• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ironisch, BMW doet de recalls voor de Supra

Auteur: Loek, gepost 2 oktober 2019 om 18:05 – 29 Reacties

Supra GR


Begrijpelijk, maar het gooit wel olie op het vuur der BMW-grappen.

Houdt het ook nog eens op met benoemen dat de Toyota Supra samen is ontwikkeld met BMW? Het heeft ons namelijk nooit dwarsgezeten dat de A90 nogal wat BMW-componenten bevat. Vooral wat betreft interieur en infotainment is er nog nooit zo’n goede Toyota geweest. Maar goed, het internet doet wat het internet doet en dat zorgt ervoor dat het volgende nieuwtje opvallend met een ironisch randje is. Toyota mag dan betrouwbaar zijn, ze handelen wel vaak terugroepacties af. Dit keer moet ook de Supra er aan geloven. Het is echter niet Toyota die de terugroepactie uitvoert: dat is namelijk BMW! Ja, als je het de naïeve internetgekkies zo makkelijk maakt, dan is het ook écht makkelijk…

Met een beetje nuance is het natuurlijk heel begrijpelijk. De auto moet terug naar de fabriek, die zowat bij München om de hoek staat (Magna-Steyr in Graz, Oostenrijk). De recall zou overigens gaan om een component van de veiligheidsgordel en het gigantische aantal (not) van zeven Supra’s moet even langswippen in Graz. Nee, geen zeven duizend. Zeven stuks. Een kleinschalig probleempje, zo lijkt het.

Zoals gezegd is Toyota in principe een merk wat betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan. Men was al ietwat angstig dat een samenwerking met BMW die betrouwbaarheid niet kan evenaren. Een terugroepactie is meestal bedoeld om iets te repareren wat kapot gaat of niet goed in elkaar steekt. Echter, terugroepacties zijn een keuze. BMW/Toyota kiest nu ervoor zichzelf in een hoop rompslomp te verdrinken voor zeven Supra’s, die nu wereldwijd ingevlogen moeten worden naar Graz. Veel fabrikanten willen niet zoveel moeite doen en dan blijf je dus rondrijden met kapotte of niet perfect functionerende onderdelen waar je vervolgens zelf voor naar de dealer moet. Bij terugroepacties wil je de consument niet opzadelen met de kosten, dus het gaat sowieso een duur grapje worden voor de fabrikant. Een goed voorbeeld is Ford, die in de jaren ’70 een levensgevaarlijk probleem had met de benzinetank van de Pinto, waardoor vele dodelijke ongelukken gebeuren. De nabestaanden van slachtoffers uitbetalen bleek echter goedkoper dan een grootschalige terugroepactie. Geld, want het moet verdiend worden.

Ook interessant!

  • Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • supra onderdelen
    Toyota levert nieuwe onderdelen voor oude Supra's
  • Levensgrote LEGO Supra kan ook echt rijden
    Levensgrote LEGO Supra kan ook echt rijden

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Funny, supra, terugroepactie, Toyota

Vorig bericht: « Hyundai ziet brood in vliegende auto’s?
Volgend bericht: Bosch gaat levens redden met explosies »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    2 oktober 2019 om 18:20

    Vooral netjes dat ze het snel onder de aandacht brengen. Dat is wel eens anders geweest…..

    Login om te reageren
  2. dees zegt

    2 oktober 2019 om 18:22

    7 Supras? Betwijfel het, aangezien er flink meer dan 7 te koop staan.
    Als ze echt slechts 7 terug roepen dan zal het zijn omdat slechts een klein deel van de auto’s dit probleem hebben.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      2 oktober 2019 om 18:37

      @dees: Zoiets suggereert het stukje tekst toch ook? Of begrijp ik dat nu helemaal verkeerd?

      Login om te reageren
    • donjunior zegt

      2 oktober 2019 om 19:40

      @dees: Stel het volgende:
      In de fabriek worden aan de lopende band Supra’s gemaakt. Laten we zeggen zo’n 7 per dag, want veel handwerk. Nu staat normaal Hendrik op de afdeling van veiligheidsgordels naar die heeft een dagje vrij omdat zijn schoonmoeder op visite komt, dus Kevin neemt zijn werk een dagje over.. maar Kevin heeft gisterenavond gefeest als een malle en is eigenlijk nog niet helemaal nuchter..

      Conclusie: Er moeten zeven auto’s worden teruggeroepen.

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        2 oktober 2019 om 21:41

        @donjunior: ? haha

        Login om te reageren
      • momo zegt

        3 oktober 2019 om 09:35

        @donjunior: Zou het helpen als AB standaard de teksten in Jip en Janneke taal schreef? Volgens mij kunnen ze niet begrijpend lezen hier..

        Login om te reageren
        • donjunior zegt

          3 oktober 2019 om 10:15

          @momo: Ik stel me kandidaat ;)

          Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        3 oktober 2019 om 10:40

        @donjunior: tja, als je een Minion een dagje laat invallen, neem je wel veel risico…

        Login om te reageren
  3. amersfoorter zegt

    2 oktober 2019 om 18:33

    Beter dan dat airbag gezeik van toyot

    Login om te reageren
    • mastemaker zegt

      2 oktober 2019 om 18:56

      @amersfoorter: * airbag gezeik van Takata, de leverancier van airbags voor zo’n beetje alle automerken…

      Login om te reageren
      • amersfoorter zegt

        2 oktober 2019 om 20:16

        @mastemaker: ja en? Alsof dat dan niet aan Toyota ligt…Hadden ze maar een betere toeleverancier moeten zoeken.

