Investeren in auto’s: hier moet je op letten

Auteur: , 90 Reacties

Omdat jullie zo enorm enthousiast reageerden op het artikel over waardestijgingen van exclusieve auto's, zetten we in dit artikel een aantal zaken op een rij die belangrijk zijn om op te letten als je in auto's wil gaan investeren.

Ferrari 250 GT Lusso

Laat ik beginnen met enige voorzichtigheid: hoewel we niet denken dat de bubbel heel snel zal gaan barsten, is het niet ondenkbaar dat dit wel gebeurt. Geld uitgeven kan geld kosten, zoiets. Disclaimers. U kent het wel. Maar goed, hieronder een overzicht van zaken waarop je moet letten als je je geld in auto’s wil investeren.

Levensloop
Hoe lager de kilometerstand, hoe hoger de waarde. Let daarbij met name op bepaalde “emotionele” grenzen. Als jij de keuze hebt tussen een auto met 99.805 kilometer op de teller, en één met 100.002 kilometer op de teller, welke wil je dan liever? Precies. Hetzelfde geldt als je er bij beide een nulletje vanaf haalt. En dat soort simpele getallen doen iets met de prijs. Terwijl het eigenlijk (met name bij oudere auto’s) onzin is je daarop te baseren, neigt men toch als eerste naar het exemplaar met weinig kilometers. Daarnaast is er het simpele feit dat autozoekmachines op internet werken met “kilometerstand tot”, waardoor je soms de betere auto misloopt in je zoekresultaten, al heeft die misschien een paar duizend kilometer meer gelopen. Maar de persoon die straks de auto van jou wil kopen, zoekt op dezelfde manier. Houd dus altijd de tellerstand in de gaten.

Kopen op het dieptepunt
De eerste 911, de eerste Kever, de eerste Golf GTI, de eerste M3, we zien ze allemaal in waarde stijgen en vaak harder dan hun opvolgers. En dat terwijl ze ook allemaal ooit voor een appel en een ei op te pikken waren. Ik zou willen dat ik mijn laatste centjes destijds wél in een 205 GTi had gestopt en de slimmigheid had gehad hem niet te verkopen. Dan was hij nu minstens het viervoudige van de vraagprijs toen waard geweest. Als je op het juiste dieptepunt weet te kopen, dan kan het zichzelf goed uitbetalen over een paar jaar. Overigens geldt dit ook voor de opvolgers van bepaalde iconen wel, maar de eerste blijft eigenlijk altijd de meest magische en daardoor meest gewilde variant.

Het onderhoud
De onderhoudshistorie moet liefst sluitend zijn, met de juiste stempels in het boekje, vergezeld van logische kilometerstanden. Oogt het boekje te nieuw? Lijkt het of alle stempels met dezelfde inkt op hetzelfde moment gezet zijn? Walk away! Het is algemeen bekend dat er veel gerommeld wordt, met name met oudere auto’s. Dus checken, checken en nog eens checken!

De technische staat is uiteraard ook erg belangrijk, zeker als je nog ook nog van plan bent af en toe zelf wat kilometers te maken. Soms wordt er enorm betaald voor auto’s die nog nooit gerestaureerd zijn, maar om er een dooddoener tegenaan te gooien: stilstand is achteruitgang. Dat geldt zeker ook voor auto’s. Ongerestaureerd, 1500 kilometer op de klok en 12 jaar in een verwarmde garage gestaan? Houd er rekening mee dat je flink wat rubbers, vloeistoffen en andere zaken aan zult moeten pakken om de auto in rijdende staat te krijgen. Misschien niet heel erg als je een BMW’tje koopt waar de onderdelen nog uitgebreid voorhanden zijn, maar een vloeistoffenbeurtje voor een Testarossa kost al snel een eurootje of 1.000, remblokken vervangen ongeveer 1.200 euro en groot onderhoud in de vorm van riemen, spanrollen, lagers en pakkingen (wat elke drie tot vijf jaar noodzakelijk is) kost je zomaar 8.000 euro. Kortom: weet waar je induikt, staar je niet blind op alleen de aanschaf.

Schades
Voor sommige auto’s lijkt een verleden met schade alleen maar iets toe te voegen aan de romantiek. Maar in de meeste gevallen geldt: hoe minder schade hoe beter. En als een auto nog volledig in de eerste lak staat is dit een enorm pluspunt.

Het verhaal
Exclusieve auto’s zijn soms in handen geweest van bekende mensen of mensen met een enorm belangrijke functie bij een aansprekend bedrijf. Dat soort zaken kunnen de prijs ook beïnvloeden. Sommige auto’s hebben de cover van een magazine gehaald of hebben een prijs gewonnen tijdens een wedstrijd of concours. Ook deelname aan belangrijke events zoals een Le Mans race kan de waarde voor een belangrijk deel bepalen. De Porsche 911 Kremer waar we ooit een video van maakten is een mooi voorbeeld.

