Internationaal snelladen, (hoe) werkt dat eigenlijk?

Auteur: , 23 Reacties

Is het een kansloos plan om met een elektrische auto naar het buitenland te gaan? Of is dat toch gewoon te doen, zolang er wat voorbereidingen worden getroffen?

BMW i3 bij snellader in Auetal

Niet iedereen verkeert in dusdanig gelukkige omstandigheden dat er een Tesla voor de deur staat. Heb je er wel eentje voor de deur, dan is er buitengewoon weinig om je druk om te maken. Het Supercharger-netwerk is erg fijnmazig en de navigatie houdt rekening met laadstops. Eigenlijk kan er als gewoonlijk worden gereden, ook buiten Nederland. Met elektrische auto’s uit het gemiddelde prijssegment is ieder bezoek aan het buitenland een wat grotere uitdaging. Maar niet onmogelijk.

Laadnetwerken
Diverse partijen zijn bezig met het bouwen van snellaadnetwerken, ook verschillende landen zijn er druk mee. Elektrisch rijden heeft het tij mee en wordt door alles en iedereen gesteund. Dat betekent dat er steeds meer snelladers komen, met de gangbare CHAdeMO, CCS en type 2-aansluitingen. Die werken op een vermogen van 50 kW of meer. In Nederland zijn er al ruim voldoende, maar hoe zit het in het buitenland?

Frankrijk
Dit land heeft Corri-Door, opgericht in 2015. Dat is een samenwerkingsverband van beheerders van de autoroute, autofabrikanten en Sodetrel. Die laatste is een Frans staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het plaatsen en beheren van de snelladers. Het is de bedoeling dat er iedere 80 kilometer een snellaadstation staat. Het aanbod langs de welbekende Autoroute du Sud is vrij groot, maar helaas ook vrij gesloten, het is dus niet mogelijk om met iedere willekeurige laadpas op te laden. In plaats daarvan moet er een account worden aangemaakt op de Sodetrel-site en dient daar ook een pas te worden aangevraagd. Weliswaar zonder maandelijkse kosten, maar wel voor een eenmalig bedrag van € 15. Op de website is ook het complete overzicht te vinden van laadpunten die deel zijn van het Sodetrel-netwerk. Binnen heel Europa zijn dat er 50.000, gewone publieke laadpalen en snelladers.

Verenigd Koninkrijk
Hier bestaat de Electronic Highway, daar zit energiebedrijf Ecotricity achter. Om de 100 kilometer is er wel een snellaadstation te vinden, hoewel de snelladers zo tegen Schotland aan dunner gezaaid zijn. Laadsessies worden gestart via een app, waar ook de creditcardgegevens ingevuld moeten worden. Het is niet nodig om een abonnement af te sluiten en er zijn geen bijkomende kosten, buiten de gebruikelijke kosten voor het opladen uiteraard. Met een gemiddelde laadpas houdt ook in het Verenigd Koninkrijk het aantal beschikbare snelladers niet over. Dat is zwak uitgedrukt, het zijn er nog geen tien. Altijd zorgen dus voor een account bij Ecotricity.

België
Vormt zowaar een geheel met Nederland. Over het algemeen geldt dat als een oplaadpas in Nederland is te gebruiken, dit ook in België zonder een enkel probleem gaat. Het aanbod aan snelladers is in Vlaanderen wat ruimer dan in Wallonië. Ook in Brussel zijn er voldoende snelladers aanwezig.

Duitsland
Dat het wel eenvoudig kan zijn bewijst Duitsland. Hier is een groot aanbod aan snelladers. Deze snelladers zijn bovendien met een veelvoud aan laadpassen te gebruiken, soms zelfs zonder dat er geld voor het laden wordt gerekend. Wel loont het de moeite om voor vertrek na te gaan of de eigen laadpas ook werkt in Duitsland. Probleemloos gebruik in Nederland betekent niet dat dit bij onze oosterburen ook het geval is. Er zijn vele partijen in Duitsland die snelladers beheren. Er is geen partij met overtuiging de grootste, dus er is geen afhankelijkheid van een bepaalde app of laadpas. De dichtheid is afhankelijk van het deel van het land, maar iedere 30 tot 100 kilometer is er wel een snellader te vinden.

En verder?
Wat gebeurt er eigenlijk om het aantal snellaadstations verder te doen stijgen? Er ontstaan onder andere nieuwe samenwerkingsverbanden. Eén daarvan en tegelijk ook de meest interessante is Ionity. Er worden tot 2020 in totaal 400 nieuwe laadstations geopend. Het eerste station is een feit en daar kan gelijk met maximaal 350 kW worden geladen. Uiteindelijk moeten er op een onderlinge afstand van 120 kilometer laadstations zijn te vinden, hoofdzakelijk in Duitsland, maar ook in Noorwegen en Oostenrijk.

