• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In 8 minuten de Nurburgring rond voor 9000 euro

Auteur: Wouter, gepost 25 februari 2008 om 14:47 – 71 Reacties

Sub 8 minuten BTG Nurburgring Mazda MX-5
Met een onbeperkt budget is het geen enkel probleem om een rondje Nurburgring te doen in minder dan acht minuten, maar wat is er mogelijk met een kleinere zak geld?

Die vraag is een inspiratiebron voor de mannen achter ringmazda.com. Het begon als leuk gedachte experiment: kun je voor een beperkt budget een ringtijd van 8 minuten neerzetten? Inmiddels hebben de heren hun zinnen gezet op een 1e generatie Mazda MX-5. Die is relatief licht, heeft achterwielaandrijving, er zijn veel tuning onderdelen voor beschikbaar en een tweedehands MX-5 kan relatief goedkoop worden aangeschaft.

De doelstellingen zijn als volgt:

Not getting overambitious and with the nessecairy respect for this nonforgiving track taking this challenge in two steps will be the way to go.

1. BtG 8’00” = average speed 144 km/h on a CARBUDGET < € 8000-9000 Bridge to Gantry over 19.150 km of the track Carbudget is the cost to purchase and modify the car to do what is expected of it with a terrified driver at the wheel. 2. NS 8'00" = average speed 155 km/h on a CARBUDGET < € 15.000 Over the Sport Auto - Supertest track of 20.600 km one needs to go aprrox. 26 - 28 seconds faster which needs a little more engineering and a little more sopthistication, hence the stretched budget.

Even ter indicatie: een Pagani Zonda F doet dit in 7:27:82 en de Nissan GT-R in 7:38, dus de heren zijn behoorlijk ambitieus! Voor dit doel is een MX-5 NA 1.8 aangeschaft, die om de BTG8 te kunnen halen flink aangepakt zal moeten worden. Per pk zal maar 4,5 kg versleept moeten worden en de topsnelheid moet minimaal 235 km/u worden. Natuurlijk moeten ook de grip flink omhoog, maar tegelijkertijd moet de wegligging vriendelijk blijven zodat het potentieel wel toegankelijk is.

De voortgang is te volgen op Ringmazda.com.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mx-5, nurburgring

Vorig bericht: « BMW Connecteddrive: lekker internetten in de file
Volgend bericht: Weg met ruitenwissers! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Nick_BE zegt

    25 februari 2008 om 14:50

    Ziet er mij een leuk project(je) uit. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ik te groot ben om in een MX-5’je te passen, anders had ik waarschijnlijk al lang eentje gehad om mee te raggen.

    Login om te reageren
  2. Wouter zegt

    25 februari 2008 om 14:53

    @Nick_BE: ik heb hetzelfde probleem. Blijft zonde inderdaad. :-(

    Login om te reageren
  3. rebel rouser zegt

    25 februari 2008 om 14:54

    conservenblikje met een haringlucht …..voor mij geen jap.

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    25 februari 2008 om 14:57

    geweldig leuke actie ..
    ik hou altijd wel van amateur/schuur projectjes .. alles beter dan overbemeten fabrieks prut ..

    Login om te reageren
  5. Alwood zegt

    25 februari 2008 om 14:59

    gaaf project! Als het weggedrag inderdaad toegankelijk blijft word het nog leuker dan een echte supercar om te rijden! :D

    @Nick_BE & wouter

    dat lijkt me bij een gestripte MX-5 met zelfgemonteerde kuipstoel toch geen probleem? Als je de stoel zelf monteerd kan die lijkt me een stuk dieper en wat meer naar achter staan.

    Login om te reageren
  6. Eric zegt

    25 februari 2008 om 15:09

    Ook EVO-magazine heeft dit geprobeerd met een M3 (286pk) model.

    Weet niet of ze ooit onder de 8 min zijn gegaan.

    Login om te reageren
  7. Jornrx8 zegt

    25 februari 2008 om 15:11

    Rijd zelf in een mx5je eerste type, ben rond de 1,85 maar voldoet voor mij prima!

    Login om te reageren
  8. bramwillemse zegt

    25 februari 2008 om 15:17

    totdat je de manuren meeneemt, stijgt de prijs tot 3-4x zoveel..

    maar wel een erg tof idee :)

    Login om te reageren
  9. Turbopaultje zegt

    25 februari 2008 om 15:21

    Als het om slechts 1 snelle ronde gaat is alles mogelijk………daarna mag dat apparaat sowieso uitelkaar knallen. Moet de auto meer dan een paar rondes halen op produktiebanden……..dan wordt dat heel lastig, zo niet onmogelijk. Een Exige heeft nl. 8:32 staan………

    En ook moet men wel de kosten van dit project eerlijk berekenen. Met heel veel donaties, rode kruis hulp etc. kun je nl. echt wel een heel snelle racer in elkaar steken, zonder dat het je zelf een euro kost……….

