• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ironie: man overlijdt na crash door ‘airbagvergiftiging’

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 juni 2012 om 12:01 – 21 Reacties

Interieur Vauxhall Insignia


De airbag: alom geprezen als revolutionaire veiligheidsinnovatie, en redder van vele levens. Als je mag kiezen tussen crashen met of zonder airbag, dan weet je het wel. Toch is er een sterfgeval aan het licht gekomen waarin juist die ‘reddende’ airbag als schuldige wordt aangewezen.

De Brit Ronald Smith was in november 2010 met zijn Insignia betrokken bij een niet al te ernstig ongeval met zes auto’s, waarbij zijn airbag geactiveerd werd. Zelf hield hij er aanvankelijk niets aan over, maar door rondvliegend glas werd de airbag wel ‘opengesneden’. Hierbij ademde hij naar eigen zeggen gassen (logisch, airbags zijn gevuld met stikstof) en ‘een hoeveelheid wit poeder’ in.

3 weken later overleed hij in een ziekenhuis aan bronchiale longontsteking. In het lijkschouwersrapport werd als doodsoorzaak “exposure to noxious substances” aangegeven.

Veiligheidssystemen van de Insignia

Naar verluidt doet Vauxhalls moderbedrijf GM onderzoek naar de kwestie: airbags worden opgeblazen met behulp van sodiumazide, dat na verhitting tot stikstof omvormt. Of dit daadwerkelijk de doodsoorzaak is moet nog blijken, maar het zou dan wel het eerste bekende geval zijn, in de toch best lange staat van dienst van de airbag. (bron: IOL motoring, via)

Dit is niet de eerste keer dat de airbag in opspraak komt: onlangs zagen we een airbag (waar of niet, dat kunnen we niet beoordelen) er al voor zorgen dat een man voortaan met 4 ringen op zijn arm door het leven moet. Nee, dan zijn deze airbags toch een stuk veiliger.

Ook interessant!

  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Nieuwe Insignia
    Nieuwe Insignia maakt comeback als... crossover!
  • Opel Ascona crash geeft ons 'slechtste chauffeur' flashbacks
  • Dít is de duurste Opel van Marktplaats!

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

airbag, insignia, Opel, vauxhall

Vorig bericht: « Gespot: Lambo-festijn in Dubai
Volgend bericht: Zeldzame Jaguar XJR-15 in NL te koop aangeboden »

Lees Interacties

Reacties

  1. dbonline zegt

    2 juni 2012 om 12:06

    Stikstof op zich is inert en ongevaarlijk, maar de sodium azide kan inderdaad wel giftig zijn als deze niet volledig verbrand is.

    Login om te reageren
  2. masterstig zegt

    2 juni 2012 om 12:08

    Tja, het verhaal kan natuurlijk prima. Maar wat er aan te doen, misschien toch een andere opblaasbare stof gebruiken. Maar dit soort gevallen komen niet zo vaak voor, dus ze zouden het ook (stiekem) zo kunnen laten.

    Login om te reageren
  3. luxaeterna zegt

    2 juni 2012 om 12:17

    Op zich weinig of niets aan te doen. Heeft waarschijnlijk niet zozeer te maken met de giftigheid van de stof (hoewel)… maar gewoon met het feit dat er een substantie in de longen terecht is gekomen. Verslik je je in een slok water, kan je ook hiervan een longontsteking krijgen. Dit noemt wel ook wel eens een slikpneumonie.

    Login om te reageren
  4. dennisr zegt

    2 juni 2012 om 12:36

    Tja, dingen worden ook niet vaak open gesneden door rondvliegend glas lijkt me, maar goed, als dit idd door de airbag komt zal er wel wat veranderen..

    Login om te reageren
  5. vale46 zegt

    2 juni 2012 om 12:41

    80% van de lucht is stikstof! Van stikstof ga je niet dood hoor :D
    Het zal wel dat poeder zijn dat hij heeft ingeademd. Al vind ik het raar dat het poeder niet helemaal ontploft is. Dat is toch het minste dat je van een airbag kan verwachten, hij moet gewoon 1 keertje zijn werk doen.

    Normaal is je airbag een soort vuurbal als hij ontploft. Niet dat je het kan zien, maar hij word enorm warm.
    In een airbag vindt een chemische reactie plaats waar zeer veel warmte bij vrijkomt waardoor er massaal gassen geproduceerd worden. (liefst onschadelijke gassen)

    Mij lijkt het een productiefout, waardoor het poeder niet helemaal heeft gereageerd.

    Al vraag ik me af wat het witte stof is bij dit filmpje:
    http://www.youtube.com/watch?v=A2fAgW_1nD0

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      2 juni 2012 om 12:47

      @vale46: In de airbag zit ook nog een filter, die de stikstofgassen reinigt en koelt.. wellicht was daar iets mis mee..

      Die poeder komt vrij door de tabletten die er in zitten denk ik, vraag me af of dat te voorkomen is..

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        2 juni 2012 om 12:52

        @dennisr:

        Er zijn airbags die werken met andere producten. Airbags die werken met gas capsules zijn trager en koelen extreem af waardoor die niet echt goed zijn. En airbags die werken met andere explosieven (die enkel gas laten vrijkomen geen deeltjes) bestaan maar zijn niet zo gevestigd als NaN3 airbags. Sommige omdat de explosieven niet zo veilig zijn, ander om een compleet onduidelijke reden.

