• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In beeld: de Audi R8 V8 met redline van 13.000 die nooit kwam

Auteur: Loek, gepost 4 juli 2025 om 20:58 – 12 Reacties

Audi onthult een versie van de R8 met een tot 13.000 toeren draaiende V8 met motorfietstechnologie.

Dat Audi werkte aan een dikke sportwagen om als halo car te fungeren, dat wisten we al toen het merk compleet domineerde op Le Mans in de vroege jaren ’00. De eerste preview kwam in 2003 met de Le Mans Concept. Je herkent er al veel R8 in, alleen die naam, geïnspireerd op de raceauto, werd nog even onder de pet gehouden. De Le Mans moest een heftig ding worden: 610 pk uit een 5.0 liter V10, uiteraard perfect nu Audi ook Lamborghini onder hun hoede had.

Audi R8 V8

Toch werd gekozen voor een iets subtielere aanpak met de Audi R8, want toen deze uiteindelijk in productie ging lag er achterin een 4.2 liter grote V8 met 420 pk, bekend uit de RS 4. Geeft niet, nog steeds was het een bijzondere auto en eentje die echt wel verdient om bovenaan de Audi-voedselketen te staan.

Audi wilde echter toch een wat dikkere motor achterin de R8 leggen en dus werd de 5.2 liter grote V10 uit de Gallardo LP560-4 geleend. En toen bleek dat de Audi en Lambo prima naast elkaar kunnen bestaan met grotendeels dezelfde techniek. Toch kon je in de eerste generatie R8 (Type 42) altijd nog kiezen voor diezelfde V8. Mocht je dat willen. Werd ‘ie ietsje goedkoper van en ook al was deze motor iets minder snel, het is nog steeds een fijne ervaring.

Voor de tweede generatie Audi R8 (Type 4S) had je die keuze niet meer. Het was altijd een V10. Idealiter had Audi als alternatief nog de R8 e-tron gewild, maar voor de gangbare versies van de R8 hebben er nooit meer of minder dan 10 cilinders achterin gelegen. Toch gingen er allerlei geruchten rond over een nieuwe motor voor de R8, veelal onderin het gamma. V6, V8, zelfs een R8 met de 2.5 liter vijfcilinder uit de TT RS is genoemd. Dat kwam allemaal niet.

Audi R8 SHDZ Concept

Het lijkt erop dat Audi toch dichter bij een alternatieve aandrijflijn in de R8 is geweest dan je denkt, en dat was net als zijn voorganger een V8. Momenteel is in Ingolstadt een exhibitie gaande over de R8 en daar worden een paar concepts getoond. De RSQ uit de film I, Robot bijvoorbeeld, maar ook de al aangehaalde e-tron Concept en de R8 met de V12 TDI achterin, maar die zijn wel bekend. Minder bekend is de Audi R8 ‘SHDZ’ Concept.

Deze wordt nu gedeeld door Maltedrivescars op Instagram. Je ziet in theorie een Audi R8, in de lanceerkleur Dynamite Red en met de spoiler bekend van de V10 Plus. Nerds spotten al vrij snel de extra koelsleuf in de voorklep, de gouden velgen die anders zijn dan de gebruikelijke designs en de ‘canards’ alsof het een R8 GT is. Allemaal goed, maar het echte interessante gedeelte van de Audi R8 SHDZ vindt plaats onder de kap.

Je kan namelijk nog wat spotten als je door de glazen motorkap kijkt. Onder het Audi-logo is een Ducati-logo te spotten. Da’s een grote hint. Achterin de Audi R8 SHDZ ligt geen V10, maar een V8 en deze heeft als klapstuk dat hij desmodromische klepbediening heeft. Als je dat helemaal wil begrijpen moet je dit stuk even lezen, maar samengevat: in plaats van een klep die terugschiet via een veer, wordt de terugslag van de kleppen ook bediend. Het voordeel is dat de motor zich beter gedraagt op hoge toeren, wat vooral voor motorfietsen voordelen heeft met hun hoogtoerige blokken.

Vandaar de banden met Ducati. Het Italiaanse motorfietsmerk was overgenomen door VAG en dus had het concern wel interesse in samenwerkingen met de andere VAG-merken. Voor de Audi R8 SHDZ betekende het dat Ducati hielp om een nieuwe 4.8 liter grote V8 te ontwikkelen met deze desmodromische kleppen, bedoeld voor de racerij. Veel van deze techniek kwam dan ook van de Ducati 1198R. En omdat die dus nuttig zijn op hoge toeren, werd de redline van deze motor op 13.000 toeren gezet, net als de V10 zonder turbo’s. Een geluidclip ontbreekt helaas, maar die zouden we graag willen horen. Op 10.500 toeren per minuut komt het maximale vermogen vrij, dat gaat om 700 pk. Ondergetekende is niet afgestudeerd in natuurkunde maar het internet zegt dat het dan logisch is om ergens tussen de 500 en 550 Nm te hebben. Als iemand het beter weet, horen we het graag!

Het blok is echt compleet op maat gemaakt en kan dus ook weinig gebruiken van de standaard R8, behalve de koets en de basis natuurlijk. Maar in de motorruimte van de Audi R8 SHDZ is alles herzien. Waaronder een dry sump-systeem, luchtfilters en compleet op maat gemaakte uitlaat door Akrapovic. Eén van de voordelen van de SHDZ is dat het gros van deze techniek lichter is dan de V10-versie. Daarom ook de andere velgen: die zijn van magnesium en wegen 6,5 (voor) en 7,7 kg (achter). Dus dit zou een instapper voor de Audi R8 kunnen zijn, maar dan wel met een paar lekkere USP’s. Aan de andere kant, met zijn 700 pk was het wel een dikker ding dan de 610 pk van de V10.