    Login om te reageren
  10. jozias zegt

    25 februari 2008 om 15:24

    ik zeg pik een rx-8/7 en klus de motor daaruit erin… hop 250 pk zonder tunign en nog veel meer mogelijk… hoe zei een of andere J.C. het ook al weer? this engine seems to run on double cream… not something as primitive and crude as gasoline… mooie techniek dus!

    Login om te reageren
  11. Robbert_W zegt

    25 februari 2008 om 15:26

    @ Turbopaultje

    Ze moeten idd wel heel veel aanpassen willen ze lotus verslaan! Ik heb namelijk ook is zitten kijken naar ropndetijden op “de ring”.
    Maar het idee is leuk. Met een low budget toch racen. Prachtig toch?!

    Login om te reageren
  12. Markus zegt

    25 februari 2008 om 16:00

    Leuke bezigheid. Maar van die doelstelling die in het grijs is opgeschreven begrijp ik echt geen moer.

    Login om te reageren
  13. Joe zegt

    25 februari 2008 om 16:01

    Dan gebruik ik liever mijn MR2 (1.8 Roadster). Het is dat die auto gebruikt een tikje duurder is dan de eerste generatie MX-5, want met een middenmotor win je alweer kostbare secondes op het circuit.

    Overigens pas ik daar met mijn 1 meter 90 gewoon perfect in.

    Login om te reageren
  14. Powerslide zegt

    25 februari 2008 om 16:07

    @ Eric

    De EVO M3 staat nog steeds niet onder de 8 minuten. Hij heeft al veel modificaties ondergaan, maar ze zijn met de laatste veranderingen nog niet de ring opgegaan. Uit het verhaal blijkt wel hoe moeilijk het is om onder 8 minuten te komen. Ben benieuwd hoever ze komen met de MX-5, blijft een mooi project.

    De M3 van EVO: http://www.evo.co.uk/carreviews/evolongtermtests/213582/bmw_e36_m3.html

    Login om te reageren
  15. jack zegt

    25 februari 2008 om 16:12

    ff iets heel anders, ligt het aan mij. Of lijkt de rode mx-5 van de foto niet ontzettend veel op het rode autootje van de film cars?

    Login om te reageren
  16. MDA zegt

    25 februari 2008 om 16:16

    er zijn 2 auto’s in Cars gebasseerd op de MX-5.

    Login om te reageren
  17. Maarten zegt

    25 februari 2008 om 16:24

    Kijk maar eens bij de jongens van Flyinmiata.com of Jacksonracing.com. Die jongens halen met gemak 200 tot zelfs 280 pk uit de 1.8, waarbij de betrouwbaarheid van het beestje weinig in geding komt. Flyinmiata had een lange tijd het 200mph miata project, maar dat is een stille dood gestorven.

    Login om te reageren
  18. Jesper zegt

    25 februari 2008 om 16:44

    “conservenblikje met een haringlucht …..voor mij geen jap.”
    jij bent r dan zeker zo eentje die in zo’n dikke vette musclecar rijdt, die maar 400pk uit een 6.0 V8 haalt? ;)

    die “jappen” halen 2x zoveel vermogen uit een 2x zo kleine motor, petje af! ik wil ook een mx-5, en die dan tot grote hoogte tunen :D

    Login om te reageren
  19. sjaak zegt

    25 februari 2008 om 16:48

    Tja zelfs al zou de auto het kunnen, het grootste probleem zal bij de meeste volgens mij toch nogsteeds bij de skills van de rijder zelf liggen en niet bij die van de auto.

    Login om te reageren
  20. Jerudo zegt

    25 februari 2008 om 18:28

    @ rebel rouser

    Wat een ongelooflijk intelligente bijdrage van je. Denk dat we allen uitkijken naar je volgende comment.

    On topic.

    Vraag me af of al de uren werk ook in die 9000 euro berekend zitten. Het is natuurlijk prachtig als ze er zouden in slagen. Doet me watertanden om zelf zoiets te doen. Alleen heb ik geen zin om al m’n vrije tijd in het sleutelen te stoppen.

    Login om te reageren
  21. Tim zegt

    25 februari 2008 om 18:50

    Voor 9000 Euri koop je gewoon een snelle motorfiets , en heb je nog duiten over voor een leren pakkie (wat je zeker gaat nodig hebben) .
    Met zo’n 1000cc brommertje is die 8.00 wel een haalbare hap.

    Login om te reageren
  22. Emmanuel zegt

    25 februari 2008 om 19:03

    Euhm 8 minuten in een moto op de Nurburgring? Zitten in die 9000euro dan ook je begrafeniskosten? Op een hobbelig en bochtig parcours als de Nurburgring maakt een moto geen enkele kans tov een auto. Het rondeRECORD met een (race)moto is iets van een 8:22 dacht ik.

