• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Invoering slurptax stuwt verkoop SUV’s

Auteur: Dennis, gepost 3 januari 2008 om 14:53 – 40 Reacties

Porsche Cayenne Turbo

Volgende maand is het zover en wordt de slurptax van kracht. Het hogere belastingtarief op onzuinige auto’s heeft de afgelopen maanden gezorgd voor een ware run op luxe, vooral Duitse terreinwagens. Vanaf het kabinet in september bekend maakte dat het energielabel vanaf februari 2008 een grotere rol gaat spelen bij de aankoop van een auto, liepen de verkopen op.

Van de Mercedes GL-klasse werd sinds september 58 procent meer verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoopstijging was bij de BMW X5 592 procent en bij de Porsche Cayenne zelfs 1070 procent. De X5 en de Cayenne profiteerde ook van het feit dat ze onlangs een facelift kregen. Bovag en RAI, die de cijfers presenteerde, verwachten dat het effect van de slurptax met name deze maand goed zichtbaar zal zijn. Januari is altijd de maand waarin de meeste auto’s op naam worden gezet.

Veel minder positief was het effect van de naderende slurptax op de kleine zuinige modellen. De Citroën C1 (-16 procent), de Fiat Panda (-1,4 procent) en de Peugeot 107 (-53 procent) zijn in de afgelopen vier maanden veel minder verkocht na groot succes in de periode tot en met augustus. (via: fd.nl)

Ook interessant!

  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video - deze SUV kan zo het circus in
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Bentley Bentayga
    WWF stuurt SUV's de kant van sigaretten op

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, gl, slurptax, SUV, X5

Vorig bericht: « Verzamelen is een leuke hobby!
Volgend bericht: BMW eigenaar komt bizar goed weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mustang zegt

    3 januari 2008 om 14:59

    Heeft de slurptax toch nog enige voordelen!

    Login om te reageren
  2. VonStroke zegt

    3 januari 2008 om 15:01

    Grappig om zien. Nuja het is wel hét moment om er nog een te kopen.

    (btw: de X5 heeft geen facelift gekregen zoals de Cayenne maar is een volledig nieuw model)

    Login om te reageren
  3. Joran zegt

    3 januari 2008 om 15:01

    Als er iets is waar ik niet tegen kan, dan is het wel slurpen tijdens het eten!

    Login om te reageren
  4. pelezinho zegt

    3 januari 2008 om 15:02

    hehehe super:-d
    go X5 en cayenne!

    Login om te reageren
  5. Jan C. zegt

    3 januari 2008 om 15:10

    hmmm… raar zeg!

    Login om te reageren
  6. RenesisHP zegt

    3 januari 2008 om 15:16

    Die slurptax heeft op deze manier pas over een paar jaar effect, als alle SUV’s die nu gekocht zijn versleten zijn.

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    3 januari 2008 om 15:19

    X5 facelift?!

    Login om te reageren
  8. StormRAM zegt

    3 januari 2008 om 15:26

    @ onze regering: whahahahaha, lekker puh! :P toch weer tientallen slurpers meer erbij, denk dat ze deze statistieken nooit meer gaan overtreffen dit jaar :D Zo, dat moest ik even kwijt. :P

    Login om te reageren
  9. W!d zegt

    3 januari 2008 om 15:31

    tja.. over een maandje dalen de verkopen. Wie er ook maar aan denkt om een cayenne te kopen doet dat nu, niet over 2 maanden. De verkoop van dat soort voertuigen zullen in februari, maart en april rond de 10% van januari liggen (dat is meer dan 1000% zoveel als normaal) schat ik , waarna de verkopen weer zullen stabiliseren en het aantal verkochte zware SUV’s weer even groot is.. et voila slurptax is zijn doel voorbij geslagen en heeft niet geleid tot minder verkopen van slurpende auto’s.. oftewel ted heeft gelijk in z’n column ( maar daar waren al zoveel reacties dat ik geen zin had om die allemaal door te lezen ;) )

    Login om te reageren
  10. W!d zegt

    3 januari 2008 om 15:33

    blablabla in januari liggen de verkopen volgens het artikel dus 1000% hoger

    Login om te reageren
  11. dekster zegt

    3 januari 2008 om 15:36

    Hahaha, mooi eh. “Wilt u even bukken voor de slurptaks?”:arrow:” nee hoor, we gaan er wel boven” ;)

    PS.Raar dat Land Rover hier niet van profiteerd…

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    3 januari 2008 om 15:36

    *profiteert

    Login om te reageren
  13. tesanole zegt

    3 januari 2008 om 15:46

    Wat ik me afvraag hoeveel Hummers H2 6.0 V8 er extra verkocht zijn. Dit omdat de prijs ivm de slurptax (CO2 uitstoot van 512 gr/km) van euro 94k naar 125k zal gaan volgend jaar….. Dit is een stijging van 32%. Dus mocht je er eentje willen moet je er snel bijzijn!