Ook Fastned is bezig met uitbreiding en wel in Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk.

Tips ter bevordering van de reisvreugd
Ook met een elektrische auto met een reëel rijbereik van 200 kilometer valt overal prima te komen. Hogere dagafstanden hoeven ook geen probleem te zijn, maar het is niet aan te bevelen om meer dan 1.000 kilometer op een dag te rijden. We kunnen het ook omdraaien. Het is vakantie, dus we hebben tijd. De elektrische auto laat je als vanzelf bewuster omgaan met de omgeving. Jakkeren is niet mogelijk. Het gaat niet alleen om de bestemming, maar ook om de weg erheen. Dat moet worden voorbereid en zo kun je zomaar op nieuwe, onbekende plaatsen terecht komen omdat een laadstop nu eenmaal onvermijdelijk is. Pauzes duren langer, lunches winnen aan belang.

Kijk per land altijd naar de grootste partij die de snelladers in beheer heeft. Zorg dat duidelijk is hoe het laden in z’n werk gaat. Is er een pas nodig, of wordt alles geregeld via een app? Doe dit alles ruim van tevoren, want het aanvragen van een pas en het activeren na ontvangst kan wat tijd in beslag nemen. Iedere aanbieder heeft verder een app waarin te zien is bij welke laadpunten kan worden opgeladen. Dit helpt bij het plannen.

Het beste overzicht van alle laadpunten in Europa is HIER te vinden. De link verwijst naar de Duitse ev-gemeenschap GoingElectric. Alle denkbare laadpunten zijn te vinden op de kaart. Uiteraard is er te filteren op type, om bijvoorbeeld alleen snelladers te tonen. Handig is ook dat er een laadlog wordt bijgehouden, gebruikers geven aan of er succesvol geladen is. Zo wordt duidelijk of een snellader naar verwachting werkt of dat een storing vrij gebruikelijk is.

Going electric
Overzicht van laadpunten gefilterd op CCS-aansluiting op de site van Going Electric

Ga overigens nooit uit van het uiterste wat er uit je elektrische auto te persen valt. Plan de route op een manier dat de snellader in alle gevallen te halen is. Met een marge van 20 kilometer valt doorgaans nog wel bij een andere lader te komen.

Zo lang de accupakketten niet fors groter worden is het een kwestie van rekenen en goed plannen als het buitenland wordt opgezocht. Wat is de eindbestemming, hoe vaak moet ik eigenlijk onderweg laden, wat is de betaalmethode? Het kan allemaal prima – ik ben probleemloos in Leipzig (Oost-Duitsland) geraakt met een BMW i3 – maar er moet voor de meeste landen wel de nodige moeite worden gedaan. Niet iedereen vindt dat leuk. Wanneer er massaal wordt overgegaan op elektrisch rijden, dan wordt het zonder twijfel eenvoudiger. Doordat het rijbereik toeneemt en er vast wel wat gevonden wordt op de vele vormen van afrekenen die er nu bestaan.



23 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Tsja, ook hierom ben ik blij dat ik mijn auto elke keer weer gewoon vol kan gooien met euro 95 of 98. Blijft veel te omslachtig naar mijn mening.
Het is vakantie dus we hebben tijd…. ik vind het altijd zo’n kromme redenering, die paar dagen vakantie op een jaar zijn maar magertjes, die moet je wel efficient besteden!
m.a.w. kom je af en toe over de grens koop geen elektrogebakje?
@gove: onzin, sta nu in Antwerpen bij de Novotel Supercharger (in mijn eentje) vul hem ff omdat ik hier in de buurt was en kan zo weer 350km gratis rijden. Zou me in mijn 3 serie cabrio 35-40l benzine kosten.
@porsche928: klopt maar je kunt niet Duitsland door met 1 tank (2 als je doorrijdt) dat maakt het lastig en voor velen de drempel om niet elektrisch te gaan rijden.
Laadpassen: de opvolger van de laadpoort wat betreft aandacht van de EU om alles op elkaar te laten werken. Elektrisch rijden brengt ‘tanken’ naar de straat, dus veel meer plekken om de auto van energie te voorzien. Het gaat nog wel even duren voor dat gelijkgetrokken is.
Ongelooflijk dat hier nog geen universele oplossing voor is. Vooralsnog is het dus nog een beperking als je graag een creatieve route neemt buiten de snelwegen om.
Kijk het VK heeft het nog het beste voorelkaar in dit lijstje. Gewoon met de creditcard en geen andere flauwekul. Welliswaar via een app, dat is wel jammer maar het is de goede richting.

