Ik krijg kriebels van een Kever

Auteur: , 55 Reacties
Volkswagen Kever

Elke keer als ik er eentje zie rijden begint het te jeuken.

Er zijn een hoop auto’s waarbij ik helemaal niets voel. Ik neem ze waar en bevestig onbewust hun aanwezigheid. that’s it. Gelukkig zijn er ook zat auto’s die bij mij wel een bepaalde emotie losmaken. Meestal is dat positief, ik kan een hoop lelijke blikjes in mijn hart sluiten, maar er is één auto waar ik een diepgewortelde afkeer tegen heb.

Steeds als ik er eentje zie rijden, dan voel ik vanuit mijn tenen de kriebels opkomen. Negeren is onmogelijk, al is het maar omdat het kreng daar teveel herrie voor maakt. Dat is ook precies de enige sensatie die een Kever je biedt: vloer het gaspedaal en het enige wat gebeurt is dat er nog meer benzine in geluid wordt omgezet.

Waar die kriebels vandaan komen? Zijn dubieuze ontstaansgeschiedenis is het alvast niet, daar kan de Kever immers zelf niks aan doen. Sterker nog, dat de geschiedenis van een van ’s werelds best verkochte auto’s nog altijd een tikje schimmig is, is wat mij betreft juist een van de weinige interessante aspecten van de eerste Volkswagen.

Zijn karikaturale uiterlijk helpt niet mee. Daar waar de vroege Kevers nog een kind van hun tijd waren en ik ze onmogelijk lelijk kan vinden, zijn de latere Kevers overdreven bolle autootjes waar vakkundig elke vorm van subtiliteit uitgetekend is. Maar wat mij het meeste steekt, is het succes dat de auto had.

Het was de populairste auto sinds de Ford Model T, tussen 1937 en 2003 werden er ruim twintig miljoen gebouwd. Hoewel de Golf dat aantal reeds voorbij gestreefd is, kun je het bij zijn opvolger moeilijk over één auto hebben. De Golf I deelt geen enkel schroefje meer met de Golf VII, terwijl de allerlaatste Mexico-Kevers uit 2003 rechtstreekse afstammelingen waren van de eerste KdF-wagen uit 1937.

Enfin, een daverend succes dus, die Kever. Maar waarom eigenlijk? Natuurlijk, de auto was goedkoop en bood met wat inschikken ruimte aan het hele gezin. Maar terwijl Volkswagen de Kever alsmaar lelijker bleef maken, kwam de concurrentie met steeds betere auto’s. Auto’s met vier of zelfs vijf deuren. Auto’s met de motor voorin en derhalve een bruikbare bagageruimte op de plek waar bij de Kever vooral herrie wordt geproduceerd. Auto’s met voorwielaandrijving en een veel betere wegligging. Auto’s die genoegen namen met de helft minder brandstof en evengoed niet nóg trager waren dan de Kever. Auto’s als de Renault 4, Citroën 2CV, Opel Kadett en de Ford Escort.

Zelfs Volkswagens eigen Golf en Polo konden de Kever geen welverdiende genadeklap geven. Hoewel de productie in 1978 in Duitsland werd gestaakt, werden de in Brazilië gebouwde Kevers nog tot 1985 via de officiële kanalen in Europa verkocht. De auto die redelijkerwijs in de vroege jaren ’60 een vervanger had moeten krijgen, hield het uiteindelijk vol tot in het nieuwe millennium. Onbegrijpelijk.



55 reacties

Interessant, maar wist je al dat we weer een nieuwe driftcursus organiseren? Check het HIER!
Ik heb nooit begrepen wat er nou zo leuk is aan een zo’n kever.
Is het omdat het een volkswagen logo heeft? Of gewoon een soort van hype die maar niet stopt? Of ligt het gewoon aan mij?
@clarkson:
Echt ouderwets. Lange geschiedenis. Karakteristiek uiterlijk. Simpele techniek. Onderdelen zijn geen probleem. Zijn niet duur in de aanschaf. Veel info over beschikbaar. Weer verkopen lukt ook wel. Makkelijk te personaliseren. Gunfactor is aanwezig.