Exclusiviteit
Over het algemeen geldt: hoe zeldzamer, hoe beter. De mate van exclusiviteit bepaalt voor een belangrijk deel de prijs. Sommige auto’s zijn simpelweg niet veel gebouwd. Andere zijn veel gebouwd, maar inmiddels erg zeldzaam omdat ze bijvoorbeeld massaal gesloopt zijn als gevolg van roest, of omdat men de waarde voor later nog niet kon inschatten.

Maar het allermooiste is het als een auto in een beperkte oplage is gebouwd. Hoe minder hoe beter, geldt over het algemeen. Nee, ga nu niet investeren in een knutselproject van een man met een naam die niemand kent. Hoewel er misschien maar één auto is zoals die, is het belangrijk om te zoeken naar beperkte oplages van bekende merken. Hoe bekender, hoe beter. Merken als Ferrari, Porsche en Lamborghini liggen dan voor de hand, maar ook volumemerken als Ford, BMW, Renault of Volkswagen hebben auto’s gebouwd die nu érg veel geld waard zijn of die dat in de toekomst potentieel worden.

Om het kopje exclusiviteit af te ronden kun je nog even kijken naar kleurencombinaties: sommige auto’s zijn bijvoorbeeld heel veel in zwart en grijs geleverd. Een aparte kleur kan dan zorgen dat een auto veel meer waard is. Zit er toevallig ook nog een leuke kleur leer in? Nog meer waarde! Een leuk voorbeeld hiervan is de BMW Z8 die we een tijdje terug reden.

Je eigen enthousiasme
Natuurlijk kan je auto’s kopen alleen vanwege de investering, maar zo lang je geen garage hebt voor 50 auto’s doe je er verstandig aan je te richten op auto’s die je gaaf vindt. Auto’s die je hart sneller doen kloppen. Dat zorgt er namelijk voor dat je ook over drie jaar nog je garage in loopt en denkt “Tof, ik ga er weer eens een stukje mee rijden.”

Gevolg is dat je een auto rijdend houdt (stilstand is achteruitgang, weet je nog?) en dat je dus ook zo nu en dan wat geld uitgeeft aan onderhoud waardoor de auto fris blijft. Een auto kopen die je helemaal niet leuk vindt? Waarom zou je? Er zijn genoeg auto’s die in waarde stijgen en er is voor iedereen wel iets in zijn of haar smaak.

En daarover gesproken: binnenkort zullen we je wat tips geven over welke auto’s jouw investering waard zijn. Van de voor de hand liggende auto’s als de luchtgekoelde Ferrari’s en Porsches, tot de minder voor de hand liggende opties die voor minder geld op te pikken zijn, zoals een BMW van eind jaren ’90 of een Ford Focus. To be continued.

Fotocredit: Guusboum op Autojunk



90 reacties

En die onzin van Discovery Channel negeren .. Op wheelerdealers na dan ..
@lincoln: Er zitten idd een paar hele slechte bij waar je helemaal niets mee aan kan…
@lincoln: en chasing classic cars.
@arnoldh: Wayne Carini is mijn held!
@Pallas: Chuck Norris de mijne ..
@lincoln: Maar bij wheeler dealers is de winst ook niet altijd even groots. Soms is het duizenden dollar’s zeker met hun America tour waar er meer winst te maken valt.

Maar zeker bij de oudere afleveringen was het ook wel eens 800dollar. En dan hebben ze sommige kosten niet eens meegerekend, zoals arbeidsuren.
@reistje: daar heb ik me ook al vaak over verwonderd. Voor Edd is het repareren van al die auto’s in de meeste gevallen gewoon vrijwilligerswerk. Gelukkig krijgen ze nog centen van discovery.
@knipperlichtje: dat is de enige reden dat het kan. Als Edd z’n uren meegerekend zouden worden zouden ze bijna nooit winst maken.
@gtwillem: of het dure gereedschap dat ze hebben
@gtwillem:

Als het je hobby is tel je geen uren. Een dagje sleutelen, zien en vloeken hoe er iemand ooit op het gedacht is gekomen van dat ene klemmetje ergens achterin te stoppen…
Niets plezanter dan dat.

Dure gereedschap: 90% van wat die doet kan je zelf ook. Een toestel om een airco te vullen oid is mss wat exotisch maar wat sleutels een put of een lift, wat krikken, een compresseur en wat pneumatisch gereedschap, lastpost,… allemaal zaken die redelijk bereikbaar zijn.
@reistje: maar wel realiteit .. Af en toe gewoon je verlies pakken ..
nu alleen nog startkapitaal
Fijn artikel. Ik ben net in de markt voor een 250GT SWB, gelukkig helpt deze guide!
@davelepeef: doe mij die Lusso maar op de foto. Toch wel een soort all time favourite voor mij.
@jaapiyo: ik wil trackdays gaan rijden, daar is een Lusso minder voor geschikt
Op zich allemaal vrij logisch. Naast gelimiteerde aantallen en van bekende wil ik er graag eentje aan toevoegen:


Het laatste ‘echte’ model.