    Login om te reageren
  23. Volvo_440_turbo zegt

    25 februari 2008 om 19:12

    @ Turbopaultje, ik weet gasten die racen met MX5, met die dingen haal je onvoorstelbare rondetijden en die gaan gewoon niet kapot…

    @ Maarten, een vriend van me had tot voor kort een MX5 Turbo, getuned door Flyin Miata, dat ding was ook niet stuk te krijgen. daar zat een T3 of T4 op zonder dat het nodig was de zuigers aan te passen, het blok was immers stevig genoeg en werd trouwens in amerika als basis gebruikt voor het ‘softturbo’ model dat hier nooit is uitgekomen.

    Omdat mijn maat niet zo gerust was in de kwaliteit van het blok heeft ie eens een compressietest laten doen, ik geloof na een redelijk harde 70000 km bleek het blok nog zo goed als nieuw.

    Ik heb met die Turbo eens een uur rondgereden, dat was echt kicken, hij stond toen afgeregeld op een 250pk, maar hij kon nog rijker… Als ze me toen geflitst hadden was ik voor tien jaar mijn rijbewijs kwijt denk ik.
    Dat ding accelereerde zo snel dat je soms vergat te schakelen.

    Login om te reageren
  24. Arie Nap zegt

    25 februari 2008 om 19:14

    Dit is toch onhaalbaar met een MX-5 ?
    Kun je niet een oude Lotus Super Seven een peper in zijn ….. motor duwen (goed 4 cylinder turbo blok met ongeveer 300PK) en aerodynamisch goed maken, dan kan het wel voor dat bedrag denk ik.

    Login om te reageren
  25. Chorizo zegt

    25 februari 2008 om 19:22

    Moest ook meteen aan de EVO M3 denken, supertof project die Mazda.
    Eens wat anders dan het drooggen**k dat je hier soms leest over supercars allerhande.

    Login om te reageren
  26. dekster zegt

    25 februari 2008 om 19:29

    w0o0dy zal in z’n nopjes zijn :)

    Login om te reageren
  27. w0o0dy zegt

    25 februari 2008 om 19:36

    Een standaard 1.8 weeg rond de 1000kg en heeft 130pk…. met 240pk en een gewicht van 1260kg heeft de S2000 een iets betere pk/gewichtverhouding en rijdt een 8:39 op de Ring…. Dat is nogal een stap naar de 8 minuten….

    Maar goed, met wat gewichtsbesparing en een dikke turbo, kom je wel snel een heel eind…. De standaard 1.8 loopt namelijk nog geen 200km/u en verliest op topsnelheid dus heel veel tijd…. lange overbrenging met een dikke turbo zou dat probleem kunnen oplossen. Maar dan zit je wel met een tamelijk ruwe vermogensopbouw…. Een goed differentieel en een goed sportonderstel zal wel wat tijd schelen…. ik denk dat het haalbaar moet zijn… maar makkelijk zal het niet zijn.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      3 november 2010 om 20:24

      @w0o0dy:

      Gelukkihg past er een volledig allu kl-ze in. blok weegt nauwelijks meer, maar heeft wel 2 extra cilinders en 0,7 liter extra inhoud. Al moet je het echt niet zoeken in extra vermogen. Je wegligging en je remmen heb je meer aan. en met dat blok erin en nogal wat aanpassingen die niet duur hoeven te zijn zit je al snel op 750kg met standaard rond de 190 pk uit de klze. Dan praten we wel over handgemaakt spul waar je alleen grondstofkosten voor betaald. heb je wel wat ;)

      Login om te reageren
  28. Davidov zegt

    25 februari 2008 om 19:43

    mx-5 owner ook :)
    Leuk project trouwens, ik zou um met 400 pk willen : P

    Login om te reageren
  29. dekster zegt

    25 februari 2008 om 20:16

    @w0o0dy
    Slicks onder je auto steken maakt ook wel een groot verschil ;)

    Login om te reageren
  30. w0o0dy zegt

    25 februari 2008 om 20:25

    Ja of cupsport banden…. het gaat ook niet om “eerlijk” of productionspec… maar gewoon keihard gaan met de Mx-5…..voor weinig.

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    25 februari 2008 om 20:39

    als ik ooit een sportbakkie zou opteren .. is het op zeker de miata ..
    kan er echt geen kwaad woord over verzinnen ..
    en dit soort acties tekenen wederom weer het publiek wat er op af komt ..

    Login om te reageren
  32. Turbopaultje zegt

    25 februari 2008 om 21:24

    Het zou idd een megaprestatie zijn om voor minder dan 10K€ de 8 min op de NS te kraken. De toch echt zeer snelle Exige 04 haalt slechts 8:32 en kost gebruikt nog altijd slordige 50 mille in NL.

    De cheapest current avaliable MX ca. 2 mille. Dus 7 mille left voor some serious tuning required. Dat wordt dus heel veel DIY en second hand tuning…………………..

    Login om te reageren
  33. w0o0dy zegt

    25 februari 2008 om 21:50

    @Turbopaultje: zoals gezegd… met genoeg vermogen en een hoge topsnelheid valt al veel tijd te winnen en de Exige is stock.