Kortom: de instap-klassieker. Om het zo maar te noemen. Persoonlijk geen groot fan van, maar af en toe zie ik rode Kever cabriolet voorbij pruttelen (met de kids achterin, picknickmandje achterop) en dat is toch wel een geinig gezicht. Ik begrijp de beste man wel.
@Rob: haha dat klinkt als mijn schoonbroer, alleen is zijn kever cabrio wit.
@Rob: De manier waarop jij het uitlegt vind ik leuk. Maar de auto echt niet.

Ligt het dus echt aan mij…
@Rob: je vergeet nog een eigenschap: ze roesten on je reet weg. Een Italiaans modelletje is er heilig bij.
@e1000bmw523i:
„karakter” noemen we dat toch? Of is dat alleen bij roestende Alfa’s zo? ;-)
@clarkson:
Het is vrij elegant ontwerp en verder werden ze meer dan 60 jaar met minimale wijzigingen gemaakt. Dat geeft dus iets van vastigheid en nostalgie in een (auto) wereld van alsmaar veranderende ontwerp trends. Verder itt je rijdende turbo-computer simpel om aan te sleutelen.
@clarkson: Moet je ff het artikel lezen
Ik heb er nooit iets mee gehad. Ik kan er zeker wel genieten als ik een mooie oude Kever zie rijden, maar ik heb niet het gevoel dat ik er eentje wil bezitten.
Eigenlijk zijn de Kevers uit de jaren ’50 mooi, daarna zijn ze alleen maar lelijker geworden.
In de shredder met die meuk.
@406_v6: heb je het over je eigen naam? :p
@schuiftrompet: een 406 is een klasse bak die niet bedoeld is voor het gewone volk.
Ik ken het gevoel, heb er zelfs een gehad, hoop herrie weinig sensatie. Toch is de herrie wel herkenbaar en leuk!
Ik vind het ook niets. Met name omdat het de gedoodverfde klassieker is om voor de deur te hebben. Doe mij de Golf 1 maar.
Ik heb er zelf ook een, uit ’69, toen ze nog mooi waren. Waarom het zulke geweldige auto’s zijn? Ik heb geen idee, ik zou het niet uit kunnen leggen. Deze blog is wel heel erg smaakafhankelijk.
De kever laat me koud. Geen idee waarom maar vind het gewoon niks.
De originele 2cv(paarden) was toch echt trager dan de Kever. Beide gewoon lollige auto’s wat mij betreft, beide werden ze helaas wel steeds minder mooi. Van beide zou ik best een 1e generatie willen hebben, nou ja van de 2cv is een gele(James bond) ook nog oké?
“Auto’s met voorwielaandrijving en een veel betere wegligging. Auto’s die genoegen namen met de helft minder brandstof en evengoed niet nóg trager waren dan de Kever. ”

En dan de Citroën 2CV noemen… Traag, dweilt over de weg, zuipt als een ketter voor de 25pk die uit het blokje komt. Nee dan liever een Kever.

Herken me overigens wel in het artikel, al vermoed ik dat mensen de Kever (net als oude Transporters) vooral voor de looks kopen en niet voor de rijbeleving.
Tsja, soms gaat het bij auto’s meer om emotie dan om rationele, weloverwogen gedachtes.

Dat eerste is altijd lastiger uit te leggen dan het laatste.

En dat maakt het alleen maar leuk.
Ik krijg kriebels van mieren.
Ik wil best een lans breken voor de Kever.

Punt 1; er zijn veel meer mensen die niets hebben met auto’s dan mensen die daar wél wat mee hebben. Die willen een vervoermiddel en dan zijn de ronde koplampjes en die bolle vormen ‘best schattig’. Zeker ná de jaren 50 en 60 toen de rest van de auto’s door-evolueerden werd het een soort nostalgisch gevoel. Wie kent er niet iemand die er zelf vroeger eentje heeft gehad, zoals zijn ouders/ooms/tantes/buurman?