    Login om te reageren
  14. Floris zegt

    3 januari 2008 om 15:47

    Zie je wel, die hele slurptaks is één groot complot van de autoindustrie:)

    Login om te reageren
  15. Thibaut zegt

    3 januari 2008 om 15:48

    Geen abnormaal effect en op zich maar weinig aan te doen. Behalve dan sneller nieuwe wetten van kracht laten worden.

    Doet mij herinneren aan het strenger maken de inschrijving als ‘lichte vracht’ in België of het moeilijker (of zelfs onmogelijk, ben niet zo op de hoogte) maken om bedrijfwagens op naam van de werknemers te zetten.

    Login om te reageren
  16. Roadronner zegt

    3 januari 2008 om 15:50

    Ik zou een “jahreswagen” uit duitsland importeren. Scheelt je na BPM-verrekening nog steeds duizenden euro’s !

    Login om te reageren
  17. Emrah zegt

    3 januari 2008 om 15:52

    Deze auto stuwt deze vrouw ook wel lekker hoor anders :)

    http://view.break.com/427358

    Login om te reageren
  18. Wouter Bos zegt

    3 januari 2008 om 15:54

    Als het aan mij lag kwamen er subsidies voor SUV’s.

    Login om te reageren
  19. Kyanite zegt

    3 januari 2008 om 16:03

    AAQls het aan mij ligt komt er een extra belasting op lelijke auto’s…. weg met die nutteloze SUV-gedrochten.

    Login om te reageren
  20. Jinx zegt

    3 januari 2008 om 16:07

    @ Roadrunner

    Jahreswagen?

    Login om te reageren
  21. Jurjen zegt

    3 januari 2008 om 16:21

    Toch wel jammer dat aan het eind van dit jaar onze regering met prachtige cijfers komt. “Kijk eens hoe goed onze slurptax gewerkt heeft, de verkoop van SUV’s is met 600% gedaald!”

    Dat is dan weer het nadeel.

    Login om te reageren
  22. bradley zegt

    3 januari 2008 om 16:22

    wat met cayennes op LPG? die stoten stuk minder schadelijke stoffen uit ten opzichte van menig dieselrijder? worden die vrijgesteld?

    Login om te reageren
  23. Jens **Focus** zegt

    3 januari 2008 om 16:36

    Vraagje: is dit ook in belgie, of alleen in nederland?

    Login om te reageren
  24. RV zegt

    3 januari 2008 om 16:51

    @ Bradley

    Het gaat de overheid puur om het geld wat er extra binnenkomt. Moet je eens gaan nadenken wat er deze maand extra vroeg aan bpm en btw binnenkomt en dan straks ook nog die slurptax! Dus nee een Cayenne op lpg houden ze echt geen rekening mee.

    Login om te reageren
  25. NuttelozeBPM zegt

    3 januari 2008 om 17:10

    @Jens**Focus**
    Alleen in Nederland, Belgie is nog niet zo dom dat ze rijkeren wegsturen…

    Login om te reageren
  26. Peter zegt

    3 januari 2008 om 18:22

    Heeft de regering toch zijn zin.
    Er komen bakken met BPM en BTW binnen, verder gaan deze mensen ook lekker rijden met hun nieuwe SUV en later weer even een dikke €200,- tanken. Tel uit je winst.
    Over een tijdje zijn we het allemaal weer vergeten (kwartje van kok, zijn we minder gaan rijden???) en gaat de verkoop gewoon weer omhoog.
    Dat hele gelul over co2 uitstoot is alleen maar om ons geld uit de zak te kloppen.
    Het is klimaat is al aan het veranderen zolang de aarde bestaat.
    Heeft niets met het autorijden te maken.

    Login om te reageren
  27. dakloos zegt

    3 januari 2008 om 18:25

    @ Jinx:

    Een “jahreswagen” is een auto die een jaar oud is. (Logisch)

    Dit is een bekend fenomeen in Duitsland; medewerkers van autofabrikanten kopen bij hun baas elk jaar een auto met personeelskorting, die van een jaar oud staat dan bij een autohandelaar en deze prijst dat tweedehandsje dan als ‘Jahreswagen’ aan, omdat ze om de een of andere reden erg gewild zijn.

    Login om te reageren
  28. InfinteNissan zegt

    3 januari 2008 om 18:30

    Laat ze die BPM dan wel als de donder afschaffen. Stelletje lijers zijn het. Goed voor ze dat iedereen nu snel een SUV koopt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor zuinige auto’s, maar niet door middel van diefstal door de overheid. Hoe harder de overheid roept dat geld niet gelukig maakt hoe makkelijker ze het van het zombievolk kunnen afpakken.

    Login om te reageren
  29. Ejay zegt

    3 januari 2008 om 20:09

    Heeft iemand enig idee hoe het zit met slurptax op imports? Ik bedoel, als je in juni een SUV wil halen koop je gewoon een jonge Cayenne uit de DE en voilá.

