Geniale vondst: elf gloednieuwe BMW E34 Fünfer Reihe’s

Auteur: , 85 Reacties

Een vrolijk bericht voor de betere old skool BMW-fan.

E34-1

Vanochtend schoot het weer door mijn hoofd na het zien van de F10-G31 combo op autojunk: wat is eigenlijk de laatste nieuwe BMW die nog wél mooier was dan zijn voorganger? De nieuwe generatie X5 (marginaal) of wellicht de F25 X3 kwamen op in mijn hoofd, maar verder worden BMW’s in mijn ogen al jarenlang alleen maar lelijker. Er zijn mensen die hier anders over denken. Dat valt te tolereren, maar daarbij moeten we wel aantekenen dat deze mensen het vermogen ontberen om objectief na te denken.

Iedereen die dat wel kan, stelt namelijk vast dat het hoogtepunt van BMW-design in de periode eind jaren ’80 tot begin jaren ’00 lag. Toen de E46, E39 en E38 van het toneel verdwenen was het over en uit. Stijlvolle, strakke, minimalistisch vormgegeven Bauhaus-Bimmers maakten plaats voor de wildgelijnde clowneske creaties van van Hooydonk en consorten. Enfin, die tijd krijgen we nooit meer terug, maar gelukkig hebben we de oudjes nog.

E34-2

Nadeel is alleen: ze worden inmiddels wel echt een beetje oud. Vind nog maar eens een nette E39. Het kan nog, maar ze worden steeds schaarser. Voor de E34 (de mooiste Fünfer ooit) geldt dit nog eens extra. In de loop der jaren zijn de meesten verswekkerd in de risicofase van de typische levenscyclus die de gemiddelde BMW doormaakt (zakenman – familieman – sjonnie – armere sjonnie – nog X sjonnies – liefhebber – verzamelaar).

Daarom is het goed nieuws dat er in een Bulgaarse schuur zomaar elf hagelnieuwe 5-serie’s gevonden zijn van de E34 generatie. Het gaat om late exemplaren uit 1994, voornamelijk 520i’s en een paar 525i’s. Het verhaal achter de auto’s is dat ze oorspronkelijk bedoeld waren voor verhuur, maar dat dat er nooit van gekomen is.

E34-3

Dat is puik nieuws voor jou, want hierdoor wordt de markt binnenkort overspoeld door verse E34-jes. De meeste exemplaren zijn donker gekleurd, maar tot mijn vreugde zitten er ook een paar rode bij. Als ik me niet vergis gaat het hierbij vooral om Calypsorot, de voorloper van Sienarot, beter bekend als de mooiste BMW-kleur ooit. Door de lichtval en wat stof her en der is het moeilijk te zien maar het zou kunnen dat er ook een exemplaar in Brokatrot bijstaat.

Geinig genoeg mogen de auto’s niet ‘nieuw’ verkocht worden in Bulgarije omdat ze niet aan moderne emissie-eisen voldoen. Voor Nederlandse kopers is dat echter geen probleem. De auto’s worden verkocht voor prijzen rond de 15.000 Euro. Koop dan! (via Център за БОРБА с Ръждата)

Bedankt iedereen voor de tips!