Punt 2; vergeet niet dat dit autootje een GIGANTISCH effect heeft gehad op de wederopbouw en groei van Europa na de Tweede Wereldoorlog, en de bevrijding van het volk in de Verenigde Staten. Voor veel mensen waren normale auto’s in de jaren 50 onbetaalbaar en daarmee zaten ze dus min of meer vast op de plek waar ze op dat moment woonden. Met de komst van de KdF- en later Volkswagen kwam er ineens een betaalbaar alternatief waar je met je hele gezin in kon rijden. In de VS zijn er speciaal door het succes van deze auto extra snelwegen aangelegd en is de volksverhuizing van Oost naar West pas écht op gang gekomen.
In Duitsland zelf is de complete auto-industrie weer op gang gekomen dankzij deze auto. Bedenk goed dat in die tijd de Duitse industie op zijn gat lag, het land werd bestuurd door de drie geallieerde machten VS, GB en FRA, en aan de andere kant de Russen. Die waren allemaal zó bang dat er weer een oorlogsmachine op gang zou komen dat zo’n beetje alle gelden bevroren waren alles op de bon was. Niemand kon aan normaal werk komen en overal heerste schaarste. De meeste autofabrikanten (Opel, Daimler, BMW, KdF) hadden -desnoods onder dwang- meegeholpen met het bouwen van tanks, vliegtuigen, munitie en meer oorlogstuig. Die stonden dus onder extra zwaar bewind. Onder leiding van Nordhoff (die de Britten overhaalde dat de regio weer een goede werkgever nodig had) groeide de oude KdF-fabriek uit tot een gigantisch complex waar duizenden werknemers aan de gang konden. Ook bij toeleveranciers in de staalbranche nam de vraag toe en zo kwamen tienduizenden mensen weer aan werk. Binnen een paar jaar tijd werd Volkswagen de grootste industriële werkgever van Duitsland en leunde een groot deel van het land in opbouw op het succes van de Kever. Dat ene autootje is dus de reden geweest waarom een van de grootste industrielanden van Europa er weer bovenop kwam, en in zijn kielzog de rest van moegestreden Europa meenam in zijn drang naar vooruitgang.

In de jaren ’60 werd het de vrijheid van de nieuwe jongeren die al het leed dat hun ouders hadden meegemaakt wilden ontvluchten, in de jaren ’70 werd het hét vervoermiddel van de hippies die goedkoop wilden kunnen rondtrekken in hun ‘Lovebugs’. Elke generatie heeft wel eens in dat autootje zijn nieuwe vrijheden ontdekt (en nieuwe generaties verwekt waarschijnlijk).

Waarom is hij in al die jaren nauwelijks veranderd? Geen idee, waarschijnlijk omdat de auto op die manier alleen maar goedkoper kon worden gefabriceerd. Geen kosten voor R&D, geen nieuwe mallen maken, geen personeel opnieuw opleiden. Het scheelt allemaal. De vraag bleef toch wel bestaan dus waarom zou je?
@Gulli: mooi verhaal helemaal mee eens
@Gulli: zeer leuk geschreven! + veel !
@misterdrogba: Thx, ik ben allang blij dat ik wat aan mijn boekenwijsheid heb :) ‘Het kleine wonder’ van Andrea Hiott, is best een interessant boek. Het gaat helemaal vanaf de geboorte van Ferdinand Porsche, hoe hij al ver voor de oorlog met plannen liep om een auto voor het volk te maken. Daar bijna 20(!) jaar mee heeft lopen leuren totdat er iemand brood in zag. Helaas was dat die discutabele Duitser van Oostenrijkse origine maar op dat moment was dat voor Porsche nog niet duidelijk, hij was allang blij dat zijn droom eindelijk uit zou komen. Die droom heeft hij uiteindelijk moeten bekopen met gevangenisstraf toen hij en zijn schoonzoon Ferdinand Piëch (ja die) door de Fransen werden opgepakt en in een middeleeuwse kerker zijn geflikkerd totdat ze toegaven samen te hebben gewerkt met het Nazi-regime. Hij heeft later de fabriek nog wel eens bezocht toen die inmiddels onder leiding van Nordhoff (oud-Opel topman) stond maar herkende het bijna niet meer terug.