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          2 juni 2012 om 13:03

          @Hupke: Hoe zit dat bij andere dan? ik weet alleen van airbags waarbij de brandstof in tabletvorm zit..

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            2 juni 2012 om 13:16

            @dennisr:

            Er zijn er ook met een gascapsule. Die tablet moet niet per se NaN3 met SiO2 en KNO3 zijn. Andere explosieven bevatten. Zoals chloraten of nitraten die een stuk onveiliger kunnen zijn of minder effectief. Dat zijn allemaal vaste stoffen en dus zal wat je ziet gewoon een tabletje zijn.
            Al word NaN3 bij mijn weten zo veel gebruikt dat de kans dat je al een andere bent tegengekomen klein is. Misschien als je aan iets oudere franse wagens gewerkt hebt daar wil dat nog al wel eens anders bij zijn.

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              2 juni 2012 om 13:26

              @Hupke: Ik weet het van school, gewoon uit de lesstof :lol: heb het boekje er zelfs nog even bij gepakt.. Staat idd in dat het gaat om brandstof-tabletten, Tabletten komen tot ontbranding door een stroompje en daarbij komt stikstofgas vrij wat weer via het filter de zak in word geblazen..

              neem aan dat dat de hedendaagse techniek is.. zou niet best zijn anders :P (niet best voor mijn school dan)

              Login om te reageren
    • Hupke zegt

      2 juni 2012 om 12:50

      @vale46:

      Om het natrium te reduceren zit er in een Natriumazide airbag ook nog SiO2 en KNO3 het zal dat wel zijn geweest dat hij heeft binnen gekregen. De precieze werking ervan heb ik hieronder geschetst.

      Login om te reageren
    • mcdonald zegt

      2 juni 2012 om 13:01

      @vale46: Het witte poeder dat je in het filmpje ziet is waarschijnlijk talkpoeder. Dit zorgt ervoor dat de airbag in opgevouwen toestand niet gaat plakken en zodoende goed uitklapt.

      Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    2 juni 2012 om 12:48

    Stikstof gas dat vrijkomt bij de ontploffing van de airbag kan geen kwaad. De lucht die je nu inademt bestaat er voor ongeveer 4/5 uit.
    Maar stikstof gas is niet het enige product van een ontploffing van natriumazide.
    Er komt namelijk ook Na vrij. En om die stof (die wel gevaarlijk is) te doen verdwijnen zit er in een airbag ook andere stoffen. Zoals KaliumNitraat (zit ook in kunstmest, buskruit en de meeste knutselbommen en voedingsmiddellen) en silicium dioxide (glas, kristal, zand,…).

    De reactie is dan als volgt:

    10 Na + 2 KNO3 -> K20 + 5 Na2O + N2
    K2O + 5 Na2O + 6 SiO2 -> K2SiO3 + 5 Na2SiO3

    K2SiO3 en Na2SiO3 zijn vaste deeltjes, als die in je longen komen kan dat best wel eens minder gezond zijn.
    Niet een geheel ondenkbaar scenario dat je er een longontsteking van kan krijgen. Ik ben geen dokter maar normaal zou zoiets toch te genezen moeten zijn niet?

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      2 juni 2012 om 12:49

      @Hupke: Longontsteking is wel iets waar je vrij snel bij moet zijn..

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        2 juni 2012 om 13:18

        @dennisr:
        Alleen bij risico groepen zoals immuungecompromiteerden, ouderen en met een onderliggende longaandoening. Een normaal persoon kan prima herstellen van een luchtweg infect.

        Ontopic:
        Daarnaast heb je altijd de figuren die jaren roken, vervolgens minder lucht hebben, gaan hoesten en dan de schuld aan een griep geven (of in dit geval een airbag).

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          2 juni 2012 om 13:27

          @JanJansen: Oh, ik heb het vroeger gehad en daarvan weet ik nog dat ze er wel vrij snel bij moesten zijn, zal dan wel geweest zijn omdat ik nog een klein kind was..

          dacht even dat het altijd zo was :)

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            2 juni 2012 om 15:41

            @dennisr: de termen “altijd” en “moeten” heeft mijn prof vakkundig uit mijn medische vocabulaire gewist.

            Login om te reageren
  7. martijnnn zegt

    2 juni 2012 om 13:06

    Dat poeder is niks meer dan talkpoeder die er voor moet zorgen dat de airbag niet aan elkaar gaat ‘plakken’ in opgevouwen toestand..

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      2 juni 2012 om 13:36

      @martijnnn:

      En wat eindproducten van de reactie zoals K2SiO3 en Na2SiO3 die iets gevaarlijker zijn.
      Met onder andere de R zin “R37: Irritating to respiratory system”

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        2 juni 2012 om 14:05

        @Hupke: Inderdaad, want de wittr rook komt duidelijk uit de airbag zelf. Daarbij, van de kracht de de explosie zal er niet veel meer aan elkaar plakken denk ik :D

        Login om te reageren
  8. norge zegt

    2 juni 2012 om 14:14

    Eerst maar eens afwachten wat nou eigenlijk de giftige gas was die de man inademende.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North