• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In beeld: de Nederlandse elektrische autoverkoop

Auteur: RubenPriest, gepost 4 januari 2019 om 07:45 – 35 Reacties

In beeld: Nederlandse elektrische autoverkoop


Dat van die I-PACE en die Tesla’s kennen we nu wel, maar hoe zit het met de rest?

De elektrische autoverkoop in 2018 is verdrievoudigd in 2017. Dit heeft voor een gedeelte te maken met de verkoopspurt van december 2018, toen duizenden exemplaren van de Tesla Model S/X en Jaguar I-PACE een baasje vonden met een aantrekkelijke bijtelling. De Tesla Model S werd 5.633 keer verkocht in 2018, de Model X 2.966 keer en de I-PACE 3.495 keer.

Andere elektrische auto’s werden ook wel verkocht, maar het verschil met 2017 is in sommige gevallen marginaal. Gevallen met noemenswaardige aantallen zijn de Nissan Leaf met 3.369 verkopen (14,02%), de Volkswagen e-Golf met 2.243 verkopen (9,34%), de BMW i3 (1.602 verkopen, 6,67%), de Hyundai IONIQ (1.500 verkopen, 6,24%), de Renault Zoe (1.017 verkopen, 4,23%) en de Hyundai KONA (551 verkopen, 2,29%). De procenten staan voor het marktaandeel. De rest van het aanbod heeft een marktaandeel van één procent of minder.

Het aanbod van de elektrische auto krijgt in 2019 een boost. Zo komt de Audi e-tron op de markt, of wat te denken van de Porsche Taycan en de Tesla Model 3. Dit zijn alleen al drie auto’s waar duizenden geïnteresseerden een handtekening voor hebben gezet.

In totaal werden 24.024 elektrische auto’s verkocht in 2018. Een stijging van 200 procent (7.964) in vergelijking met 2018. De BOVAG en RAI Vereniging verwachten 28.000 elektrische verkopen voor 2019.

Bron: RAI Vereniging, BOVAG en RDC

Ook interessant!

  • Skoda Enyaq rijtest en video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bovag, Elektrisch, rai-vereniging

Vorig bericht: « Geniale vondst: elf gloednieuwe BMW E34 Fünfer Reihe’s
Volgend bericht: Grijp je kans, GM gaat 4 gave filmauto’s veilen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaapies zegt

    4 januari 2019 om 08:03

    Ten opzichten van hoeveel auto’s met een verbrandingsmotor?

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      4 januari 2019 om 08:06

      @jaapies: Ik geloof zo’n 430.000 in 2018?

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        4 januari 2019 om 09:35

        @gandini: Dus dat zou zo’n 24.000 ev’s/430.000 auto’s = 5,5% zijn.

        Maar voor een goede vergelijking zou je eigenlijk de elektische auto moeten afzetten tegen het segment waarin ze worden geleverd. Dus de Model S en de I-pace afzetten tegen wat er normaal veel zakelijk wordt gereden. Dan kom je op hogere percentages uit.

        En de hamvraag blijft natuurlijk: welk percentage van het totaal aantal gereden kilometers wordt elektrisch afgelegd?

        Login om te reageren
        • alassad zegt

          4 januari 2019 om 11:54

          @dondeboer: dat is alleen niet zomaar te vergelijken. Normaal zou je een tesla S tegen een 530d of een E350d afzetten.. zitten qua prijs redelijk bij elkaar. Maar door de lage bijtelling wordt de model S ineens een concurrent voor de 3serie / A4 etc..

          in mijn geval was de afweging tussen een leuk aangeklede Peugeot 5008 en een Model S75D. netto kosten schelen iets van 150 euro per maand.. wat ik de model S wel waard vond.
          Dus ik denk dat die lage bijtelling ook in die zin een distorted picture geeft,, want ineens wordt (of eigenlijk werd) die auto van 100k bereikbaar voor de ‘gewone’ ZZP’er/zelfstandige.

          Login om te reageren
          • cloverleaf zegt

            4 januari 2019 om 18:45

            @alassad: dat is zo’n 1 hoer per maand. Dus ff casual je tesla sleutel op de bar slingeren en een gewillig tijgerprintje mee je hol insleuren en je hebt t er al uit!

            Login om te reageren
            • alassad zegt

              4 januari 2019 om 21:10

              @cloverleaf: ehm ja dat zat niet in mijn overweging maar laat het je vooral niet tegenhouden!

              Login om te reageren
              • cloverleaf zegt

                5 januari 2019 om 15:17

                @alassad: ik heb geen lease waggie dus verstook lekker ruwe olie op neerdlandsch wegen. Wel de juiste sleutelhanger voor gewillige tijgerprintjes.