    Tuning voor een Mx-5 is redelijk goedkoop: met een vrij goed raceonderstel (nog geen 900 euro voor veren/dempers), een aantal braces en andere stabilisatoren(+/- 400 euro) en een setje slicks (1000 euro) kom je al een heel eind. Ander vliegwiel (racespec +/- 450 euro), betere remmen +/- 500 euro high flow katalysator minder dan 300 euro en een compressorset is ook al voor ongeveer 2500 te koop….maar een turbo-kit zal goedkoper zijn.
    Al met al staat hier voor een goede 6 mille, maar het kan beslist goedkoper…. Dus ik denk dat voor 15 mille die 8 minuten wel haalbaar moet zijn, maar dan heb je ook wel een Ring specialist achter het stuur nodig….

    Login om te reageren
  34. Turbopaultje zegt

    25 februari 2008 om 22:13

    Exige is de referentie to beat. De D8 180 met een getunede MX 5 verslaan is eigenlijk niet realistisch. En dan willen die mannen nog ca. 10 -30 sec. sneller…………….. pfffffff.

    Dat beketent o.a. als doel :
    1. massa leeg echt minder dan 900 kg (alles eruit trekken dus = kost nix)
    2. een superonderstel (dat kost wel wat meer dan 900 euries)
    3. Michelin of Pirelli Cup bandjes (met std. banden is die tijd nl. echt onhaalbaar)
    4. een uitgebalanceerde aerodynamica (DIY denk ik hier en wat glasvezelmatjes)
    5. behoorlijk wat meer dan 200 pk ´s (dikke turbo is the only way)
    6. en ik zou dan ook de hele aandrijflijn versterken en reductie aanpassen, anders wordt het zo´n genant kort ritje……….
    7. en uiteraard een rijder met heel veel lef.

    Heb zelf e.e.a. al met preparaties te maken gehad in mijn autoleven, praat hier echt niet uit mijn nek. Met ca. 13 mille budget voor de tuning zou ik zeggen: heel veel suc7 mannen. Heel benieuwd hoe ver ze komen. Er zitten soms ware tovenaars onder de DIY klussers.

    Login om te reageren
  35. w0o0dy zegt

    25 februari 2008 om 22:31

    @Turbopaultje: Vergelijken met standaard productieauto’s zegt op zich niet veel… de Exige en de D8 zijn erg snel, maar zijn zeker geen bikkelharde circuitwagens en die tijden zijn niet gereden op slicks (ik neem aan dat ze voor die 8min met een mx-5 daar wel voor gaan).

    Ik ben het met je eens als het gaat omde gewichtsbesparing, de glasvezel… dunne panelen voor de motorkap, achterklep, evt de spatborden en deuren… het kan allemaal als je weet wat je doet. Massa onder de 900kg moet wel lukken. Een vlakke onderbodem zou ook nogal kunnen schelen.

    De spullen die ik hierboven quote zijn echt geen rommel, maar mx-5 tuning is niet zo duur als bij veel andere auto’s.

    Makkelijk zal zoiets nooit zijn, maar met 250pk en minder dan 900kg en een echte racewagen opbouw…. ik sluit niet uit dat ze het halen.

    Login om te reageren
  36. w0o0dy zegt

    25 februari 2008 om 22:35

    Als je echt geld wil uitgeven…. http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/61-0015.html Nice suspension stuff….

    Login om te reageren
  37. dekster zegt

    25 februari 2008 om 22:45

    Topgear(magazine) ging ooit eens met atom naar de nurnburgring, je bent met een lichtgewichtje zowat iedereen te snel af daar, maar het probleem is dat zwaardere auto’s een hogere topsnelheid en moeilijk te paseren zijn. (lees: ze hebben moeite gehad met Sabine in de M5)

    Login om te reageren
  38. dekster zegt

    25 februari 2008 om 23:19

    @w0o0dy
    Had jij niet iets veranderd aan je MX-5?

    Login om te reageren
  39. w0o0dy zegt

    25 februari 2008 om 23:21

    Ja ik heb een Koni instelbaar sportonderstel en een paar braces onder de auto, verder vrij smalle wielen om niet teveel grip te hebben…. Lively roadholding :D

    Login om te reageren
  40. Chorizo zegt

    26 februari 2008 om 00:00

    Stel me toch vragen over de torsiekrachten die je loslaat op zo’n open chassis als je er een boel pk’s bijpompt en de ophanging harder maakt.
    Knalhard gaat daar overigens niet want dan stuiter je de vangrail in.
    Afin, lees als “dan stuiter ik de vangrail in”.

    Login om te reageren
  41. w0o0dy zegt

    26 februari 2008 om 08:35

    Chorizo: knalhard voor een circuit auto niet… knalhard (het is relatief) voor een straatauto wel.De mx-5 rijdt ook wel met vermogens ver boven de 300pk rond in de wereld (zoeken op Mx-5 en griekenland bij youtube levert je een leipo op met een zeer krachtige mx-5) die auto’s blijven ook met dat soort power goed heel.