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          2 oktober 2019 om 23:32

          @amersfoorter: Dat kan je dan van meerdere fabrikanten zeggen

          Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          3 oktober 2019 om 07:00

          @amersfoorter: er zijn maar 2 producenten, en Takata was altijd een keurige betrouwbare partner. Toyota kon hier weinig aan doen. Je kan de schuld dan net zo goed bij consumenten leggen, hadden ze maar niet zo’n onbetrouwbare Toyota moeten kopen.

          Login om te reageren
        • qriss zegt

          3 oktober 2019 om 08:33

          @amersfoorter: U haat Toyota’s?
          Dan begin ook maar te haten op Acura, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, Ferrari, Ford, GMC, Honda, Infiniti, Jaguar, Jeep, Land Rover, Lexus, Lincoln, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Pontiac, Saab, Saturn, Scion, Subaru, Tesla en Volkswagen.

          TLDR: Bijna alle merken hebben te maken gehad met de Takata Recalls.
          Een op de zes auto’s is betroffen, ironisch genoeg hebben de meeste ongelukken met verwondingen of erger als gevolg plaatsgevonden in een Honda…

          Login om te reageren
  4. tttijn zegt

    2 oktober 2019 om 18:38

    Haha hilarisch wel :)

    Login om te reageren
  5. dawwg zegt

    2 oktober 2019 om 18:58

    Het was niet alleen de Pinto; ook de Explorer ‘rollover’ hebben ze gewoon 20 jaar doorverkocht i.p.v. een recall. Tot zo ver de goede intenties van multionationals ….

    Login om te reageren
  6. flutterby zegt

    2 oktober 2019 om 19:02

    Als het 7 Tesla waren dan had ik het waarschijnlijk eerder gelezen op Nu.nl.

    Login om te reageren
  7. escort77 zegt

    2 oktober 2019 om 19:16

    Ik ben wel benieuwd wat er precies moet gebeuren, dat de auto’s naar de fabriek terug moeten en dat het niet bij een dealer gerepareerd kan worden.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      2 oktober 2019 om 22:21

      @escort77: Dat vraag ik me dus ook wel af.
      Meestal kunnen monteurs cq technisch specialisten toch wel een heel eind komen, ook al is dit voor een Toyota monteur toch een heel ander soort auto.
      Die gasten krijgen onwijs veel informatie dmv introductie cursussen.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        3 oktober 2019 om 07:53

        @sr20det: zou elk automerk, in dit geval Toyota, iets constructiefs hebben wat typisch Toyota is en dus de monteur herkenbaarheid geeft dat het een Toyota is waar hij aan sleutelt?

        Een goed werkplaats handboek, wat er vast wel zou zijn, en/of een goed gedocumenteerde terugroepactie zou voldoende moeten zijn voor een gekwalificeerde monteur. Het ‘sleutelen’ blijft hetzelfde.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          3 oktober 2019 om 09:57

          @sportevo: de bediening van de computer om de auto “uit te lezen” is natuurlijk merk specifiek. Uiteraard zijn er wel typische dingetjes, positie van componenten in het voertuig, indelingen van zekeringskasten etc. Maar een goede monteur zal net zo makkelijk aan een nieuw merk kunnen wennen als Max Verstappen aan een nieuw F1 team. De gewenning aan de andere koffie in de werkplaats duurt waarschijnlijk langer.

          Login om te reageren
  8. dper4mance zegt

    2 oktober 2019 om 20:41

    Het probleem met die BMW delen in deze Z4 coupe is een beetje het volgende. McDonald’s en Burger King maken in de basis allebei hetzelfde product. Alleen zijn de kipnuggets van de grote gele M lekker en die van de BK afschuwelijk. Als je zo’n Supra koopt is het een beetje alsof ze je BK nuggets in een McDonald’s doosje leveren… Je verwacht de nuggets die je lekker vindt, maar er zitten er in die je niet smaken. Zo is het ook met de Supra. Je verwacht het toppunt van Japanse engineering te krijgen, maar stiekem zit de verpakking helemaal vol met bratwurst.

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      2 oktober 2019 om 21:57

      @dper4mance: maar de vraag is of je de volgende dag merkt dat het Bratwurst is geweest ;)

      Login om te reageren
    • cvoo zegt

      2 oktober 2019 om 22:02

      @dper4mance: Bratwurstsushi, klinkt best oké!

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        2 oktober 2019 om 23:27

        @cvoo: Bratwurshi klinkt weer Duits, alles weer goed

        Login om te reageren
    • ecknine zegt

      3 oktober 2019 om 17:33

      @dper4mance: BMW. Het merk dat ons de E30 M3, E46 M3, M2 en nog eindeloos veel lekker sturende auto’s heeft gegeven. Waarom zou het in godsnaam negatief zijn dat BMW heeft meegewerkt aan de nieuwe Supra?!? Snap echt niet waarom mensen hier zo over melken. Als het niet door de joint-venture van BMW was, hadden wewaarschijnlijk helemaal geen nieuwe Supra gekregen. Wees dus blij dat ze de handen in elkaar hebben geslagen. By the way, ik heb nog geen enkele nieuwe Supra eigenaar horen klagen over het feit dat er zoveel BMW invloeden zijn. Gek genoeg zijn het altijd die keyboard-warriors die zelf geen Supra hebben, laat staan ermee gereden hebben, die erover klagen…

      Login om te reageren
  9. mashell zegt

    3 oktober 2019 om 07:10

    Zeven stuks terug roepen naar de fabriek? Dan lijkt het me al snel goedkoper om die door een nieuwe te vervangen.

    Login om te reageren
  10. awesome zegt

    3 oktober 2019 om 17:07

    Ach, je kunt met je defect aan een Skoda ook prima bij een Audi garage terecht.

    Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      3 oktober 2019 om 18:05

      @awesome: maar als je met een oudere Chevrolet bij een voormalig Daewoo garage aanklopt kijken ze je aan alsof ze water zien branden.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North