Elke keer als een merk met een nieuwe model komt zijn er puristen die het niets vinden. Soms gaat een merk daarin te ver, denk aan de overgang Porsche 993 naar 996, of de Saab 900 NG in ’93. Of elk BMW M Model…
@gtwillem: dit is allemaal per auto verschillend, is ook veel te complex om ff een lijstje op te deunen. Bij heel veel auto’s is het een kwestie van de specialist bellen, die weten precies welke types je wel of niet moet hebben met betrekking tot veel voorkomende problemen bij bepaalde modellen en welke motorisering de beste koop is. (praktisch, onderhoud, kosten,ect)
hoogstens dat velen jaren ervaring kan helpen
@thierryvth: niet zo moeielijk en complex, vind ik.

Neem auto’s die een vaste fansschare hebben of auto’s met grote erkende kwaliteiten en kijk welke midelwissellingen niet geheel succesvol waren.

Paar voorbeelden zijn de Alfa 75, Mercedes W124, Volvo S90/V90 en ik hoop de Subaru Impreza STI hatchback ;-)
@gtwillem: per merk en type zijn hele specifieke do’s en don’ts , als jij dat van alle types en merken weet dan is dat knap
@gtwillem: Dat geld niet altijd. Ik vermoed dat de golf 4 R32 altijd populairder zal zijn dan de laatste golf met de VR6. Een golf 5 R32 heeft nou eenmaal niet de charmes van de MK4. Een auto van het laatste bouwjaar doet het ook altijd beter, men heeft liever een E36 M3 van 97/98 dan eentje van 91/92.
@dutchdriftking:

Bij VW was de eerste R32 populairder. Het was ook echt zo’n: ‘oh ja, dit hebben we ook nog’. Volgens mij was de Golf V al leverbaar toen de IV R32 kwam. Daarbij was bij de Golf IV de GTI nogal saai en de V6 4-motion meer een zakenexpress dan een sportieve Golf. De R32 was de eerste VW in lange tijd die goed reed (volgens het journaille).

Bij de Golf V was er een GTI die al heel erg goed ontvangen was, de VI kon niet veel toevoegen aan de GTI of IV R32. Daarnaast zag ie er niet zo goed uit met die chromen grille en die uitlaatpijpjes naar het midden.

E36 M3’s zijn niet echt gewild, de E30 is een stukje duurder. Speciale modellen daargelaten. Uit mijn BMW tijd weet ik nog wel dat de 3.0 M3’s beter waren dan de latere 3.2’s. Dus ga op zoek naar een mooie M3 GT ;-).
@gtwillem: De R32 MK4 is enkel in 2002 en 2003 geleverd. Er zijn er dus ook niet zo heel veel van. De MK4 GTI was nogal een ondergeschoven kindje. Het was meer een actie badge. Ze plakten de letters op de V5, die er als 10v en 20v was. Met name die laatste is een heel fijn blok met een zeer mooi geluid, maar de auto is meer een GT (voor zover je die term op zoiets als een golf kan gebruiken) de 10v is naar wat ik me heb laten vertellen een drama hok. Ook werd de term op de golfjes 4 met de 1.8 20vt geplakt. Opzich een fantastisch blok, alleen werd de rest van de auto niet goed aangepast, zeg maar gerust niet.

Echter toen de golf GTI 25 jaar bestond hebben ze dit recht getrokken met de ‘speciale’ 25jahre editie. Dit is wel een hele leuke golf. De motor levert geen 150 maar 180pk, en alle 200 in nederland geleverde golfjes zijn door Pon voorzien van de ABT chip waardoor deze 210pk hebben. Gekoppeld aan een 6 IPV een 5-bak, licht verbetert onderstel, en wat uiterlijk vertoon. Dat laatste maakte de auto echt af. Mooie BBS wielen, iets andere bumpers, en koplampen speciaal voor dit model. Ook in het interieur werden er leuke aanpassingen gedaan. Hier een voorbeeldje. het is aan de prijs ook duidelijk te zien dat deze zijn waarde een stuk beter vast houdt dan de normale GTI.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/270759733?asrc=st|as

Wat de E36 betreft, over een jaar of 5 is de prijs denk ik flink gestegen. De 3.0 is naar wat ik me heb laten vertellen inderdaad de beste. Zo`n mooie groene GT graag!
@dutchdriftking: de V5 was echter als 10v echter altijd een Highline en als 20v kon je hem ook als GTI krijgen. Dacht ik, tenminste. De 1.8T is echter de fijnste motor, en die Edition uitvoering zijn verreweg de beste versies daarvan.

