• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In 90 seconden je olie verversen, het kan

Auteur: rynnus, gepost 14 januari 2016 om 22:53 – 66 Reacties

Kei handig!


Castrol introduceerde onlangs een grote Nespresso cup voor in je motorruimte…

Normaal gesproken is het verversen van je olie een hels karwei, helemaal als je het zelf doet. Meestal gaat het als volgt; omdat je geen brug hebt waar je je auto op kan parkeren rijd je de auto half op een stoeprand zodat je eronder kan gaan liggen. Vervolgens stoot je bij iedere beweging je hoofd en kom je er bij alles wat je doet achter dat je het verkeerde gereedschap in je hand hebt, waardoor je telkens met veel moeite onder de auto vandaan moet kruipen. Met een volgelopen teiltje olie (waar waarschijnlijk de afsluitdop in is gevallen bij het openen) ben je dan eindelijk klaar. Allemaal zeer tijd consumerend.

Dan is daar nu Castrol met een soort verwisselbare cup die geïntegreerd in je motorruimte zit. Ze noemen het Nexcel en dankzij hun nieuwe concept is het verversen van je olie niet moeilijker dan het verversen van je prullenbakzakje.

Het systeem werkt met een pomp die alle olie uit het carter terug in de Nexcel-container pompt, een proces wat slechts een half minuutje in beslag neemt. Vervolgens klik je de tank los en plaats je een nieuwe. Castrol voorziet in de toekomst verschillende ophaalpunten bij garages zodat de ‘cups’ verantwoordelijk gerecycled kunnen worden.

Toen Aston Martin hiervan hoorde werden ze gelijk enthousiast. Zó enthousiast dat ze de Vulcan ermee hebben uitgerust. Het concept heeft zich dus al bewezen in de racerij, nu moet dat nog geburen op de openbare weg. Filmpje!

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, motor, olie, vulcan

Vorig bericht: « KOOP DAN!!! Ferrari 308 IMSA GTU
Volgend bericht: MINI John Cooper Works Cabrio in het nieuw »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    14 januari 2016 om 23:00

    Met onlangs bedoel je vorig jaar?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      14 januari 2016 om 23:29

      @norge: yep!

      Login om te reageren
  2. Donstil zegt

    14 januari 2016 om 23:02

    Dit is toch al “heel oud”?

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      15 januari 2016 om 13:13

      @Donstil: bron ?

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        15 januari 2016 om 14:47

        @fijnkonijn: hier

        Login om te reageren
        • norge zegt

          15 januari 2016 om 19:29

          @baasbas: lol..

          Login om te reageren
  3. bmwe81 zegt

    14 januari 2016 om 23:03

    Je kan je olie en filter in 10 min verversen. Nee je moet een systeem op je auto maken met een pomp en een opvangbak en dan kan iedereen die de motorkap open kan maken zelf zijn olie vervangen. ?

    Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    14 januari 2016 om 23:04

    Scheelt veel ‘werk’ uren van een dealert

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      15 januari 2016 om 09:37

      @87sandyd: zijn ze bij mij erg snel klaar. Ik heb helemaal geen olie in mijn auto :-)

      Login om te reageren
      • dgk1993 zegt

        15 januari 2016 om 09:51

        @fijnkonijn: rijdt zeker Audi?

        Login om te reageren
        • ziekegeest zegt

          15 januari 2016 om 12:51

          @dgk1993: Een almachtige Tesla. Leuke Audi-grap by the way.

          Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          15 januari 2016 om 13:07

          @dgk1993: nope. Een Tesla. Geen olie nodig.

          Login om te reageren
      • bierbuik zegt

        15 januari 2016 om 10:59

        @fijnkonijn: zal wel lekker remmen dan

        Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          15 januari 2016 om 13:08

          @bierbuik: de elektromotor doet een goede job de auto te vertragen… Heb de normale remmen zelden nodig.

          By the weg. We (het artikel) hadden het over motorrrrrrolie. Niet over remvloeistof/olie.

          Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    14 januari 2016 om 23:06

    Doe mij die goeie ouwe aftapplug maar, lekker het zootje eerst warm rijden, de brug op en hem vooral lang laten uitlekken’ want, zo is mij ooit geleerd : de laatste druppels bevatten het meeste vuil en daar ververs je o.a. voor.
    Dan het filter vernieuwen, de bobine losgooien en op de starmotor de verse olie door de motor pompen absoluut niet starten en gasgeven, omdat de olie nog niet overal in je motor zit.
    Maar ja, tijden veranderen !
    Zo is het nou eenmaal !

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 januari 2016 om 23:49

      @desjonnies: Helemaal mee eens! laat hem maar een half uurtje nadruppelen….

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 januari 2016 om 04:53

      @desjonnies: het zal wel aan mij liggen hoor, maar waarom op de startmotor rond laten gaan?

      Als de motor een dag niet heeft gelopen zit immers ook alle olie in het carter. Giet je nieuwe olie in de motor dan komt het ook in het carter. Geen mens die na een dag stilstand ff de bobine los trekt om olie rond te pompen.

      Overigens is het op schepen heel normaal om olie met een (vleugel)pompje uit het carter te pompen. Meestal omdat je niet onder de motor kunt komen voor de carterstop. Ik heb wel eens aan de ‘specialisten’ van onze motorboer gevraagd of ze dat zelf ook niet een kwalijke zaak vinden. Hun antwoord: zodra er meuk in het carter ligt die niet aan de magneet blijft hangen omdat het teveel is, is de motor toch al aan puin.

      Gevoelsmatig blijf ik voorstander van de ouwe vertrouwde stop trouwens. Maar het antwoord wat ik kreeg is ergens wel logisch.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        15 januari 2016 om 07:38

        @lekbak: in elk motorblok zitten een paar oliekleppen. Die zorgen ervoor dat de olie wordt vastgehouden. Het oliefilter zelf heeft ook zo een klep. Dit is gedaan zodat de olie sneller door de motor te verspreiden.

        Anders duurt het te lang voordat de nokkenas smering krijgt.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          15 januari 2016 om 08:10

          @xiran: dan zit daar dus nog de oude olie achter die kleppen, dan blijft mijn verhaal kloppen. Alleen als het blok uit elkaar is gegaan heeft het zin om rond te laten draaien. Of als de motor echt serieus lang stil heeft gestaan, maar dan is een beetje extra aandacht sowieso gewenst.

          Je hebt het oliefilter wat meestal leeg is (een hangend filter kan je vol olie monteren uiteraard) maar die zit in de volle flow van de oliepomp. Die is in een halve seconde vol.

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            15 januari 2016 om 11:58

            @lekbak: je hebt idd gelijk. Als je een nieuw blok hebt moet je altijd de nokkenas insmeren met speciaal vet. Dit is de laatste plek waar smering komt.

            Doe je dit niet (voorbeelden genoeg) zit je hele blok vol met slijpsel van de nokkenas.

            Login om te reageren
    • Thunderstruck zegt

      15 januari 2016 om 09:47

      @desjonnies: ik snap het probleem ook niet zo, mijn bimmer is 25 jaar oud en elke 10.000km komt er nieuwe olie en filter in. Gewoon even warm rijden, plug eruit en op je gemak een bak koffie drinken. Dan is alle rotzooi eruit en dan kun je het afronden. No worries mate!

      Login om te reageren
  6. phevtreb zegt

    14 januari 2016 om 23:07

    De tijd dat we echt de olie aftapte en de stop er weer met een nieuw koperen ringetje indraaide ligt echt al lang achter ons.

    Tegenwoordig wordt de olie via de peilstokbuis uit het carter gezogen en gewoon via de vuldop weer bijgevuld. Heb de tijd nooit bijgehouden, maar het gaat erg rap. Denk niet dat dit systeem veel voordeel heeft..

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      14 januari 2016 om 23:12

      @phevtreb: dit is echt de grootste onzin, ik werk in een garage en de olie word van onder uit het carter afgelaten en er komt een nieuwe carterplugpakking (koper ringetje) of zelfs een helemaal nieuwe carterplug in… De enige auto die ik ken waar je de olie uit moet zuigen via de pijlstokbuis is een smart…

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        14 januari 2016 om 23:19

        @raceface: http://trad4u.eu/nl/waste-oil-extractor-6-gallon

        Zoiets ken je niet? Ouderwetse garage dan, waar je werkt.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          14 januari 2016 om 23:23

          @phevtreb: ik ken ‘m wel maar heb ‘m in 3 jaar nog nooit hoeven gebruiken.

          Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          15 januari 2016 om 09:32

          @phevtreb: mijn dealer tapt ook af via carterpan.

          Login om te reageren
      • ej20g zegt

        14 januari 2016 om 23:26

        @raceface: ik hoef het je vast niet te vertellen, maar bij een auto met een aluminium carterpan is het niet zo verstandig om een koperen ringetje te gebruiken.

        Login om te reageren
      • ziekegeest zegt

        15 januari 2016 om 12:53

        @raceface: Je werkt in een LEGO-garage?

        Login om te reageren
    • raym zegt

      14 januari 2016 om 23:17

      @phevtreb: wordt toch lastig bij sommige auto’s want die hebben niet eens meer een peilstok. Maar een leuke olie peil sensor. En ik hou het toch bin aftap plug nooit afzuigen werkt niet zo goed als aftappen.

      Login om te reageren
    • redbeams zegt

      15 januari 2016 om 00:22

      @phevtreb: Ik doe het liever via de aftapplug…zo weet je zeker dat er eventueel vuil uit je carterpan meekomt tijdens aftappen.

      Login om te reageren
  7. scottishcarspotter2000 zegt

    14 januari 2016 om 23:07

    Lijkt mij een goed plan, komt u maar!

    Login om te reageren
  8. jpoers zegt

    14 januari 2016 om 23:10

    Mooi systeem, en die vulcan nog veel gaver :)

    Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    14 januari 2016 om 23:18

    En als je dan bij de dealer je grote beurt laat doen mag je nog steeds €60 uurloon aftikken voor het verversen van de olie…

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      14 januari 2016 om 23:29

      @Rick-dos: goedkope dealer dan. De gemiddelde universele garage zit rond de 50 euro per uur, een dealer doet zomaar het dubbele. Hoe dan ook, prijzig blijft het sowieso bij de dealer.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        14 januari 2016 om 23:38

        @ej20g: Volgens mij bij mijn BMW dealer vragen ze €60 per uur. Het kan gewijzigd zijn want het is een tijd geleden dat ik echt goed gekeken heb naar een rekening. Ik weet alleen dat de saldo op mijn bankrekening weer een paar cijfertjes kwijt is na een bezoek…

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          14 januari 2016 om 23:52

          @Rick-dos: het zal per merk ook wel verschillen. Precieze prijzen weet ik verder ook niet, heb alleen eens vernomen van iemand die bij een dealer heeft gewerkt (weet niet meer welk merk) dat 100 euro per uur heel normaal was.

          Voor mij is het sowieso niet belangrijk, ik kan en doe al mijn onderhoud zelf.

          Login om te reageren
          • mars1985 zegt

            15 januari 2016 om 08:50

            @ej20g: mijn neef werkt bij een audi garage en die heeft het erover dat ze per model andere tarieven berekenen. A3/a4 is 80,- ex btw, a6/a7 is 110,- ex btw en a8/q7 op 135,- ex btw en de RS en R modellen op 160,- ex btw. Ik vind dat persoonlijk de grootste onzin diverse tarieven berekenen voor de zelfde stukje techniek maar de bekijken het daarzo dat als je 100k of meer kan betalen voor een auto dan

            Login om te reageren
            • slickrick zegt

              15 januari 2016 om 12:29

              @mars1985: Ja geweldig dit, prijssegmentatie per type klant, dit gebeurt in andere branches ook. Tevens de reden dat ik nooit naar de dealer ga voor dit soort meuk, heb ook weinig vertrouwen in dealers omdat over het algemeen er alleen “vervangers” werken en geen monteurs meer.

              Klant van mij ging voor een winter check naar de VW dealer, voor EUR 20 wordt je auto op 100 punten gecheckt…….Hij komt terug, ja mijnheer, we hebben voor EUR 450 onderdelen vervangen, u kon zo echt niet de weg op…….WTF zonder overleg niks…..

              Login om te reageren
  10. ej20g zegt

    14 januari 2016 om 23:20

    Het is een mooi systeem maar ik denk niet dat het voor normale straatauto’s veel nut heeft. Verl mensen kunnen of willen hun olie niet eens zelf verversen en voor een garane is het nu al 5 tot hooguit 10 minuten werk, voor de meeste auto’s tenminste.

