In 90 seconden je olie verversen, het kan

Auteur: , 66 Reacties

Castrol introduceerde onlangs een grote Nespresso cup voor in je motorruimte...

Kei handig!

Normaal gesproken is het verversen van je olie een hels karwei, helemaal als je het zelf doet. Meestal gaat het als volgt; omdat je geen brug hebt waar je je auto op kan parkeren rijd je de auto half op een stoeprand zodat je eronder kan gaan liggen. Vervolgens stoot je bij iedere beweging je hoofd en kom je er bij alles wat je doet achter dat je het verkeerde gereedschap in je hand hebt, waardoor je telkens met veel moeite onder de auto vandaan moet kruipen. Met een volgelopen teiltje olie (waar waarschijnlijk de afsluitdop in is gevallen bij het openen) ben je dan eindelijk klaar. Allemaal zeer tijd consumerend.

Dan is daar nu Castrol met een soort verwisselbare cup die geïntegreerd in je motorruimte zit. Ze noemen het Nexcel en dankzij hun nieuwe concept is het verversen van je olie niet moeilijker dan het verversen van je prullenbakzakje.

Het systeem werkt met een pomp die alle olie uit het carter terug in de Nexcel-container pompt, een proces wat slechts een half minuutje in beslag neemt. Vervolgens klik je de tank los en plaats je een nieuwe. Castrol voorziet in de toekomst verschillende ophaalpunten bij garages zodat de ‘cups’ verantwoordelijk gerecycled kunnen worden.

Toen Aston Martin hiervan hoorde werden ze gelijk enthousiast. Zó enthousiast dat ze de Vulcan ermee hebben uitgerust. Het concept heeft zich dus al bewezen in de racerij, nu moet dat nog geburen op de openbare weg. Filmpje!



66 reacties

Met onlangs bedoel je vorig jaar?
@norge: yep!
Je kan je olie en filter in 10 min verversen. Nee je moet een systeem op je auto maken met een pomp en een opvangbak en dan kan iedereen die de motorkap open kan maken zelf zijn olie vervangen. 😏
Scheelt veel ‘werk’ uren van een dealert
@87sandyd: zijn ze bij mij erg snel klaar. Ik heb helemaal geen olie in mijn auto :-)
@fijnkonijn: rijdt zeker Audi?
@dgk1993: Een almachtige Tesla. Leuke Audi-grap by the way.
@dgk1993: nope. Een Tesla. Geen olie nodig.
@fijnkonijn: zal wel lekker remmen dan
@bierbuik: de elektromotor doet een goede job de auto te vertragen… Heb de normale remmen zelden nodig.

By the weg. We (het artikel) hadden het over motorrrrrrolie. Niet over remvloeistof/olie.
Doe mij die goeie ouwe aftapplug maar, lekker het zootje eerst warm rijden, de brug op en hem vooral lang laten uitlekken’ want, zo is mij ooit geleerd : de laatste druppels bevatten het meeste vuil en daar ververs je o.a. voor.
Dan het filter vernieuwen, de bobine losgooien en op de starmotor de verse olie door de motor pompen absoluut niet starten en gasgeven, omdat de olie nog niet overal in je motor zit.
Maar ja, tijden veranderen !
Zo is het nou eenmaal !
@desjonnies: Helemaal mee eens! laat hem maar een half uurtje nadruppelen….
@desjonnies: het zal wel aan mij liggen hoor, maar waarom op de startmotor rond laten gaan?

Als de motor een dag niet heeft gelopen zit immers ook alle olie in het carter. Giet je nieuwe olie in de motor dan komt het ook in het carter. Geen mens die na een dag stilstand ff de bobine los trekt om olie rond te pompen.

Overigens is het op schepen heel normaal om olie met een (vleugel)pompje uit het carter te pompen. Meestal omdat je niet onder de motor kunt komen voor de carterstop. Ik heb wel eens aan de ‘specialisten’ van onze motorboer gevraagd of ze dat zelf ook niet een kwalijke zaak vinden. Hun antwoord: zodra er meuk in het carter ligt die niet aan de magneet blijft hangen omdat het teveel is, is de motor toch al aan puin.