De R32 was trouwens ook de eerste auto die je kon krijgen met DSG. Maar de beste investering is zo’n blauwe handbak mét die optionele Konig sportkuipen.

In Engeland was de Golf IV GTI zelfs leverbaar als 2.0. Die stokoude achtklepper met 115pk. Gelukkig heeft VW het bij de V weer helemaal recht gezet.
@gtwillem: Een blauwe R32 met die kuipen is inderdaad geweldig. Of de handbak of DSG meer waarde vast is weet ik niet. Ik zou zelf ook zo niet weten welke ik liever zou hebben. De DSG debuteerde inderdaad in de IV R32, was dat niet tegelijk met de TT 3.2 DSG?
@gtwillem: Niet eens, onder de R32 is er ook nog de V6, die is naar mijn mening de beste en had de GTI badge moeten hebben.
@dutchdriftking: en je kon de Golf IV GTI ook krijgen met 115pk en 150pk 1.9 TDI.
@gtwillem: Die 150pk TDI lijkt me ook nog altijd een heel fijne auto.
@gtwillem: Inderdaad! Dit is toch wel algemeen bekend bij de liefhebbers? Hoe logisch is het dat een auto met 99.000km meer gewild is dan eentje met 100.000km. Zelfde principe bij de vraagprijzen van auto’s. Die staan ook altijd voor € 26.950,-. Een informatief artikel voor de mensen die er niks van afweten, maar begin er dan ook niet aan als je er niks van afweet.
Ik hou t voorlopig bij n limited edition mountainbike…
En..
Auto zoveel mogelijk OEM kopen, knutselprojecten – KUNNEN – duiden op een voormalig petje als eigenaar (en dus ook afgeragd). Probeer te achterhalen hoeveel vorige eigenaren hij heb gehad (hoe minder hoe ‘beter’)
Staar je idd niet blind op aanschafprijs, kijk meer naar wat je afschrijving ongeveer zal zijn (die fout wordt vaak gemaakt).
En uiteraard kenteken checken of deze niet is geïmporteerd, de geschiedenis achterhalen van een importbak is een stuk moeilijker. (en bij jouw latere verkoop zullen mensen deze ook eerder laten staan)
Als je het niet zeker weet en/of niet technisch bent – laat een autokeuring doen door een garage. (NIET dezelfde garage als bij waar je hem koopt, slager keurt zijn eigen vlees)
Oh, en gewoon verdiepen in dat betreffende model die jij wilt, kijk op liefhebbersfora bij de meest voorkomende issues (bij welke km stand ongeveer) bijvoorbeeld, fora zijn goud!
@lekkaah: als je waarschuwd voor petjes auto’s moet je ook waarschuwen voor auto’s van omatjes waar nooit mee gereden is (behalve een kilometer naar de supermakt met koude motor en 5000 toeren)
@thierryvth: True!
Het erge is nog dat ‘zij’ volgens mij juist vaak (te) vroeg schakelen en dan alsnog vol gas geven (met lage tpm), dat is misschien nóg wel slechter voor het blok.
@lekkaah: ik kijk in ieder geval uit met auto’s uit beiden doelgroepen ( ;
@lekkaah: Juist de meeste exclusieve wagens zijn import, kijk bij autoleitner bijvoorbeeld.
De zoveelste Audi/Bmw/Mercedes is dat een ander verhaal, erg goed opletten dan, sluitende onderhoudshistorie/schade’s/kmteller fraude.
Maar ook hier geldt een import auto hoeft niet per definitie slecht zijn.
Zeker handig, dit kan goed helpen in mijn zoektocht naar een Skyline 2000 GT-R
@hight96: Inderdaad, Kenmeri’s gaan nu al voor zo’n 200k dollars… Hakosuka’s wat minder (want minder zeldzaam) maar dat gaat ook nog omhoog. Als je momenteel een Skyline wil kopen om in de toekomst flink mee te cashen dan is het wel de Skyline R33 GTR… Over 5 jaar (2020) is deze legaal om naar Amerika geïmporteerd te worden en daar betalen ze SERIEUS geld voor zo’n ding (gebeurt nu op dit moment met R32 GTR’s, heb ze zien gaan voor 80k… Kon je 5 tot 10 jaar geleden makkelijk voor nog geen 10k naar Nederland halen…).
Buy low en sell high

– Koop nu voor morgen.
– Wat nu weggescheten wordt is morgen goud waard – ik heb zelf een 106 Rally gekocht voor 2 keer nix en voor 3 keer die prijs opgeknapt, wacht nog maar een jaar of vijf –

– vooral GTI’s en andere top uitvoering moet je voor gaan

– vaak voor oude auto’s geldt Koop wat klaar is en eet wat gaar is !

– koop de beste die je kunt vinden

– wees niet bang om weg te lopen of om NEE te zeggen

‘nee is ook een antwoord ‘- desjonnies.