Het boek verteld ook over de reclamejongens die in de jaren ’60 in de VS te taak kregen om de auto aan de man te brengen. Met onder andere de geniale campagne ‘Think Small’ vielen ze erg op tussen de enorme slagschepen die de Grote Drie daar toen maakten.

Een aanrader voor autoliefhebbers.
@Gulli: bedankt voor de tip, ik zal zeker eens tijd maken om het boek te lezen! :)
@Gulli: Ik denk dat je het effect van de Volkswagen een beetje overschat. In de VS werden in 1950 8 miljoen auto’s geproduceerd en in Duitsland 300.000. In Frankrijk en Engeland lag in dat zelfde jaar de autoproductie net onder de 2 miljoen.

Er zijn er zo’n 5 miljoen verkocht in de VS, tussen 1949 en 1977.

Je stelling dat het de groei van het autonetwerk in de VS heeft aangejaagd en de Europese economie op sleeptouw heeft genomen neem ik met een korreltje zout. Er waren heel veel factoren die hebben bijgedragen aan het wirtschaftswunder.

Maar de kever is zonder meer het icoon van de (west) Duitse opleving.
@Gulli: leuk verhaal, maar lijkt mij niet helemaal kloppen. Het Amerikaanse gedeelte lijkt me sterk. Zeker gezien de aantallen auto’s die daar verkocht worden. Grote auto’s waren relatief betaalbaar en kon dat niet nam je wel een tweedehands. Lijkt mij dat je dan niet een nieuwe kleine kever koopt om naar het westen te trekken. En in Europa was alleen het thuisland een belangrijke afzetmarkt. Nederland misschien. Maar in de UK, Frankrijk en Italië waren echt de lokale merken verreweg populair. Daar waren ze volgens mij echt marginaal aanwezig. Overgen heeft mijn broer een kever gehad, goed onderhouden (bij Ruska) maar ik vond het een verschrikkelijk slecht rijdende auto, remmen, ventilatie sturen, wegligging etc. was abominabel naar mijn mening.
Zou wel een kever willen hebben. In herbie uitvoering. Met een subaru boxer motor achterin. En moderne techniek.
@Dizono moet je toch maar eens naar de dokter als dit zo blijft, voordat het erger gaat worden…. :-)
Een kleine aanvulling: Er zijn er weinig van gemaakt voor en tijdens de oorlog. De productie begon pas echt na 1945. Duitsers konden voor en tijdens de oorlog dmv. een zegeltjes spaar systeem voor een VW sparen. Een van de eerste (?) piramide spelen. Er zijn er voor zover ik begreep weinig geleverd.
Ik vind alleen de platgeslagen kevers leuk.
@cossiekiller: De Kever is de grootste reden waarom ik juist niks met Porsche heb. Begonnen als platgeslagen Kever en daarna qua design nooit meer hiervan los gekomen.Hoe perfect de auto mag wezen, hij heeft een sexappeal van een kiwi.
@Breinstein: http://img.ifcdn.com/images/a97ca3e920a7f96e659997f10504b2ab482e35f6828f143fd83f43c83a3778ea_1.jpg

Nee, idd er zijn mooiere sportwagens dan de 911, maar de meeste uitvoeringen vind ik wel leuk omdat ze gewoon goed zijn.
Kan niet echt van de kever gezegd worden.
Eindelijk iemand die er openlijk voor uit komt! En wat een openbaring dat er zoveel reacties zijn van mensen die het met je eens zijn (zag dit artikel in eerste instantie als knuppel in het hoenderhok).
Persoonlijk vind ik de Kever de meest afschuwelijke auto ooit gebouwd. Kan ik dit goed onderbouwen? Nee niet echt. Wellicht is het de hype wat dat ding in klassiekerland is, of het feit dat iedereen die niks met auto’s heeft een Kever wel leuk vind. Feit blijft dat ik ze afschuwelijk vind en er niks mee te maken wil hebben.
@Breinstein: de kever bashen is vrij populair hoor, heb je de afgelopen jaren geen Topgear gekeken? ;)

