NL autobranche verwacht tsunami aan leaseregistraties

Auteur: , 54 Reacties

In het laatste kwartaal van 2013 stonden we met open mond te kijken naar het enorme tempo waarmee leaseauto's op kenteken werden gezet. Met het schrappen van de 7% en 14% bijtelling in 2016 lijkt dit jaar een herhaling van dit ritueel ophanden.

Cayenne S E-Hybrid - (nog) 7% bijtelling

Eind 2013 waren de Outlanders en V60’s met 0% bijtelling niet aan te slepen, met als resultaat een novemberverkoop die 34,3% pluste, en een verkoop van bijna 40.000 auto’s in december, waar 10.000 doorgaans normaal is.

In 2016 verdwijnt de huidige staffeling van 4% – 7% – 14% – 20% – 25%. Pure EV’s blijven op 4%, de huidige 7% bijtellers die minder dan 50 gram CO2 uitstoten gaan naar 15%, en daarboven komen tarieven van 21% en 25%. Je hoeft dus geen Einstein te zijn om te weten dat de honger naar lage bijtelling nu groot is. Alles wat dit jaar nog geregistreerd wordt houdt namelijk ook de komende jaren zijn aantrekkelijke fiscale bijtelling.

17.000 leaseregistraties in oktober

Oktober 2015 zag al 11% meer algemene verkopen, volgens branchevereniging BOVAG werden er 17.000 leasecontracten verzilverd. Met november en december nog voor de boeg lijkt het er op dat de leaseboeren erg drukke dagen voor de kiezen krijgen, vooral van de mensen die het budget hebben een Cayenne, Panamera of X5 met 7% bijtelling te scoren.

Wij zetten al op een rijtje welke 7% bijtellers nu nog zijn te registreren, voor ze naar 15% gaan, en ook de beschikbare 14% bijtellers (volgend jaar meest 21%) werden geïnventariseerd. Wie zijn voordeel pakt bespaart duizenden euro’s tijdens de leaseperiode, dus reken maar op een opmars van de genoemde modellen in de jaarstatistieken.

Ter informatie: deze auto’s gaan volgens de huidige specs het hardst stijgen in bijtelling. Zijn er onder de lezers nog mensen die van plan zijn een nieuw leasecontract te scoren?



54 reacties

via iPhone app
Allemaal een Tesla kopen nu het nog goedkoop is!
@agera:never nooit niet…m’n zwager rijdt er 1, wat een grafding.
@406_v6: Leg uit :) ik heb er al twee jaar een met nu 100.000km op de teller. Ik wil nooit meer wat anders!
@widodh: gescheurd bedieningspaneel op de middenconsole, drivetrain vervangen, al 3x afgesleept want compleet stilgevallen door storing (nee, accu was niet leeg), centrale vergrendeling die niet meer werkte, lader kaduuk. Dat waren voor zover ik weet wel z’n belangrijkste problemen.
@406_v6: Zo ken ik mensen die een Renault Laguna al jaren probleemloos rijden…..
@boxergt: toen ik bij Renault werkte was er niet zoiets als een storingsvrije Laguna.
@gtwillem: Renault heeft nog steeds het zelfde probleem. De megane is zo slecht daar in dat bijna 90% terug moet voor een storing of iets anders.
@clarkson: beetje overdreven zal best gemiddeld wat meer zijn. Maar zie jij veel Renaults langs de weg staan, ik niet.
@thomasthomas: Wel veel in de garage. De megane staat bovenaan het lijstje van auto’s die terug moeten voor een probleempje.
@agera: kopen?
via iPhone app
@lekbak: jazeker, een tesla zette je zelf op de zaak. Dat was erg interessant vanwege de MIA, KIA en vamil. Zo reed je een model S voor het geld van een kale golf.
via iPhone app
@agera: die is al een tijdje niet meer zo goedkoop, de bijtelling is nog altijd laag, maar de subsidies zijn grotendeels verdwenen. Terecht ook, het was lachwekkend hoe veel geld je met zo’n ding bespaarde.
‘Winter is coming’.
Tja, logisch. 14% en 7% zijn 100% zeker voordeliger.
@stephane8200: Jij was zeker de beste in statistiek in je klas?
@mierenneuker: nee, statistiek is wetenschap voor mensen die twijfelen aan intuitie.
@mierenneuker: overigens begrijpt niemand de grap en indirecte JC tribute blijkbaar niet met ‘logisch’ en ‘14%’. Maar goed…
@stephane8200: ik las de zin met Viggo Waas in het achterhoofd ;-).