Lees alles op het interweb en orienteer je goed.

neem als het kan @gtwillem mee LOL

Laat een ‘echte’ auto niet lopen op 100 Euro prijsverschil.

En hier is iemand die ion stilte lijdt , verkocht de Innocenti Cooper
https://c4.staticflickr.com/4/3279/2839667117_64ecce3d31_b.jpg

De A 112
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Autobianchi_A112E_1973.jpg

Giulia GT
http://cdn.jjy1058.com/2015/05/09/1966alfaromeogiuliacoupe1300gtjuniorcarpicturecarwallpaper-l-07debd52eca60bc6.jpg
@desjonnies: Die “Koop wat klaar is en eet wat gaar is” kan ik beamen. Scheelt dat Healey Sprites nu ook aardig in prijs aan het stijgen zijn, maakt het toch iets beter te verantwoorden om flink te investeren in een goede restauratie.

Alhoewel, de plaatwerker die mijn Sprite spuitklaar maakt vroeg laatst hoeveel een goed gerestaureerd exemplaar opbrengt; “35.000,- of iets in die richting?”. Ja, dat mocht ik willen…
@desjonnies: De innocenti en mini cooper is een mooi voorbeeld wat aan geft dat het per auto zo specifiek is, je moet maar net weten dat een innocentie 1 extra cicinderkopbout moet hebben, of was het precies anders om ( ; minifelie is al 20 jaar oorbij
@thierryvth: toetsenbord is ook aan vervanging toe
@thierryvth:

Het is wel DE auto geweest waarvan ik de meeste spijt heb hem ooit te hebben verkocht.

De Inno met zijn mooie Brembo schijf remmetjes, zijn Carello Halogeen lampen en zijn Veglia dashboard.
Echt waar. ook een rood/zwarte
Nummer 2 is de Autobianchi, en alleen maar omdat ik hem zelf ge-abarthiseerd had, ’t was geen echte.
Gek, ik ben heel mijn leven eigenlijk altijd van de kleine snelle wagens geweest.
Al het dure wat ik ooit heb gehad en/of gereden doet me niet zoveel, maar deze twee kleine Italiaanse donderstenen………

Ik had de Innocenti opgebouwd na een gebroken krukas met uiteraard een donor motor.
En ik reed 150 !!!!
150 op de snelweg !!!
In een MINI.
Je mocht toen 100 max overal in Nederland, maar ja, ik moest hem toch testen he.

Ik kroop achter een BMW 5 serie, een E28 type.
Geniepig kroop ik naar die BMW toe en eenmaal achterop zijn kont, gaf ik een grootlicht signaal.
De bestuurder keek op in z’n binnenspiegel en keek toen NOG een keer van ” whot een f**cking MINI? ”
Uit pure verbazing ging de BMW onmiddellijk naar rechts toe, en ik, ik blies er voorbij met mijn grote dikke gore uitlaatpijp die, geheel des MINI’s in het midden zat gemonteerd.
@desjonnies: Mijn broer had ook een innocentie en ik had een cooper s, chassis minispecial, cooper chassis was op en heb alles over gebouwd. Was mijn eerste auto die ik kreeg in onderdelen (pa zat in de auto’s) en moest hem in elkaar zetten. Licht getuned, niet door mij dus niet bekend wat vorige eigenaar precies gedaan had behalve de su’s vervangen voor webers. Toen die reed (1988) ben ik denhaag in gereden om geflitst te worden zodat we wisten hoe hard het ging en die ouwe zou de bekeuring betalen (is ook gebeurd haha) 181 km/h . Heb de bekeuring jaren lang aan de muur gehad. Maar we hebben een e12 m535i naar de sloop gebracht, das pas zonde maar die auto was dan ook helemaal op na 12 jaar plank gas rijden
of bij Wayne Carini in de leer want een artikel vervangt geen 50 jaar ervaring natuurlijk
Graag een artikel over auto’s die in de toekomst waarschijnlijk in waarde zullen stijgen en die nu nog betaalbaar zijn
@agera: liever lui dan moe? Vrees dat die glazen bol ook bij de bloggers ontbreekt..
Het is en blijft altijd een bubble.
Nu de rente laag is, wel bijna niet meer bestaat, vluchten mensen en masse in andere ‘beleggingen’ zoals aandelen en staat de beurs onrealistisch hoog.
Dat heeft als gevolg dat kunst, juwelen en klassieke auto’s duurder worden.