    De raceklasse met particulieren in niet al te extreem gemodificeerde Mx-5’jes rijden op het National Circuit van Silverstone (1,6 mijl) een tijd van 1:14 en een beetje… De radical Sr4 raceklasse (minder dan 600kg en een dikke motoren en veel downforce) haalt soms onder de minuut maar de Ginetta G20 klasse is niet sneller dan de Mx-5-klasse. Ter vergelijk de top BTCC auto’s rijden net onder de minuut in de qualificatie en dan hebben we het over professionele teams met enorme budgetten…

    De Mx-5 in de raceklasse is voor een groot deel standaard, geen turbo’s en dat soort werk…. Wel gestript, met rolkooi en verlaagd natuurlijk. Zoals gezegd… je rijdt niet zomaar ff onder de 8 minuten, maar ik acht dit geen kansloze missie.

    Login om te reageren
  42. Kevski Style zegt

    26 februari 2008 om 12:26

    Moet heel goed haalbaar zijn naar mijn idee, zolang je maar de juiste afwegingen maakt. Remmen zijn belangrijk, onderstel ook, maar het allerbelangrijkste zijn de banden en het gewicht. Versnellingsbak lekker zo laten, en met het geld wat je over houdt het motortje wat kietelen. Als die 9000 euro alleen materiaal is wordt het een eitje om de auto het potentieel te geven. Komt er ook arbeidsloon voor dan wordt het lastiger.
    Maar goed, een auto is net zo goed als dat de bestuurder is….

    Login om te reageren
  43. Chorizo zegt

    26 februari 2008 om 18:42

    @WoOody
    ‘mokay, heb ook al eens MX5 gezien met een V8 in. Mij niet gelaten en voor één kamikaze ronde zal een boel pk’s ook nog wel kunnen, maar als weekendracer die wat langer moet meegaan lijkt het me moeilijk, of duurder dan 10 000 Euri.
    Hoe standaard is een Exige cup overigens? Rolkooi, speciale dempers, semi slicks.
    Overigens tijdens mijn laatste bezoekje aan de ring zag ik een gast een GT40(oude type) ontladen, maar die kon van de gasten aan de slagboom meteen weer op terug opgeladen : geen racewagens toegelaten, nummerplaat erop of niet. Dus hoever kunnen ze dan gaan met hun conversie?

    Login om te reageren
  44. w0o0dy zegt

    26 februari 2008 om 21:12

    @Chorizo: het blijven duitsers… dus als je bijvoorbeeld geen geldige TUV hebt dan is het gelijk einde verhaal….
    Een beetje aangepaste Mx-5 met geldige keuring komt zeker wel de baan op…

    Overigens een mx-5 met 110pk die later een 8:44 heeft gereden (zegt ie zelf… toch best netjes op oude banden met 110pk)
    http://video.google.nl/videoplay?docid=3614954336867847412&q=MX-5+Nurburgring&total=19&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

    Login om te reageren
  45. Tim zegt

    26 februari 2008 om 22:00

    @ Emanuel,

    Is best mogelijk op een motorfiets , Helmut Dähne deed het lang geleden al in 7.49 op het 20.6 km gedeelte , performance bikes deed het in 7.21 op het 19.15km parcours.
    Kijk maar eens naar de laatste Ghostrider film , zul je zien dat het best hard kan met een motorfiets.

    Login om te reageren
  46. Chorizo zegt

    26 februari 2008 om 23:41

    @WOoOdy
    Da’s al vrij respectabel, 8:44. Of het klopt (zie nogal wat voorbijschieten) is een ander, maar da’s een zinloze discussie. Snap ook niet helemaal waarom je een passagier als gewicht zou meenemen op een hot lap, maar goed.

    Slightly offtopic, maar ik speel al jaren met het idee om met wat carbon hier en een opgepepte V6 deze jongens na te doen : http://www.youtube.com/watch?v=7KPIN4s2sZM

    Login om te reageren
  47. w0o0dy zegt

    27 februari 2008 om 06:59

    Erg leuke auto’s (ooit de gtv 6 turbo in actie gezien? mann that thing was quick!)…. De GTV (6) was altijd een beetje een droomauto toen ik klein was. Nu nog leuk, maar ik ben gezwicht voor open autorijden….

    Login om te reageren
  48. Arnold_GT zegt

    27 februari 2008 om 12:30

    leuk project…

    denk wel dat het mogelijk is hoor, hoop zelf bouw, turbo, gewichtsbesparing, een MX-5 moet je toch zeker niet onderschatten…..

    maar inderdaad, wie gaat er rijden? de lieftallige Sabine?

    Login om te reageren
  49. Chorizo zegt

    28 februari 2008 om 12:53

    @Arnold
    Good point, de bestuurder maakt behoorlijk wat tijd uit op de ‘ring.