Ik vind het daarentegen gewoon een toffe klassieker als je er een van de eerste generaties hebt. Zeker de “brilkever” zou ik graag ooit voor de deur hebben staan.
@2wheeler: precies, ik vind dit ook een open deur. Clarkson napraten is blijkbaar punten scoren.
@beefcake: jij denkt over geen enkele auto hetzelfde als Clarkson?
@dizono: ik probeer er geen punten mee te scoren. Heel ander verhaal.
Kriebels krijgen van iets dat succes heeft/had. Zal je wel een hoop jeuk hebben!
Auto’s met 4 deuren, de motor voorin en voorwielaandrijving? Je maakt de kever alleen leuker klinken!

Dat maakt het juist een charme bak. Ben het er wel mee eens dat hij steeds lelijker en schattig werd.
Ik snap dat mensen een bepaald zwak hebben voor een klassieke Kever (ik niet). Ik vind wel dat VW de plank volledig mis geslagen heeft door ongeveer dezelfde principes toe te passen op een new Beetle. Dat vind ik dus echt dus meest zinloze auto van het moment(al jaren eigenlijk). Duur, onpraktisch, geen vlotte versie, zwaar, hoog brandstof verbruik, lomp en lelijk. De enige reden dat die auto aangeschaft wordt is omdat mensen met wat centjes een bepaalde geschiedenis hebben met de oude Kever en daarom automatisch een zwak voor een Beetle en daarom dat als boodschappen kar gaan gebruiken. BAH!
@bmw328ci: de New Beetle RSi is anders best een bommetje denk ik zo! Verder wel met je eens.
@bmw328ci: Volledig mee eens. De “new Beetle” is een compleet verkeerde auto. Geen rear wheel drive, niet luchtgekoeld, het is echt ontwerpen op vorm. Dat is overigens ook het probleem van de Mini. Je kunt variaties blijven uitproberen op een vorm, maar op zeker moment houdt het op.
T snap ook t wel t sentiment v/e kever. Maar mijn ding is het absoluut niet
Ah, the original 911
Tja gek zijn van oude autos dat begrijp ik volkomen. De kever is alleen niet mijn ding.

Een maat van mij is helemaal wild van kevers… een 1600cc erin alles aangepast aan t blokje opgevoerd tot en met…. ik vraag hoeveel pk heb je nu dan… 90 zegt ie dus ik val bijna plat op de grond…. dus zoveel geld erin gestopt weken aant sleutelen geweest en nu heb je 90pk??
Ik heb mijn 2liter uit mn bolide getrokken omdat ik 110 pk echt te weinig vind… ik denk dat hij en ik niet op 1 lijn zitten. LOL

Dus t stukje waarin hier gezegd word dat de brandstof alleen word omgezet in meer herrie vind ik erg herkenbaar haha
@mrmiyagi1982: 90 pk uit een 1600 is al meer dan een verdubbeling van het vermogen he, (1600 heeft standaard 44 pk). Daarbij weegt een kever 700-800 kg, veel vermogen heb je niet nodig.

Wil je echt snelheid? Een kind kan (bij wijze van spreken) een subaru blok erin leggen, voor deze ombouw worden zelfs onderdelen nieuw gemaakt. Voor een paar duizend euro ben je dan sneller weg bij het stoplicht dan 95% van het overige verkeer.
Charme. Dat heeft ie. En iets liefs. Sommigen vallen daarvoor. Ik persoonlijk vind enkel de modellen tot ’67 mooi, met de liggende koplampen. Daarna ging het downhill. Heb er 2 op de zolder staan, ’66 en ’68. Inderdaad, een 68’er dus rechtopstaande koplampen EN cabrio. En ik heb nog wel een hekel aan cabrio’s normaal gesproken (raar want de Spyker is ook een cabrio maar soms snap ik mezelf ook niet helemaal).

