer je een keer op de passagiersstoel zit in de snelle auto van een vriend of familielid. Filmpje!

M3

Koesteren
Geregeld hoorde ik allerlei spookverhalen over het onderhoud en de rijkosten van de E92 M3. Het was ‘gedurfd’ dat ik zo’n auto zou rijden, aldus sommigen. Toen ik de auto kocht heb ik direct de beruchte lagerschalen laten vervangen en een grote beurt laten uitvoeren. De rekening van ongeveer 2.000 euro voor een grote beurt vond ik wel meevallen. Later heb ik nooit iets aan de auto gehad. Het was dan ook wel een troetelkindje. Ik beleefde er net zoveel plezier aan om de auto te wassen en te stofzuigen, als te rijden. Na ongeveer 20 minuten rijden is de motor warm en kan het gas erop. Het warm rijden is erg belangrijk, zeker bij dit soort auto’s. In de winter kan het zelfs een halfuur duren voordat het blok goed op temperatuur is. Neem dit serieus, want je wilt zo’n auto niet ongewenst op z’n donder geven. Uiteindelijk kun je flink de sigaar zijn als er iets stuk gaat door eigen stommiteiten. Als ik de auto vijf jaar had gereden had ik ongetwijfeld een andere conclusie getrokken als het gaat om onderhoudsprijzen, dat geef ik ook toe. Het verbruik viel me enigszins mee. Ik had een gemiddelde van 12 l/100 km, wat ik persoonlijk niet schrikbarend veel vind voor een atmosferische 4.0 V8. Bovendien komt dat aardig overeen met de fabrieksopgave.

Wat beter kan
De M3 is geen perfecte auto. Verre van zelfs. Er zijn een aantal dingen die me tegenvallen voor een auto die nieuw meer dan 100.000 euro heeft gekost. Bijvoorbeeld in het interieur. De slijtage is aanzienlijk en voor een 10 jaar oude ‘BMW’ mag je beter verwachten. Ook zijn de stoelen niet geweldig. Naar mijn mening wat hard in de rug en ondanks het feit dat je ze wat zachter kunt afstellen wordt het nooit fantastisch. En dan de gordelaangevers. In ons occasionaankoopadvies komt het puntje al voorbij en inderdaad, die fucking dingen werken nooit.

Op motorisch vlak valt er weinig aan te merken. De V8 is een doorontwikkeling van de V10 en de meeste kwalen zijn er wel uit. Wanneer de auto altijd netjes wordt warm gereden en het onderhoud goed wordt uitgevoerd kun je een hoop plezier beleven aan dit blok. Mocht dat laatste niet gebeurd zijn dan kun je finaal aan de beurt komen. Op fora zijn genoeg verhalen van M3-eigenaren te vinden die spreken over rekeningen richting de 10.000 euro, omdat bijvoorbeeld de lagerschalen in de soep zijn gelopen.

Op het gebied van rijbeleving kan wel het een en ander verbeterd worden. De overbrenging bijvoorbeeld. In de tweede versnelling jankt ‘ie door naar meer dan honderd kilometer per uur. Een dijkweggetje rijden kan dus zonder te hoeven schakelen en dat brengt me bij het tweede puntje. Schakel je op datzelfde dijkweggetje wel naar de derde verzet, dan mis je het koppel onderin. Een atmosferische achtcilinder is onderin de toeren nu niet bepaald een kogelstoter zoals de huidige M3/M4 wel kan zijn. Aan de andere kant is het zeuren om te zeuren. Op een weg met leuke bochten in gebieden buiten Nederland komt de auto veel beter tot zijn recht.

M3

Afscheid
Uiteindelijk heb ik toch de beslissing genomen om de auto te verkopen. Dit was naar aanleiding van een combinatie van factoren. Zo ben ik onder meer actief op zoek naar een andere woning en begon ik de M3 steeds minder te rijden.

Als ik terugkijk op mijn tijd met de M3 ben ik een tevreden mens. Zelfs de zoektocht was een avontuur an sich. Samen met @willeme veel te vieze koffie drinken en bij M3’s kijken die achteraf drie keer niks blijken te zijn. Het was leuk, heb er veel lol aan beleefd en de uiteindelijk gekochte M3 was een betrouwbare vriend.

Het was mijn eerste kennismaking met een BMW M GmbH product, mijn eerste achtcilinder, mijn eerste sportcoupé. Ik kocht een auto waarvan iedere non-autoliefhebber me compleet voor gek verklaarde en het voelde geweldig. Daarmee is een droom uitgekomen en kan ik een vinkje zetten op de spreekwoordelijke checklist. What’s next? Voorlopig niets. Ik heb geen concrete droom voor ogen en dus lijkt het me goed om eens lekker te gaan sparen. Wel wil ik een ander merk proberen en dan maakt het me niet uit of iets Duits, Japans of Brits is, want verandering van spijs doet eten. Bye bye handgeschakelde wonderpracht, je was een feestje om te hebben.