    @WOoOdy
    Als jongetje in Zolder tijdens de 24u een Luigi GTV6 een 911 zien aanvallen. Bestuurder was ietwat optimistisch en mistte zijn rempunt, kwam zo -op dat moment al lichtjes dwars- met rokende banden voorbij de 911 geschoven, en stond meteen goed voor de volgende bocht, kon hem zo voorblijven.
    Publiek (rond Zolder wonen heel wat italianen) ging even goed los.

    De volledige impact van dat te zien zijn moeilijk te berekenen, maar laten we zeggen dat ik nu 5 Alfa’s in de garage heb, waarvan 3 GTV’s. Mijn maten noemen het al smalend het “museo storico” ;-)

    Ophanging van de GTV is in orde, SZ cq Group A systeem vooraan, uniballs, aangepaste dempers allround en andere veren achteraan.
    Voor de Mazda is mogelijk ook competitie materiaal te vinden?

    Motor loopt als een klok maar de twijfel speelt of er geen 3.5 in moet/mag/kan. Tuning is pokkeduur.
    Wat dat betreft is een MX5 ook mogelijk beter af met een donor motor, maar of een wankel wel gaat?

    Interieur is gestript, vraag is nu of het zin heeft om een Kevlar/Carbon dashboard te steken. Rolkooi moet erin maar ik vrees een beetje voor de autokeuring – valt nogal op. Is wel nodig voor de structurele integriteit lijkt me. Bij de mazda ook, toch? Open auto zijnde..

    Remmen zijn op zich prima, mogelijk piep ik wel anders als er meer PK in de auto zit, maar ik zou niet meteen weten wat er beter aan moet.
    Kan een standaard MX5 eigenlijk mee? Totaal gewicht speelt natuurlijk een enorme rol.

    Dan is de vraag nog: Carbon motorkap en Macralon ramen? Ook niet goedkoop, en moeilijk aan te komen lijkt me. Misschien dat de MX5 sowieso een bredere fanbase heeft om het voor kleinere aanbieders interessant is hierop in te spelen, of heeft Mazda speed een kitje voor dit alles? Zou wel slim zijn.

    En dan de banden. Voor de klassiekers heb je speciale Avons. Gekeurd voor de weg en übersticky. Prijzig maar ik vrees niet dat ze meer dan één of max 2 rondes op de ring volhouden.

    Login om te reageren
  50. w0o0dy zegt

    28 februari 2008 om 13:42

    @Chorizo… nice 5 stuks? Serious fan!

    De mx-5 is erg solide van zichzelf de stijdheid van het chassis is erg goed. De auto is ontworpen als een open sportwagen dus op zich zijn versterkingen niet heel erg noodzakelijk. Wat ik wel merk is dat de braces in mijn auto de response duidelijk scherper hebben gemaakt. Iedere beweging aan het stuur is dan ook gelijk (en ik bedoel dan eerder een honderste van een seconde dan een tiende) insturen. De auto is extreem goed te plaatsen en te doseren met gas en stuurinput en dan staat het onderstel nog niet eens op bikkelhard.

    Voor de Mx-5 is waanzinnig veel mogelijk…. ik zou zelf niet voor een sportonderstel van 2mille of meer gaan omdat ik denk dat je de centen beter aan andere zaken kunt uitgeven (meer power bijvoorbeeld) en een sportonderstel van 1000 tot 1500 euro al meer dan sportief genoeg kan zijn. Kleine versterkingen maken een wereld van verschil. Braces tussen de veerpoten, braces onder de auto (voor en achter) en sterkere stabilisatorstangen maken een Mx-5 tot een goede track-car en de versterkingen hoeven je geen 500 euro te kosten.

    (misschien een idee voor je GTV? Eens kijken wat de braces opleveren voordat je naar een echte rolkooi gaat? Overigens zijn er ook “halve” rolkooi opties die alleen achter de voorstoelen de boel verstevingen… maar misschien mag een volledige rolkooi wel voor de APK?)

    Macralon is tamelijk Hightec maar een simpel plexiglas ruitje in de deuren kan ook wel werken als het toch niet open hoeft…… Carbon is waarschijnlijk voor dit soort budgetten niet haalbaar maar kunsstof wel. Een simpele polyester motorkap is goed te maken en waarschijnlijk zijn er wel kant en klaar kunsstof onderdelen voor de Mx-5 te krijgen (injection molding).

    Login om te reageren
  51. w0o0dy zegt

    28 februari 2008 om 20:54

    Videootje…. Zo moet je dus niet rijden met een Mx-5…
    Best motoring rijdt een Mx-5 kort… en de airbag werkt!
    http://www.youtube.com/watch?v=OTZl9V17U4Y

    Login om te reageren
  52. w0o0dy zegt

    28 februari 2008 om 21:13

    Een Mx-5 die een Wrx opjaagt op het circuit van Eastern Creek (ok de bestuurder van de Mx-5 is duidelijk een betere rijder en de WRX is op de rechte stukken VEEL sneller). Je ziet dat de bochtsnelheden van een standaard Mx-5 best wel aardig zijn…. Leuke beelden.
    http://www.youtube.com/v/vhx3O1IZtwQ

    Login om te reageren
  53. w0o0dy zegt

    28 februari 2008 om 21:25

    Mx-5 raceklasse tegen de Mr2 raceklasse….. MX-5 owns!
    http://www.youtube.com/v/IrlrpmLfGz4

    Login om te reageren
  54. Chorizo zegt

    28 februari 2008 om 23:20

    Leuke filmpjes. WRX rijder gaat wel erg vroeg op de remmen (maar auto een stuk zwaarder en banden ongeveer even breed, dus eigenlijk moet ‘ie wel) , dat geluid van de MX5, in dat filmpje, standaard..?