    Login om te reageren
  30. Mercedes - Jellinek zegt

    3 januari 2008 om 20:28

    Misschien is de verkoop nu wel gestegen, maar volgend jaar is het dus minder. En reken er maar op dat er dan minder SUV’s verkocht worden. Want de mensen die voor 1 januari een SUV kopen hadden hem anders een andere keer gekocht.
    Er zullen dus juist minder SUV’s verkocht worden…

    Login om te reageren
  31. sacha zegt

    3 januari 2008 om 23:46

    @Ejay: Dat is al een hele tijd een groot raadsel (slurptax op imports).

    Login om te reageren
  32. ML zegt

    4 januari 2008 om 11:49

    Fiat Panda (-1,4 procent) ….??? significante invloed van de slurptax?
    Deze minimale afname zou ik eerder wijten aan dat het model wat minder recent is en dat de 500 de meest aantrekkelijke kleine Fiat is. Maar als het FD het zegt.

    Login om te reageren
  33. FrieZ zegt

    4 januari 2008 om 16:01

    Mwuhaha, mijn pa is 1 van de schuldigen… hij heeft een Cayenne gekocht.

    Login om te reageren
  34. Wouter Bos zegt

    4 januari 2008 om 17:16

    @ Kyanite, lelijkheid is geen argument voor de overheid. Veiligheid wel. Daarom maak ik, Wouter Bos, leider van de PdvAuto’s, me sterk voor subsidie op veilige auto’s. Ongeacht de herkomst, uiterlijk, kleur, geaardheid of religie ;)

    Login om te reageren
  35. Benny1 zegt

    4 januari 2008 om 20:05

    @StormRAM haha lol

    Heel NL wil natuurlijk goed zijn voor milieu ugh ugh…. NOT ! allemaal lekker in SUV’s rijden veel leuker :)

    Login om te reageren
  36. louisvolavsek zegt

    6 januari 2008 om 18:26

    en wat schieten we er nu mee op nu er zoveel van die slurpende autos verkocht zijn ? Gaat het milieu er nu beter op worden? Niet dus het enige wat er nu gebeurt is dat die klootzakken die wat zegt regering te zijn , de mensen weer op een legale manier bestolen hebben. Wat gaan ze doen met al dat gestolen geld ? Laat maar eens een overzicht zien heren . En als je geld wilt dan stuur die van het zogenaamde koningshuis maar werken.Dat spaart ook weer miljoenen

    Login om te reageren
  37. Pauline zegt

    5 februari 2008 om 11:33

    -edit: knip-

    Login om te reageren
  38. Jan Snelling zegt

    3 maart 2008 om 01:10

    Slurptax zal er toe leiden dat overheden verslaafd raken aan de opbrengsten van deze slurpers en dat die dan de oude, de zuinige, de weinig rijdende en de milieuvriendelijke auto’s zullen verdringen. Er zijn immers, met het toenemen van de tweedeling genoeg rijken om de boel verstopt en smerig te houden met slurpers. De middenmoters en armen moeten maar opkrassen, die brengen geen geld in het laadje. Het prestige van bezitters van slurpers neemt ook toe door de hoge heffingen, wat nog eens de toename van dat type auto’s zal bevorderen.
    Het plan van Amsterdam om de auto’s van voor 1992 te verbieden past ook mooi in dit patroon. Op feitelijke uitstoot hoeft niet te worden gelet, evenmin als op de frequentie van het gebruik of op de afgelegde afstanden in de stad. Als de wat minder bedeelden uit de auto zijn geholpen kan het verhogen van de taxen nog wat prettiger worden opgevoerd. Hoe rijker de belastingplichtigen, hoe minder die verhogingen bezwaarlijk zijn. En zo krijgen we uiteindelijk een grotere vervuiling dan ooit. Maar dan door het “eigen soort van mensen” en dan is het niet erg. En die dure krengen die worden immers hardstikke schoon? Dat zeiden de heren politici destijds ook over die roetende diesels.
    Ga zo door brave politici.

    Login om te reageren
  39. Roland zegt

    14 juni 2008 om 19:07

    Als ze nou vinden dat iets slecht is laat ze het dan gewoon verbieden. Voor iedereen. Nu kunnen de rijken gewoon blijven doorrijden. Lekker sociaal zeg. Had ik niet gedacht van een Kabinet met een sociaal gezicht. Ik heb twee SUV’s en die slurpen als een ketter. Persoonlijk ben ik van plan er lekker nog één bij te kopen. Al is het maar om het Kabinet te zieken. Maakt me niks uit wat het kost Wouter!

    Login om te reageren
  40. Roland zegt

    14 juni 2008 om 19:10

    En wanneer worden korte ritjes extra belast, en in je eentje in de auto zitten? Wanneer worden dagtripjes verboden en wie stopt de plezierrijders op de motor? Succes met het inrichten van ons leven Wouter!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North