84 reacties

Ik hoop deze droom ook waar te maken, de passie druipt er vanaf!
@bmw330ci:

als jouw nickname staat voor de E46 die jij bezit ..

dan kan je er bij BMW niet op vooruit gaan iig ..
@lincoln: aldus een hater, moveee!
@bmwfreak038: hmm. Er zijn wel meer mensen die vinden dat bij BMW de sweetspot de laatste jaren net onder de M modellen ligt.
Zeer mooi verhaal, verschrikkelijk jammer dat ze zo niet meer gemaakt worden.
Hij staat volgens mij bij SPBA voor de echte liefhebber. Mooi verhaal
@alpinafanb10: Staat er ook 1 met dezelfde specs bij poloccasions
Mooi verhaal! Zelf wil ik ooit een M3 e46 CS óf een ‘standaard’ M3 met handbak. Blijf die generatie nog het mooist vinden van allemaal. Heb ooit een keer deze e93 M3 Cabrio gereden. Erg leuk, vooral dat geluid! Maar vergeleken de e46 vind ik het interieur wat te simpel, kwalitatief ook niet erg mooi, zeker na een aantal jaar. Het leer wat BMW gebruikt ziet er gelijk zo verlapt uit als het onderstel van een werkneemster op de wallen na een WK finale tussen Engeland en Duitsland. Wat dat betreft doet Audi dat een stuk beter.
je moest je in het zweet werken om dat ding van zijn plek te krijgen ??

je vrienden en familie hebben gelijk ..
je mag je wel eens na laten kijken maat ..
@lincoln: sorry maar standaard is deze auto gewoon niet rap, hij begint een beetje te werken in hoge toeren maar mist serieus wat power dus dat ben ik met hem eens.
Daarom word de E90 hier net als de E39 voorzien van een supercharger om het net even wat vlotter te laten gaan.
( misschien omdat ik M5’s gewend ben )
@erwine60: mist serieus wat power? HEUS?
@erwine60:

hebben we het over een bakfiets met lekke banden dan ??
@lincoln: nee over de 750pk – 900nm F10 M5 die ernaast staat.
@erwine60: Is toch heel wat anders hoor, ook qua wegligging e.d. Wellicht kan de M3 affabriek meer vermogen ‘aan’ (voordat wheelspin vervelend dominant aanwezig gaat worden), maar dat zou ik zonde vinden, maar zoals je zei is het persoonlijk :)
@lekkaah: zeker waar, we hebben bijvoorbeeld de E39 M5 van 400 naar 640pk gekregen met een supercharger.
Uiteraard wat meer rubber eronder laten zetten en de banden techniek nu is ook beter als destijds.
Dit zorgt gewoon voor een super combo.

Er staan hier 7 Ms dus ik snap het verschil van de auto’s wel een beetje, en eerlijk gezegd valt de E9x gewoon tegen
@erwine60:

joh .. die halen de 130km/u dan zeker wel ..
@lincoln: 80mph doen we ;)
@erwine60:

hier is de gemiddelde snelheid 45 km/u ofzo ..
@erwine60: tja, langzaam vergeleken met iets supersnel… Snel wat moet je ermee? Tenzij je vaak op een lege autobahn komt, dan zijn zo’n zware wagens ook frustrerend, om snelheidsbeleving te hebben moet je idioot snel rijden, en rij je daarmee virtueel constant zonder rijbewijs als het goed is, of ben je een gevaar voor de samenleving als je rijkunsten en risicobesef gemiddeld ‘goed’ zijn… Dan liever iets ‘langzaam’ maar met veel ‘beleving’…
En daarmee bedoel ik dat de M3 reeds dit probleem heeft, wordt pas echt leuk als je hem boven de pakweg 6000 toeren houdt.
@erwine60: ach het is maar wat je gewend bent blijkbaar, ik vind zelfs mijn 330ci al vrij vlot met 231pk.
@erwine60: eh, hoogtoerig is anders dan weinig vermogen. jij bent denk ik een hoog koppel gewend, dat is wat anders.. dat is een stuk ‘luier’ rijden, maar dat betekend niet dat hij minder snel is
@lekkaah: ik snap wat je bedoelt, maar de auto is gewoon niet erg snel, denk dat ik mijzelf zo beter verwoord.
Maar dat is mijn mening ( E90 M3 handbak )
@erwine60: ik denk vooral dat je verwend bent, dat heeft weinig te maken met het snelheidspotentieel van een auto van inmiddels een jaar of 15 oud???
@erwine60: je lijkt niet erg van toeren en schakelen te houden, denk dat je aan de diesel moet vriend.
@humpyourdog: geniet er van zolang het nog kan.
@erwine60: appels met peren vergelijking.
@lincoln: ach Lincoln, jammer dat jouw Opel Corsa je alleen laat zweten bij het inparkeren omdat hij geen stuurbekrachtiging heeft….
@lincoln: wat ik me toch af vraag met je opmerkingen altijd.. wat rijdt de keyboard held zelf?
@gjvp: multiplatje?
@gjvp: zal wel een cactusje zijn met een klimmuur op de zijkant geplakt.
@gjvp:

de oudste komt uit 1936 ..
en zelfs daar hoef ik niet in te zweten of “werken” zoals echte petrolheads dat noemen als de cv het niet doet ..
@lincoln: wat kraam jij allemaal uit man? Welke taalleraar (/lerares) heeft je ooit die 2 puntjes aangeleerd (wat een idioot..)
@lowlow:

jij gaat al zweten bij het lezen van een comment ..
how low can you go ..
@lowlow: hahaha dit is toch prachtig. Heerlijk hoe iedereen, inclusief mijzelf, fulltime getrold wordt. Hoe iedereen op z’n opmerkingen reageert, gewoon prachtig. Ik betrap mezelf er ook op hoor, dat ik toch weer ga happen op één of andere opmerking van de beste man.
@rikus:

ga je straks ook hard lachen als @RubenPriest een hartaanval heeft ..
want als je moet zweten en “werken” in een boven gemiddelde luxe auto ..
is het een SERIEUS advies om je na te laten kijken ..

dan zit er iets niet goed met je conditie ..
@lincoln: ik moest toch ook fronsen hoor, vreemde uitdrukking. Wat heb je staan dan uit ’36 Linc?
@lincoln: keihard.
@lincoln: ‘maat’? Jij bent dus echt @Willeme!!!
@cossiekiller:

nope ..
hij is wel fan iig ..
Heerlijk verhaal om te lezen. Nu wil ik er ook een.
12 liter/100km vind ik wel een zeer nette waarde! En ja, het interieur is bij de mijne ook niet zo goed verouderd. De gordelaangever aan de passagierskant durft wel nog eens werken, de mijne heeft het nooit gedaan…
@breakingpoint: lange opwarmritten en niet zo heel vaak tot rood doortrekken daar het niet zo vaak past? Anders zit je snel een stuk hoger…
Leuk geschreven stuk om te lezen! Veel plezier met je volgende zoektocht en nieuwe woning.
Leuk leesvoer!
Goed verhaal Ruben, lekker kort ;-)
Waarom heb ik m verkocht: ‘omdat je bij 3 verschillende vrouwen 5 kinderen had, een hardnekkige chrystal meth verslaving, en een paar nieuwe jopen nodig had voor je 4de vrouw
@panam1:

wel een beetje de doelgroep voor een M3 ..
snel doorstoten die meuk voor dat het serieus geld gaat kosten ..
Het verhaal van de rijbeleving mbt de versnellingen komt door de handbak. De overbrengingen van de dct zijn beter dan die van de handbak.
@maotje: dat is onmogelijk
@flutterby: zeker niet. De dct heeft andere bakverhoudingen
@maotje: klopt. De handbak heeft 6 verzetten en de DCT 7.
Klinkt meer als het verhaal waarom je de M3 gekocht hebt 😅😜
Leuk verhaal maar mis toch wel een hoop details. Wat heeft ie gekost en waarvoor is hij weggegaan ten opzichte van de markt. Wat meer info over het rijgedrag of mooie verhalen die je hebt meegemaakt met deze auto. Technische info of leuke gimics ontbreken. Beetje meer diepgang en waarom je deze auto nou maar voor 1 of 2 jaar wilde rijden. Naja, het zal aan mij liggen maar ik blijf met een hoop vragen zonder antwoord over na zo’n lange lap tekst.
@piquet1986: ja chef
@piquet1986:

soms koop je een auto om em later gehad te hebben ..
@piquet1986: dat ding zuipt, klinkt als een tank en 75% van de bevolking steekt z’n middelvinger naar je op.. kan vermoeiend worden als je op een gegeven moment gewend ben geworden aan alle ‘voordelen’ van zo’n ding
@piquet1986: het is een verhaal van hoe Ruben de auto heeft beleefd. Waarschijnlijk zou jij andere dingen meemaken met dezelfde auto ;-).