Gevoelsmatig blijf ik voorstander van de ouwe vertrouwde stop trouwens. Maar het antwoord wat ik kreeg is ergens wel logisch.
@lekbak: in elk motorblok zitten een paar oliekleppen. Die zorgen ervoor dat de olie wordt vastgehouden. Het oliefilter zelf heeft ook zo een klep. Dit is gedaan zodat de olie sneller door de motor te verspreiden.

Anders duurt het te lang voordat de nokkenas smering krijgt.
@xiran: dan zit daar dus nog de oude olie achter die kleppen, dan blijft mijn verhaal kloppen. Alleen als het blok uit elkaar is gegaan heeft het zin om rond te laten draaien. Of als de motor echt serieus lang stil heeft gestaan, maar dan is een beetje extra aandacht sowieso gewenst.

Je hebt het oliefilter wat meestal leeg is (een hangend filter kan je vol olie monteren uiteraard) maar die zit in de volle flow van de oliepomp. Die is in een halve seconde vol.
@lekbak: je hebt idd gelijk. Als je een nieuw blok hebt moet je altijd de nokkenas insmeren met speciaal vet. Dit is de laatste plek waar smering komt.

Doe je dit niet (voorbeelden genoeg) zit je hele blok vol met slijpsel van de nokkenas.
@desjonnies: ik snap het probleem ook niet zo, mijn bimmer is 25 jaar oud en elke 10.000km komt er nieuwe olie en filter in. Gewoon even warm rijden, plug eruit en op je gemak een bak koffie drinken. Dan is alle rotzooi eruit en dan kun je het afronden. No worries mate!
De tijd dat we echt de olie aftapte en de stop er weer met een nieuw koperen ringetje indraaide ligt echt al lang achter ons.

Tegenwoordig wordt de olie via de peilstokbuis uit het carter gezogen en gewoon via de vuldop weer bijgevuld. Heb de tijd nooit bijgehouden, maar het gaat erg rap. Denk niet dat dit systeem veel voordeel heeft..
@phevtreb: dit is echt de grootste onzin, ik werk in een garage en de olie word van onder uit het carter afgelaten en er komt een nieuwe carterplugpakking (koper ringetje) of zelfs een helemaal nieuwe carterplug in… De enige auto die ik ken waar je de olie uit moet zuigen via de pijlstokbuis is een smart…
@raceface: http://trad4u.eu/nl/waste-oil-extractor-6-gallon

Zoiets ken je niet? Ouderwetse garage dan, waar je werkt.
@phevtreb: ik ken ‘m wel maar heb ‘m in 3 jaar nog nooit hoeven gebruiken.
@phevtreb: mijn dealer tapt ook af via carterpan.
@raceface: ik hoef het je vast niet te vertellen, maar bij een auto met een aluminium carterpan is het niet zo verstandig om een koperen ringetje te gebruiken.
@raceface: Je werkt in een LEGO-garage?
@phevtreb: wordt toch lastig bij sommige auto’s want die hebben niet eens meer een peilstok. Maar een leuke olie peil sensor. En ik hou het toch bin aftap plug nooit afzuigen werkt niet zo goed als aftappen.
@phevtreb: Ik doe het liever via de aftapplug…zo weet je zeker dat er eventueel vuil uit je carterpan meekomt tijdens aftappen.
Lijkt mij een goed plan, komt u maar!
Mooi systeem, en die vulcan nog veel gaver :)
En als je dan bij de dealer je grote beurt laat doen mag je nog steeds €60 uurloon aftikken voor het verversen van de olie…
@Rick-dos: goedkope dealer dan. De gemiddelde universele garage zit rond de 50 euro per uur, een dealer doet zomaar het dubbele. Hoe dan ook, prijzig blijft het sowieso bij de dealer.
@ej20g: Volgens mij bij mijn BMW dealer vragen ze €60 per uur. Het kan gewijzigd zijn want het is een tijd geleden dat ik echt goed gekeken heb naar een rekening. Ik weet alleen dat de saldo op mijn bankrekening weer een paar cijfertjes kwijt is na een bezoek…
@Rick-dos: het zal per merk ook wel verschillen. Precieze prijzen weet ik verder ook niet, heb alleen eens vernomen van iemand die bij een dealer heeft gewerkt (weet niet meer welk merk) dat 100 euro per uur heel normaal was.

