Aanschouw de twee verschillende interieurs van Mercedes’ elektrische vaandeldrager.
Zoals we al vaker toegegeven hebben: Tesla heeft wel wat losgemaakt in de autowereld. Niet dat elektrische auto’s met gigantische touchscreens een nieuw idee waren. Ze zaten in de jaren ’80 en ’90 al lang in science fiction films. Doch Elons toko was er kennelijk voor nodig om deze technologie daadwerkelijk naar de markt te brengen. Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar inmiddels nemen de traditionele autobouwers het concept over en bouwen ze het verder uit.

EQS met verschillende interieurs
Mercedes bijvoorbeeld gaat volle polle met schermpjes in de nieuwe EQS. Het elektrische vlaggenschip wordt namelijk voorzien van het zogeheten MBUX Hyperscreen. Mercedes zelf beschrijft dit als ‘een oceaangolf die zich voor de inzittenden uitstrekt van de linker- naar de rechter A-stijl’. Heerlijk. Het scherm is stiekem opgebouwd uit drie kleinere schermen, maar wekt de indruk een geheel te vormen. Dat draagt volgens de paarse broeken bij aan een avantgardistische sfeer.

Opvallend is echter dat het hyperscreen niet standaard is. Als je het allemaal een beetje teveel van het goede vindt, kan je opteren voor een eenvoudigere setup. Het interieur doet in dat geval erg denken aan dat van de huidige S-Klasse. Nog steeds niet per se geschikt voor digibeten, maar het oogt allemaal wat minder heftig dan het hyperscreen.
Alle zintuigen
Los van het visuele aspect zet Mercedes bij de EQS ook vol in op andere zintuigen, namelijk je gehoor en je reuk. Met maximaal 350 sensoren monitort de EQS alles in en om de auto. Daarbij leert ‘ie je een beetje kennen en probeert ‘ie in te spelen op alles waar je ogen, oren en neus behoefte aan hebben. Om je een idee te geven: op het gebied van het horen staat er bijvoorbeeld dit te lezen in het persbericht:
Mensen nemen geluidsgolven waar met hun oren. De luisterindruk van de EQS varieert tussen comfortabele stilte en een interactieve, zinnelijke geluidservaring. Met een holistische geluidsproductie hebben de soundexperts van Mercedes-Benz de paradigmaverschuiving van de verbrandingsmotor naar de elektroauto akoestisch waarneembaar gemaakt. De EQS verlaat de fabriek met twee soundscapes: Silver Waves en Vivid Flux. Ze kunnen als sound experiences op het centrale display worden geselecteerd of uitgeschakeld. De bestuurder en passagiers worden al bij het naderen van de auto en bij het instappen akoestisch begroet. Een overeenkomstige aurasound is ook te horen bij het uitstappen en het afsluiten van de EQS. Het optionele rijgeluid, dat door de luidsprekers van het sound system in het interieur wordt weergegeven, maakt eveneens deel uit van de soundscape.
Paarse broeken, hebben wel oren naar paradigmaverschuivingen
Tenslotte vindt Mercedes het belangrijk te vermelden dat de EQS samen met de S gebouwd wordt in ‘Factory 56’. Deze fabriek in Sindelfingen opereert volgens Das Haus volledig CO2-neutraal. De EQS is dus uitermate geschikt voor de winmolenpark-tycoon die naar Den Haag moet om nog wat subsidie te roggelen. Blijft er nog maar één vraag over: doe jij ‘m met hyperscreen, of toch zonder?
Echt ideaal zo’n enorm scherm als je een keer een IKEA kast moet vervoeren.
@harrie: Denk dat je vast wel centjes hebt om die kast thuis te laten bezorgen als je voor jezelf een leuke EQS kan kopen.
Mijn god, dit is het meest afschuwelijk interieur wat ooit gebouwd is volgens mij….
Wat een kermis / bordeel / kitsch / etc.