  2. mashell zegt

    4 januari 2019 om 08:17

    Hallo René? Hier je opticiens, we hebben je weer nodig voor een reclamecampagne. Vorig jaar blijken nog 2.966 een Tesla Model X aangeschaft te hebben, er zijn dus nog flink wat mensen die een nieuwe bril nodig hebben.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      4 januari 2019 om 08:24

      @mashell: waarvan 2960 op Schiphol als taxi

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        4 januari 2019 om 09:09

        @lekkerlinksrijden: 2.950 .. rijden er zeker 16 hier in de postcode.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          4 januari 2019 om 10:47

          @bischero: veel mensen daar met een visuele beperking, bedankt voor de info

          Login om te reageren
          • bischero zegt

            4 januari 2019 om 10:51

            @lekkerlinksrijden: ik heb een bril inderdaad. Dank je.

            Login om te reageren
    • bischero zegt

      4 januari 2019 om 08:38

      @mashell: wellicht omdat ie zo ongelooflijk afsteekt van het reguliere park, maar ik had echt het gevoel dat er véél meer op kenteken gezet zijn. Lijkt of ik er iedere dag meerdere zie rijden ?

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        4 januari 2019 om 09:06

        @bischero: mensen met een Tesla zitten veel op de weg, vandaar dat ze met een relatief klein marktaandeel toch heel zichtbaar zijn. Omgekeerd zie je de Opel Karl bijna nooit, terwijl ’t een van de best verkopende auto’s van Nederland is. Veel van die dingen komen nooit op de snelweg.

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          4 januari 2019 om 09:07

          @dondeboer: en dat is weer mijn doordeweekse habitat inderdaad ?

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            4 januari 2019 om 09:30

            @bischero: Ik dacht ook dat het beter ging met de verkoop van elektrische wagens, ik kom ze elke dag best veel tegen. Ook de volledig elektrische Ioniq, maar daar zijn er dus ‘maar’ 1.500 van op kenteken gezet. Ik ben ook best benieuwd in het percentage auto’s dat elektrisch rondrijdt vs. het percentage van het aantal kilometers kilometers dat elektrisch wordt afgelegd.

            Login om te reageren
        • pramm zegt

          4 januari 2019 om 09:44

          @dondeboer: da’s ook meteen de reden waarom er in dat segment relatief veel CO2 besparing wordt gerealiseerd en het voor de overheid interessanter was om zakelijke ev’s te stimuleren dan kleine ev’s voor particulieren waarmee nauwelijks km’s gereden worden.

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            4 januari 2019 om 10:29

            @pramm: Helemaal mee eens. Ik wilde dat in eerste instantie nog toevoegen aan m’n post, maar ik heb in het verleden al zó veel haat gehad door aan te geven dat het stimuleren van veelrijders een logische keuze is, dat ik ‘m nu maar achterwege had gelaten.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          4 januari 2019 om 17:53

          @dondeboer: dat effect is in Duitsland nog sterker. De Golf is al sinds eeuwig de best verkochte auto, maar op de Autobahn vraag je je af waar al die Golfjes zijn. Of dat VW met de verkoopcijfers gesjoemeld heeft…

          Login om te reageren
  3. leko zegt

    4 januari 2019 om 08:42

    Wel leuk om te weten, hoeveel particulier en hoeveel aan leasemaatschappijen en bedrijfsmatig gekocht?

    Login om te reageren
    • porscheboy zegt

      4 januari 2019 om 10:50

      @leko: Idd en neem dan ook gelijk de gemiddelde prijs mee van een EV in 2018. Kunnen we eind volgend jaar eens vergelijken.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    4 januari 2019 om 09:06

    Als laadpalen fabrikant lach je in je vuistje!

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      4 januari 2019 om 11:55

      @dutchdriftking: Als je je spaargeld ergens in zou kunnen investeren zou ik het wel weten!

      Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    4 januari 2019 om 09:10

    @RubenPriest: je stelt zelf de vraag: maar hoe zit het met de rest? Leuk, dacht ik, ik ben wel geïnteresseerd in die onbekende in kleine oplages verkochte elektrische mobielen. Maar die vat je vervolgens samen in: ” De rest van het aanbod heeft een marktaandeel van één procent of minder”.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      4 januari 2019 om 09:16

      @pomoek: Met de rest doel ik op auto’s als de i3, Zoe en KONA die in het artikel genoemd worden. De hele onbekende kleine oplages (Toyota Mirai 1 stuk, Mercedes B-klasse 2 stuks, is ook uit productie) zijn inderdaad niet meegenomen in dit verhaal. Maar u vraagt, wij draaien. Hier de PDF voor je: https://www.autoblog.nl/files/2019/01/verkoop-elektrische-auto-2018-.pdf

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        4 januari 2019 om 09:42

        @rubenpriest: ? top, dank je!

