• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla belooft teveel range, heeft fittie met kwaliteitspublicatie

Auteur: jaapiyo, gepost 28 maart 2021 om 16:57 – 32 Reacties

Tesla range

Een kwaliteitspublicatie ondervond dat Tesla in vergelijking met andere EV bouwers de range van haar modellen wat optimistisch inschat.

Zoals we in Europa inmiddels de WLTP hebben, zo heeft men in ‘Murica de ‘fuel economy’ cijfers van de EPA. EPA staat hierbij voor Environmental Protection Agency. Het is enigszins verrassend dat het instituut na vier jaar Trump nog bestaat. Maar dat terzijde. Hoewel de situatie in Amerika nog wat minder nijpend is dan hier, worden ook over de plas de verbruikscijfers die auto’s opgeplakt krijgen steeds belangrijker.

Death Valley

Dat heeft in Bidenmenië (nog) niet zoveel te maken met keiharde belastingmaatregels op auto’s met een fatsoenlijke motor. Nee, in Amerika zijn ze vooral benieuwd naar verbuikscijfers vanwege de range die een auto heeft. Er worden immers wat langere stukken gereden en er is niet op elke straathoek een tankstation te vinden, laat staan een stekker-station. Als je de Death Valley oversteekt in een elektrische auto, is range anxiety opeens weer een dingetje.

EPA versus WLTP

Nou is het een beetje gek dat als we EPA cijfers met WLTP cijfers vergelijken, er onevenredige verschillen zitten tussen merken. De Duitse merken worden nog wel eens keihard geslacht bij de EPA als het aankomt op range. Zo doet een Porsche Taycan 4S officieel maar 203 mijl op een lading stroom. Dat impliceert dat je met zo’n theekan een forse 49 kWh verstookt per 100 mijl. Een behoorlijk inefficiënt gebeuren dus. Maar in de praktijk weet inmiddels ‘iedereen’ dat je met de Taycan gewoon verder komt.

Proef op de som

Zodoende besloot kwaliteitspublicatie Edmunds eens de proef op te som te nemen. Goed voorbeeld doet immers goed volgen. Hoe ver kom je nou met verschillende EV’s voordat het dashboard een range van nul kilometer aangeeft? De resultaten, hieronder weergegeven in een tabel, zullen je verbazen.

Tabel

VehicleEPA
estimated
Edmunds
tested
EPA
estimated
Edmunds
tested
Ambient
temperature (F)
2021 Audi
e-tron sportback
218 miles238 miles*
(+9.2%)
44 kWh/
100 mi
38.2 kWh/
100 mi
(+13.2%)
71°
2020 Chevrolet
Bolt
259 miles277 miles
(+6.9%)
29 kWh/
100 mi
25.7 kWh/
100 mi
(+11.4%)
60°
2021 Ford
Mustang Mach-E AWD Ext Range
270 miles304 miles
(+12.6%)
37 kWh/
100 mi
33.1 kWh/
100 mi
(+10.5%)
62°
2020 Hyundai
Ioniq Electric
170 miles202 miles
(+18.9%)
25 kWh/
100 mi
20.8 kWh/
100 mi
(+16.8%)
70°
2019 Hyundai
Kona Electric
258 miles315 miles
(+21.9%)
28 kWh/
100 mi
22.3 kWh/
100 mi
(+20.4%)
61°
2020 Kia
Niro EV
239 miles285 miles
(+19.2%)
30 kWh/
100 mi
25.3 kWh/
100 mi
(+15.7%)
67°
2020 MINI
Cooper SE
110 miles150 miles
(+36.5%)
31 kWh/
100 mi
21.8 kWh/
100 mi
(+29.7%)
62°
2020 Nissan
Leaf Plus SL
215 miles237 miles
(+10.2%)
32 kWh/
100 mi
27.1 kWh/
100 mi
(+15.3%)
67°
2021 Polestar
2 Performance
233 miles228 miles*
(-2.1%)
37 kWh/
100 mi
35.2 kWh/
100 mi
(+4.9%)
67°
2020 Porsche
Taycan 4S
203 miles323 miles*
(+59.3%)
49 kWh/
100 mi
32.3 kWh/
100 mi
(+34.1%)
73°
2020 Tesla
Model S Performance
326 miles318 miles*
(-2.5%)
35 kWh/
100 mi
32.6 kWh/
100 mi
(+6.9%)
60°
2018 Tesla
Model 3 Performace
310 miles256 miles*
(-17.4%)
29 kWh/
100 mi
30.1 kWh/
100 mi
(-3.8%)
61°
2020 Tesla
Model 3 Standard Range Plus
250 miles232 miles*
(-7.2%)
24 kWh/
100 mi
23.0 kWh/
100 mi
(+4.2%)
67°
2020 Tesla
Model X Long Range
328 miles294 miles*
(-10.4%)
35 kWh/
100 mi
35.0 kWh/
100 mi
0.0%
60°
2020 Tesla
Model Y Performance
291 miles263 miles*
(-9.6%)
30 kWh/
100 mi
29.6 kWh/
100 mi
(+1.3%)
65°

