Ingestorte spoorwegtunnel vol met oude auto’s

Auteur: , 29 Reacties

In een voormalige spoorwegtunnel in Liverpool liet een garagist om een onbekende reden heel wat klassiek spul achter.

De spoorwegtunnel waar de auto’s gevonden werden, werd in 1896 geopend. Maar niet voor lang, in 1901 vatte een trein bij het ‘Dingle station’ vlam. Er kwamen daardoor zes mensen om het leven. De tunnel was beschadigd en moest gerepareerd worden, daarom werd deze voor een jaar gesloten. Na de heropening reden er weer een tijdje treinen en overleefde de tunnel zelfs de bombardementen van 1941. Toch werd de spoorwegtunnel in 1956 wegens te hoge renovatiekosten uit gebruik genomen. Een touwfabriek kocht het ding op maar gaf het alweer snel door aan een garagist.

Onder de grond was er genoeg plaats om veel auto’s tegelijkertijd te repareren, maar om de spoorwegtunnel als garage geschikt te maken moest er wel een auto-ingang komen. Nadat het garagebedrijf tot 1977 de dienst uitmaakte werd het uiteindelijk doorverkocht aan een ander garagebedrijf. Dat bedrijf had de tunnel tot maart 2012 in gebruik, waarna het deels instortte. Na onderzoek bleek echter dat het bedrijf verschillende auto’s verborgen hield in de tunnel.

Waarom de auto’s in de tunnel zijn achtergebleven is niet bekend. Waarschijnlijk gaat het deels om gestolen bolides maar zitten er ook auto’s van voormalig klanten tussen. Er werden onder andere een oude Land Rover, een Rover P5 3.5, een Citroën HY busje, Fiat 124 en 130 Coupe, Ford Anglia, AMC Pacer, Morris Minor en een Lotus Elite gevonden. Stuk voor stuk bijzondere exemplaren die al tientallen jaren niet meer gereden hadden. (via jalopnik.com, fotocredit dancinimera)



29 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Zo te zien helaas een verre van optimaal klimaat om auto’s te conserveren.
@danmar: in de eerste plaats veel te vochtig, onder de grond.
Onbeschrijflijk mooi. Elke keer weer als er zwaar vervallen auto’s op de vreemdste plaatsen opduiken kan ik het niet helpen te mijmeren over wie die dingen ooit nieuw heeft opgehaald bij de dealer en hoe het levensverloop van de auto’s is geweest voor ze hier eindigden. Mysterieus en sinister, voer voor de fantasie.
@autoblaag: Och Rob, ouwe romanticus.
wel fascinerend!
Levert wel hele gave plaatjes op!! Ik zou zelf ook graag een paar foto’s maken :P
mmmmmmm die defender!!! :D
@Rsimon: Geen Defender, Maar een Series 1. De kleine terreinwagen die Rover na de oorlog uit de prut moest helpen en de basis vormde voor alles wat Land Rover tot nu toe heeft gebouwd.
@robert110: inderdaad, wilde ook reageren, je was me voor haha
En een bagheera :) normaal uiterst roestgevoelig, deze lijkt in vrij goede staat
My bad… Lotus
Doet me erg aan de metro in Luik denken, alleen staan daar alleen bussen:

http://totallycoolpix.com/2013/08/exploring-the-ghost-bus-tunnel-with-richard-huntjens/
Ze zullen wel flink roestig zijn maar er zitten er toch een paar tussen die het opknappen waard zijn, met ongelofelijk gaaf verhaal erbij nog wel! Die HY ziet er trouwens verdomde goed uit, terwijl dat toch de eerste auto van het stel is dat ik helemaal rot had verwacht.
Cool!
Wat eem gave spot! Leuke auto’s, super urbex spot!

En bedankt @sdk16420 , wist niet dat de metrotunnel in Luik was….eens op onderzoek uitgaan…
Dit is bijna te mooi om zomaar toevallig achtergelaten te zijn. Dit is gewoon Art pour la lettré.
Zit niks tussen dat het hem echt doet voor mij, dit waren de 13 in een dozijn wagens van die dagen. (de fiat 130 coupe mss niet maar die vind ik gewoon lelijk)
@Hupke:
Rover P5B V8 was toch wel een hele bak hoor. Poor man’s Rolls.
@mgmgb:

Ik ging zeggen dat je onzin aan het verkopen was en dat het gewoon een middenkasse sedan was. M’n opa heeft er zelfs ooit 1 gehad. Maar blijkbaar noemt de NL wikipedia het een poor man’s rolls. Goed om te weten dat m’n opa een arme man blijkt te zijn.
@Hupke:
Een Opel Kadett was toentertijd wat Jan Modaal reed. Niet een met hout en leer behangen V8 powered Brits luxepaardje.
Tesla heeft nog wel wat hindernissen te overwinnen, maar dat hoort bij het pionieren. Alsof de ontwikkeling van de brandstofmotor probleemloos is verlopen. Die waren ook levensgevaarlijk in het begin, zeker toen ze nog aangezwengeld moesten worden met zo’n slinger.
@moveyourmind:
Verkeerde topic vriend…
Prachtig dit :D
Onze Vlaamse petrolheads horen het fijne ervan te weten :
In Gent is een oud rond gebouw waar honderden auto’s uit de zestiger jaren staan, dat gebouw is meen ik, van 1 familie die er ook de auto’s restaureert.
Probleem echter is dat die mensen ieder 1329 jaar oud moeten worden eer ze alles klaar gekregen hebben.
’t schijnen overigens hele vriendelijke mensen te zijn, die eigenaren

Dit, wel, sommige auto’;s vallen me 100% mee, zoals de roestgevoelige Citroën H ribbeltjesbus.
Ik vermoed zelf dat sommige van die auto’s al een heel eind op waren toen ze er geparkeerd werden.
Kijk, destijds was zo’n FIAT 124 Coupe helemaal niets bijzonders eigenlijk, je kocht ze voor weinig en ze hadden niet veel toekomstige klassieker waarde.
En aan de plekken waar die auto geroest is, is te zien dat de wagen gewoon als dagelijks vervoer was gebruikt.
Mij valt het verval eigenlijk 100% mee.
Want die geroeste FIAT 130 coupe, daar zat al geen verf meer op de achterkant en het lijkt erop dat men die aan het opknappen was.
Oh wat zou ik graag de zorg over die Series 1 Land Rover willen nemen. Ik hoop dat ze hem opknappen. Het chassis heeft waarschijnlijk flink wat werk. Maar de body zou door zijn aluminium-legering nog in redelijke staat moeten zijn.
Ouwe rommel zo te zien. Tunnel was beter dicht gebleven dan hoefden wij onze tijd niet te verdoen met het lezen en reageren op dit nieuws.
@p993: Praat voor jezelf , ik heb genoten van de foto’s en het verhaal .
R.I.P AMC Pacer :(
Goh, een onbetrouwbare garagehouder, je verwacht het niet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).