    Stabi’s zijn vervangen idd, eerst die van een 75 3.0, daarna iets duurdere.
    Strutbraces zijn idd de way to go. Er zijn er geen aftermarkets te vinden voor de GTV6. Kan er zelf wel één plooien maar een brace is er nergens (makkelijk) te schroeven dus ze zouden moeten worden opgelast of zo. Niet echt mijn ding, dus ik vroeg me al af of er niets kon gebeuren met een soort doorgetrokken rolkooi. Interieur van de GTV6 ligt toch weer uit elkaar, dus what the hell ;-)

    Carbon is de laatste tijd idd flink duurder geworden, Amerikaans leger zou heelder stockpiles opgekocht hebben, zijn al een paar bedrijfjes dicht die oa carbon motorkappen aanboden.

    Laatst nog een 75 racer in een schuur gezien, eigenaar zei dat de prijs te discussiëren was, maar ik denk dat ik dan toch eerst eea moet gaan opruimen, en dat gaat pijn doen :-/
    Scheelt natuurlijk wel heel wat werk als je een ready-made koopt.

    Login om te reageren
  55. RenesisHP zegt

    3 maart 2008 om 19:06

    Na een lange afwezigheid van de laptop eindelijk weer mijn eigen reactiemogelijkheden.
    Als ik eerlijk ben, ik ben aan onderdelen ondertussen al meer geld kwijt geweest en ik betwijfel of het met de onze gaat lukken binnen 8 minuten. Dus ik vraag mij af welke kwaliteit onderdelen er voor dit project gebruikt gaan worden?

    Login om te reageren
  56. Chorizo zegt

    3 maart 2008 om 19:18

    @mx-5 owner
    Of welke kwaliteit piloot ;-)

    Login om te reageren
  57. RenesisHP zegt

    3 maart 2008 om 20:29

    Ik vraag Sabine wel. :lol:

    Login om te reageren
  58. w0o0dy zegt

    3 maart 2008 om 20:47

    @mx-5-owner: Welcome back. Pk’s zijn het grote “probleem” van de Mx-5. Met een dikke 250pk en een goed onderstel zal het allemaal al heel wat harder gaan dan standaard. Topwegligging is leuk, maar als je niet ruim boven de 250km/u uit kunt komen dan is een toptijd op de Ring snel buiten bereik…. Je laat heel veel “makkelijke seconden” liggen als je maar net 200 haalt….

    Login om te reageren
  59. RenesisHP zegt

    3 maart 2008 om 21:22

    @wOoOdy.

    Thanks, glad to be back. Ik kreeg ernstige afkickverschijnselen met bijbehoorende nadelige gevolgen zoals een zware gasvoet en andere rijbewijsbedreigende tikjes.
    Ik denk niet dat mijn nieuwe vermogenstoename voldoende is voor die rondetijd. Ik denk dat ik toch maar eens een goede turbofabrikant moet gaan spreken voor een one off(dat wordt sparen).

    Login om te reageren
  60. w0o0dy zegt

    3 maart 2008 om 21:29

    @mx-5-owner: er zijn toch ook compressor kits? Dat werkt prima op een 1,6 voor zover ik weet en houdt het ook redelijk lineair.. Een andere optie is natuurlijk een 1,8 blok scoren ;)

    Login om te reageren
  61. RenesisHP zegt

    3 maart 2008 om 21:34

    Er is een supercharger leverbaar, maar ik vind 4200 euro voor 40pk niet echt redelijk te noemen. Dan steek ik liever dat geld uit aan iets unieks.

    Login om te reageren
  62. RenesisHP zegt

    3 maart 2008 om 21:35

    Bovenstaande aan @wOoOdy

    Login om te reageren
  63. RenesisHP zegt

    3 maart 2008 om 21:35

    steek moet geef zijn. :oops:

    Login om te reageren
  64. CSL zegt

    10 maart 2008 om 15:17

    uhmm. voor onder de 9000 euro.
    Dat is eigenlijk hellemaal niet zo moeilijk.

    Koop een BMW E36 M3 286pk. Met een chip en een filter heb je al 320pk. Ga hem vervolgens volledig strippen. 200kg eraf is zo gebeurd. 1 goede kuipstoel(4kg) erin. Zet er een D2 racing onderstel eronder. Goede remblokjes eronder samen met stalen remleidingen.
    Ik denk als je die onderdelen die je eraf hebt gehaald vervolgens door verkoopt, hou je nog geld over ook voor een paar goede banden :)

    Login om te reageren
  65. Japie zegt

    12 maart 2008 om 15:41

    @CSL: ehhh,…het gaat HIER ff niet over BMW!!