85 reacties

5 erbij voor nakijken/verversen/vervangen van onderdelen en je hebt een nieuwe wagen voor het geld van een golf.
@room850: vergeet niet alle uitgedroogde pakkingen en koelvloeistof slangen te vervangen!
Ik hou niet van grijs, maar graag de grijze Touring alstublieft.
Uit de tijd dat een 520i nog gewoon een 6 cilinder had…zoals het hoort.
@cpp1: dat had de pre-facelift E39 ook hoor.
@boomhauwer: zelfs de pre-facelift E60 als ik me niet vergis.
@f31bmw320d: nee, de 2 liter is nooit geleverd als 6 cilinder in de E60. Bij de facelift van de E39 was die al vervangen door een 4 cilinder.
@boomhauwer: onjuist. De enige 4-pitter in de E39 was de 520d. De E60 520i was de eerste jaren een 6-in-lijn. Pas bij de LCI in 2007 werd dit een 4-pitter, geïntroduceerd in de E90.
@maarten123: het was wel een zes-in-lijn, maar met een grootte van 2.2 liter 😜.
Mmmmm, 2019 begint goed!
Ik kan dit gewoon niet begrijpen. Hoe kan iemand 11 auto’s zo achter laten. Als je het niet kan verhuren dan verkoop je het gewoon toch?
@eirmakk: Ze worden momenteel ook verkocht 😉 Beter laat dan nooit zeg maar….
Zijn nog model 1993 anders hadden ze de brede nieren gehad die voorbehouden waren aan de V8’s tot aan de facelift.
@sab993s: maar gelukkig wel de modernere spiegels… heel stuk mooier!
@ukbob: die zijn onderdeel van een technische update, net als de motoren mét vanos en een veel modernere 5-automaatbak ipv één met 4 verzetten. De brede nieren zijn iets later gekomen.
Jaap, ik ben het met je eens over BMW’s ontwerpen! Alhoewel niet helemaal: is de E34 dik 30 jaar na zijn lancering nog steeds een prachtig, clean, tijdloos ontwerp? Ja. Is het de mooiste 5 ooit ever? Nee. Aan de E39 kan geen andere 5 tippen. Dat blijft de mooiste.
Wel krijgt de vormgeving van de E34 te weinig erkenning. Is de E34 mooier dan de E12? Ja. Mooier dan de E28? Zonder meer. Mooier dan de E60? Natuurlijk, dat is ook niet moeilijk.