@piquet1986: wat heeft ie gekost? Dat is een vraag waar de meeste geen antwoord op willen geven. Typisch Nederlands…
@ikleesookoverautos:
Maar waarom zou je dat ook willen weten?
Mooi verhaal!
Mooi geschreven, fijn dat je er zo veel plezier aan hebt gehad. Dit bewijst alleen maar dat een echte autoliefhebber soms zijn hart moet volgen.
Uiteindelijk kom je vanzelf bij een 911.
Die 420pk: dat liegen ze.
O Man met alle respect maar daar hoort een dct in. Het gas geven met terug schakelen gebrul van de v8 is gewoon kippenvel!
Waarschijnlijk heel persoonlijk
Maar een handbak in zo’n auto vind ik een beetje karig.
@tfsi: dat dotje tussengas kan je toch ook zelf geven?
Leuk geschreven, alvast veel geluk in het nieuwe huis. Voor wat betreft de toekomstige auto een idee: de 4C?
M3 verkocht en uitkijkend naar andere merken…?? Wtf!?
Tja, iedereen heeft recht op een foutje hé. Leuk artikel 👍🏼
Vind het een hele lelijke auto. Maar wel super geschreven verhaal en met veel plezier gelezen! Bedankt!
Leuk artikel!
Leuke auto en ik begrijp volledig dat je er ook wel weer genoeg van krijgt. Erg goed geschreven trouwens. Nu een 996 dan maar?
Mooi verhaal.
Ik heb de e93 met DCT. Ik vind het cabrio rijden geweldig, maar in de winter moet ik er ook met op pad kunnen; omdat mijn vrouw soms de dagelijkse auto nodig heeft.
Met DCT heb je niks te klagen over koppel als je door wil rijden. Het mindere koppel onderin stelt me gerust als mijn vrouw ermee op pad gaat.
Ik zit nu aan het einde van mijn BMW service contract (10j/100kkm) dus begin een beetje huiverig te worden.
Verkopen? Denk niet dat dat snel zal gaan gebeuren; het gevoel dat je met dit ding hebt, terwijl je er dagelijks zo normaal mee kan rijden; dat is een combinatie die ik nog niet ben tegengekomen.
Prachtig leesvoer!
Je hebt dus binnenkort een auto nodig waarmee je ook kunt verhuizen? Ik zeg RS6
De man in kwestie heeft meer lef dan mij. Een auto waar je zo passioneel over spreekt verkopen, ik zou het niet kunnen. Het resultaat daarvan is dat ik ondertussen al met 3 voertuigen sta ondanks dat ik single ben en ja ik denk na over nummer 4.
@shiva: soms moet je beslissingen met je verstand nemen ipv met je hart.
Als je een huis wilt kopen zal dr toch geld op tafel moetrn komen.
@shiva: dat probleem heb ik ook als ze niet weg moeten zoals m’n auto van de zaak is afscheid nemen “onmogelijk”
Precies wat ik had met de E46 M3. Een auto die ik gehad moest hebben voordat ik het ouderlijk nest ging verlaten. In Maart 2015 een Silbergrau exemplaar van december 2003 gekocht met SMG. Enige verschil: rijden bleef voor mij een feest. De heerlijk snerpende 6 cilinder met de super fijne SMG (nooit een probleem mee gehad) Na een vanos revisie herkende ik de auto niet meer terug, vermogen in overvloed! Na de drijfstanglagers preventief vervangen te hebben weer een stukje geruster van de auto kunnen genieten. De auto goed vertroeteld cosmetisch en technisch in orde gemaakt/gehouden. Na 2 jaar en 9 maanden de auto afgelopen december verkocht, enorm van genoten en een vinkje op het lijstje kunnen zetten van wishlist auto’s. Toch mis ik de auto soms. De E91 325i heeft een stuk minder beleving wat ik uiteraard wist, maar goed…
Volgende auto een Boxster/Cayman? Minder power maar ook minder gewicht. Perfect als tweede auto om mee te gooien en smijten op dijkweggetjes, net zo duur in onderhoud als een slecht onderhouden M3 waarschijnlijk 😄
Bezit van de zaak is einde van het vermaak!
Mooie wagens zijn het. Zelf ben ik meer van de GT’s maar wil toch liever zelf m’n versnellingen kiezen. Goed bewaard geheim is dat de E63 er als 650i met handbak was. 367pk is zat, handgeschakelde 6 bak en een interieur dat nieuw wel 100k waardig was. Dat lijkt me nou een gave wagen om te hebben.
Ja, schrijven kan die Ruben wel !
Hulde, mooi stukje zoals we dat tegenwoordig niet vaak meer zien.

Ga zo door.
Heerlijk stuk om te lezen! Succes met het vinden van een huis en waarschijnlijk toch wel weer een vette andere auto :)
Wat een heerlijke auto. Kreeg je veel reacties van omstanders?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).