    Overigens herken ik het verhaaltje over het zelf olie verversen niet, ik zet de auto dan ook altijd lekker hoog op 2 assteunen. Het carter is dan wel altijd lekker warm, en de olie (helaas) ook.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      15 januari 2016 om 09:31

      @ej20g: Volgens mij is dat het hele punt. Nu doen mensen het niet omdat het eigenlijk niet te doen is. Als je het ze nou heel eenvoudig maakt is de gewone consument eerder geneigd olie te verversen. De bedenker van het systeem is Castrol… boem! omzet! :-)

      Daarnaast: in Amerika is ‘an oil change’ een dingetje. Vinden ze leuk.

      Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    14 januari 2016 om 23:29

    Gewoon op de ‘ouderwetse’ manier gaat vrijwel net zo snel, en een stuk goedkoper.

    Login om te reageren
  12. swid zegt

    14 januari 2016 om 23:30

    Wannabe drysump of hoe gaat t? De gemiddelde consument maakt t echt niets uit of ze tijdens een beurtje 1 minuut of 5 minuten doen over een wissel.

    Login om te reageren
  13. mrB zegt

    14 januari 2016 om 23:35

    Omdat het in de vulcan zit is het beproefd in de racerij? Dat ding komt in geen enkele raceklasse uit….
    Ik zou wel heel gelukkig worden van een am vulcan.

    Login om te reageren
  14. branko zegt

    14 januari 2016 om 23:36

    Gewoon je olie niet verversen. Nog makkelijker.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      15 januari 2016 om 13:11

      @branko: gewoon een Audi met een 2 liter TFSI kopen die elke 3000km een liter nodig heeft. Met 4 liter carterinhoud heb je na 12000km je olie al ververst…

      Login om te reageren
      • branko zegt

        15 januari 2016 om 14:10

        @fijnkonijn: precies, zo werkt het bij mijne ook alleen is het geen Audi maar gewoon een oud barrel

        Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    14 januari 2016 om 23:50

    Volgensmij niet echt heel handig. Weer een extra installatie er bij die kapot kan gaan….

    Login om te reageren
  16. reistje zegt

    15 januari 2016 om 00:01

    Ben ik de enige die enthousiast is? Toegeven zoveel werk is het niet om je olie te vervangen. De grootste ergernis is toch wel oliefilters die amper bereikbaar zijn.

    Ik ben dus een voorstander. Prijs is alleen wel een puntje, het systeem moet wel goedkoop zijn anders overwegen autoproducenten het sowieso niet . Voor auto’s als de Vulcan is het dan weer niet interessant want daarvoor is een dry sump systeem veel logischers.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 januari 2016 om 00:03

      @reistje: Wordt vast een standaard methode om olie te verversen …Omdat milieu…

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        15 januari 2016 om 00:25

        @norge: Nou ja dat weet ik niet zo zeker…vag heeft al een systeem waarbij verversen niet meer nodig is ;)

        Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        15 januari 2016 om 14:24

        @norge: gewoon alle aan de EV. Geen motorolie meer. Omdat milieu… ;-)

        Login om te reageren
        • norge zegt

          15 januari 2016 om 14:44

          @fijnkonijn: Dan wordt het druk op de busbaan hier…. ;)

          Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    15 januari 2016 om 00:04

    De beschrijving van olie verversen komt mij inderdaad bekend voor. Dat is een klusje dat ik inderdaad niet zelf meer uitvoer. De kostenbesparing weegt niet op tegen de irritatie die het opleverd.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      15 januari 2016 om 05:00

      @pomoek: wow, als zelfs olie verversen al teveel werk is… Dat is het simpelste en makkelijkste aan al het mogelijke onderhoud aan je auto!

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        15 januari 2016 om 07:59

        @lekbak: volgens mij de essentie van het product dat ze nu op de markt brengen? Ik knutsel graag aan mijn auto maar heb maar 24 uur in een dag. Als ik moet kiezen tussen een uur k*tten op de stoep van mijn huis want geen garage of een paar tientjes extra betalen bij een garage? Ik weet het inmiddels wel….