Mooie vondst.
@kunstomdathetmoet: mooi dat smaken verschillen. Misschien omdat ik jaren genoten heb van mijn E34 touring, vind ik dat toch wel de mooiste en met het meeste karakter. De e39 is ook prachtig, maar een te braaf uiterlijk (mijn smaak dus…😃).
@fiscaal: een E34 touring is inderdaad een bijzonder gaaf ontwerp. Nog karakteristieker dan de sedan. En idd uitgesprokener dan de touringvariant van de E39.
@kunstomdathetmoet: ik heb toch echt liever de E60 touring E61 als ik me niet vergis. 535d Carbon Schwarz met M edition kijk ik nog altijd naar om.
@frisian: Vind een E60, zeker met M pakket, nog steeds een hele dikke auto om te zien.
@frisian: Om te zien wel mooi zoals hierboven beschreven, maar wat een ontzettend goedkoop interieur. Alles voelt goedkoop aan en rammelt, beschadigd snel, stoelen snel kapot (algemene Bmw kwaal). Om te zien leuk maar nu ze 10 jaar oud zijn, hoef ik er echt geen meer. Mijn e28 voelt na 34 jaar nog vele malen degelijker aan dan een e60 / e61…
@johnhert: Kom, ga eens meerijden met mijn E61 530D met comfortstoelen en bijna 400.000km op de teller. Praten we dan verder😉
@kunstomdathetmoet: Nee. Het artikel is helemaal correct. De E39 wordt opgehemeld maar dat was de eerste die er een tikkie zwaar uitzag, die had niet de elegantie die de E34 wel had. Daarom verklaar ik het tot absoluut en ontwijfelbaar feit: de BMW E34 is de mooiste BMW 5 serie ooit.
@mashell: Touring absoluut eens. Maar op de een of andere manier doet de sedan kont inmiddels wel heel erg gedateerd aan. Dat gevoel heb ik bij een E39, zeker na facelift met aluminium strip, nog niet
@mashell: Ik vind de E34 wat te hoekig. De E39 heeft een mooie balans tussen rond en strak. En geef toe “rond en strak” moet je ze hebben toch?
@mashell: Alleen rijdt en is de e34 erg zwaar…
@johnhert: ja vind je? Ik heb nog nooit de illusie gehad dat die zwaarder aanvoelde dan een andere sedan van 1400 a 1450 kg. Nu staat de mijne wel op bilsteins en hr veren met gesmede lichtgewicht wielen wat wel een verschil zal maken.
@srthellcat: Mijn 535i had destijds ook een bilstein b12 set, m5 stuurhuis en vond hem erg log aanvoelen, toch zeker vergeleken met mijn e28.
@johnhert: moet maar snel eens met een e28 gaan rijden dan
Mooie vondst inderdaad!
Heel jammer dat de combinatie rood & touring er niet tussen zit..
Mooie herinneringen aan dit model, mn pa had er ooit eentje, 520i touring in donkerblauw.
@ukbob: die heb ik ook gehad. Automaat met dubbel schuifdak. Negen jaar mee gereden. Heerlijke auto, comfortabel en zeer betrouwbaar. Erg traag, maar in sportstand klonk-ie wel erg lekker.
@fiscaal: dubbel schuifdak? Wat houdt dat in?
@alassad: boven de voorstoelen en boven de achterbank een schuifdak. Voor schuift het dak naar achteren en achter naar voren. Je kunt het dak voor helemaal open doen of achter of allebei de helft. Vooral de kinderen achterin vonden het prachtig, het eigen open dak. Helaas gingen de afvoeren dicht zitten en zaten we wel eens met emmers in de auto in de wasstraat…
@fiscaal: wat gaaf. nog nooit van gehoord maar lijkt me voor de kids geweldig
Wat een pareltjes. Mooiste 5 ooit in mijn ogen. Een rode sedan zou het voor mij zijn, 525i, net iets meer puf dan de 520i kan ik mij herinneren.
-edit: yasssss, is inmiddels gefixt-
Hoe nieuw zijn ze nog. Als ze goed weg gezet waren perfect, maar in die hal ik weet het niet hoor.
Mooiste 5’s in mijn ogen: E34, E39 en F11 (de sedan heeft me minder kunnen bekoren), waarbij de E39 het nipt wint.
Ok. Nu het belangrijkste: bij wie kan ik terecht als ik interesse heb?
Als ze niet zijn gekentekend ga je ook in Nederland niet zomaar een kenteken krijgen. Datum eerste toelating is geldend voor BPM en emissie-eisen, niet de daadwerkelijke productiesystemen.
@dizono: productiedatum, lieve telefoon…
@Dizono: klopt. Maar volgens mij kun je via het Verenigd Koninkrijk wel een toelating krijgen en dan een NL kenteken alhier. Precieze constructie kan ik ff niet zo snel opkomen.
@Dizono: koop een verrotte met nummers en papieren en deze “nieuwe”, kat de boel om en voila!
@ghost: Dat hebben we even niet gelezen.
@jaapiyo ik vind de F10 5 Serie mooier dan de E60, helemaal als Touring. Ohja, en ik ben Audi-fanb0ii. Is dat objectief genoeg?
@720s: dat klopt, de f1x was een tijdelijke return to form van BMW. Nog steeds minder dan de E34 en E39, maar ik graaf ‘m wel.
@jaapiyo: Bauhaus-Bimmers: goed gevonden juiste term, Jaapiyo. Dekt mooi de volledige lading. Zowel qua exterieur en interieur.
Braun-BMW’s of Dieter Rams-Bimmers zou misschien nog toepasselijker zijn. En liefst met zo een strakke “net-genoeg” Blaupunkt fabrieks af single DIN radio. Damn…
@jaapiyo: de nieuwe 3-serie vind ik weer echt mooi. Zeker mooier dan de E90 en F30 modellen. Om nu al te zeggen hoe die zich verhoudt tot de E46 vind ik nog wat te vroeg…
@vondick: Ik vond hem in eerste instantie erg lelijk, maar na de rijtest van Wouter met de blauwe 330i, vind ik het in die vorm toch een erg aantrekkelijke auto.
Wauw! Dat is nog eens een toffe vondst, kom maar door
Mooie vondst!

Off topic: de e12 is natuurlijk de mooiste 5 serie, want vroeger was alles beter.
En dan vooral het originele pre facelift 4 cilinder model met kleine achterlichten en de vlakke motorkap, zon heerlijk clean design.