Tesla weer voor de fittie

Zoals je ziet doen de Tesla’s het niet slecht als je kijkt naar absolute range, maar doen ze het procentueel wel minder dan beloofd. Bij de andere merken is juist het tegendeel het geval. Tesla gaat echter andermaal voor de fittie en roept echter dat het onzin is wat Edmunds beweert. De fabrikant claimt namelijk meer ‘marge’ inbouwen van extra range als het cijfertje op ‘0’ springt dan andere merken. Ouderwets doorrijden als het benzinemetertje aangeeft dat er niks meer in de tank zit, je kent het wel.

Marge wel iets groter, maar niet heel veel

Maar ja, ook dat heeft Edmunds dan maar even getest. Het verweer van Tesla blijkt hooguit ten dele te kloppen. Verschillende Tesla’s hanteren kennelijk wat meer marge dan Ford met de Mach-E, maar Volkswagen doet met de ID4 niet veel anders dan Tesla. Alleen de Model 3 Long Range kachelt echt nog even lekker door nadat de meter aangeeft dat er niks meer in het vat zit.

Verlakkerij van Tesla en de EPA, of valt het allemaal wel mee? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Tesla Model 3 blijft aan kop: nu 600+ km range
  • Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld
  • Stichting Tesla Claim verliest eerste rechtszaak tegen Tesla
  • Model S Plaid+ trager
    Model S Plaid+ trager dan Tesla belooft

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

actieradius, onderzoek, ruzie, Tesla, Video

Vorig bericht: « In beeld: de verschillende interieurs van de Mercedes EQS
Volgend bericht: Uitslag Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2021 »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfapeter zegt

    28 maart 2021 om 17:09

    Laatste paragraaf, het is maar hoe je de cijfertjes interpreteerd. Ik vind de verschillen toch behoorlijk significant.

    Login om te reageren
  2. dwfc zegt

    28 maart 2021 om 17:45

    Ja Jaapi, blijkbaar is dit geen alleenstaande conclusie, What Car heeft zich ook reeds geamuseerd met zulke testen.
    De uitkomst was idem dito. Je kan dit ook toepassen op het autonoom rijden waar Tesla ook een grote voorsprong heeft. Kijk zelf maar !

    https://insideevs.com/news/495428/tesla-full-self-driving-anxiety-inducing-unprotected-lefts/

    Ik blijf bij mijn standpunt, we zitten nog ver van het stuurloos rijden ! Ik zou niet graag achter zulk een wagen rijden.
    De vraag blijft natuurlijk, zitten we hierop te wachten …

    Login om te reageren
  3. willeme zegt

    28 maart 2021 om 18:17

    Dat was het voordeel van ICE’s. 1 op 20 was ook altijd echt 1 op 20. Goeie ouwe tijd.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      28 maart 2021 om 19:34

      @willeme: vroeger dan he, tegenwoordig ook niet meer…

      Login om te reageren
    • alassad zegt

      28 maart 2021 om 19:36

      @willeme: in de jaren ’90 ja. Vanaf 2005 ofzo is het steeds meer gaan afwijken

      Login om te reageren
  4. danmar zegt

    28 maart 2021 om 18:36

    Tabel is niet te lezen op mobiel helaas. Plaatje van maken?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      28 maart 2021 om 23:54

      Scherm draaien.
      Werkt perfect op mijn mobiel.