De Audi R8 SHDZ is dus niet in productie gegaan, want met het cancellen van de Audi R8 is dat duidelijk. Redenen daarvoor zijn de gebruikelijke: de Audi R8 is een margeproduct pur sang en stunten met dat platform is altijd lastig geweest. Dus helemaal een compleet op maat gemaakte nieuwe V8 is dan lastig. Jammer, maar wel leuk dat we hem alsnog te zien krijgen.

Ook interessant!

  • 'Audi R8 komt terug, met V8 uit de Temerario'
  • Gespot - Audi R8 heeft een spoilertje
  • Bestuurder verliest zijn Focus en sloopt Audi R8
  • Nieuwe Audi R8? Bij VAG weten ze van niks!
    Nieuwe Audi R8? Bij VAG weten ze van niks!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, concept, ducati, R8, V8

Vorig bericht: « “Paul Walker komt weer tot leven voor Fast & Furious 11”
Volgend bericht: Man die 125 autospiegels stal op heterdaad betrapt »

Lees Interacties

Reacties

  1. racerx zegt

    4 juli 2025 om 21:28

    Gaaf! Als Ducati fan en eigenaar zou ik dit graag eens aanhoren, jammer dat het nooit zover heeft mogen komen.

    -edit:check, thanks!-

    Login om te reageren
    • KennOne zegt

      5 juli 2025 om 00:02

      Het zal wel net als bij de 1198 snel stuklopen met een gebroke krukas en ontplofte zuigers😅

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        5 juli 2025 om 07:30

        Haha ja de 1098/1198 waren wat dat betreft niet briljant… maar als je na aankoop meteen even een setje gesmede zuigers laat monteren heb je er een prima motor aan… beste investering, dat wel. Of, gewoon lekker op straat mee rijden met enige mate, bij bijna alle geplofte blokken is de oorzaak te herleiden naar circuitgebruik. Heb je je Monster nog?

        Login om te reageren
        • KennOne zegt

          6 juli 2025 om 05:19

          Ik heb de Monster nog. Echter is deze net als mijn vorige 1098 ook stukgelopen.. Dit keer het achterste baklager. Heb er bij deze toch voor gekozen om hem te laten revisere en gelijk alle lagers en keringen te laten vervangen. Dus hij is weer fris. Tijdens het opbouwen (door Potenza) de cilinderkoppen laten bewerken bij Biggelaar en dat heeft wel voor nog meer pret gezorgt 👌🏼🤌🏼🇮🇹 Deze gaat voorlopig niet meer weg denk ik met al die kosten. Jij nog steeds je Pani?

          Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    4 juli 2025 om 22:52

    De eerste R8 is nog steeds de mooiste.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    4 juli 2025 om 23:10

    Als groot liefhebber van hoogtoerige motoren, zou zo’n SHDZ een behoorlijke aantrekkingskracht gehad hebben, had er mogelijk een gekocht. Afijn, theorie.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    4 juli 2025 om 23:25

    Ligt deze motor in aangepaste versie in die lamborghini temmario

    Login om te reageren
  5. Fruitcake zegt

    5 juli 2025 om 00:59

    1st gen R8 blijft 1 van de mooiste auto’s ooit.

    Login om te reageren
  6. tenaci zegt

    5 juli 2025 om 09:46

    Zwevende kleppen bij hoge toeren zijn inderdaad een probleem. Maar een desmo kleppentrein is zeker niet de enige oplossing. Het was natuurlijk leuk om als Audi iets toe te voegen van zustermerk Ducati, zeker vanwege de bijna mythische sfeer die rond de desmo kleppen van Duc hangen. Maar het is zeker niet zaligmakend. Zie de reactie van Duc kenners hierboven. Die zwevende kleppen door klepveren zijn ook gewoon te voorkomen door pneumatische kleppen. Dat zal Audi ook wel bedacht hebben en deze complexe techniek daarom niet verder dan het conceptstadium hebben laten komen.

    Login om te reageren
  7. verdebosco zegt

    6 juli 2025 om 11:11

    Wie kan mij uitleggen waarom 13.000 toeren per minuut bijzonder is voor een 8-cilinder. Het is toch de motor die dit toerental maakt en niet de individuele cilinder? M.a.w. een 4-cilinder haalt vaak makkelijk 6.500 toeren. Dus 2 samengestelde 4-cilinders het dubbele: 13.000 toeren. Een 12-cilinder, een W12 bijvoorbeeld, gaat dan richting 20.000 (19.500) toeren. Maar nooit zo’n hoog getal gezien. Dus waar maak ik de fout?

    Login om te reageren
    • bruintje beer zegt

      6 juli 2025 om 12:01

      Een viertaktmotor maakt één arbeidsslag per twee omwentelingen van de krukas. Elke zuiger zit aan die krukas. Dus bij een twee keer zo hoog toerental beweegt elke zuiger twee keer zo vaak op- en neer, en moeten de kleppen twee keer zo vaak open en dicht. Dat staat helemaal los van het aantal cilinders.
      Klepveren kunnen de kleppen maar met een bepaalde snelheid sluiten. Als het toerental van de motor te hoog komt worden de keppen alweer open geduwd voordat ze volledig gesloten zijn (‘zwevende kleppen’). Dus met gelijke klepveren is het maximale toerental van de motor gelijk, ongeacht het aantal colinders.
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Klepveer

      Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        6 juli 2025 om 12:20

        Thanks! Ik dacht inderdaad anders over wat de definitie is van een toerental.
        Ik vraag mij nog wel af wat 2 min of meer onafhankelijke motoren in één auto (zoals ooit de 2CV Safari) doet met het maximum toerental.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North