Eigenlijk is dit onoverzichtelijke geneuzel al genoeg reden om nog lang niet aan de electrische auto te gaan.
Een bekende heeft een BMW 225xe (….), zag een laadpaal bij een autohof staan, na zijn tripje kwam er een maand later een afschrift binnen, bleek hem dat simpel opladen €20 te kosten…. normaal rond de €1.50…. ik hoop dat de EU met een goede wetgeving komt zodat je niet zomaar ergens komt te staan met een lege auto…
@henkhupelschoten: die dingen langs de snelweg zijn snelladers. Daar kun je ook een plugin mee laden maar tráág en dat is niet de bedoeling. Je laadt met 3,7 kW in plaats van 40 kW of meer en houdt daardoor nodeloos lang de boel bezet zonder dat het mini-accupakket volraakt. Snelladen is om een accupakket van een volledig elektrische auto in 20 – 40 minuten weer vol te krijgen. Afrekenen per minuut of voor ~ 0,70 EUR kWh. Het dubbele van wat je aan een normaal laadpunt kwijt bent. Uitzondering op de regel is de Mitsubishi Outlander PHEV, de enige plugin die wel een snellaadaansluiting heeft
Maar gelukkig hebben we één Europa !
Lekkere positieve reacties weer en alsof benzine onderweg gratis is en je niet hoeft te tanken. Autoblog doet zn best om de anti electro lobby te laten inzien dat het allemaal niet zo negatief is maar jonge jonge wat kom ik hier zure reacties tegen zeg. Tuurlijk zijn er genoeg zaken tegen te bedenken maar dat geldt voor alles. Kijk naar de mooie kanten van alles en doe er je voordeel mee. Komt bij , als toerist kun je erop rekenen dat je ergens al snel teveel betaald als je op weg bent naar je bestemming. Vul je auto met positieve energie.
@gokartmozart: Ik vind de zure reacties echt meevallen.

Dat je een route moet plannen om bij je eindbestemming te komen, voelt niet echt alsof je dan in 2018 leeft.

Dat het extra tijd kost, voelt niet als 2018.

Dat je moet nadenken over welk pasje je nodig hebt, omdat het onduidelijk is. Voelt niet als 2018.

Extra tijd kwijt zijn (laden laden laden), voelt niet als 2018.

Het hele uitgangspunt is denk ik voor de meesten dat gemak de mens dient.

Dit kan ik nou niet echt als gemak zien. Voor je portemonnee is het wel goed, maar dan moet je dus concessie doen. Het zijn de rampen niet, maar men is gewoon niet bereid om er tijd voor in te leveren.

Iedereen kent wel iemand in zijn/haar omgeving die alleen boodschappen/spullen koopt met kortingsbonnen. Of vraagt of er nog kortingsbonnen over zijn. Dan ben je wel goedkoper uit, maar meer tijd kwijt.

De vraag is maar of je daar zin in hebt. Aan de reacties te zien hebben de meesten dat niet. Om het dan zuur te noemen..nee

En wat nu als 50% van het complete Europese wagenpark elektrisch is…sta je met z’n allen te wachten op elkaar bij zo’n laadpaal…ook al staan er 10 op een rij.
@skinnybmw: En dan is 2 uur wachten om vervolgens 2 uur zelf te laden best wel vervelend lijkt me…
@skinnybmw: wat een onzin, sta hier nu in mijn eentje in Antwerpen bij een Supercharger station met 10 plekken. Laden duurt half uurtje. Er rijdt dus elke 6 minuten een Tesla weg.
@porsche928: Lees mijn bericht nog eens…heeft Europa nu 50% aan elektrische auto’s in het wagenbestand? Die ene Tesla nu kan prima maar wat als het er 20-30 zijn?
Met wintersport dit jaar zag ik ze weer staan hoor. 5 laadpalen, allemaal bezet, daarachter nog een rij van 8 (Nederlandse) Tesla’s. Dus als je op dat moment aansloot duurde het minimaal nog een uur voordat je uberhaubt voor dat je kon beginnen met laden.
@r525: kwestie van extra laders! Het is niet alsof de infra van nu nog precies het zelfde is over 5 jaar. De laad netwerken groeien ook nog steeds door
Volgens mij als je een i3 leaset kun je voor een kleine maandelijkse bijdrage een 3-serie krijgen voor de vakantie. Prima alternatief!
Gewoon een diesel-stroomgroep in je koffer flikkeren voor als je in panne valt in de middle of nowhere. Werkt altijd.
Ik begrijp ’t niet – waarom moeten al die bedrijven het zo moeilijk maken? Met pasjes, accounts, aanmelden, apps…
Waarom?
Moet je voorstellen dat tankstations zoiets zouden doen: ‘Nee, hier kunt u niet tanken. U moet eerst een formulier invullen, dan een pasje thuisgestuurd krijgen en dan mag u terugkomen om te tanken.’
@vpowert:
Precies. Waarom niet gewoon als bij onbemande tankstations. Bankpas in de gleuf, pincode intoetsen, laadpaal kiezen en stekker erin doen.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).