      Login om te reageren
      • The Stig NL zegt

        29 maart 2021 om 15:04

        @Hubert: Niet in de app…

        Login om te reageren
  5. stekkerkoning zegt

    28 maart 2021 om 19:06

    Dat is nog een aardige afstand die met een “lege” Tesla Model 3 Long Range kan worden afgelegd, 42 kilometer (26 mijl) is toch ongeveer de helft van het totale rijbereik van een Nissan Leaf met een wat versleten accu.

    Login om te reageren
  6. verplicht zegt

    28 maart 2021 om 19:19

    Het enige wat in dit artikel stuitend is, is dat er nog steeds geen tabel knap kan worden weergegeven in de app.

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      28 maart 2021 om 20:50

      Niet alleen de app. Op de site ook onleesbaar.

      Login om te reageren
  7. Charles Taycan 4S zegt

    28 maart 2021 om 19:20

    Gefeliciteerd Porsche, 59% meer range met de Taycan en nog efficiënter dan de Tesla S….maar dat wisten de eigenaren al!👍👍 Porsche is altijd behoudend met hun specs blijkt ook nu weer itt de Amerikanen.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      28 maart 2021 om 19:57

      Als de opgave van genoemde Tesla Model S er maar 2,5% naast zit en Porsche zit er een whopping 59% naast, dan doet die laatste dus buitengewoon onnauwkeurige (en daarmee nogal slechte) opgaves. Verder ligt het praktijkverbruik van een Taycan 4S maar liefst 10% hoger dan een Model S Raven Performance. Dus hoe je erbij komt dat de Porsche dan efficienter is…. geen idee. (Zie ook: https://nextmove.de/autobahn-reichweitentest-taycan-vs-model-s/ )

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        28 maart 2021 om 22:21

        @pascal, zie tabel hierboven.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          29 maart 2021 om 08:46

          @Charles ahja, op mobiel was die tabel niet/nauwelijks leesbaar, maar nu op m’n laptop wel. In deze test is de Porsche een kleine 1% in het voordeel inderdaad! In de test die ik linkte was het weer 10% de andere kant op, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden; de auto’s zijn in elk geval aan elkaar gewaagd wat dat betreft.

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            29 maart 2021 om 09:17

            @pascal, klopt, goed te zien dat de efficiëntie van beide merken nagenoeg gelijk is.👍 ps, ik heb mijn telefoon een kwart slag gedraaid voor de tabel te kunnen lezen.👌

            Login om te reageren
            • Pascal zegt

              29 maart 2021 om 10:55

              @Charles goeie, dat werkt ook inderdaad! :)

              Login om te reageren
              • Charles Taycan 4S zegt

                29 maart 2021 om 11:22

                @pascal, 👍😉

            • flutterby zegt

              29 maart 2021 om 12:44

              @Charles Taycan 4S: helaas voor jou kloppen die efficiency cijfers niet. Maar als je mening versterkt slik je dat natuurlijk als zoete koek.

              Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      28 maart 2021 om 20:24

      @Charles Taycan 4S: waren hun eigenaren maar eens wat behoudend ;)

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        28 maart 2021 om 21:05

        @cloverleaf, de meeste eigenaren kunnen je dat positief bevestigen.👌

        Login om te reageren
    • herve11f zegt

      29 maart 2021 om 08:59

      @Charles Taycan 4S: Bent U een Porsche dealer?

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        29 maart 2021 om 09:21

        @herve11f, nee hoor, ben wel altijd in automotive werkzaam geweest.

        Login om te reageren
  8. flutterby zegt

    28 maart 2021 om 20:00

    Tesla haalt graag het maximale uit de EPA rating terwijl Porsche liever wat dichter tegen de realiteit aan wil zitten. Niet elke EPA test is namelijk gelijk en Tesla doet een uitgebreidere test om hoger te scoren.

    Daaruit kan je concluderen dat Porsche niet teveel verkopen van brandstofmotor wil raken of Tesla het mooier maakt dan de realiteit mag iedereen zelf beoordelen.

    Zelf merk ik in de praktijk dat 300 of 350 km meestal toch weinig van merkt. 200 km in onze eGolf is ook prima.

    Login om te reageren
  9. Marc zegt

    28 maart 2021 om 21:58

    Das nog op kruipsnelheid, geef n beetje gas en je kunt na n uurtje weer aan de koffie :)

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      29 maart 2021 om 08:16

      Heb je ook wel nodig na een uurtje gassen.