(Heb maar een kleine bias hoor , met mijn 520/4 :p )
@undifined1: leuk spul. Niet per se mooi, maar wel gaaf 😜.
Prachtige vondst. Het laatste model 5 met de motorkap mooi naar voor scharnierende. Zou er graag 1 van kopen, maar helaas… zullen ze waarschijnlijk al vergeven zijn.
Ik dacht dat een 520i altijd een enkele uitlaat had en de 525i een dubbele. Op de foto’s hebben alle 520i’s einddempers met 2 potjes. Iemand een idee?
@thomas20vt: nee, hebben allebei dubbele pijpjes. Ik meen wel in de 525 wat grotere diameter. Is bij de e30 320i en 325i ook.

Verder jammer dat deze funfers zo karig zijn met stoffen bekleding. Ik vind de modellen echt gaaf, maar zou voor mij als daily ondanks fiscale voordelen niet meer werken dit. En als classic / fun auto niet leuk genoeg gezien de uitvoeringen en motorisering.
@isleofman: klopt, je kon aan de diameter van de uitlaatpijpjes zien welk type het was… een 520i, 525i of 535i
@isleofman: Zeker weten? Als je namelijk persfoto’s bekijkt zie je dat ze enkele hebben. Onze buurman had er vroeger namelijk een en daar was net als bij de 518i het gat waar de uitlaat doorheen steekt verkleind.
@thomas20vt: de 518i had wel een enkele pijp. En volgens mij is de 520i ook korte tijd met enkele pijp geleverd. Verder 520i dubbele pijp met dus een iets kleinere diameter per pijp dan de 525i en hoger.
Hele mooie wagens. Maar eigenlijk wel relatief klein, de nieuwe G20 3 serie is groter.
Als die rechtse kleur Calypsorot is, heeft mijn vader in de ‘zakenman’ fase een 525tds gehad in die kleur. Ergens rond 1993-1995 is dat geweest. Heerlijke auto was dat.
@stephane8200: dat is degene waarover ik twijfel of het misschien Brokatrot is. Beide zijn overigens puike kleuren IMO.
@jaapiyo: ik zal eens kijken of er nog wat foto’s te vinden zijn. Lang geleden en ook nog een zolderbrand gehad bij ouders thuis.
@stephane8200: over fases gesproken? Waar is de Achmed fase?
Mooie vondt, slecht verhaal van @Jaapiyo!
De F11 met M Sportpakket is in mijn ogen 1 van de mooiste 5 series die gemaakt is en daarnaast een stuk mooier dan de E61. De F11 kwam toch echt na de E61.
@tysson: dit geef ik toe. Althans dat laatste. De F1x was een tijdelijke opleving. De E6x past wel bij de trend. Iemand in de top van BMW heeft na de E6x wss tegen Adrian gezegd dat ‘ie ff moest dimmen en gewoon een mooie 5-serie moest tekenen. Inmiddels gaat ‘ie echter weer helemaal los getuige de 5.000 lijnen op de flank van de nieuwe 3.
Gek verhaal. Bulgarije was in 1993/1994 een erg arm land. Wie ging er daar nou een 5-serie huren?
@e550:
Bulgarije en de meeste Oostbloklanden hadden een een zwarte economie die groter was dan de echte, dus waren er genoeg mensen met goed gevulde ouwe matrassen.
Dit kan makkelijk een witwas truc geweest zijn.
@e550: Ik weet niet of de wagens alleen daar gestald waren, of dat deze ook daadwerkelijk voor Bulgarije bedoelt waren?
Een rondje met zo’n wagen doet mij zoveel meer dan een ritje in een nieuwe 5 serie!
Bijzonder lelijk die E34 generatie. De E28 is nog steeds een parel. Vooral als M. De E34 was echt een lelijke draak. De E39 was iets beter maar nog steeds verschrikkelijk lelijk. Vanaf de E60 kwam er weer leven in het design. De F10 was/is echt mooi. De huidige G30 echt een beauty.
@azuli: kijk maar uit, voor je ’t weet hebbie een fatwa te pakken van de vrij grote E39-sekte hier op AB :-D
@azuli: Ik denk dat ze al onderweg zijn naar huis.
@evdw: naar JE huis.
‘Vanochtend schoot het weer door mijn hoofd na het zien van de F10-G31 combo op autojunk: wat is eigenlijk de laatste nieuwe BMW die nog wél mooier was dan zijn voorganger?’