    Login om te reageren
  66. Klaas zegt

    23 maart 2008 om 14:41

    1 van de fijnste ato’s die ooit gehad heb en nog steeds heb.

    Login om te reageren
  67. eddy zegt

    14 mei 2008 om 09:22

    ik heb een MX5 en wil hem graag laten tunen..
    iemand enig idee waar ik dat kan laten doen?
    het is een 1992 wagentje met een 1600 16v motor. ik heb begrepen dat er een turbo of een charger op kan. enig rijverschil?
    ik heb vandaag een afspraak bij een bedrijf (dbm) uit maarssen. enig idee of dit een ok keuze bedrijf is? of toch maar voor 6500 euries (met die dollarkoers) eentje kant en klaar uit amerika halen ;-)

    je mag me ook direkt mailen op [email protected]

    thnks boys voor al jullie reacties

    Login om te reageren
  68. Mik zegt

    21 juni 2008 om 12:51

    30 juni tijdens de pistenclub ringdag gaan we eindelijk met een MaX5 racer de ring op . Gewoon om lekkrr te rijden en tijdens lekker rijden een full lap benchmark tijd te zetten voor een MaX5/spec miata op Hankook RS2 banden.
    Er zijn heel veel amerikaanse spec miata racers die al heel lang speculeren over wat een MX Na 1.6 racertje ongeveer doet op de ring. We gaan eens even kijken!

    Login om te reageren
  69. pretmeted zegt

    22 juni 2008 om 16:37

    voeg me maar toe en check de foto’s ..
    met deze moet het wel lukken.. 230 op de gps en bijzonder aangepaste Mx5 en ik ben de eigenaar ;-)
    op naar duitsland…

    Login om te reageren
  70. w0o0dy zegt

    26 augustus 2009 om 21:31

    Even een update: beste tijd tot nu toe 8:09,10!

    01 March 2009 Time Attack Zandvoort
    Practice in the morning on a dry track lasted only 2 laps for the Ringmazda because of misfiring when applying the throttle more then 50%, probably fuelstarvation because after filling the tank from ¼ to full it ran fine.
    In that second lap only a 2.07,7 was recorded. In the finals of Time Attack grip on the drying track was, after drifting- and sprintsessions, had vanished which increased the best laptime to 2.18,3, not very impressive.

    04 March 2009 Driving Fun Trackmorning at Zandvoort.
    A day to forget. At the first five laps the brakes just didn’t feel right. But still the car was given to one of the projectsupporters for a couple of laps with the clear warning that the brakes were in no good working condition. Obviously he liked the car so much that he kept on going till finally in the 7th lap he couldn’t build enough brakepressure with his left foot and send the car into a wider line around Scheivlak corner through the graveltrap were it got stuck and needed a shovel to get the thing back on track. Some repairwork was in order

    31 March 2009 Nordschleife
    At last the weather improved sufficiently to go out on the Ring the first time this year. Obviously everybody had been waiting for the change in weather causing a lot of traffic on the track in the evening. This time driving on 11 year old Bridgestone S02 roadtyres. Just two laps to get the feeling. No better then 8.35 with a Baustelle that cost around 4 seconds. Proves again the advantage of semi’s. Because of the risk of detonation boost was reduced from 15 to 13 psi

    01 April 2009 Nordschleife
    Exactly one year ago the first laps were driven on the Nordschleife with the MX5 without the turbo (121 Hp at the crank as measured on the rolling road).
    Again lots of people enjoying the good weather and taking their car/bike to the track.
    Boost was further reduced to 12 psi giving away some 25 HPcompared to 15 psi but at this point and time I cannot risk an engine faillure, the car has to do some track time to get to the desired target time. This time with secondhand semi’s three laps were driven and the third lap showed 8.13,96. Car height was a bit too low, the frontwheels were touching the bodywork inside the fenders at some points of the track.

    02 April 2009 Nordschleife
    Again a sunny evening with lots of traffic, this time testing the influence of stiffening the bump/rebound of the AST shockabsorbers. Three laps done with a best of 8.14,05.

    06 May 2009 Nordschleife
    With the car height adjusted and new brake pads the car could be taken out to the track again.
    It was the day before the Scuderiatraining and lots of Scuderiaparticipants were out on the track. Unfortunately one of them crashed into the guardrail that heavy that it needed immediate repair = Baustelle. After arriving at 17.00 one lap was done to test the car height which was good. Then waiting for the end of the Baustelle to come. till about 19.00. The second lap of the day showed 8.19 so after checking the tyre pressures the third lap showed a 8.09,10.
    There is still progress and the average speed has gone over the 140 kmh barrier now.
    Needing to shave of another 0,5 seconds per kilometer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North