Voor de jonge garde op AB is het wat lastig: als zij aan een Discipel denken met de initialen J.C., komt Jeremy Clarkson naar boven. Maak een grap over hoe Koen Verweij een aanstormend talent is voor de rechtsbackpositie van PEC Zwolle, en niemand die er naar omkijkt. Het zijn toch een stel meiden hier ;-).
@gtwillem: haha ;) Leeftijd of interesse, of combinatie van beide. Tussen de regels doorlezen is ook een ding.
Nog 3 jaar in mijn 0% bijteller en dan weer prive rijden en de zaak km vergoeding laten betalen, ik ben toch zeker Sinterklaas niet. Ze kunnen vooraf knap rekenen bij de roverheid maar achteraf kloppen hun berekeningen nooit.
@kobus1967: ouwe hollander!
@jrcornelisse: en het mooie is dat het nog probleemloos en prettig rijd ook😂
@kobus1967: serieus? Roverheid? En je rijdt zelf in een PHEV 😂😂😂😂😂
En zie hier weer de ontwrichtende werking van het subsidiebeleid…. Voor iedereen die wel zelf een auto kan/wil betalen en een van die ‘groene’ leasetoppers overweegt, houd wel even rekening met het feit dat uw auto over een jaar of 3 of 4 geen knoop meer waard is dankzij de overspoeling van ex-leasers.

De minder zuurpruimige keerzijde is natuurlijk dat dit extreme leasegedrag er wel voor zorgt dat ook de minder vermogende autoliefhebber een wat dikkere ex-leasert kan kopen over een jaartje of 3 tot 5 wegens bovengenoemde reden. Dat dan weer wel!
@nerekop: de dikke auto’s zijn juist zeldzamer dus die moet je over een paar jaar duur aanschaffen. Je kunt over een paar jaar wel voor een appel en een ei een schraapdiesel kopen.
@lekbak: klopt idd, helaas blijven de echte dikke bakken hierdoor wel zeldzamer aangezien ook de vermogende autorijder zich eerder toch zo’n ‘groene’ auto laat verleiden.

Maar auto’s als een A3 E/G-Tron, een 320d ED, Golfjes 2.0 TDI etc komen straks met bosjes tegelijk op de markt. Leuk wanneer je eigenlijk budget zou hebben voor een wat suffere Octavia of iets dergelijks, maar nu ook een van de bovenstaande modellen kunt rijden.
@nerekop: Precies. In de toekomst hopelijk meer krachtigere auto’s te koop. Leuker shoppen maar vooral fijner in het verkeer. Een snellere auto is echt heel stuk fijner dan een geknepen blokje wat moeite heeft met invoegen.
@nerekop: je vergeet dat de markt voor tweedehandsjes groter is dan alleen NL.. Tot nu toe gaan ze grif van de hand omdat er in andere landen allerlei voordeeltjes op zitten. Duitsland gaat nu pas beginnen met fiscale stimulering van plugins en EV’s. Als dat een beetje slim vorm krijgt dan volgt er een tsunami van opkopers naar NL..
@Nerekop: Niemand met een beetje gezond verstand kiest in Nederland een nieuwe “dikke bak”. Vrijwel alle dure auto’s zijn zakelijk en daar wordt gewoon naar de laagste bijtelling gekeken, je zou wel gek zijn dat niet te doen. Die “dikke bakken” komen nu ook al vooral uit de Duitsland import, daar zal niks aan veranderen. En veel van onze afgedankte eco-toppers gaan in de export dus die beinvloeden de markt ook niet echt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De Cayenne, Panamera en (volgens mij ook de) X5 hebben geen 7% bijtelling, die hebben 14%.
@Stefje: Dat klopt helemaal!Het is vast erg laat (of vroeg?) geworden gister!

Ook hebben de elektrische auto’s al even 4% bijtelling ipv 0%
Mijn 25%er loopt er November 2016 uit. I.o.m. mijn wagenparkbeheerder mag ik januari 2017 vervangen zodat de 25% verdwijnt en ik nu eens na ál die jaren eindelijk eens korting krijg. 22% wordt alles wat niet volledig elektrisch is.
Ik verwacht dan ook een slecht jaar in 2016 voor elk merk dat geen 15 of 21% auto’s kan leveren.

Gelukkig gaat in 2017 iedereen weer auto’s leasen die ze écht willen hebben, zo wordt de occasion markt niet overspoeld met van die onnozele eco-blokjes die in Zuid-Frankrijk massaal strandden in de bergen.
@boxergt: 22%, weer terug bij af dus. Niet dat dat in dit geval slecht is trouwens…
@boxergt: heb jij daar bewijzen voor dat die blokjes in zuid frankrijk sneuvelen?
@thomasthomas: stranden. Niet sneuvelen. Watch “Ex Stig Ben Collins’ Fiat 500 challenge – Watchdog: Series 34 Episode 5 – BBC One” on YouTube – https://youtu.be/hFpa26h5Hp8
Grappig eigenlijk hoe onze ooit-heilstaat de hele boel weet te manipuleren !

Net zoals VAG aandelen spelen ze in op de greed van mensen !