@Rob: Tesla zijn toch nog wel het lelijkste
@gerjan; bij Tesla is de ‘schoonheid’ dat er niks in zit. Dwingen je om naar buiten te kijken. Dat kan ik nog wel waarderen. Interieur van de Model 3 vind ik fantastisch. Niet mooi, wel schoonheid:
https://www.youtube.com/watch?v=cQzQaOKdLKA
Of het allemaal even praktisch is, geen idee, maar tis wel gewaagd en knap uitgevoerd.
Mercedes doet exact het tegenovergestelde doet door een soort spelletjeshal van je auto te maken. Als Mercedes geïnspireerd zou zijn door Tesla hebben ze het nog niet helemaal begrepen…..
Dat dwingen om naar buiten te kijken valt een beetje tegen zodra je – ik zeg maar wat – de luchtverversing op ‘recirculeren’ wil zetten….
@Rob: Dwingen je naar buiten te kijken? Door daar in te gaan zitten word je gedwongen om je telefoon te pakken en een andere auto te zoeken op autoscout
Dat dacht ik ook al, geinspireerd op het plaatselijke bordeel.
Volgens Hamilton werkt het prima, zo’n groot scherm. Maar door de nieuwe zwaartekrachtregels van de natuur is het ding niet vooruit te branden.
Ziet er goedkoop uit, niet voor deze prijsklasse.
Interieur vind ik fraai, maar die hyperscreen vind ik een beetje misleidend. Eigenlijk is het niet 1 scherm, maar meerdere achter een gigantisch glazen paneel
Zijn er nog wel auto’s te kopen zonder die lelijke schermen. Doe mij maar een E klasse met gewone tellers achter het stuur. Klein navigatiesysteem er naast. Gewone knoppen voor verwarming en radio. Nieuwe auto’s zijn echt lelijk van binnen.
Eens, vind zelf niets mooier dan zo’n ouderwets BMW interieur met die echte klokken, oranje verlichting en naar de bestuurder toe gedraaide middenconsole
Eén van de redenen waarom ik het interieur van mijn Giulia dus fantastisch vind.
@gerjan,
Tis ook wel logisch dat men tegenwoordig voor een touchscreen kiest: door de explosie aan opties/gimmicks tegenwoordig heb je of héél véél knopjes nodig (zie eerste generatie Porsche Panamera) of je duwt alles in een touchscreen.
In de lagere segmenten is dat niet zo’n issue en zie je creativiteit en functionaliteit mooi gecombineerd (zie Citroen C4 Cactus). In de luxere segmenten wil het maar niet lukken.
Ik zit in ieder geval te wachten op een moderne luxe auto zónder al die gimmicks, wat haast automatisch moet lijden tot een fraai interieur. De grap is dat Mercedes zelf al een voorproefje heeft gegeven:
https://st.motortrend.com/uploads/sites/5/2019/09/Mercedes-Benz-Vision-Simplex-concept-14.jpg
@gerjan: dit is toch zoveel mooier dan allemaal knopjes. Praktisch is het echter niet
Ik vind het hyperscreen-model echt heel elegant voor zo’n groot schermoppervlak.
Het is alleen absoluut niet ‘optisch verbonden’, want je ziet duidelijk die zwarte balken tussen de schermen. Wat mij betreft toch wel een missertje… Nogmaals, verder vind ik het echt heel geslaagd. Mooi verwerkt en met een enigszins ‘klassieke’ look.
Ik heb hier al regelmatig te kennen gegeven dat ik die vrijstaande schermen maar niks vind en daarbij gepleit voor geïntegreerde exemplaren. Mercedes heeft mijn kritiek dus gepareerd door van het scherm maar ineens het hele dashboard te maken.
Just why..? Waarom is dat derde scherm nodig als je 10 cm ernaast al zo’n joekel hebt? Is toch gewoon eerder een kermisattractie op die manier; een wedstrijdje ver-pissen wie de meeste schermen in zijn auto heeft.