Ik schrok gisteren van de vraagprijs van een 911 – 2.7 uit 1977, de mijne verkocht ik 10 jaar terug voor 12 mille, nu werd er voor een exemplaar met weliswaar veel minder kilometers maar wel een Amerikaan ( die aanmerkelijk motorisch minder zijn) gewoon 65 mille gevraagd !
@desjonnies: 2013 was het jubileumjaar, 50 jaar 911. Toen, net er voor en ook nu nog is er extra aandacht voor oude 911jes en daarom zijn de prijzen door het dak gegaan.
@mashell: lees: volgt iedereen elkaars stijgende vraagprijzen op internet en vervolgens haken alle kopers af, op de echte zeldzame/exclusieve beleggingsobjecten na althans.. Dat de vraagprijzen zo zijn gestegen zegt niets over de marktwaarde
Hopelijk gaat de interceptor nog veel stijgen in waarde komende tijd.
Dus als ik het goed begrijp moet ik nu een goeie groene Hyundai Excel kopen en heb over 30 jaar daar dan een royaal pensioen van.
@mashell:

S 2000 Honda is ook nog goed te gebruiken

Misschien is een gok de laatste Opel GT, bruikbaar en goedkoop tweedehands, wel altijd voor een ECHT Nederlands exemplaar gaan.

Mazda MX5 zijn er teveel van .

En die snelle Opel met middenmotor a la Lotus.
Lotus Elise altijd goed.
@desjonnies: Renault Sport Spider? staat bij mij hoog op de lijst…
@joligejoffer:
Moeilijke wagen voor de dag dat je er weer vanaf wilt.
Probleem is dat het eigenlijk een geel-grijs racertje is; vooral de eerste serie zonder voorruit.
Die is qua omgang niet erg makkelijk, als het gaat regenen ben je de klos.
Beter en solider is je kans afwachten met een Clio V6 met middenmotor, wel de tweede serie nemen, de eerste modellen waren nogal nukkig in de omgang !
@joligejoffer: weet een sport spider te koop, met voorruit in Baarn.

Die man heeft nog meer leuk spul staan. Een A110, Clio V6, R5 Turbo1…..
@iJoost: Vertel….
@joligejoffer: Google op “Tour de corse Baarn”
Bellen en vragen naar Nico.

Dit is een grijze met voorruit…..
Leuk artikel. Doe mij maar een aantal oudere auto`s die zeker weten meer waard worden. Originele Corrado VR6, MK4 R32 DSG, uiteraard in het blauw, E36 M3, Renault Clio Williams, Originele MR2 van de tweede generatie (uiteraard een witte) en zo kan ik nog wel even door gaan.
Uit mijn eigen onderzoekje *kuch* bleek dat bekende vorige eigenaren doorgaans niet veel doen met de prijs. Ok ik weet dat als de eigenaar Steve McQueen is geweest dat anders ligt maar hij is meer de uitzondering op de regel. Veilingshuizen proberen (zeker nu) wel om de prijs wat op te drijven met dit soort randzaken maar meestal zijn de koopprijzen gewoon marktconform.
over die unieke kleurtjes gesproken, op de rai stond een m3 met een lak van 12.495 euries. k vond de kleur wel heel mooi (groen is mijn lievelings kleur) maar tenzij je hersenloos ben, niet weet wat een spuitbedrijf is en op je 40e links en rechts niet uit elkaar ken houden koop je dat toch niet?
Als er binnen afzienbare tijd één in mijn garage staat , ga ik ermee op de baan zoals Magnus Walker doet en niet naar een evenement aan één of ander zwitsers meer.
Onderhoud moet ik er bij nemen, maar dat weet ik op voorhand.
Met al de kenners hier, wat zou een Tesla Roadster gaan doen in de toekomst? Eerste “echte” elektrische auto, eerste auto van een merk met toekomst, handgebouwd uit carbon, enz..
@morph: De eerste echte elektrische auto zou ik het niet noemen, de GM EV1 was namelijk nog een jaartje of 12 eerder (en op een of andere rare manier ook nog eens belachelijk zelfdzaam geworden), laat staan de Detroid elektrics en soortgenoten die ruim 100 jaar terug al de meerderheid van het verkeer vormden.

Nee, hard in waarde zakken zal hij niet doen denk ik, maar flink stijgen ook niet.
@morph: wat denk je van een fisker karma. Nu nog niet maar over een jaar of tien kan je die dingen waarschijnlijk voor een appel en een ei kopen. Pleur dat ding op de hooizolder en creëer je eigen barnfind van de toekomst.
Luchtgekoelde Ferrari’s? Help mij eens even?
Haha, je moet eens een auto uit de 50s of 60s zoeken met een onderhoudsboekje met de juiste kilometerstanden en stempels. Werkt misschien voor een klassieker uit de 80s en dan nog….
@CasperH : mooi stukje tekst, alleen ontbreekt er -in mijn ogen- wel een vrij belangrijk punt.

Originele uitvoering!
Niet-originele uitlaat, veren, velgen, bumpers, lichten,…. doen geen wonderen voor de waarde van je auto. Mijn maag draait al om als ik zie dat iemand een moderne radio in z’n mooie klassieker heeft gepropt…

Heb een jaar geleden een donkerblauwe Honda S2000 gekocht, waar in eerste instantie mijn maag van omkeerde. Motorkap was met een carbon folie gewrapt, alsook het aluminium stuk rondom de versnellingspook. 17 inch velgen van Sparco die dan nog alle 4 dezelfde maat hebben ipv de originele 16 inchers en een andere radio.