      Login om te reageren
  10. Pascal zegt

    29 maart 2021 om 08:57

    Het valt mij altijd nog wel mee. Je mag best wel stevig en langdurig flink de hooligan uithangen om eindelijk 100km van je batterij af te krijgen. Wel merk je dat ze vlot leeglopen bij hoge snelheid op lange afstanden. Als je 130 op de snelweg rijdt, is het na 300 km wel een beetje klaar (met een Model 3 LR). Binnen Nederland is dat eigenlijk nooit vervelend, maar als je een Autobahnliefhebber ben kan je misschien beter wat anders uitzoeken.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      29 maart 2021 om 13:08

      Wel merk je dat ze vlot leeglopen bij hoge snelheid op lange afstanden. Als je 130 op de snelweg rijdt, is het na 300 km wel een beetje klaar

      Klopt Pascal, geld momenteel voor elke batterij
      Maar dat zal door innovatie wel verdwijnen

      Login om te reageren
  11. scrmeagle zegt

    29 maart 2021 om 09:56

    Ik rij gewoon 1100km met mijn V8 RR diesel op een tank. Geen zorgen over of ik wel kan tanken met een jerrycan van 20 liter als reserve!! Dus voor mij nog even geen EV

    Login om te reageren
  12. mikee368 zegt

    29 maart 2021 om 10:54

    Wel apart dat er geen correlatie lijkt tussen de estimated range en vebruik t.o.v. hun tests.
    De verhouding tussen estimated en hun test lijkt niet echt duidelijk voor mij.
    Bij de range is die ineens lager dan estimate en voor de zelfde auto is de efficiëntie ineens hoger dan estimated?
    Hoe werkt dat dan?

    Wat ook wel raar is dat ze een totaal andere meet methode gebruiken dan dat de EPA cycles inhoud.
    Hierdoor krijg je altijd andere cijfers die meer of minder gunstig uitpakken voor partijen. EPA is een gemiddelde van stad rijden en snelweg rijden. Als ze een echte vergelijking doen moeten ze dat ook doen anders is het geen vergelijking met EPA range maar simpelweg 2 verschillende meetmethode die weinig correlatie hebben.

    Ook heeft Edmund hun cijfers niet aangepast na dat ze voorbij die 0% hebben getest. Zouden ze ook bij elk merk nog even moeten doen en niet maar 5 modellen (laten zien). Ben benieuwd wat dat voor een ieder doet.

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      29 maart 2021 om 13:06

      Je moet de EV testen op autobild eens bekijken
      Ze nemen testen af in verschillende rijmodussen
      Eentje ervan is ‘snel’ op de autobahn, dan verdampt de reikwijdte
      Huidige batterijen, dat is algemeen gesproken, zijn nog niet perfect
      Maar door innovatie zal dit wel wijzigen in de toekomst

      Login om te reageren
      • mikee368 zegt

        29 maart 2021 om 13:31

        De kwaliteit van de accu zal geem grote verschillen meer maken. We kijken al tegen een efficiënte van 90-96% aan van de accu zelf vanaf het stopcontact tot het vermogen in het systeem stoppen naar de motor.

        Bij de motoren zelf is dit ook het geval. Er valt wel nog best wat te winnen op alles tussen deze stappen tot de weg. Denk aan zaken zoals het accu management systeem, hoogspanning systemen en ga zo maar door.

        In de aërodynamica is ook nog het 1 en andere te winnen.

        Wat wel te winnen met de accu’s valt is het gewicht. Als de energie dichtheid B.V. met 30% toeneemt kan er misschien met 35% gewicht accupakket nog steeds de zelfde actieradius behaald worden.

        Maar in het algemeen, er is nog een lange weg te gaan voor alle EV’s echt richting de 500-600 km aan actieradius gaan en een prijs onder de 30.000 gaan hebben. Tot die tijd blijft het nog een zeer spannende ontwikkeling wie hier het snelste en het beste aan kan voldoen.

        En laten we wel wezen, ik ken weinig mensen die het brandstof verbruik van hun auto heeft kunen evenaren of verbeteren op dagelijks gebruik. Dus waarom we daar zo moeilijk over doen bij EV’s? Joost mag het weten

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North