        Login om te reageren
  6. crepito zegt

    4 januari 2019 om 09:52

    Lees je tekst nog eens na

    Login om te reageren
  7. Elja zegt

    4 januari 2019 om 09:57

    “De BOVAG en RAI Vereniging verwachten 28.000 elektrische verkopen voor 2019”

    Ik verwacht eigenlijk veel meer verkopen in 2019. Oke, de bijtelling is minder interessant geworden, maar de Model 3 komt vanaf volgende maand ook naar Nederland en volgens mij zitten er ook flink wat andere elektrische auto’s aan te komen.

    Volgens mij is er voldoende vraag naar elektrische auto’s, maar is er gewoon nog te weinig aanbod. Als het aanbod groeit (vooral als ze ook nog wat goedkoper zijn) gaat er volgens mij veel meer verkocht worden. Wellicht wel meer dan 50.000 verkopen in 2019.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      4 januari 2019 om 10:35

      @elja: Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. EV’s als de Kona en de Niro hebben een goede actieradius en vallen volledig binnen het 4%-tarief, en zijn hiermee ineens vanuit het oogpunt van de leaserijder een redelijk alternatief voor een normale C-segmenter, en ik heb de indruk dat dat toch het grootste segment is in de zakelijke markt. Daarnaast werken veel werkgevers aan het vergroenen van het wagenpark en staan hier positief tegenover. De enige onzekere factor blijft alleen wel wat de afschrijving gaat doen. Een EV is goedkoper in onderhoud en gebruik, maar zolang ze nog niet op de tweedehandsmarkt beschikbaar komen, weet niemand precies wat de TCOO zijn. Ik kan me dus ook voorstellen dat leasemaatschappijen daarom voor de zekerheid rekening houden met hoge afschrijving, waardoor de leasebedragen wat aan de hoge kant zijn.

      Login om te reageren
      • Elja zegt

        4 januari 2019 om 11:29

        @dondeboer: Vooralsnog lijken restwaardes bij Tesla in elk geval goed te zijn. Veel andere merken zijn nog niet zo lang op de markt en ik ben daar minder bekend mee.

        Ik zie dat je bij een leasemaatschappij zo’n 800 euro per maand betaald voor een Tesla die nieuw ruim 60.000 euro kost. Dat vind ik geen hoog leasebedrag (een BMW 320d touring kost je ook zo ongeveer hetzelfde in de lease, maar is 10.000 euro goedkoper in aanschaf).

        En je bijtelling bij de Tesla is ook nog lager. :)

        Login om te reageren
    • alassad zegt

      4 januari 2019 om 11:59

      @elja: het zou mij niet verbazen als we straks een laadpalen tekort gaan krijgen door met name de model 3. De Kona en de Niro zijn denk ik onaantrekkelijk ivm lange levertijden. (vallen daardoor ook vaak buiten orderwindow van leasemaatschappijen heb ik begrepen)

      De model 3 is door de lage bijtelling is die echt aantrekkelijk voor een hele hoop mensen. ik zou het eens moeten narekenen, maar ik denk dat de totale lasten (leasebedrag + bijtelling) vergelijkbaar worden met een andere gemiddelde auto van 35k. (dus een leuk aangeklede golf)

      Login om te reageren
      • Elja zegt

        4 januari 2019 om 13:24

        @alassad: Ja, dat klopt. Ik heb het nagerekend en kwam er op uit dat je een Golf van 30k kunt rijden of een Model 3 van 63k voor dezelfde Total Cost of Ownership als ondernemer.

        Heb je het alleen over de bijtelling dan kost de Tesla Model 3 je zo’n 200 euro per maand (uitgaande van 63k aanschaf en 60k jaarinkomen). Een auto van 22k met 22% bijtelling kost je ook 200 euro per maand.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          4 januari 2019 om 13:37

          @elja: Behalve dat de meeste lease-maatschappijen geen eindstand hoger dan 160K accepteren in de configurators voor de model 3… maar prijstechnisch inderdaad erg interessant door de lage running-costs !

          Login om te reageren
  8. dawwg zegt

    4 januari 2019 om 13:33

    De i3 is met benzine range-extender leverbaar; dus ben benieuwd hoeveel van de i3s volledig elektrisch zijn en hoeveel er een ‘hybride’ zijn, want laagst genoemde moeten dan nog van het percentage afgetrokken worden …

    Login om te reageren
  9. dwfc zegt

    4 januari 2019 om 14:47

    Heren, staar jullie niet zo blind op het marktaandeel h.t.d. We zijn heel dicht tegen het kantelpunt. De VW groep start zijn offensief . Er komt mid 2020 reeds een betaalbare Audi e-tron broeder die van omvang gelijk is aan een Q 3 en dezelfde binnenruimte biedt als een Q 5. Prijsrange vanaf 30 k tot …. naargelang de batterij. 30 modellen verschijnen er tussen nu en 2030 ! En dan heb je nog de andere Duitse beroerders en de Aziatische spelers die de markt zullen penetreren met goedkope modellen. Keuze voor iedereen in de nabije toekomst. Het staat in de sterren geschreven …..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North