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          15 januari 2016 om 08:11

          @lekbak: Ikcheb het overigens wel gedaan hoor, op mijn stoep olie verversen. Om te beginnen: schuin op de stoep parkeren is niet slim, dan loopt niet alle olie eruit. Mijn auto had behoorlijk wat ruimte maar zelfs dan is het nog lastig om er onder te gaan liggen. Oliefilter verwijderen? Via de bovenkant motor of onderkant? Motorblok is warm, filter moeilijk bereikbaar, speciale filtertang nodig om ‘ m los te draaien…het enige simpele aan olie verversen is inderdaad de nieuwe olie toevoegen. De rest is, zolang je geen brug hebt, gewoon een rotklusje…

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            15 januari 2016 om 08:49

            @pomoek: ik heb er eigenlijk nooit zoveel moeite mee. Binnen een paar minuten heb ik de auto op de assteunen staan (4 stuks). Dan kan ik onder de auto door rollen, hoog zat dus om olie te wisselen. Gereedschap om je filter los te draaien heb je al voor een paar euro, en dan is het een kleine kunst.

            Maar als jij dat spul niet hebt, en er daarom een uur mee aan het kutten bent snap ik dat je het laat doen.

            Login om te reageren
            • baasbas zegt

              15 januari 2016 om 12:45

              @lekbak: Je hebt je naam mee

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                15 januari 2016 om 13:12

                @baasbas: hoe verzin je een gebruikersnaam… Nou, door dus een lekbak te kopen, het bonnetje daarvan op je bureau zien liggen en vervolgens lekbak in te vullen.

            • pomoek zegt

              16 januari 2016 om 13:47

              @lekbak: Ik heb een filtertang maar inderdaad geen steunen om de auto op te zetten. Kosten zelf doen is ongeveer € 30,-. Kost me zoals gezegd al snel een uur. Tel daar nog 40 minuten bij om de afgewerkte motorolie naar een verzamelpunt te brengen. Bij een fastfitter kost het € 60,-. Dus, ja de volgende keer ga ik het niet meer zelf doen maar betaal ik graag 3 tientjes meer.

              Begrijp me niet verkeerd, ik doe genoeg klusjes zelf aan mijn auto. Scheelt mij al gauw honderd euro of meer aan kosten. Maar in dit geval laat ik het liever iemand anders doen.

              Login om te reageren
  18. cthijs zegt

    15 januari 2016 om 00:18

    Een vulcan met een vulkan onder de motorkap

    Login om te reageren
  19. kevinova zegt

    15 januari 2016 om 00:40

    Voor olie verversen rijd je hem toch ff naar de doe het zelf garage. Voor 7,- heb je n uur een brug tot beschikking en voor 3,50 en opvangbak(incl milieukosgen) en hoef je zelf de olie niet weg te brengen. Vaak kun je eventueel speciaal gereedschap ook nog even lenen. En Kun je gelijk je uitlaatrubbers, remblokken en andere dingen nog even nalopen/vervangen.

    Login om te reageren
    • kevinova zegt

      15 januari 2016 om 11:06

      @kevinova: en voert een pompje wel goed de staalbraampjes/slijpsels af die je juist uit de olie wil hebben. Loopt het pompje er zelf niet op stuk?

      Login om te reageren
  20. dafmaf zegt

    15 januari 2016 om 09:03

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  21. clarkson zegt

    15 januari 2016 om 09:32

    Eens per jaar je olie verversen kost 100 euro? Het is best een mooi systeem maar is dit nou echt nodig?

    Schuin op de stoeprand zou ik trouwens niet doen..

    Login om te reageren
  22. slickrick zegt

    15 januari 2016 om 12:38

    De Castrol olie voor mijn auto kost bij de groothandel al EUR 60 / 5 liter en er gaat circa 8 liter in dus onder de EUR 100 kom ik niet uit. En budget olie gaat er niet in. Samen met filter en een bevriende garage die ik EUR 50 geef kom ik uit op circa EUR 190 – EUR 200.

    Mijn eigen uurtarief is EUR 100, dus dit klusje ga ik zelf never ever doen.
    Bovendien mogen mensen om me heen best wat verdienen, als het maar niet de Audi dealer is die hier EUR 400 voor vraagt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North