Voor mij is het sowieso niet belangrijk, ik kan en doe al mijn onderhoud zelf.
@ej20g: mijn neef werkt bij een audi garage en die heeft het erover dat ze per model andere tarieven berekenen. A3/a4 is 80,- ex btw, a6/a7 is 110,- ex btw en a8/q7 op 135,- ex btw en de RS en R modellen op 160,- ex btw. Ik vind dat persoonlijk de grootste onzin diverse tarieven berekenen voor de zelfde stukje techniek maar de bekijken het daarzo dat als je 100k of meer kan betalen voor een auto dan
@mars1985: Ja geweldig dit, prijssegmentatie per type klant, dit gebeurt in andere branches ook. Tevens de reden dat ik nooit naar de dealer ga voor dit soort meuk, heb ook weinig vertrouwen in dealers omdat over het algemeen er alleen “vervangers” werken en geen monteurs meer.

Klant van mij ging voor een winter check naar de VW dealer, voor EUR 20 wordt je auto op 100 punten gecheckt…….Hij komt terug, ja mijnheer, we hebben voor EUR 450 onderdelen vervangen, u kon zo echt niet de weg op…….WTF zonder overleg niks…..
Het is een mooi systeem maar ik denk niet dat het voor normale straatauto’s veel nut heeft. Verl mensen kunnen of willen hun olie niet eens zelf verversen en voor een garane is het nu al 5 tot hooguit 10 minuten werk, voor de meeste auto’s tenminste.

Overigens herken ik het verhaaltje over het zelf olie verversen niet, ik zet de auto dan ook altijd lekker hoog op 2 assteunen. Het carter is dan wel altijd lekker warm, en de olie (helaas) ook.
@ej20g: Volgens mij is dat het hele punt. Nu doen mensen het niet omdat het eigenlijk niet te doen is. Als je het ze nou heel eenvoudig maakt is de gewone consument eerder geneigd olie te verversen. De bedenker van het systeem is Castrol… boem! omzet! :-)

Daarnaast: in Amerika is ‘an oil change’ een dingetje. Vinden ze leuk.
Gewoon op de ‘ouderwetse’ manier gaat vrijwel net zo snel, en een stuk goedkoper.
Wannabe drysump of hoe gaat t? De gemiddelde consument maakt t echt niets uit of ze tijdens een beurtje 1 minuut of 5 minuten doen over een wissel.
Omdat het in de vulcan zit is het beproefd in de racerij? Dat ding komt in geen enkele raceklasse uit….
Ik zou wel heel gelukkig worden van een am vulcan.
Gewoon je olie niet verversen. Nog makkelijker.
@branko: gewoon een Audi met een 2 liter TFSI kopen die elke 3000km een liter nodig heeft. Met 4 liter carterinhoud heb je na 12000km je olie al ververst…
@fijnkonijn: precies, zo werkt het bij mijne ook alleen is het geen Audi maar gewoon een oud barrel
Volgensmij niet echt heel handig. Weer een extra installatie er bij die kapot kan gaan….
Ben ik de enige die enthousiast is? Toegeven zoveel werk is het niet om je olie te vervangen. De grootste ergernis is toch wel oliefilters die amper bereikbaar zijn.