Owenikzegnergensdatikdiemensennietbegrijp
en dan komen in januari de aankondigingen van de auto’s die even duur blijven ondanks de 1% hogere bijtellingen voor het overgrote deel.

Ik denk dat de kudde dieren inderdaad allemaal gaan haasten en lease contracten gaan afkopen om er op 1 Januari achter te komen dat.. jawel de fabrikanten allemaal weer nieuwe aanbiedingen hebben in de 21% categorie met jawel… een lagere catalogus prijs waardoor.. gekkenhuis.. het even duur is voor de klant..

Stop eens met die fiscale onzin en belast het gebruik gewoon, rekeningrijden of een nieuwe kwartje op de brandstof dat zet, langzaamaan, mensen aan het denken.

Oh en maak de trein goedkoper zelfs een < 10 jaar oude diesel rijden is goedkoper dan de trein over een fluttraject van 20 km.
@knapzuur: oh oh oh en een vermogensbelasting, die hebben we voor fiscaal vermogen ook, doe dat ook maar op ootoo’s. iets met € 100 per pk boven de 100 en € 250 per pk boven de 150.. want meer heb je er niet nodig, dan koop je maar koppel.. of je laat zien je geld hebt, aso.
@knapzuur: ja laten we dat maar niet doen.
@knapzuur: kan zijn. Maar 21% tov 14% scheelt je zo 500 euro per jaar. Dat heb je nog niet zomaar terug met een lagere cataloguswaarde. Ook worden veel leasebudgetten geindexeerd op basis van o.a. die cataloguswaarde en is het na verloop van tijd een sigaar uit eigen doos.
Gewoon een auto van je eigen centen kopen dan heb 0,0 last van dat lease geneuzel 😜
@VeniVidiVici: Als je graag meer wilt betalen is dat natuurlijk ook een optie.
Maar als iemand anders, je werkgever, voor je auto wil betalen is dat toch ook wel prettig. Dan is bijtelling helemaal zo erg nog niet, mits je het in de perken weet te houden en daarom zijn die percentages zo belangrijk.
@mashell: Tja, verschil is alleen dat je bij zelf betalen heerlijk mag kiezen wat je wil rijden en anders bepaald de baas dat en mag je het doen met een irritant (sloom) hok.
@venividivici: er zijn ook werkgevers waar je wel een dikke en snelle bak kunt leasen hoor…
@freezzr: genoeg! Alleen vaak is de catalogus waarde dan helaas wat lager… Toch is een octavia rs of een leon st nog steeds een mogelijkheid hiero 😏
Ook ik heb gelukkig nog een 14% bijtel-frikandel kunnen scoren!

Van een privé Giulietta 1.4MA naar een full-option C4 Cactus is nou niet echt een vooruitgang, maar met de besparing die ik daarop haal heb ik weer budget over om er een echte fun-auto naast te kopen :) Daarbij blijven mijn maandlasten dus gelijk en rij ik 2 auto’s voor de prijs van 1. Nu dus op zoek naar die fun-auto, welke het gaat worden ben ik nog niet geheel over uit.
@remon: die heb je wel nodig nu. In zon cactus rijd je echt voor l*l .
@thomasthomas: De ramen zijn geblindeerd dus ik kan me verschuilen ;)

En ik moet eerlijk zeggen, in de klasse waaruit ik kon kiezen (max. €25K / diesel) was dit veruit de best rijdende en meest praktische auto met de meeste opties. Het stukje passie voor auto’s heb ik bij deze keuze dus maar even opzij gezet (dat was erg lastig moet ik zeggen) met de gedachte dat mijn 2e auto alles goed gaat maken.

Binnen het budget wat ik daarvoor heb liggen kan ik nu helemaal los kan gaan, ongeacht of hij nou praktisch of weet ik wat is. Al is dit ook weer lastig want er is zooooveel te kiezen..
@remon: ik voel een tips[apenstaartje]autoblog.nl aankomen om ons allen te vragen wat jij zeker wel (of juist niet)MOET rijden. ;)

NB ik verheug mij nu al op een bijdrage van @GTWillem………
@remon: ik voel een tips@autoblog.nl aankomen waarmee wij allen gaan bepalen wat jij MOET gaan rijden ( of juist niet). ;)
Ik blijf het belachelijk vinden dat ik over de direct gekochte zakelijke auto’s de volle mep mag betalen zodra de nieuwe regels ingaan, maar de mensen die de zakelijke auto’s op de pof kopen (leasen) mogen vrolijk door profiteren.
@azenomei: waar heb je het over?? Of je ze nou zakelijk koopt of least maakt geen pepernoot uit voor de bijtelling..!?
Ben blij dat ik gewoon een dikke auto kan kopen zonder dat geneuzel met bijtelling. Meestal allemaal auto’s die met totaal niets doen als autoliefhebber.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).