Mijn interesse was eigenlijk al weg, tot ik zag dat de beste man alle originele onderdelen nog bijgehouden had. Godzijdank was het niet in hem opgekomen om het te verlagen, of hem te verkrachten met een “betere” uitlaat.
@SimonMc:
Als het een Impreza of EV is maakt dat dus weer weinig uit.
Als het met goed spul is gedaan.
@SimonMc:
Er zal wel ergens een origineel model bewaard gebleven zijn.
Een auto moet goed rijden en leuk zijn. Dat dit ten koste gaat van “origineel” is jammer en doet bij de meeste modellen weinig van de prijs af.
Mijn 66 mustang oogt origineel maar heeft in werkelijkheid dikkere anti sway bars. Betere veren, Gas shockdempers. 4 Moderne schijven als remmen. Stuurbekrachtiging, een motor die volledig gereviseerd is met Edelbrock onderdelen (van 200 naar 325PK), een flowmaster uitlaat en een Rockford Fosgate surround systeem aangesloten op een radio die er zo uit ziet

http://www.classiccarstereos.com/mm5/graphics/00000001/1965-1966-Mustang-Radio-OE-Replica.jpg

Het interieur, de velgen en carrosserie zijn origineel
Zeg nu eens eerlijk, is die auto niet 1000 keer beter dan toen hij uit de fabriek rolde?
Ik ben zelf vrij zeker dat ik de waarde van de wagen niet doen dalen heb. Indien het een shelby was waar er 1000 van rond reden liet ik hem wel origineel natuurlijk.
@shiva: dan heb dus dus alleen een oude auto vanwege het plaatje. Voor mij is een klassieker veel meer. Het belabberde rijgedrag, gebrek aan vermogen en slechte remmen horen er net zoveel bij als een olie zwetende en stinkende motor. Ook het feit dat er soms dingen stuk gaan onderweg hoort erbij.

Wat jij hebt gedaan vind ik dan ook eeuwig zonde. Perfectie is het meest saaie wat er maar bestaat.
@lekbak:
Toen ik hem kocht reed hij op 6 van de 8 cilinders en was alles van aan de chauffeur deur tot de koffer kapot door een mislukte drift.(mijn avatar dateert van die periode) Als ik hem dan toch van 0 opnieuw moet opbouwen dan liever mijn eigen ding er mee doen.
Ik heb nog een T3 staan die aan al jouw eisen voldoet voor een klassieker op de radio na terug.
Z3 coupe, dat is er ook al een aan het worden
@samasama: Klopt, maar dan wel de M en liefst met S54. Andere versies zijn een stuk minder interessant.
@donvincenzo: klopt, want nog exclusiever. Maar de “normale” 2.8 of moeilijker te vinden de 3.0 6 in lijn zijn een stuk toegankelijker voor de autoliefhebber met een smallere beurs. Een goede Z3 M coupe kost gauw 30-40k.
@samasama:

Leuk maar stel dat je een niet afgetrapt exemplaar vind voor een leuke prijs.

Dan betaal je ieder jaar een kleine 1000 euro aan tax + keuring totdat die 25 ( en tegen dan is het wrs 30 om oldtimer te worden). Het is een sportwagen, gaan er ff vanuit dat je onder de 30 bent en bovenop aansprakelijkheid ook een kleine omnium wil.
Kortom je zit met een wagen waar de vaste kosten per jaar een stuk hoger zijn dan de waarde vermeerdering.

Stel je koopt aan 20k en die moet nog 10 jaar gaan om oldtimer te worden. Moet die wagen 50k (of meer) waard zijn om enkel je inleg terug te hebben en dan heb je nog geen euro verdient. (En we zijn stalling, verbruik schade onderdelen… nog weg gelaten he)
Koop een mooie Porsche 914, nu nog ‘redelijk’ betaalbaar maar gaan al wel hard omhoog. Beetje de Dino 246 van Porsche. Piste nooit geen hond tegenaan en nu vind je ze (bijna) niet meer voor redelijk geld. BMW 840/850i/ci/csi gaan ook wel weer geld opleveren denk ik. Vooral nette. Z4 Coupe misschien ook wel. Als M zeker. Rauw beest. Knappe 205/309 GTi of een 405Mi16. Lotus Omega lijkt me ook een goeie kanshebber. Vooral om de zotheid.
@E34M5Touring: Da’s makkelijk gezegd: koop een 914. Zoek er maar eens 1tje voor niet al te veel geld, en dan zonder ernstige mankementen vwb roest, of dichtgeplamuurd.