Maar er is iets met die auto’s, het gemak van het sleutelen, de fanbase eromheen ( remenber good old Budel RIP en de European Bug In), dat is gewoon ontzettend gezellig. Mensen van allerlei allooi, geen poespas zoals bij de andere merkenmeetings waar ik met mijn auto’s kom. Gewoon normaal.

En als je het wagentje niet snel genoeg vindt, met 90 pk kom je al een heel eind. Maar het kan nig gekker, lekker zelf een 2.3 bouwen en je gaat als een raket. Kost ook serieus geld, vergis je daar niet in.

Wil je het echt top, bouw dan zoiets. Kost je wel een hypotheek helaas…

https://www.youtube.com/watch?v=cYGgrq_pPiw
@uselessguy

Dat zei die al dat t ongeveer een verdubbeling van pks was…
En hij wil absoluut geen subaru of porsche motor hij wil alleen een vw motor (wat ik wel kan snappen overigens)
En ik begrijp zn passie ik heb diezelfde passie voor een ander merk.
En 90pk bij 800kg… heb ik ook gereden nou ja 100kg meer. En ook 110 pk bij 900kg… en das niet mijn ding ik zoek meer snelheid.
Niet iedereen beleefd zn passie voor autos hetzelfde. Mijn vader rijd ook graag oude autos maar hij wil niks liever als alles 100% orgineel.
Ik maak graag restomods die dan bij die 5% horen ;)
Ik krijg kriebels van de 2cv. Een model uit de jaren ’40 wat na de oorlog een belangrijke rol heeft gespeeld in de wereld van goedkoop vervoer. Echter is dat kreng ook tot eind jaren ’80 gemaakt. Ongelooflijk. En eigenlijk om precies dezelfde redenen als die hier voor de kever genoemt worden.
@lekbak: ja, en dan ook nog met staal waar ze zich zelfs bij Lada voor zouden schamen. Stuitend.
Slecht subjectief artikel weer dit. En ja tuurlijk zeg ik dit omdat ik twee kevers heb (’60 en ’62) vond het eerst ook niet veel maar raakte er langzamerhand aan verslingerd. Het bouwen is superleuk, doe alles zelf, plaatwerk, lassen, motors bouwen, alle techniek, electra en natuurlijk rijden. Je komt een hoop enthousiaste mensen tegen, onderdelen zoeken is leuk om te doen, meetings bezoeken te gek (nationaal en internationaal altijd een groot feest)

Er zijn veel verschillende stylen, er is een superrijke historie met een hoop opzienbarende ontwikkelingen, etc.

Je had er best een leuk artikel van kunnen maken…
@freezzr: artikel, column… Het feit dat de titel begint met ‘ik’ zal toch een aanwijzing geweest moeten zijn dat er een subjectief stuk zou volgen? Maar gelukkig zijn er altijd een hoop mensen het niet met mij eens, dat houdt het straatbeeld gevarieerd ;)
@dizono: dat is ook zo. Het is ook makkelijker een ‘ik’-stukje content te typen dan je daadwerkelijk te verdiepen in de materie. Dat laatste had een veel leuker artikel opgeleverd dan dit zeikzakken lijstje.
Ok, ik ben 59 sinds ’75 werkzaam bij een Audi (VW) dealer, in 1992 mijn eigen concessie.
Nu eruit(getrapt) omdat behulpzaamheid voor de klant geen hoofdzaak meer is.
Maar Oldtimers blijft iets raars, ze hebben je beet, laten je met moeite los, veelal weinig gegrond, behalve de charme van een tijdsbeeld.
Ik was onlangs in De Bilt Leyerseweg een toen ik een van de mooie huizen buiten stapte schoof een zalig mooie Citroën DS ( tweede neus) met een oude grijze klasse dame aan het stuur, voorbij.
Toen dacht ik “daar doen we het voor” (het patrimonium in stand houden.)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).