Ik vind persoonlijk de E34 echt niet mooier dan z’n voorganger, de E28. Zo ook met de de E60 en E39.
@skinnybmw: e34 is perfectie, misschien ben jij gewoon een beetje debiel
@goodolddays: Een ex-eigenaar van een E34 ///M5 en een E34-liefhebber een ‘debiel’ noemen, classy kerel!
Gaan we hier nu over smaak zitten twisten?
Dat kan een lang topic worden dan!
Ik doe niet mee maar pak mijn popcorn en mijn 3D bril alvast.
Nieuw, nieuw… wordt toch heel wat uitgedroogde pakkingen en rubbers vervangen denk ik.
E34 is perfectie, de E34 M5 is top 5 favoriete auto allertijden.
Ik ga weer terug naar mijn jeugd…..zo’n BMW 520i kocht mijn vader in ’88 voor zijn 40e verjaardag, veel kilometers op de achterbank meegereden… (zucht)
Mijn vader, absoluut geen liefhebber van BMW, kwam op een dag thuis met een E34. Diamantschwarz metallic, 520i, met verder niets bijzonders behalve een pook met ///, en een spoilertje met 3de remlicht op de koffer.
Ik was verkocht. Wat een prachtige auto! Dat geluid van de 6l bij gas los, heerlijk. Bij elk stoplicht dacht ik dat de auto afgeslagen was, zo trillingsvrij liep dat blok.
De motorkap die naar voren scharniert, middenconsole naar de bestuurder gericht, extra leuning bij de voorstoelen, het gevoel dat de auto om je heen is gebouwd.

Helaas was ik te jong om zelf écht te mogen rijden, verder dan een rondje op een parkeerplaats ben ik niet gekomen, maar zelfs als bijrijder was het feest!

Met de E34 is de bewuste liefde voor BMW begonnen.

Voor mij is de E34 een mooier model dan de E39. Maar dat is puur sentiment.
De E39 is gewoon, zelfs na al die jaren, een ongelooflijk mooie auto.
De E60 heb ik nooit helemaal aan kunnen wennen. Exterieur, na de LCI, en mét M pakket is prima te doen maar het interieur heb ik altijd iets vinden missen. Misschien komt het puur door de climate control bediening. Geen display met temp maar cijfertjes bij de draaiknoppen.
Middenconsole ook niet naar de bestuurder gericht…
Nee, het heeft mij niet dat échte BMW gevoel.

De modellen daarna zijn in mijn ogen alleen maar mooier geworden. De F10 is een prachtige auto en de G10 doet daar nog een schepje bovenop.

Maar wat weet ik er ook eigenlijk van. Objectief nadenken is tenslotte niet mijn sterkste punt.
E34 en E38….de ultieme BMW voor mij. Nog steeds veruit de mooiste modellen qua lijnenspel. Eenvoudig, maar veel klasse. Zou graag een E38 7 serie willen hebben voor erbij haha
Elke BMW is in het echt mooier dan op een foto. In tegenstelling tot Mercedes waar het juist andersom is.
Ook als ik een BMW vaker zie, terwijl ik hem niet direct mooi vond, wordt hij toch steeds mooier.
Ik heb zelf een BMW G31 Touring met M Pakket en 20 inch individual. Als je deze op een afstand van de achterkant ziet staat hij stoerder op de weg dan de 5 uit de jaren 80 en 90. En dat stoere op de weg is juist waar ik voor gevallen ben.
BMW moet helaas mee met veiligheid en milieu eisen, waardoor ze niet het gevoel qua rijden hebben als in de jaren 80 en daar moet ik iedereen gelijk in geven. Ik ga sparen voor een BMW E30 M3. Dan heb ik beste van de 2 werelden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).