Ik ben dus een voorstander. Prijs is alleen wel een puntje, het systeem moet wel goedkoop zijn anders overwegen autoproducenten het sowieso niet . Voor auto’s als de Vulcan is het dan weer niet interessant want daarvoor is een dry sump systeem veel logischers.
@reistje: Wordt vast een standaard methode om olie te verversen …Omdat milieu…
@norge: Nou ja dat weet ik niet zo zeker…vag heeft al een systeem waarbij verversen niet meer nodig is ;)
@norge: gewoon alle aan de EV. Geen motorolie meer. Omdat milieu… ;-)
@fijnkonijn: Dan wordt het druk op de busbaan hier…. ;)
De beschrijving van olie verversen komt mij inderdaad bekend voor. Dat is een klusje dat ik inderdaad niet zelf meer uitvoer. De kostenbesparing weegt niet op tegen de irritatie die het opleverd.
@pomoek: wow, als zelfs olie verversen al teveel werk is… Dat is het simpelste en makkelijkste aan al het mogelijke onderhoud aan je auto!
@lekbak: volgens mij de essentie van het product dat ze nu op de markt brengen? Ik knutsel graag aan mijn auto maar heb maar 24 uur in een dag. Als ik moet kiezen tussen een uur k*tten op de stoep van mijn huis want geen garage of een paar tientjes extra betalen bij een garage? Ik weet het inmiddels wel….
@lekbak: Ikcheb het overigens wel gedaan hoor, op mijn stoep olie verversen. Om te beginnen: schuin op de stoep parkeren is niet slim, dan loopt niet alle olie eruit. Mijn auto had behoorlijk wat ruimte maar zelfs dan is het nog lastig om er onder te gaan liggen. Oliefilter verwijderen? Via de bovenkant motor of onderkant? Motorblok is warm, filter moeilijk bereikbaar, speciale filtertang nodig om ‘ m los te draaien…het enige simpele aan olie verversen is inderdaad de nieuwe olie toevoegen. De rest is, zolang je geen brug hebt, gewoon een rotklusje…
@pomoek: ik heb er eigenlijk nooit zoveel moeite mee. Binnen een paar minuten heb ik de auto op de assteunen staan (4 stuks). Dan kan ik onder de auto door rollen, hoog zat dus om olie te wisselen. Gereedschap om je filter los te draaien heb je al voor een paar euro, en dan is het een kleine kunst.

Maar als jij dat spul niet hebt, en er daarom een uur mee aan het kutten bent snap ik dat je het laat doen.
@lekbak: Je hebt je naam mee
@baasbas: hoe verzin je een gebruikersnaam… Nou, door dus een lekbak te kopen, het bonnetje daarvan op je bureau zien liggen en vervolgens lekbak in te vullen.
@lekbak: Ik heb een filtertang maar inderdaad geen steunen om de auto op te zetten. Kosten zelf doen is ongeveer € 30,-. Kost me zoals gezegd al snel een uur. Tel daar nog 40 minuten bij om de afgewerkte motorolie naar een verzamelpunt te brengen. Bij een fastfitter kost het € 60,-. Dus, ja de volgende keer ga ik het niet meer zelf doen maar betaal ik graag 3 tientjes meer.

Begrijp me niet verkeerd, ik doe genoeg klusjes zelf aan mijn auto. Scheelt mij al gauw honderd euro of meer aan kosten. Maar in dit geval laat ik het liever iemand anders doen.
Een vulcan met een vulkan onder de motorkap
Voor olie verversen rijd je hem toch ff naar de doe het zelf garage. Voor 7,- heb je n uur een brug tot beschikking en voor 3,50 en opvangbak(incl milieukosgen) en hoef je zelf de olie niet weg te brengen. Vaak kun je eventueel speciaal gereedschap ook nog even lenen. En Kun je gelijk je uitlaatrubbers, remblokken en andere dingen nog even nalopen/vervangen.
@kevinova: en voert een pompje wel goed de staalbraampjes/slijpsels af die je juist uit de olie wil hebben. Loopt het pompje er zelf niet op stuk?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Eens per jaar je olie verversen kost 100 euro? Het is best een mooi systeem maar is dit nou echt nodig?

Schuin op de stoeprand zou ik trouwens niet doen..
De Castrol olie voor mijn auto kost bij de groothandel al EUR 60 / 5 liter en er gaat circa 8 liter in dus onder de EUR 100 kom ik niet uit. En budget olie gaat er niet in. Samen met filter en een bevriende garage die ik EUR 50 geef kom ik uit op circa EUR 190 – EUR 200.

Mijn eigen uurtarief is EUR 100, dus dit klusje ga ik zelf never ever doen.
Bovendien mogen mensen om me heen best wat verdienen, als het maar niet de Audi dealer is die hier EUR 400 voor vraagt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).