Op het eerste gezicht ben ik niet direct enthousiast maar dat is wel vaker met dit soort foto’s. Voelt als iets wat in het echt tot zijn recht zal komen maar op foto’s niet.
Ik vind het idee op zich om verschillende dashboards aan te bieden als optie niet slecht.
Zo kan ieder zijn smaak bepalen.
Zonder twijfel de ‘klassieke’ variant met de houtafwerking. Die ziet er wel fraai uit en straalt rust uit.
Bij die met schermen over de hele breedte lijkt het wel of je de Mediamarkt binnen stapt. Wat moet je in vredesnaam met al die informatie en drukte om je heen. Leidt alleen maar af en ikzelf zou er helemaal overprikkeld van raken.
Nog zoiets dat alle auto’s tegenwoordig hebben. De eigen auto pontificaal op het middenscherm getoond, met een schematische en bewegende weergave van alle gevaarlijke, omringende verkeersobjecten. Een gretige imitatie van de Tesla Autopilot.
Alles om dat glazen dashboard heel is prachtig, het dashboard zelf oogt als een versie 1.0.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/11/aanraakschermen-in-je-auto-bedienen-drie-keer-gevaarlijker-dan-r/
@dwfc: ernstige koppen en opruiende conclusies in zulke gehypte artikelen maar daardoor ook niet serieus te nemen. Niet alleen heeft men getest met apps van derden zoals Android auto en Apple Carplay (als we die verbieden is het probleem ook opgelost…) maar men gaat er ook compleet aan voorbij dat men met alcohol en drugs elke kilometer een tragere reactie heeft en bij gebruik van touchscreens alleen als je de schermen bediend. En dat is niet veel anders dan dat als je in de achteruitkijkspiegel kijkt of de knop voor de luchtstroom verdeling zoekt je ook trager zult reageren op situaties voor je.
Mashell, voor essentiële zaken is een knop, liefst een rij mooie tuimelaars , nog steeds veiliger en mooier op de koop toe ! Maar een volledige reverse is nu ook niet meer van toepassing besef ik
Tijdens de rit naar de vakantiebestemming is de bediening van spotify veel essentiëler dan de achterruitverwarming maar dat gaat gewoon niet met knoppen.
Stel je eens voor dat je op weg naar huis naar drie schermen staat te kijken, wanneer je de hele dag al op je computerscherm hebt moeten kijken.
Gistere zo eentje geparkeers gezien. Gortlelijke kont
Jammer dat het geen oled schermen zijn waarbij zwart overloopt in het zwart van het dash… hier zie je toch iets te duidelijk verschil.
Sigaretten automaat in het midden. Met gleuf voor munten zo groot als Duitse grootheidswaanzin.
Paar m² glimmend piano kras plastic en grote glazen plaat voor kop waar Carglass hik van krijgt.
Waarom moet je vanuit je wagen kunnen surfen op het internet en je verlichting, koffiezetapparaat en dergelijke thuis kunnen bedienen? Ik snap het niet. Enkel de functies om te kunnen rijden zijn toch voldoende?
@steinds: rijden is niet het doel maar dient een doel. Dus je huis voorbereiden op je thuiskomst is zinvol, net als het opzoeken van restaurants en hun openingstijden.
@mashell: Restaurants opzoeken en domotica besturen, daarvoor heb ik mijn smartphone al. Ik vrees dat al die geconnecteerde prullaria teveel afleiden van de hoofdbezigheid in een wagen nl. autorijden. Call me old fashioned.
Maar die smartphone mag je tijdens het auto rijden niet gebruiken, te klein, moet je in een hand houden, niet op een vaste plaats. Leidt veel meer af dan een bediening van hetzelfde via het infotainment.
De hoofdbezigheid is autorijden maar er zijn tal van nevenbezigheden, van ademhalen tot muziek luisteren. Niet elke kilometer vereist opperste concentratie, gelukkig maar want anders konden wij mensen niet autorijden.
Ben ik de enige die interieurs met van die opplak tablets verschrikkelijk lelijk vind?