Vooral bij die auto is het: WEET wat je koopt. Roestvrije, plamuurloze 914’s zijn ontzettend zeldzaam. En dan nog eens de keuze: de 1.7, de 2.0 of de hele zeldzame 914-6 die nu al veel te duur is (en je dus te laat bent).

914-6 is trouwens met het 2.7 blok met magnesium carter, rommel eerste klas.

Probeer een leuke SC te kopen, die met de 915 bak. Europese versie zal moeilijk worden want zeldzamer, meeste auto’s in de handel zijn US versies en da’s een stuk minder…
Klinkt misschien dom maar ooit voor mij een 500E W124! Simply the best! Kost wat maar dan heb je ook wat :)
“Laat ik beginnen met enige voorzichtigheid: hoewel we niet denken dat de bubbel heel snel zal gaan barsten, is het niet ondenkbaar dat dit wel gebeurt.”

Alle bubbels barsten en wel op het aller onverwachtst.
Ik heb absoluut geen verstand van investeringen in auto’s maar ik vond dit erg gevaarlijk klinken.
Op zich wel leuk dit soort artikelen, maar moet Autoblog de volgende keer nou echt met een lijstje komen waar bepaalde auto’s als investeringsobject worden aangeprezen, waardoor de gekte misschien nog een beetje verder wordt aangeslingerd? De échte liefhebber/ kenner/ autoblogger weet toch wel wat ie moet kopen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer kapitalistisch ingesteld, maar als liefhebber gaan de huidige ontwikkelingen op dit vlak me behoorlijk aan het hart. Straks kan je geen enkele leuke auto meer voor een schappelijke prijs kopen. De droom Porsche van @casperh, die tot voor kort nog binnen enig bereik lag, zal door de huidige waanzin waarschijnlijk ook een droom blijven.
@clioracing:
Welnee man, ik heb teveel mensen ontmoet die op samenzweerderige toon spraken over Ferrari dit Lamborghini zus en Jaguar zo. Duurder, zeldzamer, niet te krijgen of te kopen.

Alles werd duurder en toen, toen kwam de onverbiddelijke klap.
Een financiële crisis die alle prijzen onderuit haalde omdat de mensen geld nodig hadden, soms om de klassiekers af te betalen die ze op de kouf hadden gekocht als beleggings object.

En als je iets wilt, ik begrijp mensen niet, kijk eens naar een Jaguar XJ6 Series III van een laat bouwjaar, Rover 3500 SD 1, BMW E28 staat een 535 (die net onder de M5 zit) te koop voor een schappelijke 9 mille.
Een Lancia Delta Integrale, moet je er nu wel als de kippen bij zijn, Impreza WRX STi, de EVO’s allemaal auto’s die het straks gewoon goed gaan doen; omdat ze nu en masse gesloopt worden.
Alfa 156 waarom niet, veel andere Alfa sedans zijn klassiekers geworden, de Alfa spiders en GT en GTV’s die je NU nog voor een krabbel koopt.

Vergeet niet, toen ik ooit een Alfa Giulia kocht, was 500 een reële prijs voor zo’n wagen en 1500 – 2 mille Guldens betaalde je voor een GT of een GTV !
Kom daar nu eens om ?
Zeldzaam, zeer zeldzaam als 4-deurs en ik vind het een geweldig model, je moet wel van Amerikanen houden :

http://www.nobullamerican.com/1975-Pontiac-GrandAm/Used-ClassicCar/Marion-IA/4967460/Details.aspx
Heb mij dit jaar een BMW Z3 Coupe 2.8 gekocht, heb niet de intentie hem ooit weg te doen maar zou wel tof zijn moest hij mooi in waarde stijgen.
Dank u. Ik zal deze tips gebruiken bij het besteden van mij 2 miljoen
Ik ben al jaren aan het dromen welke wagen ik zou kopen als beleging… geen enkele zo blijkt…

Als je er niet mee rijd moet die droog en warm staan en heb je er niets aan. Als je er wel mee rijd is het risico op diefstal en total loss zo groot dat je ofwel voor iets bescheiden moet gaan (wegens niet al je eieren in 1 mand en dan zit met een plaats probleem want je hebt vele wagens nodig om er iets van rendement op te halen) ofwel moet je zo goed verzekeren dat de vaste kosten oplopen… en iedere kilometer verminderd de waarde.

Om het geld te hebben voor zo’n wagen ga je werken. Dan zit je dus 2/3 van de tijd in het buitenland en krijg je een acceptabele wagen van de baas.

Als je dan gaat kijken voor een wagen reken je uit wat je jaarlijks aan vadertje staat moet en wat de verzekering kost. En voor je het weet kost zo’n wagen je 750 a 1500 euro per maand dat je hem kan gebruiken…


Als ik een wagen koop is het om van te genieten. Die mag dan al sterk in prijs stijgen voordat het een rendabele beleging zou worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).